zobrazit:

SansAmp YYZ od Tech 21 - baskytarový předzesilovač podle Geddy Leeho

SansAmp YYZ od Tech 21 je baskytarový předzesilovač kombinující zvuky dvou paralelně zapojených kanálů: čistého a zkresleného. Cena 6400 Kč.

 

Tyrkysová krabička od firmy Tech 21 v sobě skrývá kousek rockové historie a jednu odbočku, nebo spíš zkratku, ve vývoji zesílení baskytary. Není snadné popsat, co umí. Snadné ovšem je používat ji. S podmínkou, že odhodíte své zakořeněné představy o tom, kde má který ekvalizační knoflík být, aby to hrálo tak, jak si přejete.

Geddy

Geddy Lee, baskytarista někdejší kanadské kapely Rush, jehož podobizna stompbox zdobí, vystupuje od 90. let bez zesilovačů a boxů na pódiu. Na koncertech to nejednou vtipně podtrhl tím, že za sebe místo obvyklého „nábytku“ rockerů postavil řadu automatických praček (jejich atrap). Svůj zvuk Geddy Lee v minulosti tvořil kombinací více zařízení a pre-ampů, které zapojoval přímo do mixu. A od roku 2001 k tomu používá také produkty od Tech 21, konkrétně rackové zesilovače SansAmp RBI a SansAmp RBM.

 

 

Andrew

Baskytaristé vědí, že SansAmp vyvinutý zakladatelem Tech 21 Andrewem Bartou velmi dobře emuluje zvuk lampového zesilovače, aniž by v sobě nějaké lampy měl. Firma později pro Geddyho sestrojila jeho vlastní „podepsaný“ model SansAmp 2112, zařízení do racku, které řeší vše, co si Lee a jeho technik přejí pro přímé posílání zvuku baskytary do mixu. A krabička YYZ je zjednodušenou verzí SansAmp 2112 v podobě podlahového efektu.

 

YYZ

Základní filozofie YYZ je v tom, že míchá signály dvou předzesilovačů hrajících paralelně. Graficky to máme zvýrazněné na její vrchní straně dvěma barvami kolem knoflíků. U pre-ampu v černém poli, který produkuje signál nezkreslený, nemáme v podstatě žádné ovladače určené výlučně jemu. Designovaný je podle čistého zvuku, jaký používá Geddy Lee. V černém poli máme pouze celkovou hlasitost Master a knoflík Mix, kterým zmíněné dva předzesilovače mícháme. Ten čistý se zove Deep. Napravo v tmavě tyrkysovém poli se pak můžeme vyřádit s ovladači pro druhý, zkreslující předzesilovač zvaný Drive. Máme tu potenciometry Low, High, Mid a Drive a ještě tlačítko Tight. A tady je důležité pochopit, že knoflíky pro basy, výšky a středy nereagují tak, jak jsme zvyklí z jiných zařízení, ale pracují s již danými frekvencemi podle Geddyho vkusu. Nejvýraznější je to u ovladače středů, který při otáčení vlevo uřezává frekvenci na 2 kHz a při otáčení doprava zesiluje frekvenci na 1 kHz. Pochopitelně ne izolovaně od ostatních frekvencí, graficky bychom si to mohli představit tak, že v dané frekvenci je vrchol ekvalizační křivky, se kterou tvarujeme. Pokud ke krabičce YYZ přistoupíme bez téhle znalosti, budeme poněkud zmatení, protože efekt opravdu nereaguje standardně. Velmi přínosná je rada z manuálu, že pokud chceme získat jasnější tón, je lepší ubírat basy než automaticky přidávat výšky.

 

YYZ je instrumentální skladba kanadské rockové legendy Rush z jejich alba Moving Pictures (1981). Kdo si myslí, že ji nikdy neslyšel, nejspíše se plete. Písmene YYZ (čteno v angličtině why-why-zed) jsou leteckým identifikačním kódem letiště v Torontu, který se morseovkou vyjádří schématem v následující závorce (-.-- / -.-- / --..). Skladba opakuje tento pattern v taktu 10/8.

 

Podstatným prvkem pro úpravu zvuku se může stát tlačítko Tight, které uklidní celkovou přebuzenost a zkreslené tóny zkultivuje. Andrew Barta v rozhovoru, který můžete najít na YouTube, popisuje, jak Geddyho efekt k tlačítku Tight přišel. Designéři z Tech 21 se Geddyho ptali, jaký zvuk vytvořit pro případ, že chce baskytarista hrát měkčeji. Geddy odpověděl: „Já nehraji měkce“ Přesto nebo také právě proto, Barta s kolegy vytvořili nastavení, které umožňuje na pre-ampu najít decentnější tón pro klidnější hru. Tlačítko Tight (anglicky utáhnout), bude uživatele tohoto efektu bavit.

Pro popis toho, jak vlastně YYZ hraje, si projděme některé presety z manuálu. Například nastavení nazvané Rickenbacker, kdy je knoflík Low vyšťavený na maximum, když je Drive na dvanácté hodině a Mix je mírně vlevo, dostaneme takový v podstatě čistý, ale velmi bouřlivý zvuk. Překvapivé je nastavení pojmenované po Jacku Bruceovi z Cream. Středy máme maximálně stažené, Low i High jsou mírně vlevo, Drive i Mix zase mírně vpravo. Je to hluboký silný zvuk, a když zapneme Tight, je úplně čistý. bez zkreslení. Nastavení zvané Tool přechází do extrému, je velmi rozbouřené, přestože máme Mix a Drive na jedné a dvou hodinách. Bi-Amped Ovedrive s Drive na maximu (ale Mix na deseti hodinách) je bzučivé peklo.

 

 

Závěr

Předzesilovač SansAmp YYZ sám o sobě dává plnohodnotný zvuk baskytary, který lze poslat přímo do sekce power amp vašeho aparátu nebo aparát a box úplně vynechat. Efekt sice nemá balancovaný výstup XLR, aby to mohl být plnohodnotný DI box, ale jak Andrew Barta zdůrazňuje, jackový výstup efektu je nízkoimpedanční a nebude produkovat nežádoucí šum, i když jej propojíte dlouhým kabelem s mixem. Přesto Barta v rozhovoru říká, že krabičku vyvinuli s tím, že ji budou mít baskytaristé spíše ve svém pedalboardu někde na začátku řetězce. Může být dobrým řešením pro ty, kteří chtějí docílit zvuku Geddyho Leea (a nejen toho) jen na pár písní a pak jej zase vypnout. Může být pre-ampem, který nebudete vypínat vůbec anebo jej můžete používat jako běžnou zkreslovací krabičku. Neuměl bych se dobře rozhodnout, co z toho si vybrat, protože na vše mi přijde výborná.

 

Technická specifikace

Ovládání
Master hlasitost)
Mix poměr mezi čistým a zkresleným předzesilovačem
Low přidává nebo ubírá až o 12 dB frekvenci 80 Hz
High přidává nebo ubírá až o 12 dB frekvenci 3,2 kHz
Mid až o 20 dB zesiluje frekvenci 2 kHz nebo až o 10 dB ořezává frekvenci 1 kHz
Drive zkreslení napodobující lampový zesilovač
Tlačítko Tight úprava zvuku směrem k čistšímu
Nožní spínač bypass buffered
Napájení 9V baterie nebo adaptér (nejsou součástí balení)

 

https://www.tech21nyc.com

 

Klady: 
Udělá hodně práce v malém balení jako velmi kvalitní předzesilovač a luxusní efekt drive.
Opravdu široká škála zvuků.
Zápory: 
Mohl by mít balancovaný XLR výstup, aby se stal plnohodnotným DI boxem.
Autor: 
Martin Filip