zobrazit:

Roland Cube XL - nová řada osvědčených modelů

Ten čas ale letí! Ještě mi v hlavě doznívá vzpomínka na test Rolandu Cube 80X z loňského léta a už je tady nová generace kytarových kostek s označením XL. Co se u komb Cube změnilo, jak se Roland snažil vylepšit tuto řadu kytarových modelingových aparátů, na to bych se rád podíval v tomto testu.

Roland Cube XL je nyní nabízen ve čtyřech výkonových variantách: 15, 20, 40 a 80 W. Pravdou ovšem je, že nejmenší, patnáctka, je aparát výrazně odlišný od zbylých tří - je značně jednodušší a nenabízí zdaleka tolik možností nastavení. S popisem a testováním začneme právě u patnáctky.

Cube 15XL

Tento malý a opravdu lehký aparátek dokázal zaplnit místnost nad očekávání bohatým zvukem. Bezpochyby se na něm podílí i dobrý osmipalcový reproduktor. Protože i tato patnáctka je modelingovým aparátem, lze v případě kanálu Lead vybírat ze čtyř variant zkresleného zvuku: Over Drive, Distortion, Metal Zone a Extreme. Čistému zvuku (jak už to bohužel poslední dobou začíná být zvykem) zdaleka taková pozornost věnována nebyla, kromě knoflíku Volume a korekcí basů, středů a výšek nemá hráč k dispozici žádné další volby. Zajímavou novinkou je tlačítko Power Squeezer, jde o jakési „stlačení“ výkonu při zachování barvy zvuku. Týká se i dalších aparátů Cube XL, dvacítky a čtyřicítky, pro někoho může mít význam snad i u tohoto nejméně výkonného modelu. Čistý zvuk patnáctky je, jak už jsem zmínil, plný a hlasitý a, dalo by se říci, naléhavý, je ale tvrdší a kratší. Možná by pomohl reverb, kterým ale aparát není vybaven. U zkreslení typu Over Drive je mírně pracnější vymáčknout z kytary delší tón, vynaložené úsilí se ale vrátí v podobě docela dobré dynamiky. Mým uším ale zněl stejně nejlépe Metal, byl nejbohatší co do barev, a to i v basech.

Závěr

Kombo Cube 15XL překvapilo výkonem a tím, jak dobře snášelo velké dynamické rozpětí úderů do strun. Čistý zvuk byl tvrdší a kratší, na druhou stranu ale dobře čitelný.

Plus:

výkon

dobře snáší velké zatížení

sluchátkový/nahrávací výstup

Mínus:

tvrdší čistý zvuk

Cube 20XL

Jen o poznání větší a těžší dvacítka je vlastně úplně jiný aparát, zejména díky výbavě a možnostem. Čistý zvuk má svůj základ v legendárním Jazz Chorusu, podobně jako loni testované kombo Cube 80X. Tentýž základ pro čistý zvuk mají i čtyřicítka a osmdesátka z nové řady. Oproti prostému zvuku Clean u patnáctky je slyšet rozdíl. Naopak shodný s patnáctkou má dvacítka osmipalcový reproduktor. Snad díky němu se zvuk při extrémní hlasitosti lehce slévá. Z celé nové série XL se zdá být zvuk (v rámci možností výkonu) nejvíce nabasovaný. Power Squeezer zde má bezesporu svůj význam, jen se zdá, že lehce ubírá výšky a bohužel i dynamiku. Ze zkreslených zvuků určitě stojí za pozornost typ Extreme, zvláště ve spojení s Heavy Octave, což je jedna z možností nastavení přepínače modulačních efektů. Heavy Octave přidává spodní oktávu a lze ji využít i pro čistý zvuk. Další efekty, Chorus, Flanger, Phaser a Tremolo, mají společný otočný knoflík nastavení, nastavování je ale plynulé a zvuk je vždy použitelný. Pořád mám na paměti fakt, že Roland je také Boss, efekty tedy mají dost blízko k proslulým jednotlivým pedálovým efektům. Aparát velmi hbitě reaguje, hraje se velmi lehce. Čistý zvuk je dobře použitelný i pro aktivní piezosnímač. Velmi praktická je integrovaná ladička.

Závěr

U komba Cube 20XL nemá smysl posuzovat výkon. Ten je pro např metalovou kapelu přece jen asi malý. Má smysl si všímat solidní kvality zvuku, v tomto případě (hurá!) i čistého. Pro menší hraní pro bluesové nebo jazzové obecenstvo bude dle mého názoru výkon naprosto dostatečný.

Plus:

čistý zvuk

heavy Octave

efekty

Mínus:

basy při velké hlasitosti  

Cube 40XL

Čtyřicítka vypadá a hraje jako naprosto dospělý aparát. Desetipalcový reproduktor zvládá docela velký výkon bez problémů. Je těžké si představit, že by si někdo nevybral ze zvuků kanálu Lead - Acoustic Sim, Black Panel, Brit Combo, Tweed, Classic, Metal Stack, R-Fier, Extreme, Dyna Amp. Mě nejvíce zaujal Dyna Amp s menším gainem (dynamika se projeví trochu více), zvláště ve spojení s kratším delayem a chorusem. Acoustic Sim je poněkud sušší, ale nikoliv nepoužitelný. Velmi použitelný je naopak čistý zvuk, opět na základu Jazz Chorusu. Oproti dvacítce zde najdeme další kanál Solo s pamětí pro nastavení typu modelingového aparátu, gainu, ekvalizéru a efektů nebo jejich kombinací. Funkce Solo je určená jak pro kanál Lead, tak i pro JC Clean. Efekty Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo a Heavy Octave mají společný otočný volič. Dalším knoflíkem se aktivuje Delay nebo Looper, pro Delay je zde i tlačítko naklepávání tempa, hned nad ním tlačítko pro záznam do paměti Looperu. Uživatel smyčky má k dispozici až osmdesát sekund záznamu a jeho přehrávání je možné i se současným použitím Delaye. Třetím knoflíkem se ovládá Reverb s možnostmi Spring a Plate. Pochvalu zasluhuje ladička, naladíte s ní i sedmistrunku nebo můžete nastavit podladění ve dvou stupních - o půltón nebo o celý tón.

Závěr

Cube 40XL dává silný, pevný a průrazný zvuk, současný, spíše rovný, zároveň ale naprosto vyrovnaný. Milovníkům lampových komb (jako jsem třeba já) by tento aparát mohl být dobrou a už dostatečně výkonnou variantou pro klubové hraní s menší partou nebo pro použití ve studiu.

Plus:

výkon a průraznost čistých i zkreslených zvuků

velmi kvalitní efekty

ladička

Mínus:

Některá zkreslení zní hodně nabroušeně i při menší hladině gainu.

Cube 80XL

Výkonný, s přepychovou rezervou. Zvuk má prostor, ani při velké hlasitosti se nezahlcuje a hlavně, nebolí do uší. Může za to určitě větší objem boxu, určitě také dvanáctipalcový reproduktor. I když jsem dlouholetým uživatelem aparátu a přídavného boxu s desetipalcovým reproduktorem a některé dvanáctky mi nesedí z více důvodů, zde se nic podobného nevyskytlo. Kombo reaguje rychle, zvuk je čitelný a není přebasovaný. Tato osmdesátka má hodně společného s předchozí čtyřicítkou, je pro ně určen i jednotný manuál, zaměřím se tedy na to, co se mi nejvíce líbilo. Nejvíce mě opět zaujala poloha Dyna Amp, zvuk byl opravdu dynamický a zesilovač pěkně přečetl dynamiku pravé ruky. Hezká je zde citlivost voliče Gainu, zkreslení nabíhá opravdu postupně. Při téměř úplně staženém Gainu v poloze Dyna Amp si zkresleně zabroukne až při silném uderu do strun. Osmdesátka nemá Power Squeezer, zato ale oproti čtyřicítce má rozšířený ekvalizér o Presence a u vstupu spínač pro jasnější zvuk Bright. O možnost podladění samostatné struny E6 o půltón je obohacena ladička.

Závěr

Nemám pocit, že by osmdesátka neposloužila hráčům snad jakéhokoli stylu. Bohužel nebyla příležitost vyzkoušet ji v kapele, hlavně tedy vyzkoušet, je-li zvuk dostatečně průrazný a nosný a jestli se dobře snoubí s basou a bicími. Předpoklady pro to ale určitě má. Pozoruhodné jsou také i při takovém výkonu a zvuku stále přijatelné rozměry a hmotnost.

Plus:

Dyna Amp

čtyřpásmový ekvalizér

objem zvuku

Shrnutí

Máme zde čtyři aparáty z nové řady Cube XL. Patří sice do stejné série, přitom ale jde vlastně o čtyři značně odlišná komba. Patnáctka a dvacítka mají k sobě blízko díky rozměrům a osmipalcovému reproduktoru, zvukově a koneckonců i možnostmi použití jde o dva odlišné aparáty. Čtyřicítka je sice podobně vybavená jako osmdesátka, srovnávat ale desítku reproduktor s dvanáctkou ve větším objemu boxu také nelze. Ale vlastně nejde o porovnání těchto aparátů, budu-li se soustředit na to, co mají společné, pak je to určitě velmi dobrý zvuk a ve svých kategoriích mohutný výkon. Nezanedbatelná je také bytelnost, kvalita a přesnost zpracování.

Info:

Roland Cube z nové řady XL patří do dnes již letité a osvědčené série kytarových a basových kostek. Zájemce má na výběr ze čtyř výkonových variant: 15, 20, 40 a 80 W.

Kromě různých typů modelingových aparátů jsou tato komba (kromě nejmenší patnáctky) vybavena i modulačními efekty, čtyřicítka a osmdesátka navíc i Looperem s možností vrstvení zvuku. Komba řady Cube XL jsou nabízena v cenách: 2200 Kč (15XL), 3700 Kč (20XL), 5000 Kč (40XL), 8200 Kč (80XL).

V testu z léta 2010 (Cube 80X) jsem zmínil legendární Jazz Chorus jako základ pro čistý zvuk testovaného komba. Tentýž Jazz Chorus je základem i pro čistý zvuk nové řady XL. Je to sice už pár let nazpátek, ale zahrál jsem si na původní Roland JC a tehdy mi zvuk přišel hodně rovný, úplně vyrovnaný, jakoby byl předurčen pro použití s nejrůznějšími efekty. Na stránkách Rolandu jsem se až mnohem později dozvěděl, že zvuk Jazz Chorusu byl přímo takto zamýšlen, takže asi se záměr podařil, protože z toho komba to úplně vyzařovalo. Podotýkám, že na originál Jazz Chorus jsem si zahrál v době, kdy Internet byl pouze tématem často vášnivých diskuzí, nikoliv součástí života.

Autor: 
Milan Kramarovič