zobrazit:

Roland V-Accordion FR-7x - digitální akordeon s modelovaným zvukem

Roland V-Accordion FR-7x je digitální akordeon s modelovaným zvukem. Cena klávesové verze FR-7x je 121 060 Kč a knoflíkové verze FR-7xb je 128 060 Kč (Uvedené ceny jsou s DPH i PHE).

V polovině 19. století vznikl nový revoluční nástroj s názvem Accordion, který se začal rychle vyvíjet a stoupat na žebříčku mezinárodní popularity. Kam až jeho cesta do dnešního dne dospěla, si povíme právě v této recenzi, ve které si představíme jeho digitální podobu.

Díky komplexnosti akordeonu, klasického či elektronického, by se mohlo zdát, že jeho další vývoj na digitální úrovni již není možný. Ale opak je pravdou a po několika letech výzkumu se dostal v roce 2004 do výroby první digitální akordeon s modelovým zvukem s názvem V-Accordion.

Na první pohled

V krabici najdete V-akordeon FR-7x, externí pedál FBC-7, devatenáctipinový kabel, napájecí kabel, sadu baterií, popruhy, referenční čepičky pro basová tlačítka, přehoz na akordeon s logem V-Accordion a uživatelské manuály k nástroji. Tento model V-akordeonu se vyrábí ve dvou provedeních. V klávesové a knoflíkové verzi. Vybrat si také můžete ze tří barev - černá, červená a bílá. Testovaný akordeon, který jsem měl k dispozici, byl v provedení klávesovém a měl černou barvu.

Nástroj na první pohled vypadá jako kterýkoliv klasický akordeon, ale ve skutečnosti tomu tak není. Svědčí o tom spousta ovládacích prvků, které najdete v diskantové části. Ale vezměme to hezky popořadě.

Pravá, diskantová část nástroje obsahuje čtyřicet jedna rychlostně citlivých kláves s aftertouchem. Pod klaviaturou je umístěn dlaňový přepínač (klapka Master). Na korpusu, tam kde bývají u klasického akordeonu pouze registry, najdete veškeré ovládací prvky nástroje. K dispozici je patnáct spínačů - čtrnáct rejstříků + jeden selektor Orchestra, šest knobů - Data/Enter, Volume, Balance Treble/Bass, Delay, Chorus a Reverb, sedm tlačítek - Up, Down, Exit/Jump,Menu/Write, Set Up/Set Down-Demo, Power a jeden vypínač Sordina On/Off.

V horní části diskantu je umístěn grafický LCD displej, zavírání měchu a úchyt pro řemeny. Ve spodní části kromě zavírání měchu a úchytu řemenů najdete všechny konektory. Devatináctipinový multikonektor pro připojení nožního pedálu FBC-7, 2x Output L/Mono - Treble a R/Mono - Bass a Phones stereo. Všechny konektory jsou v provedení jack 6,3 mm.

Basová část V-akordeonu má k dispozici sto dvacet basových knoflíčků a sedm spínačů - registrů. Na basové straně je na boku umístěno tlačítko pro vyfukování měchu s kolečkem regulace odporu, řemínek pro levou ruku a čtyři umělohmotné nožky sloužící pro položení nástroje, pokud akordeonista zrovna nehraje. V horní basové části najdete stříbrné kolečko pro seřízení řemínku levé ruky.

Diskantová i basová část jsou spojeny klasickým měchem, tak jak jsme u všech akordeonů zvyklí. Ozvučení nástroje je schováno pod krytkou jak v diskantové, tak v basové části. Zadní diskantová část je celá polstrovaná, aby hráče při hraní nic netlačilo. Pod polstrováním najdete dvě šachty. V první šachtě se šrouby je ukrytá baterie. Pod druhou, výklopnou krytkou najdete USB port pro vložení externí USB paměti.

Nožní pedál FBC-7

Jedná se o masivní kovový pedál, na jehož předním panelu najdeme pět spínačů, šachtu externí bateriové nabíječky s posuvným krytem a dvě LED diody signalizující Power On a Battery Charger. Spínače 1 a 2 umožňují ovládat Sety, 3 a 4 Register a pátý je určen Sustainu.

Na zadním panelu pedálu zleva doprava najdete vypínač Power On, vstup pro připojení síťového kabelu AC In, MIDI In/Out/Thru, Output R/Mono, L/Mono (jack 6,3 mm), vstup pro připojení externího expression pedálu a devatenáctipinový multikonektor, který slouží k propojení V-akordeonu s pedálem.

Pedál slouží k napájení nástroje i dobíjení baterie. Pomocí pěti programovatelných nožních spínačů můžete přepínat Sety nebo Registry. Pátý spínač můžete použít jako sustain pedál u klavíru. MIDI rozhraní poslouží ke komunikaci s vašimi klávesami, zvukovým modulem či jiným MIDI zařízením. Pedál můžete také propojit přímo s mixážním pultem. Pokud připojíte Expression pedál EV-5 nebo EV-7, můžete řídit i celkovou hlasitost V-akordeonu.

Operační systém nástroje

Testovaný nástroj měl starší verzi operačního systému 1.01.014. Na webu byla již ke stažení nová verze operačního systému 1.04.028. Proto jsem ji ihned stáhl a provedl update, abych zjistil, jaké nové funkce V-akordeon nabízí.

Nástroj vybavený novým OS nabízí několik nových funkcí. Umožňuje například hru se dvěma orchestrálními zvukovými barvami v diskantové části akordeonu (Layer Timbre), editaci druhé orchestrální zvukové barvy (Layer Param), MIDI parametry druhé orchestrální zvukové barvy (Layer Timbre), kytarový mod pro Orchestral Chord sekci, další volby pro Bass & Chd Mode, zvětšenou rychlostní citlivost, všeobecný šumový parametr pro nastavení typických hluků akustického akordeonu, nové MIDI funkce, expression pedál, další volbu pro Bass & Chd Mode a další. Pokud by vás zajímaly detaily nového operačního systému, stačí si přečíst Supplementary Owners Manual for Version 1.04 ve formátu pdf, tedy doplňkovou uživatelskou příručku pro verzi 1.04. Co se týče operačního systému komplexně, musím říci, že je dobře propracovaný, o čemž svědčí i jeho nabídka. V základním Menu naleznete celkem dvanáct položek - Tuning, Treble Edit, Bass Edit, Free Bass Edit, Orch. Bass Edit, Orchestra Edit, Orch. Chord Edit, Orch. Fbass Edit, Set Common, System, Utility a MIDI. Každá z položek obsahuje další bohatou podnabídku, kde si každý hráč může nastavit parametry V-akordeonu dle svých představ. Při nastavení bude vždy záležet na tom, jakého výsledku budete chtít ve finále u nástroje dosáhnout. Možnosti jsou skutečně bohaté.

Možnosti akordeonu

V-akordeon má svoje vlastní reproduktory o výstupním výkonu 2x 25 W RMS. Výkon ozvučení odpovídá zhruba klasickému akordeonu této velikosti. Akordeon můžete také připojit k externímu zvukovému systému, a to dvěma způsoby: Přímo z akordeonu při bateriovém provozu. Pokud baterie nepoužíváte a máte V-akordeon propojen s pedálem FBC-7, můžete jej připojit přímo z pedálu. V obou případech použijete Output L a Ouput R. Doporučené nastavení stereo obrazu panoramy je R (diskantová část) na 11 hodin a L (basová část) na 3 hodiny. Tak získáte přirozený stereo obraz klasického akordeonu.

Jednou z výhod digitálních nástrojů je možnost připojení sluchátek, což platí i v případě V-akordeonu. Můžete tak cvičit prakticky kdykoliv a kdekoliv, aniž by jste tím obtěžovali své okolí.

U V-akordeonu je možné si nastavit regulátorem odporu měchu jak lehce či těžce má jít tah měchu. Mně vyhovovalo nastavení na třetí dílek od značky Min. To bylo nejpodobnější klasickému akordeonu. Při tomto nastavení jsem využil nejlépe získaných dovedností při práci s měchem.

K dispozici je také přepínač Sordina, který umožňuje simulaci ztlumení zvuku. U klasických akustických akordeonů to značí uzavření dřevěné rezonanční ozvučnice uvnitř nástroje.

V-akordeon FR-7x má k dispozici několik kvalitně zpracovaných zvukových barev „virtuálních“ akordeonů z celého světa (Bandoneon, I-Folk, F-folk, D-Folk, Classic, Cajun, Bajan a další). Pro všechny zvukové barvy akordeonu je také k dispozici simulace klasických rejstříků, bez kterých by akordeon nebyl akordeonem. Diskant obsahuje čtrnáct rejstříků se stopáží 2 2/3’, 4’, 5 1/3’, 8-’, 8’, 8+’ a 16’ a bas sedm rejstříků se stopáží 2’, 4’, 8-4’, 8’, 16’. Značení rejstříků (registrů) je stejné jako u klasického akordeonu.

Pojďme se ještě chvilku zastavit u manuálů pravé a levé ruky. Klávesový akordeon má v diskantu k dispozici celkem čtyřicet jedna rychlostně dynamických kláves, Aftertouch v rozsahu malé f - a3. Rychlostní dynamika a Aftertouch se využívá u orchestrálních zvukových barev. Basový manuál má k dispozici sto dvacet dynamicky citlivých basových tlačítek s možností nastavení režimu. S citlivostí je to u basového manuálu podobné jako u diskantového. Co se týče nastavení režimu levého manuálu, je skvělé, že nástroj nabízí rozsah od standardního basu až po volný bas. Bohužel jsem nikde v režimu Free Bass nenašel rozložení klasického barytonového basu, což je obrovská škoda.

Nástroj má kromě akordeonových barev také k dispozici i orchestrální zvukové barvy. Namátkou: klarinet, trumpeta, varhany, flétna, viola, piano, tuba, akustická basa a další. Orchestrální a akordeonové zvukové barvy můžeme různě míchat a nastavovat v režimech Solo, Dual, High-Low a ty následně uložit do Setu. Celkem jich je k dispozici osmdesát. Z výroby je přednastaveno čtyřicet setů a čtyřicet je volných - uživatelských.

Nastavit můžete například - Ladění (arabské, indonéské, temperované a další), editovat detailně Treble (diskantový manuál) nebo basový manuál. Zvolit a nastavit digitální efekt (Reverb, Chorus, Delay), poměry mezi jednotlivými zvukovými barvami nebo připravit playlist pro přehrávání hudebních podkladů. Možností je skutečně víc než dost a popisovat je by vydalo na jedno speciální číslo.

Použité technologie V-Akordeonů

Digitální akordeon s modelovaným zvukem je nabit novými revolučními technologiemi. Mají za úkol dosáhnout co nejvěrnějšího zvuku akordeonu v každém jeho detailu. Pojďme si tedy tyto technologie v kostce představit.

PBM (Physical Behavior Modelling) má za úkol simulovat autenticky různé barvy akordeonů. K nim patří i reprodukce mechanického šumu, jako je zavíraní klapek, zvuk jazýčků, zvuk basového mechanizmu a další. PVA (High Resolution Pressure Sensor) je vlastně modelování pohybu měchu díky detekci tlaku pneumatického měchu. Měch má zabudovaný vysoce citlivý senzor, který ovládá dynamiku simulovaných ladicích jazýčků. Tato technologie také analyzuje vnitřní a vnější rezonance, hystereze, setrvačnosti vln a zvuku. PVF (Pressure Sensitive Filter) je speciální DSP (Digital Signal Processor) jednotka, která slouží pro ovládání barvy zvuku každého simulovaného zvukového jazýčku. PVP (Pressure Sensitive Pitch Control) umí měnit výšku každého simulovaného zvukového jazýčku závisejícího na pohybu měchu. Jinak řečeno, silnější a plnější zvuk získáte větší silou.

Všechny tyto technologie, které obsahuje operační systém V-Akordeonu, jsou propojeny s mechanickou částí. Takže například změna vzorku je závislá na doteku (pomalém, rychlém) a na rychlosti repetice. Rozvibrování jazýčku závisí na délce noty a tlaku měchu. Šum uzavírání klapek či šum tlačítek závisí na uvolnění kláves či knoflíků v diskantu nebo knoflíčků v basové části. A takto bychom mohli popisovat další možnosti. Tolik tedy v krátkosti k modelování zvuku u V-akordeonů.

USB port

Umožňuje k V-akordeonu FR-7x připojit USB paměť, kterou můžete využít k záznamu své hry, či k přehrávání audio souborů ve formátu mp3 nebo wav. Ukládat lze veškerá vaše nastavení, která můžete kdykoliv dle potřeby zpětně načíst. USB paměť se vkládá do šachty na zadní spodní straně diskantové části.

V-Accordion Set Editor

Pro V-akordeon FR-7x a FR-3x je také speciální editor. Softwarový editor je určen pro obě platformy - PC i Macintoch. Editor není zapotřebí instalovat. Stačí rozbalit zip archiv stažený z webu a spustit  soubor FR7X_FR3X_Set_Editor_1_00.jar na PC či MAC a můžete začít s editací. Říkáte si, jak je to možné? Jednoduše. „Softík“ totiž spolupracuje s Javou.

Pomocí tohoto editoru můžete tedy v pohodlí svého počítače akoredeon editovat nebo zálohovat, tedy importovat data z něj.

Pianový FR-7x versus knoflíkový FR-7x

Akordeonový svět se dělí na dva tábory. Jedni používají klávesový a druzí knoflíkový akordeon. Každá dobrá firma, která se zabývá výrobou akordeonů, nabízí ve svém portfoliu obě dvě verze. Pod modelovým označením FR-7x se nabízí klávesová verze a pod označením FR-7xb knoflíková verze V-Akordeonu.

Protože klávesovou verzi nyní testujeme, povíme si něco málo o verzi knoflíkové. Chromatický, tedy knoflíkový akordeon FR-7xb má v diskantu k dispozici devadesát dva rychlostně citlivých knoflíků. K dispozici jsou následující varianty systémů, které si můžete dle potřeby zvolit a nastavit pro diskantovou část: C-Griff Europe, C-Griff 2, B-Griff Bajan, B-Griff Finland, D-Griff 1 a D-Griff 2. Podle vámi zvoleného systému si také můžete přešroubovat čepičky jednotlivých knoflíků, aby odpovídaly zvolenému systému, což je výborný nápad. Co se týče funkce Aftertouch, ta je generována klapkou Master, tedy dlaňovým přepínačem. Další výbava odpovídá verzi klávesové. Tolik tedy k verzi chromatického V-Akordeonu.

Závěr

V-akordeon FR-7x je špičkový nástroj, který nabízí spoustu nových a zajímavých technologií, jež posouvají možnosti klasického akordeonu hodně dopředu.

V-akordeon se nesnaží v žádném případě nahradit klasický akustický nástroj. Snaží se naopak doplnit a rozšířit jeho možnosti, které mohou být v mnoha směrech inspirující pro kreativitu každého akordeonisty. Sám jako akordeonista mohu potvrdit, že jeho možnosti jsou skutečně bohaté a nekladou žádné meze v hráčské fantazii.

V dnešní době firma Roland nabízí ucelenou řadu V-akordeonů. Od klasických heligonek přes malé, střední a velké akordeony, které jsou v provedení knoflíkové nebo klávesové. Který z modelu V-akordeonu si vyberete, bude záležet jen a jen na vás a vaší peněžence. Ať tedy vyberete ten či onen, věřte, že nebudete určitě zklamáni.

  

Accordion (akordeon), chcete-li jinak, tahací harmonika, byla vynalezena v roce 1922 Christianem Friedrichem Ludwigem Buschmannem v Berlíně. Ten svému vynálezu dal jméno Handäoline. S názvem akordeon jsme se poprvé setkali v roce 1929, kdy si vídeňský nástrojař arménského původu Cyrill Demian nechal patentovat nástroj s názvem Accordion, který vznikl zdokonalením Buschmanovy Handäoliny.

diskantpravá ruka - 41 rychlostně dynamických kláves, Aftertouch (rozsah malé f-a3)

basylevá ruka - 120 dynamicky citlivých basových tlačítek s možností nastavení režimu. Standard, Free Bass, Orch. Bass, Orch. Chord, Orch. Free Bass

měch/možnostiano/regulátor odporu měchu, senzor detekce tlaku vzduchu

polyfonie: 128 hlasů

displej: 128 x 64 grafický LCD s podsvícením

wave ROM: 64 MB vzorků s možností rozšíření

Zvuky:  80 uživatelsky programovatelných sad akordeonu, každá sada obsahuje - 14 Treble rejstříků, 7 Bass rejstříků, 7 Free Bass rejstříků, 7 Orchestra Bass rejstříků, 7 Orchestra Chord rejstříků, 7 Orchestra Free Bass rejstříků, 26 Orchestra zvukových barev ( 49 celkem, 26 současně přiřaditelných) 128 bicích zvuků (až 6 současně)

varhanní zvukysimulace harmonických táhel, Virtual Tone Wheel technologie, 32 presetů (sekce Treble, Chord, Free Bass), 16 presetů (Sekce Bass), 1 uživatelská paměť pro každý rejstřík

zvuková simulace: Physical Behavior Modeling (BPM)

ladění Musette: 16 presetů mikroladění

efekty: Reverb - 8 typů, Chorus - 8 typů, Delay - 10 typů, Rotary, simulace Cassotto a Sordina

audio rekordér/přehrávač: ano (do USB paměti) / ano (wav/mp3)

reproduktory/výkon: ano/2x 25 W RMS

napájení: NiMh baterie i externí adaptér FBC-7

ovládací prvky: knoby - Volume, Treble/Bass Balance, Reverb, Chorus, Delay, Encoder - Data/Enter, panelové přepínače - 14 Treble registrů + Master + Orchestra, 7 Bass registrů, přepínače navigace - Up/Down, Menu/Write, Exit/Jump, další přepínače - Set Up /Down, Sordina On/Off, Power, 6 uživatelsky přiřaditelných spínačů (poslední basová řada)

konektory: Output 2x jack 6,3 mm L/Mono (Treble), R/Mono (Bass), Phones 1x stereo jack 6,3 mm, multikonektor pro připojení externího multifunkčního pedálu FBC-7, USB port (Host Port)

pedál FBC-7funkce napájení a dobíjení baterie, 5 programovatelných nožních spínačů - Set Up/Down, Register Up/Down, Sustain, Multi-core konektor, Expression Pedal konektor, MIDI In/Out/Thru, Output (L/Mono,R), konektor pro nabíjení sady baterií, AC zásuvka

rozměry: 528 x 275 x 423 mm (šířka, hlouba, výška)

hmotnost: 11,5 kg bez popruhů s baterií

Klady: 
výborný poměr výkon/cena
velmi věrné simulace akordeonů i dalších zvukových barev
propracovaný OS V-akordeonu s možností updatu
USB port pro paměť
podpora audio formátů wav a mp3
V-Accordion Set Editor pro PC i MAC
Zápory: 
ve verzi 1.01 lze zjistit verzi OS pouze v testovacím modu
absence klasického barytonového basu
Autor: 
Bohuslav Bob Zika