zobrazit:

Rode NT2, NT1000 a NTK - profesionální studiové mikrofony

Australská společnost Rode, která byla založena již v roce 1967, není mezi výrobci kapacitních mikrofonů žádným nováčkem. Světově uznávanou firmou se stala ale až kolem roku 1995, díky modelu NT2 (v prvopočátku označovaném jako Rodent 2). Tento mikrofon připomínající svým vzhledem klasický Neumann se od něj příliš neliší ani zvukovými parametry, a proto se stal velmi rychle hitem a zabydlel se v profesionálních studiích, spolu s osvědčenými klasickými modely. Najdeme ho v katalogu i dnes, vedle novinek NT1000 a NTK. Všechny tři mikrofony si společně otestujeme a příští měsíc se podíváme na další typy od Røde - NT1, NT3 a Broadcaster.

Když se NT2 objevil poprvé, byl to v podstatě jeden z mála kvalitních kapacitních mikrofonů, které se daly pro studiové využití pořídit za tak příznivou cenu. Dnes si to už jen stěží dokážeme představit, ale není tomu tak dávno, co byla výroba téměř všech kapacitních mikrofonů záležitostí firem AKG a Neumann. Právě díky určitému obchodnímu tlaku si v současnosti můžeme vybrat právě od těchto dvou renomovaných firem i lacinější modely a poměrně rozsáhlá je i nabídka mnoha dalších výrobců. Během posledních pěti let se situace na trhu ovšem tak dramaticky změnila, že zůstává otázkou, jestli je NT2 stále tak dobrou investicí.

NT2

Již na první pohled působí velmi sympaticky. Je dodáván v pouzdře s kompletním příslušenstvím, ke kterému patří elegantní "pavouk" (elastický závěs pro montáž na stojan, připomínající pavoučí síť - odtud zkrácený název používaný především v Anglii) a redukce pro uchycení na standardní evropské mikrofonní stojany. Kvalitní povrchová úprava a na první pohled velmi robustní provedení, i když je ochranná mřížka systému poměrně tenká. Asi bych měl určité obavy z toho, jak by dopadl např. kontakt s paličkou bubeníka při využití u bicích nástrojů. Přes mřížku zřetelně prosvítá palcová membrána s centrálně provedeným připojením a polokulovým systémem montáže, který omezuje zpětné odrazy na mikrofonní kapsli. Zatím je tedy všechno jako od Neumanna. Na mikrofonu jsou k dispozici dva přepínače: Ten první umožňuje buď nastavení útlumu o 10 dB nebo potlačení basů (zajímavé je, že se obě funkce nedají použít najednou). Druhý přepínač umožňuje volbu mezi kulovou a kardioidní směrovou charakteristikou, což je u mikrofonu této cenové kategorie opravdu skvělé!

Test

Po zapojení jsem provedl některé základní srovnávací testy s již zmiňovanými modely od AKG a fy Neumann, a myslím, že i přes velký cenový rozdíl obstojí NT2 velmi dobře. Nepatrně vyšší šum oproti porovnávaným modelům není jistě zásadním problémem, a také přenos rušivých hluků při manipulaci je velmi přijatelný. Po dalším poslechu je jasné, že Røde má jasně definované snímání čelních zvuků, což znamená, že hlasy znějí v mixáži maximálně průzračně. Testoval jsem NT2 s několika zpěváky, vždy s uspokojivým výsledkem. Zvuk je jasný, ale mikrofon přesto nezní tvrdě, nižší středy jsou nepatrně tenčí, ale basové pásmo je celkově v pořádku. S akustickou kytarou byly výsledky rovněž velmi slušné, vyzkoušel jsem, jak zde bude znít kulová charakteristika. I když fungují obě velmi dobře, preferoval bych v tomto případě spíše kardioidu. Bylo to pro mne poměrně překvapující zjištění, protože obvykle dávám přednost spíše kouli. Na všechny ostatní aplikace, pro které se hodí velkomembránové kapacitní modely, samozřejmě Røde nezklamal. Zvuk zněl pokaždé velmi příjemně a mikrofon fungoval dobře i při spolupráci s kompresorem. Při větších vzdálenostech, tam, kde to akustika dovolí, je pravděpodobně nejlepší volbou kulová charakteristika. Je skvělé, že právě u tohoto mikrofonu je tento směrový patern k dispozici.

NT1000

Nový NT1000 je ještě o něco lacinější než model NT2. Dodává se opět s kompletním příslušenstvím, ale bez pavouka, který je zde nahrazen držákem na stojan s kloubovým aretačním systémem. Ne této úchytce je patrné, že konstruktéři firmy pouze nekopírují, ale snaží se vyvíjet i vlastní, zdokonalené konstrukce. Vzhled a mechanické provedení jsou prvotřídní a celkový design tohoto mikrofonu je, jednoduše řečeno, skvělý! Funkčně se jedná o velmi jednoduché řešení, protože nemá žádné filtry (ty jsou dnes ostatně k dispozici na většině mixážních pultů) ani pady, a směrová charakteristika je pevně nastavená na kardioidu. Tento mikrofon dokáže bez problémů přenést akustický tlak až 140 dB při zkreslení pod 1%. Hluk při manipulaci je velmi nízký, takže je možné využívat mikrofon i jiným způsobem, než pevně uchycený na stojanu. Tentokrát má kapsle připojení z boku, způsobem, který známe od AKG, a její uchycení rovněž připomíná originální řešení z 50. let u legendárních C12. Tento, oproti Neumannu odlišný konstrukční přístup, prosazovala firma AKG proto, aby dosáhla menších rezonancí v mikrofonní kapsli. Konstrukce mřížky je tentokrát mnohem pevnější než u NT2 a celý mikrofon působí opět velmi robustně. Váží téměř 700 g - určitě se vyplatí použít dobrý stojan!

Test

Při porovnávání NTK1000 s modely AKG a Neumann se ukázalo, že má velmi dobrý odstup. Šumový ekvivalent se pohybuje někde okolo 6 dB, což je neuvěřitelné číslo a z hlediska digitálního záznamu je tedy naprosto dokonalou volbou. Pokud znovu hovoříme o zvuku, je opět velmi konkrétní a detailní a oproti NT2 máte pocit, že je nepatrně plnější a vyváženější. Je sice o něco hutnější na spodních středech než NT2, ale v porovnání s AKG je toto pásmo stále zastoupeno méně výrazně. Pro hlas to v podstatě znamená bezprostředně vytvořený, výjimečně čistý zvuk, čemuž samozřejmě napomáhá i totální absence šumu. U akustické kytary byl zvuk ve vzdálenosti 30 cm téměř perfektní, snímaná barva nástroje se nápadně doplňuje o příslušné zvuky strun, bezprostředně související se samotnou hrou, což je samozřejmě přínosem. Náběhy perkusivních nástrojů přenáší NT2 také nádherně. Zvuk byl překvapivě "blízko", i když byl mikrofon umístěn ve větší vzdálenosti. Mohlo by se zdát, že nová konstrukce kapsle přináší skutečně jemnější zvuk, ale protože Neumann a Braunner (nová značka špičkových mikrofonů) vyrábějí dál kapsle s centrálním připojením, nebude tato skutečnost asi jedinou příčinou! I tady se dá zvuk ještě hodně vylepšit použitím lehké komprese.

NTK

Røde NTK je sestava nového lampového mikrofonu s obdobnou konstrukcí jako NT1000, jedná se tedy opět o špičkový výrobek. V kompletním příslušenství, kde najdete i kabelové spony na suchý zip, chybí pouze pavouk. Neočekával jsem, že by se mi mohl hodit typ od klasického modelu, ale opak byl pravdou: Sedí naprosto dokonale a uchycuje mikrofon velmi pevně, aniž by se výrazněji prověšoval, takže - vše odpuštěno! Manipulační hluk je i zde poměrně nízký, ale u lampových modelů se manipulace příliš nedoporučuje. I tady se jedná o pevně nastavenou kardioidu, bez jakýchkoli útlumových funkcí nebo filtrů, jediným ovládacím prvkem je vypínač na napájecím zdroji. Je zde i možnost odzemnění, ta se samozřejmě v určitých situacích může hodit. Délka kabelu je naprosto postačující, neboť napájecí zdroj (vzhledem k tomu, že nemá žádné ovládací prvky) bude zcela jistě umístěn, hned vedle mikrofonu.

Test

Šum napovídá, že se jedná o mikrofon s velmi dobrým odstupem, je dokonce ještě tišší než klasický model NT2, ale takového odstupu, jako má NT1000, již nedosahuje. Protože mám k dispozici lampový mikrofon origonal Røde Classic, porovnával jsem NTK i s ním. Original Classic je nejdetailněji znějící mikrofon, který znám. Při kontaktnějším snímání zní často až příliš jasně na to, abych ho mohl použít např. pro housle, kde se využití lampových mikrofonů očekává. Snímání na větší vzdálenost je pro tiché zvuky do jisté míry limitováno vlastním šumem. U hlasů, které vyžadují průraznější snímání, funguje skvěle, ale vlastnit lampový mikrofon jen pro nahrávání hlasu, to je poněkud drahý "špás". S těmito zkušenostmi jsem neočekával, že by mne NTK nějak překvapil, a tak mě dost zaskočilo, když jsem zjistil, že se zvukem velmi přibližuje k NT1000. Vzhledem k tomu, že frekvenční charakteristika přiložená k oběma mikrofonům je identická, naznačuje to, že jsou osazené stejnými kapslemi. Přesto ale není zvuk úplně stejný. Při snímání hlasu je výsledný zvuk poněkud vzdušnější a nadýchanější a společně s hlasem výrazněji snímá i akustiku příslušného prostředí. Zní to, jako kdyby elektronika v mikrofonu zvuk lehce komprimovala. Je to jenom určitý pocit, ale projeví se to i u akustické kytary, kdy se dá dosáhnout perfektního zvuku z mnoha různých snímacích úhlů a vzdáleností, přičemž každá taková změna přináší rozdílnou interpretaci příslušného nástroje. I tady je zvuk poměrně detailní při větších vzdálenostech od zvukového zdroje. Zvuk je jasný, možná o pocit svítivější než u NT1000, ale dostatečně jemný a kulatý na to, aby se dal používat univerzálně. I zde je využití kompresoru skvělé, zvuk se potom doopravdy rozzáří.

Závěr

Tři mikrofony od jedné firmy s podobným zvukem, ale každý je něčím unikátní. Na jasnou barvu a detailní přenos jsme si již u firmy Røde zvykli, často je totiž přesně tím, co hledáme. Někdy to sice může vést k určité ztrátě hloubky snímku, z čehož se dá usuzovat, že s výjimkou NT2 s navolenou kulovou charakteristikou, nejsou tyto mikrofony pro stereofonní nahrávání ideální volbou. Zkoušel jsem točit stereofonní nahrávku systémem AB s NT1000 a párem NTK využívajícím stejnou konstrukci mikrofonní kapsle a výsledky nebyly příliš ideální. Pro nahrávání sólových nástrojů a hlasu byl výsledný dojem u všech třech modelů mnohem lepší. NT2 se stala již velmi známým mikrofonem a vzhledem ke své kulové charakteristice nabízí širokou škálu uplatnění, přičemž zůstává cenově velmi atraktivní. Model NT1000 reprezentuje nejnovější konstruktérské nápady firmy Røde a znamená další krok dopředu v čistotě zvuku. NTK je na tom s kvalitou stejně, ale využívá lampové technologie, která ho zařazuje k opravdu prvotřídním modelům. Škoda, že nové modely nedisponují kulovou charakteristikou, o to jsou ale pro nás dosažitelnější, protože stojí méně. Rozhodování o tom, který mikrofon pro vás bude tím nejideálnějším řešením, je nejlépe ponechat na srovnávacích testech s vlastními nástroji či hlasy. O žádném mikrofonu se nedá říci, že je tím nejlepším na světě (dokonce ani tehdy, když je využíván pro jedinou aplikaci, např. vokály), neboť nenajdete dva stejné hlasy či nástroje, ani interprety, kteří hrají stejným způsobem. Cena není v žádném případě případě zárukou zvukové kvality a jak vidíte i u Røde, špičkové výrobky nemusí být vždy za "špičkové" ceny!

Info:

NT2, NT1000 a NTK jsou profesionální studiové mikrofony vyráběné australskou společností Røde. Ceny: NT2 - 14 990 Kč, NT1000 - 12 990 Kč a NTK - 22 990 Kč.

NT2

plus

kvalitní povrchová úprava a robustní provedení

přepínání mezi kulovou a kardioidní charakteristikou

Mínus:

tenká ochranná mřížka

méně hutné spodní středy

NT1000

plus

celkový design

maximální akustický tlak až 140 dB

velmi dobrý odstup šumu

Mínus:

méně hutné spodní středy

absence kulové charakteristiky

NTK

plus

výraznějí snímá akustiku prostoru

detailní zvuk i při větších vzdálenostech od zdroje

Mínus:

nevhodnost při pořizování stereofonní nahrávky

absence kulové charakteristiky

Autor: 
Jon Murch