zobrazit:

Sampletank pro iPad - další mutace programů převedených z klasických počítačů

Testovaný nástroj(e): 

Sampletank pro iPad IK Multimedia je z dalších mutací programů převedených z klasických počítačů, které slouží k nahrávaní smyček, groove a i celých skladeb. Cena na Apple Store je 199 Kč.

Jak se zdá, vypadá to dnes, že kdo neudělá mutaci či verzi pro iNěco, tak jako by neexistoval. Ten trend je jasný a tabletománie s dotykovými displeji bují a bují. Čas ukáže a za pár let budeme vědět, jestli to byl úkrok stranou, a nebo už nás nenapadne používat vůbec nic jiného.

Stále mě totiž napadá, zdali ovládání prstem a s tím spojená grafika může nahradit přeci jen, dle mého, preciznější a flexibilnější ovládání klasické pomocí klávesnice a myši. Respektive díky velikosti ukazatele myši a citlivosti pohybu se na obrazovku vejde o mnoho více ovládacích prvků, a tedy i úměrně s tím vzroste složitost a náročnost programů, která ovšem vede k daleko rychlejšímu a přehlednějšímu ovládání, pokud už daná úloha takové množství parametrů a ovladačů vyžaduje.

Sampletank od firmy IK Multimedia je další z mutací a představuje, co se týká zvukových a nahrávacích možností, poměrně silný nástroj, který lze celkem jednoduše ovládat pomocí dotykového displeje. Takže se pojďme na Sampletank podívat a snad se nám ukážou odpovědi na v předchozích řádcích naznačené otázky.

Zvuky

Sampletank disponuje čtyřmi stopami nástrojů (označené jako party A, B, C a D), kde si můžete zvolit sestavu svojí kapely či nahrávky. Nabídka nástrojů je široká a zahrnuje přes bicí a perkuse baskytaru, piana, varhany, synťáky i dechové nástroje a samplované sbory. V každé kategorii nástrojů je v plné verzi dostatek zvukových možností a určitě bude z čeho vybírat. Ke každému zvuku je přiřazen nespočet licků, patternů, arppegií... zkrátka, komu se nechce moc něco vymýšlet, tak si najde, co mu vyhovuje, a při tvorbě groove smyčky je práce snadná jako s legem. Pokud ovšem propojíte iPad iRigem MIDI s klávesami, můžete plně rozvinout své hráčské schopnosti. A konec konců i pomocí klaviatury či padů na displeji lze leccos stvořit. Ale když si to tak zkouším, asi to bude chtít trochu pocvičit. Například chytit prstem pitchbendové kolečko není žádná sranda.

Každý zvuk má celkem hodně parametrů, kterým si ho můžete přetvořit k obrazu svému. Jaké to budou, vždy zaleží na zvuku. Ale vždy nějaký ekvalizér, popřípadě efekty jako kompresor, transpozice, či úprava průběhu obálky...

Advanced Audio Coding (zkráceně AAC) je standard pro ztrátovou kompresi zvuku. Byl vyvinut jako logický následovník formátu mp3 na středních až vyšších bitratech v rámci standardu MPEG4.

Nicméně AAC je jeden z nejpokročilejších formátů komprese zvuku.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/AAC

Nahrávání

Když tedy máte svůj band zvolen, „hráči“ jsou připravení nahrávat. V dalším screenu tak můžete činit buď pomocí dvoumanuálové klaviatury a nebo v dalším je k dispozici matice padů. Klaviaturu si můžete prstem přesouvat, takže rozsah je dostatečný a pady si zase můžete osadit například bicími nástroji, jak vám to bude vyhovovat pro maximalní pohodlí při hře. Hrát můžete jednotlivé zvuky a tóny a nebo spouštět licky a patterny od různých tónů, takže lze velmi jednoduše tvořit harmonii nahrávky. Pokud jsou licky v akordech, tak respektují navolenou stupnici klaviatury, kde je nabídka čtrnácti stupnic, jako třeba pentatoniky, některé mody, cikánská, harmonická moll... a samozřejmě plně transponovatelné od všech dvanácti půltónů. Nezbývá tedy než si zvolit délku smyčky (1-32 taktů), natapovat si tempo a můžete nahrávat. Pokud nejste přeci jen úplně rytmicky zdatní, Sampletank disponuje jednoduchým kvantizační algoritmem, který podporuje i swingové a triolové cítění. Rovněž tak metronom vám pomůže jen při nahrávání. Ale vzhledem k tomu, že budete asi vždy začínat bicí smyčkou, tak bych to neviděl jako problém.

Skladby si nahráváte a evidujete pomocí Recording Manageru, a když jste spokojeni, tak si je můžete vyexportovat do e-mailu nebo přímo na web. Výstupní formát je ve stereo ACC formátu.

A na závěr...

Z celkové koncepce je vidět, že je zde na prvním místě snaha v omezeném prostředí dotykového displeje poskytnout jen takovou grafiku a takové ovládací prvky, aby to vedlo k jednoduchému a intuitivnímu ovládání, ovšem s maximální schopností zhotovit profesionální nahrávku. Na webu firmy je velmi hezká fotogalerie z nahrávání samplů, kde můžete například vidět, jak byl snímán klavír Steinway, Hammondky či brazilská kytara Gianninni. Dle mého názoru, pokud věnujete dostatek času naučit se se Sampletankem zacházet, tak může pro vás být velmi cenným zdrojem inspirace při tvorbě hudby.

Vladimír Švanda

Sampletank pro iPad na živé hraní?

Již delší dobu řeším, jak nahradit na vystoupeních mé stařičké stage piano Yamaha Clavinova PF P-100 s váhou (fyzikálně korektně „hmotností“) 36 kg něčím lehčím, po čem nebudou při stěhování tolik bolet záda. Bohužel jsem si natolik zvykl (a kapela také) na průrazný, dobře se pojící zvuk piana, že hledám něco, co bude znít podobně. Vyzkoušel jsem všechno možné - Yamahy, Korgy, Kurzweily, Privie, Rolandy, Kawaie a mnoho dalšího, a stále nic. S počítačem s Native Instuments nebo podobným vercajkem se tahat nechci, nehledě na nebezpečí selhání při koncertu.

Velmi mě tedy zaujala možnost použít nějaký master keyboard a iPad se Sampletankem jako zvukovou bankou. Podrobil jsem tedy tuto kombinaci zkoušce odolnosti a použitelnosti.

Sampletank se na „dotykáči“ příjemně ovládá a je k dispozici opravdu mnoho možností nastavení a velmi slušné banky zvuků. Zkušené MIDI připojení přes MIDI iRig funguje zcela bezproblémově, ačkoli jsem měl v plánu pro živé hraní použít spíše Alesis iO Dock. Nebudu se dále podrobně zabývat ovládáním a detaily, které jsou v hlavním článku, a rovnou sdělím, že je v mém případě zmíněná kombinace nepoužitelná.

Důvody jsou tyto (bez jakékoli posloupnosti):

Nereaguje na MIDI Program Change - nelze tedy navolit, jaké zvuky budou na kterém programu, a tyto pak přepínat na keyboardu, zvuky lze přepínat jen přímo na obrazovce iPadu, což pro rychlé přepnutí zvuku uprostřed skladby není vůbec bezpečné. Lupe při přepínání zvuků - jakmile přepínám na Sampletanku zvuk dříve, než dohraje právě hraný sampl (při držení pedálu, dlouhý release apod.), ozve se nepříjemné a dost silné lupnutí.

Některé zvuky, například klasických pian, mají velmi ostrý, výrazně slyšitelný přechod mezi vzorky pro tiché a silné hraní - mezi vzorky není žádný crossfade.

Některé nástroje výrazně šumí - například Fretless Bass (u pian naštěstí šum není téměř patrný).

U některých nástrojů jsou natvrdo přiřazené efekty (chorus u Acoustic Guitar), jejichž přenastavení si Sampletank při přepnutí zvuku nepamatuje - zřejmě by bylo možno nástroje s upravenými parametry zvuků uložit jako projekt (skladbu), to se mi však při mém uživatelsky naivním přístupu nezdařilo.

Také jsem zaznamenal mírné problémy s latencí - Sampletank má dvě možnosti: Low a Ultralow. Při nastavení Low jsem zaznamenal sice jen velmi malé, ale pocitově registrovatelné zpoždění zaznění zvuku. Při nastavení Ultralow jsem sice již žádné zpoždění nezaregistroval, ale občas se při hraní naplno již vyskytl sem tam nějaký jemný lupanec.

Nereaguje na změnu hlasitosti po MIDI (na obvyklém kontoléru 7) ani na jiné MIDI kontroléry (například aftertouch).

Sampletank pro iPad má jen 24hlasou polyfonii - na běžné hraní to sice zdánlivě stačí, ale při rozsáhlejším běhu po klaviatuře s pedálem slyšitelně mizí prvně hrané tóny.

Hraní s iPadem bych ale obecně vůbec nezatracoval - většině uživatelů uvedené nedostatky možná vadit nebudou, a pokud již někdo iPad má, je investice do Sampletanku a iRigu za slušnou zvukovou banku opravdu nevelká. My ostatní si asi ještě počkáme buď na další verzi Sampletanku, nebo až bude mít iMaschine od Native Instruments i klasické zvuky, nebo na něco úplně jiného...

Pro úplnost uvedu, že k testování byl použit iPad3 (oficiálně new iPad) 3G 64GB.

Daniel Andel

Klady: 
rozsáhlá nabídka zvuků
dobrá kvalita samplů
Zápory: 
ovládání není vždy intuitivní
Autor: 
Daniel Andel, Vladimír Švanda