zobrazit:

Victory Amplifiers VC35 The Copper - celolampová minihlava

Victory Amplifiers VC35 The Copper je celolampový zesilovač překvapivého výkonu, nabízející širokou škálu nastavení v prvotřídní kvalitě, navíc ve dvou režimech výkonu. Cena je 31 900 Kč.

 

Kytarový zesilovač z dnešního testu by mohl sloužit jako ukázkový příklad snahy o minimalizaci plnokrevně elektronkového zesilovače bez kompromisů.

Popis

Ovšem, bez obětí to úplně nebude. Tedy alespoň co se váhy dotýká. V porovnání s klasickou „maršálskou“ hlavou je VC35 na délku rozměrově řekněme poloviční. A ačkoliv váhově je přibližně také na polovině, ani přiložená cestovní kabela neslibuje kdovíjak dlouhé výšlapy. Ostatně bytelné madlo na uchopení leccos naznačuje. Celý zesilovač je skrytý v plechové, bytelně působící skřínce, s panelem ovládacích a připojovacích prvků na přední i zadní straně. Perforovaný plech v černé až černofialové metalíze, s nápadným logem firmy v levém horním rohu čelní strany, dává decentně nahlédnout do útrob přístroje. Přednímu panelu dominují slonovinově bílé „kuřecí hlavy“ ovládacích knoflíků, výrazný třícestný přepínač Standby s volbou výkonu a fialovým okem jako známkou aktivace síťového napájení. To se, prostřednictvím červeně podsvíceného kolébkového přepínače, odehrává na zadním panelu zesilovače, kde jsou také všechny varianty připojení reproboxu(ů), vstup a výstup efektové smyčky, pojistková komora, či dokonce možnost nastavení předpětí mřížky u elektronek EL84 (biasu) pomocí potenciometru a měřicích bodů pro připojení multimetru.

 

Konstrukce

První pohled skrz děrované stěny zesilovače, kromě dvou masivních transformátorů na opačných krajích vnitřního prostoru, prozrazuje jen čtveřici výkonových lamp EL84, dvojici duálních triod ECC83 (jedna pro první a druhý stupeň zesílení, druhá jako fázový dělič) a jedinou EF184 (jako katodový sledovač a posílení předzesíleného signálu při průchodu obvodem s rozšiřujícím tónovým spektrem). Tyto funkce a zařazení jednotlivých elektronek však už podrobněji popisuje přehledně zpracovaný manuál. Z něj je dále patrné, že koncový zesilovač je navržen ve dvou variantách výkonu: High Preheat (35 W) a Low (11 W). I když je součástí dodávky i dvoucestný footswitch, z jeho použití pro aktivaci efektové smyčky a reverbu je zřejmé, že VC35 je jednokanálový zesilovač. Reverb je digitální a je zařazen až za návrat efektové smyčky. Klasický ovladač Gain spolu s korekcemi Bass, Middle, Treble je doplněn o plynule nastavitelnou funkci Tone (je zařazena až za fázový dělič a barevně ovlivňuje výsledný projev vyšších frekvencí zesilovače). Dále jsou „na přední palubě“ dva dvoupolohové přepínače. První, Bass Cut, způsobuje skokové odříznutí basů, a druhý, Mid Boost, skokově rozšiřuje rozsah výškové korekce Treble o průrazné středy. Koncový zesilovač používá pro optimální využití čtveřice lamp EL84 neběžnou kombinaci fixního biasu a "katodového" biasu. V méně výkonném, jedenáctiwattovém režimu je využíván pouze "katodový" bias a efektivně tak využívá výhod koncového stupně třídy A. Při plném výkonu se přidává i fixní bias. Zajímavým doplňkem je možnost snadného nastavení fixního předpětí (kontrolními prvky na zadním panelu) bez nutnosti rozebírání zesilovače. Podrobný návod s doporučenými hodnotami lze opět dohledat v manuálu.

 

Zvuk

Přiznávám, že nejsem zrovna fanouškem zesilovačů s EL84 v konci. Z několika důvodů, které však ale naopak jiní mohou upřednostňovat. Například rychlý nástup komprese, různé chování korekcí v různých zesíleních, omezený výkon apod. Ale tvůrci Victory VC35 jako by těmto problematickým připomínkám šli dopředu vstříc. Především, dobře navržený koncový stupeň se čtyřmi EL84 spolehlivě rozhýbe i osmisetwattovou bednu, basový filtr pak velmi užitečně odřeže nejnižší okraj frekvenčního spektra, který je jinak jako první vystaven kompresi, a nakonec funkce Tone, která až za fázovým děličem zpracovává - především při zkreslení - horní spektrum zesilovače tak, aby mohly být korekčně využity i dominantní úrovně vysokých frekvencí.

 

 

Režim vyššího, 35wattového výkonu s korekcemi Bass, Middle a Treble na dvanácti hodinách, s Tone na maximu a hlasitostí Master na jedenácté hodině produkuje už na začátku dráhy předzesílení Gain velmi pěkný, kompresí koncových lamp ovlivněný, čistý zvuk s ukázkovou dynamikou při různě silných způsobech hraní. U slabších či jednocívkových snímačů lze přemíru basů vhodně redukovat nabízeným ořezem právě těchto frekvencí. U silnějších snímačů se naopak dá velmi dobře použít korekce středů k provzdušnění tónu. S nárůstem gainu plynule narůstá zkreslení v předzesilovači, nejdříve patrné na basech, které jsou po úhozu trsátkem sice s výrazným atakem, ale s nabývajícím nárůstem začínají mít více prostoru na úkor pevnosti. Je plno kytaristů, kteří právě tyto vlastnosti upřednostňují, těm ostatním jde VC35 do velké míry vstříc právě redukcí basů Bass Cut. Basy skokově zpevní a zkonkrétní, aniž by ve zvuku nějak významně chyběly. S nárůstem zkreslení až k maximálním hodnotám, na 16. hodině, při stále stejné výsledné hlasitosti a korekcích, může, u některých typů snímačů nebo reproboxů, vyvstat problém s vysokými frekvencemi. Tady se zase velmi dobře uplatňuje obvod Tone, který zpracovává celé horní frekvenční spektrum, takže i hodně ostré reproduktory ztrácejí ve výškách nepříjemnou, zrnitě pískovou charakteristiku. Sóla hraná na jednocívkové snímače se pak dají posunout k tlustějšímu, medovějšímu zvuku a jejich středovou průraznost lze skokově zvýraznit aktivací Mid Boostu. Všechny tyto vychytávky řeší jak problematické vlastnosti typově různých snímačů či reproduktorů, tak i obecné, výše zmíněné výtky směrem k lampám EL84. Při překvapivém výkonu se pak vhodným nastavením velmi dobře dají zpevnit basy či zvýraznit středy, a celý zesilovač se svým projevem rázem posunuje do výkonově vyšších kategorií.

 

Měď - (copper) ušlechtilý kov, v ryzím stavu se vyskytuje vzácně, výborně vede teplo a elektrický proud, je trvanlivý a nerezaví. Hezké vlastnosti.

 

Režim nižšího, 11wattového výkonu přináší všechny výhody zesilovačů s koncovým stupněm typu A, například Vox AC15 nebo 30. Tedy zvuku ne tak mohutného, zato za všech okolností kultivovaného přirozenou lampovou kompresí. Je velmi zajímavé bezprostřední porovnání obou režimů jejich hlasitostním vyrovnáním a sledovat rozdíl mezi ovlivněním zvuku v různých pracovních bodech zesilovače (nastavení s fixním předpětím a s katodovým odporem řízeným předpětím). Těžká volba, zato však užitečně univerzální, například ve studiu.

 

Závěr

Asi nikdo neočekává zacílení VC35 směrem k metalovým „plejerům“, ale i ty by mohly možnosti nastavení výkonnějšího režimu příjemně překvapit. U všech ostatních se dá očekávat, že ve škále barev v přednesu si bez problémů najdou svůj zvuk. A to ve velmi snesitelné a na druhou stranu i velmi použitelné hlasitosti. V obou výkonových režimech je dynamika projevu ukázková, reakce, včetně zpětných vazeb bezprostřední, sustain i při čistých zvucích je přirozený a dlouhý. Za zmínku stojí digitální reverb, který zvuk v první polovině dráhy nijak nezahltí, naopak nenásilně doplní o naturální prostor.

 

Technická specifikace

výkon 35/11 W
lampy 2x ECC83, 1x EF184, 4x EL84
počet kanálů 1
efektová smyčka ano (footswitch)
reverb ano, digitální (footswitch)
váha 8,42 kg
rozměry 342 x 185 x 185 mm

 

https://www.victoryamps.com/vc35-the-copper

 

Klady: 
skvělý lampový zvuk
možnosti nastavení
variabilní výkon
footswitch v ceně
mobilita
Zápory: 
Snad jen, že s „mědí“ v názvu se mi to barevné provedení zdá být jinde.
Autor: 
Vladimír Dvořák