zobrazit:

Pearl e-Pro Live - sada elektronických bicích

Testovaný nástroj(e): 

Pearl e-Pro Live je sada elektronických bicích, které lze využit i akusticky. Doporučená maloobchodní cena je 64 990 Kč.

... e-Pro Live is a revolutionary electronic drumset that looks, feels and sounds like real drums. Never before has today's drummer been offered the limitless sonic capability and realistic feel of electronic drums on a drumset built with real drum shells, real brass cymbals, and real drumset hardware, all from the percussion industry’s leader, Pearl...

No, to je chvály, tak se na to podíváme...

Tato elektroakustická bicí souprava obsahuje vše, co vidíte na obrázku, kromě pedálu k velkému bubnu. Židli si také musíte půjčit od stolu.

Materiál použitý k výrobě korpusů bubnů není uveden, zpracování je však na solidní úrovni. Vzhled má na svědomí plastová folie (Na výběr jsou pouze dvě barvy, což je škoda, protože design přece prodává...). Bubny se dají bez problému použít i v akustické verzi, stačí jen vyměnit blány. Malý buben má samozřejmě i dobře fungující struník. Zvuk odpovídá kvalitou základním nižším řadám bubnů Pearl - kde „nižší“ vůbec neznamená špatný - i když velký buben vzhledem k rozměru 20 x 12” rozhodně není basové „zabíjedlo“.

Hardware

Hardware je zkompletován většinou z osvědčených kvalitních a trvanlivých komponent značky (viz technická specifikace). Černá rampa vypadá pěkně, častou manipulací se ale lak poškrábe. Ačkoliv má Pearl k dispozici výborný systém uchycení tomtomů, zde je použito jiné řešení utahovacího šroubu. Spolehlivé stabilní držení zvolené polohy je v tomto případě možné jen díky paměťovým zarážkám, pouze silné utažení šroubu nestačí.

Hlavním lákadlem této soupravy je její elektronická verze, ve kterou se promění pouhým nasazením speciálních blan/snímačů (dále jen snímačů) na korpus bubnu. Vyžaduje to citlivou ručku, případné silné utažení ladicích šroubů může snímač poškodit. Výrobce o tomto nebezpečí ví a v záručních podmínkách se náležitě jistí. Snímání úderů funguje dvouzónově, zvlášť pro blánu a ráfek, který je simulován vystouplým okrajem snímače. Hraje se na to příjemně, odskok paličky rozhodně nezpůsobí trauma neobvyklou reakcí. Velikosti snímačů pro malý buben a tom-tomy odpovídají třem standardním rozměrům bubnů (10, 12 a 14 palců). Velký buben používá desetipalcový snímač, který je uchycen přímo do připraveného otvoru v klasické hrací bláně. Toto řešení dovoluje teoreticky použít libovolný rozměr velkého bubnu. Pocit ze hry a reakce pedálu patří k tomu nejlepšímu, na co jsem z elektronických bicích hrál.

Poznámka k provedení snímačů: Plastový odlitek, na který je přilepen hrací povrch - bílá guma -, tvoří jeden kompaktní celek a nelze ho rozebrat. Trvanlivost takového řešení ukáže až čas, u testované sady nebyla gumová „blána“ u jednoho ze snímačů dostatečně přilepena a odchlípla se. Věřím, že se jednalo o ojedinělou závadu, „která se vyskytuje maximálně jednou za deset let“.

Se zvukovým modulem se bubny propojí klasickým kabelem s konektorem jack, zástrčka je přímo v těle bubnu.

Činely

Činely jsou vyrobeny v licenci s firmou Smarttrigger. Klasické mosazné činely jsou ze spodní strany kvůli utlumení podlepeny asi dvoumilimetrovým silným průhledným plastem. Úder je snímán piezosnímačem, který je uchycen (přinýtován!) také vespod. Crash činel má dvě zóny (okraj a tělo činelu) a je možné tlumení chycením (zvuk se však nepřirozeně utne). Ride činel má tři zóny (bell, tělo činelu a okraj). Hi-hat (dvě zóny) má ve stejném provedení pouze vrchní činel, spodní je celý ze silného plastu.

Kdo zažil cvičení na nejrůznější gumová „udělátka“, ocení, že pocit ze hry se skutečně velmi podobá hře na klasický činel, nevýhodou této koncepce je ale větší hlučnost. Zvuk dopadající paličky je spíše plastový než kovově cinkavý. Pro nerušený zážitek z nasamplovaných zvuků jsou v tomto případě zapotřebí kvalitní uzavřená sluchátka nebo hodně výkonná zvuková aparatura. Celkový dojem z těchto elektronických činelů je dobrý, údery jsou snímány velmi přirozeně a s poměrně velkým pochopením pro dynamické a technické finesy hráče.

r.e.d.box

Aby se ve zkušebně neozývalo jen cvakání, šustění, dupání, vrzání a hekání, je třeba zapojit do akce r.e.d.box - přeloženo do češtiny „opravdový elektronická buben krabice“ - samozřejmě v červené barvě.

Provedení tohoto zvukového modulu je vcelku solidní, mírně mrazivý pocit jsem měl pouze při zapojování kabelů MIDI. (Myslím, že konektory zůstanou součástí přístroje jen při opatrné manipulaci, ale hlavně vzhledem k možnosti propojení přes USB a možnostem modulu zůstanou nevyužity.)

Popis všech funkcí modulu by byl velmi obsáhlý. Najdeme zde vše podstatné, co má taková věcička umět, ať už se jedná o detailní nastavení citlivosti triggerů, výběr a úpravy zvuků, mixování, efekty, sekvencer s možností nahrávání hry atd. Při procházení zvukovou knihovnou bicích si určitě lze dle vkusu najít velmi použitelné zvuky, a komu by to nestačilo, může si do paměti přístroje stáhnout z internetu mnoho dalších. Stačí, když se kamarádí s počítačem, a pokud se kamarádí i s nějakým hackerem, nebude muset ani nic platit. My ostatní to máme v průměru za čtyřicet dolarů.

Některé drobné nedostatky lze najít ve výbavě a koncepci ovládání modulu.

-Občasné zbytečně zdlouhavé proklikávání k nastavení parametrů.

-Aux In nemá regulaci vstupní úrovně (sedíte za bubnama, iPod nebo mobil je připojen, blíží se vrchol oblíbené skladby, máte zaděláno na brejk, potřebujete rychle jednou rukou upravit poměr hlasitosti, a ... „klávesnice zamknuta“).

-V paměti přístroje je uloženo padesát ukázek hudebních sekvencí, ke kterým je vždy přidělena určitá zvuková sada bicích. Změníte-li sekvenci (ze zvědavosti, jestli je stejně stupidní jako předchozí...), změní se i zvuk bubnů (který jste předtím asi hodinu nastavovali...). Změníte-li naopak zvuk bubnů, sekvence zůstane stejná, ale změní se zvuky doprovodných nástrojů (místo basy pak tvrdí muziku dejme tomu cimbál). Velmi otravné.

-Zvuková nabídka je omezena na několik baskytar, trochu kytary, klávesové zvuky se dají spočítat na prstech, pár zvukových efektů. Tady se hodně šetřilo, celé tovární naprogramování sekvencí je asi myšleno jen jako taková malá ukázka možného využití sekvenceru, a to je škoda.

Závěr

Závěrem lze konstatovat, že testovaná sada Pearl e-Pro Live nevybočuje ze současného standardu v oblasti elektronických bicích. Zaujme kvalitním hardwarem a slušným - ne však špičkovým - zvukovým modulem. Kdo bude však chtít hledat nedostatky, najde je vždy a na všem.

Zvukový modul

paměť: 128 MB RAM

zvuky: 1000 zvuků (nepočítal jsem...)

Vstupy/Výstupy

Power In (AC adaptér)

12 Trigger In (1/4” TRS)

Aux Out (1/4” TRS)

Aux In (RCA)

Main Out (1/4” TRS)

Headphones Out

MIDI In/Out

USB

Sada

velký buben 20 x 12”

malý buben 14 x 4,5”

tom-tomy 10 x 6,5”, 12 x 7” a 14 x 8”

crash 13”

ride 16”

hi-hat 12”

Hardware

rampa

stojan na malý buben (S-790)

držák tom tomu, 3 ks (TH 900-S/C + PC-8)

držák činelu s ramenem, 2 ks (CH-80 + PCL-100)

držák na zavřenou hi-hatu

hi-hat pedál

držák zvukového modulu na rampu (UX-80S + PCL-100)

Klady: 
ucelené řešení elektronické bicí sady
design
hardware
Zápory: 
kromě činelů nelze elektronické komponenty koupit samostatně - marketingová strategie?
sebevědomá cena
drobné nedostatky ve výbavě zvukového modulu
Autor: 
Tibor Adamský