zobrazit:

Radial Tonebone PZ-PRE - plně vybavený předzesilovač pro akustiky

Tonebone PZ-PRE je plně vybavený předzesilovač pro prakticky všechny nástroje snímané piezosnímači. Jeho využití je především pro živé pódiové hraní. Mj. nabízí i možnost zapojení dvou nástrojů současně. Jeho cena je 8990 Kč včetně DPH.

Pracovní stanice hráče na akustické nástroje - tak by se dal charakterizovat podlahový předzesilovač/DI box Tonebone PZ-PRE. Podle mě je jeho největším přínosem to, že kromě nejrůznějších vstupů a výstupů, efektové smyčky a dalších vymožeností nabízí možnost nastavení požadovaného nezkresleného a nepřikrášleného zvuku.

Popis

Kovové šasi nevelkého přístroje je na horním panelu osazeno několika typy ovládacích prvků. První řadu tvoří otočné potenciometry ekvalizéru a předzesilovače (Boost, Bass, Freq, Mid, High), dalším pak nastavení filtru proti zpětné vazbě (Notch), úplně vpravo pak samostatné hlasitosti pro oba vstupy (Level 1, Level 2). Pod řadou otočných potenciometrů se nachází čtveřice posuvných přepínačů pro různá přednastavení a funkce. První z nich umožní přepnutí fáze signálu (volič Phase s možnostmi Normal a Reverse), další v řadě je volič funkce nožního spínače Boost s možnostmi Loop, Boost a Both. Vedlejší přepínač pro filtr zpětné vazby Notch Q nabízí možnosti Bypass, Norm a Deep. Poslední posuvný přepínač - Lo-Cut - souvisí rovněž s eliminací zpětné vazby, umí lehce odmazat problematické hluboké frekvence. Jeho možnosti jsou Bypass, 80 a 200 Hz. Horní panel nese ještě již zmíněný nožní přepínač Boost (s různými funkcemi), dále praktický spínač funkce Mute a také přepínač mezi dvěma samostatnými vstupy Toggle. Čelní panel kromě konektoru napájení nese výstupy Pre- a Post-Eq, samostatný výstup pro ladičku a konektory efektové smyčky. Tonebone nabízí i úpravu signálu pasivních piezosnímačů pomocí dvou (pro každý vstup zvlášť) Class-A předzesilovačů. Spínač prvního z nich je na pravém boku šasi, druhý pak lze aktivovat na horním panelu. Pravý bok je pak dále osazen nástrojovými vstupy Input 1 a 2. Pokud vlastníte nástroj se stereo výstupem, pak můžete využít možnost zapojení stereo kabelu do vstupu Input 1. Krabička nepostrádá ani prostý výstup pro nástrojový aparát, najdeme jej na levém boku přístroje.

Zvuk

Jak už jsem zmínil úplně na úvod, hlavní devizou tohoto zařízení je možnost nastavení nezkresleného a přirozeného zvuku. K tomu vydatně přispívá velice povedený systém ekvalizace, zejména ale fakt, že potenciometry samotného ekvalizéru fungují nikoli skokově, ale velmi plynule a nabízejí tak možnost nastavení obrovské škály zvuků. Plynulost změn platí i pro ovladače Boost a Level 1 a 2. Povedlo se mi vyloudit jak značně nervní, středově křehký zvuk, tak i měkký kulatý, možno-li říci, jazzový tón s výškami jako korálky. Pro country nebo rockové akustické doprovody se nabízí vykuchaný basově-výškový zvuk, který člověka obklopí jako sametový plášť. Celá věc ale funguje i z opačného pohledu - nelze vlastně nastavit nepoužitelný zvuk. V případě zapojení dvou nástrojů pak korekce fungují společně, pochopitelně kromě samostatných hlasitostí každého ze dvou vstupů. Toto snad se zdá být malou nevýhodou, i když nevím, jak při daných rozměrech a prvotním určení (není to v první řadě blender, ale předzesilovač a DI Box) takovou věc vyřešit. Při použití jackového výstupu pro nástrojový aparát se zdál signál mírně ostřejší a korekce lehce živější oproti XLR výstupu Post-Eq. Dobrá je i funkce Notch filtru, který rozhodně neubírá to, co má ve zvuku zůstat.

Závěr

Tonebone je účinným pomocníkem muzikanta. Umožňuje mít svůj zvuk ve stále stejné kvalitě neustále při sobě. Kromě tohoto nezbytného základu nabízí celkem vyčerpávající řadu dalších možností, popravdě mě nenapadá nic dalšího, co by takový přístroj ještě mohl zvládat. Jen bych se chtěl malinko pozastavit u ceny, která je těsně pod hranicí devíti tisíc. Za tuhle cenu totiž dnes již lze pořídit docela obstojné akustické kombo, někomu musí tato částka stačit pro nákup elektroakustické kytary. Možnosti tohoto přístroje ale stejně zdaleka ne všichni hráči využijí, tak snad by se hodil přístroj jednodušší a levnější, se zachovaným krásným základem zvuku.

V testu chválím tento přístroj za to, že dobře dělá to, co má dělat a co deklaruje výrobce. Nic proti, Tonebone si to zaslouží, hraje opravdu moc pěkně. Jen mně vlastně došlo, že asi žijeme v době, kdy jsou vyzdvihovány produkty (a snad možná i lidé...) za to, že dělají dobře to, co dělat mají a je to koneckonců jejich povinnost. Řada věcí kolem nás jsou z tohoto pohledu náhražky, hračky a atrapy, vytvořené jen za účelem zisku výrobce. Ach jo...

Klady: 
kvalita zvuku
bytelnost a kvalita zpracování
možnosti využití
Zápory: 
cena
společné korekce v případě využití obou vstupů
Autor: 
Milan Kramarovič