zobrazit:

T-Rex Gull - progresivní kvákadlo

Testovaný nástroj(e): 

Gull T-Rex je flexibilní univerzální wah pedál kvalitní firmy.

V široké paletě kvákadel na trhu je docela obtížné se orientovat, i když občas na sebe strhne pozornost kousek z řady jaksi vybočující. Kvákadlo Gull představuje, vedle zkreslovacího a zpožďovacího pedálu, završení triumvirátu jakostních kytarových pedálů firmy T-Rex v designu 60. let.

Popis

Kvákadlo Gull se na první pohled nijak zásadně neliší od konkurentů, a ačkoliv šasi z kovového plechu není tak těžké jako odlitek v podobných případech, působí bytelně. Zato má zlatavě niklovou elegantně lesklou povrchovou úpravu, údajně inspirovanou Mercedesem 300SL Gull Wing. Odtud tedy i jméno kvákadla. Nášlapná plocha je pokryta gumovým profilovaným povrchem v trochu vybledlé červené barvě. V horní části jsou umístěny ovládací prvky - dva otočné potenciometry. Boost vlevo pro zesílení signálu a Slope pro nastavení charakteru frekvenčního rozsahu pedálu. Třípolohový přepínač mezi nimi určuje typ režimu funkce efektu - první, vlevo, je Wah 1, vprostřed je Wah 2 a vpravo se nachází Yoy Yoy. Připojovací prvky jsou trochu netradičně umístěny do předního čela šasi. Při pohledu shora je mezi zdířkami pro vstup (vpravo) a výstup (vlevo) umístěn konektor vnějšího 9V napájení. Posledním ovládacím prvkem je tlačítkový přepínač Hotspot vedle výstupní jackové zdířky. Slouží k přepínání dvou variant průběhu kvákání. Bateriová šachta je po otočení přístroje vzhůru nohama snadno dostupná odklopením víčka.

Konstrukce

Nejzajímavější odlišnost od podobných kvákadel se nachází ukrytá uvnitř. Kvákání Gullu se neděje pomocí ozubeného hřebene na pastorek osy potenciometru, nýbrž posunováním magnetického pole, potenciometr úplně chybí.

Zvuk

Kvákadlo Gull jsem testoval s kytarou Gibson s aktivními snímači EMG přes hlavu a bednu Marshall. Při neefektovaném průchodu signálu jsem nezaznamenal zásadní ovlivnění charakteru zvuku. Uvedení do funkce se děje klasicky sešlápnutím špičkou v horní poloze pedálu. Dva masivní gumové bloky vyžadují poměrně silný nášlap, při vlastním sepnutí neucítíte žádný odpor, cvaknutí samotného přepínače se nekoná. Aktivní stav se pouze projeví rozsvícením asi centimetrového, výrazně červeného pásku z LED diod na horní hraně. A samozřejmě zvukem. Začněme porovnávat jednotlivé režimy s nezměněnou hlasitostí Boost zcela vlevo a s ovladačem Slope zcela vpravo, kde se projevuje širší a hlubší frekvenční rozsah.

V poloze Wah 1 produkuje Gull průrazný skleněný zvuk, s výrazným nástupem středových a vysokých frekvencí v horní polovině dráhy pedálu, podle mého názoru vhodnější pro nezkreslené funkově zabarvené kytarové zvuky. Kvákání se pak, myslím, dobře prosadí v aranžích vedle podobně zvukově posazených nástrojích.

V poloze Wah 2 se projev blíží spíše klasicky pojatým wah pedálům s vyrovnanějším průběhem wah efektu, který je v tomto případě (např. v kombinaci s posílením signálu ovladačem Boost) vhodnější k nakopnutí nakresleného zvuku pro sólo.

Třetí režim, Yoy Yoy efekt, zvukově posunutý více ke středům, využívá ke své funkci dvou filtrů a hodí se podle mého názoru vyloženě na sólové zvuky se všemi jeho finesami v podobě hvízdanců apod.

Vhodné je samozřejmě každý z těchto modů dobarvovat v závislosti na snímačích a kytaře ovladačem Slope. Ten ve svém nejnižším nastavení způsobuje užší zvuk, který se otáčením vpravo rozšiřuje k okrajovým frekvencím.

Velmi zajímavý je tlačítkový přepínač Hotspot, jenž způsobuje odlišný průběh samotného kváknutí. Klasičtější průběh má v zamáčknuté poloze, kdy je možno zaznamenat znatelného zrychlení kváknutí v horní poloze pedálu, zatímco s uvolněním tlačítka se toto zrychlení průběhu efektu projevuje spíše v dolní polovině rozsahu pedálu.

Závěr

Kvákadlo Gull je vhodné pro věčně nespokojené nadšence tohoto efektu. Svým flexibilním ovládáním uspokojí, myslím, každého kvákala, bez ohledu na nástroj, jenž právě svírá v rukou. Vhodným doplňkem je zmíněný ovladač Boost pro posílení již hotového zvuku v sólech. Průběh pohybu pedálu je v celém jeho rozsahu dostatečně tuhý, takže se dá zastavit na určitém místě jako účinný filtr a zůstane v nastavené poloze i po opuštění pedálu nohou, například při spouštění jiných efektů. Zaktivovaní efektu nedoprovází žádné cvaknutí nebo lupnutí v signálu. O Mercedesu 300SL Gull Wing sice nevím vůbec nic, ale kvákadlo Gull se mi docela zamlouvá. Zkuste si ho.

vstupní impedance: > 1 MΩ

výstupní impedance: < 1 kΩ

napájení: 9V DC (min. 8 VDC, max. 12,5 VDC)

spotřeba: 40mA @ 9V DC

výdrž baterie: 4-6 h

rozměry: 96 x 85 x 265 mm

hmotnost: 1 kg

Tyrannosaurus rex měl nejsilnější stisk čelistí ze všech tvorů, kteří kdy na světě žili. Inteligenčně na tom nebyl nejlépe, přesto měl EQ přibližně dvaapůlkrát vyšší než dnešní krokodýl.

Klady: 
bohatá volba průběhu a barev kvákání
nekazí původní signál
tuhý chod
indikace sepnutí
bytelná konstrukce
Zápory: 
při sepnutí není cítit odpor a cvaknutí přepínače
netradičně umístěné připojovací zdířky
Autor: 
Vladimír Dvořák