zobrazit:

Source Audio Collider Delay+Reverb - prvotřídní podlahový efekt kombinující reverb a delay

Source Audio Collider Delay+Reverb je prvotřídní podlahový efekt kombinující reverb a delay založený na už existujících efektových pedálech Nemesis a Ventris v jednom zařízení. Použít ho můžeme na kytaru, baskytaru, klávesy... Umožňuje i stereo provoz. Cena je 12 012 Kč.

 

Snažit se nějak prosadit v segmentu kytarových digitálních reverbů nebo delayů Strymonu, nebo dejme tomu Eventidu, může znít, pokud ne jako utopie, tak jako drzost a přehnaná sebejistota. Jenže ono se často ukáže, že když se vyznáte, tak je to brnkačka. A když k tomu ještě máte koule, tak to není zhola nemožné, jak by se na první pohled mohlo zdát.

A i když třeba nejsme na Source Audio kovaní odborníci, tak - nejen podle množství získaných ocenění u odborné veřejnosti - nějak přeci jen tušíme, že oni by to zrovna dokázat mohli. A kdyby si to nemysleli minimálně oni sami, neměli bychom dnes před sebou také jejich stereo delay a reverb Collider. Ten využívá efektové moduly právě z už několikrát ověnčených krabiček - delaye Nemesis a reverbu Ventris. A tak nám umožňuje kombinovat pět různých delayů s jakýmkoli ze sedmi různých reverbů. A využívá k tomu dva identické samostatné 56bitové procesory DSP. Právě platforma se dvěma takto výkonnými procesory nabízí tomuto pedálu možnosti, kdy je vůbec schopen provozovat dva efekty tak vysoké studiové kvality.

Před sebou tedy máme relativně lehkou krabičku z modře eloxovaného hliníkového plechu o velikosti zhruba dvou pedálů Source Audio a také s podobným designem. Každý ze dvou efektů má společný spínač pro svoji aktivaci, u delaye najdeme také možnost stejným tlačítkem natapovat tempa. Veškeré ovládací prvky jsou na vrchní straně. Nalezneme tam ovladače Delay, Feedback, Tone, Control 1, Control 2 a Mix. Páčkovým přepínačem označeným nápisem Knobs vybíráme, jestli těmi stejnými potenciometry ovládáme parametry delaye nebo reverbu. Stejný páčkový přepínač na levé straně nám umožní funkci nazvanou Tap Tempo Division, tedy rytmicky můžeme rozčlenit tapované tempo na čtvrtiny, tečkované osminy...

 

 

Dominantním ovládacím prvkem je dvanáctipolohový otočný přepínač pro výběr efektového modulu. Na výběr dostáváme pět volitelných typů delayů: Oil Can, Reverse, Tape, Analog, Digital a sedm reverbů - Room, Hall, True Spring, Plate, Shimmer, E-Dome, Swell. Aktivaci toho kterého efektu nám signalizují dvě samostatné diody, červená pro reverb a žlutá pro delay. Inženýři Source Audia nám taky v Collideru nabízí možnost uložit si osm našich nejoblíbenějších presetů. Ty je možné vyvolávat přímo ovládacími prvky pedálu. K tomu nám pomůže tlačítko Select umístěné mezi oběma nožními spínači a čtyři červené diody, které signalizují aktuální zvolený preset. Poznamenám, že pokud využijeme MIDI, dostaneme možnost dalších 120 presetů, které si můžeme naprogramovat a uložit.

Vstupy najdeme na pravé boční straně efektu. První, označený Input 1, je určený pro připojení kytary, baskytary nebo jiného nástroje, ale s tím, že stejně dobře bude akceptovat příchozí signál linkové úrovně i propojení v efektové smyčce vašeho aparátu. Vstup označený dvojkou nabízí možnosti dvě. Coollider ho automaticky nakonfiguruje jako stereo audio vstup, pokud do něj zapojíme další nástrojový signál. Dále také slouží k připojení zařízení, na kterém je možné používat sourceaudiovou aplikace Neuro.Ta je zdarma, uživatelům umožňuje oboustrannou komunikaci mezi počítačem a efektem a velmi přehlednou a pohodlnou práci s parametry a nastavením, uložením vlastních presetů nebo spojením s ostatní komunitou. Funkcí Neuro Hub například můžete propojit až pět kompatibilních pedálů Source Audia a nastavení všech ukládat do tzv. scén. Tahle možnost nabízí právě ceněné vlastnosti multiefektů i v případě samostatných krabiček. Posledním vstupem je konektor pro připojení pětikolíku MIDI.

 

 

 

Na levé straně nás čekají stejné konektory, označené jako Output 1 pro primární výstup signálu pro připojení k aparatuře, Output2, který může sloužit jako druhý, pro stereo určený výstup a stejně jako druhý vstup pro propojení s aplikací Neuro a MIDI pětikolík označený Thru pro odeslání dat do dalších zařízení. Díky tomuto rozdělení vstupů a výstupů, můžeme automaticky, jen podle toho, co do Collideru zapojíme, krabičku používat libovolně v režimech mono-to-mono, mono-to-stereo nebo stereo-to-stereo.

Na čelní straně pedálu nalezneme konektor napájení. Dva procesory musí být celkem žravé a krabička vyžaduje 300 mA, a i proto není možné ji provozovat na baterie. Dále USB konektor pro připojení PC nebo Macu, malý jackový konektor označený Control slouží k propojení zařízení Source Audio Tap Tempo Switch, Source Audio Dual Expression Pedal, Neuro Hub nebo například Hot Hand Motion Controller (možná jste zaznamenali takový prstýnek, který nasadíte na prst a rukou mácháte vzduchem a ovládáte parametry efektu...). Posledním vstupem je konektor pro připojení expression pedálu nebo switche.

Ano, Collider je nacpaný technikou, inovativními funkcemi a snad všemi myslitelnými možnostmi a kombinacemi, jen vyjmenovat je na dva dny... Co bych rád podotkl, je, že práce s efektem je velmi příjemná, rychlá a intuitivní. Pro skutečné využití jeho možností nebude od věci prostudovat velmi dobře napsaný zevrubný manuál, ale začít hrát můžete i jen tak už po vybalení z krabice a zapojení do pedalboardu. Mě osobně moc potěšilo, že jsem s relativně erudovaným zařízením mohl začít fungovat jako s naprosto běžnou kytarovou krabičkou. Ovladače Control 1 a 2 mají různé funkce podle toho, jaký efekt zrovna ovládají. Ani tam jsem neměl problém cokoli ubrat nebo přidat i bez nahlédnutí do tabulky Quick Start. Ucho napoví...

Zvukově je Collider podle mě určitě na pomyslném vrcholu toho, co lze aktuálně vůbec dokázat. Díky dvěma výkonným procesorům mají všechny zvuky opravdovost, barvu, teplotu a hloubku. Navíc se tu setkáme s takřka vším, co by nás ohledně možnosti dozvuku mohlo napadnout, a ve kvalitě, která je bezkonkurenční. Kromě osvědčených typů reverbu a delaye najdeme i aktuální hity (shimmering) nebo labužnické technické lahůdky, které nevidět (Oil Can).

A když udělám takový kruh a skončím, kde jsem začal, znovu se otřu o Strymon a Eventide. Eventide, například H9 nebo Eclipse, jsem asi špatně uchopil a nevěnoval mu třeba tolik času, kolik by si zasloužil, ale to proto, že mě nikterak nechytl. Ačkoli kvalitou je top a nerad bych ho nějak shazoval, vadila mě tam určitá studiovost, nekytarovost, kterou u pedálu na podlahu nebo do racku bych býval potřeboval. A to mi nabídl právě Strymon. Jejich efekty bych považoval za vynikající a výjimečné. Já z nich mám pocit, že při jejich vývoji se myslelo na kytarové pojetí primárně. A to je zrovna pro mě podstatné. I zvukově na mě Strymon působí větší autenticitou i vřelostí zvuku. Navíc ovládání mi přijde podobné tomu, na které je kytarista navyklý.

Co bych tím chtěl říct, je, že, Collider mi nádherně vyplnil ten přechod mezi těmito pro mě dvěma světy. Nádherně si dokážu představit jeho místo například u šikovného producenta, který ocení jeho špičkový zvuk, zvuky a nekonečné možnosti, které ocení profesionál.

 

Technická specifikace

delaye Oil Can, Reverse, Tape, Analog, Digital
reverby Room, Hall, True Spring, Plate, Shimmer, E-Dome, Swell
vstupy 2x 6,3 mm TRS
výstupy 2x 6,3 mm TRS
další konektivita MIDI In/Thru, mini USB, Remote Control (6,3 mm TRS)
napájení 9 V DC / 300 mA (součást balení)
rozměry 114 x 114 x 51 mm
hmotnost 450 g

 

https://www.sourceaudio.net/collider_delay_reverb.html

 

Klady: 
zvuk
nekonečné možnosti
kompaktní rozměry
intuitivní ovládání
možnosti zapojení mono/stereo
další rozšíření možností přes Neuro Hub a např. Motion Controller
Zápory: 
Za mě nemá žádné mínusy.
Autor: 
Marek Vaňkát