zobrazit:

Paiste Innovations - činely vyšší střední třídy

Testovaný nástroj(e): 

Paiste Innovations - dokonale vyladěná řada s velmi kultivovaným zvukem, ideální pro jazzrock, hardrock, fusion či funky. K mání jsou v Praha Music Center.

Nová řada Paiste Innovations představuje činely vyšší střední třídy, které mají svým zvukem o hodně blíž k těm špičkovýmm, než k těm průměrným, zatímco částky, které za ně zaplatíte, se pohybují vesměs v klidných vodách středu cenového spektra. Zdá se tedy, že jde o naprosto dokonalou kombinaci. Skutečnost nebo fikce? To se dozvíte na následujících řádcích.

Když jsem dostal k otestování sadu osmi činelů nové řady Paiste, propadl jsem obrovské euforii. Na druhou stranu tady byla jedna znepokojující okolnost. Testovat Paisty je totiž něco jako podrobovat zkušební jízdě Rolls-Royce - člověk může mít výhrady k tomu, že předchozí model se mu líbil víc a že měl raději klasické klíče než elektronické, ale nakonec stejně dojde k závěru, že jde o prvotřídní kvalitu, na které se stěží najde nějaká závažnější vada. Takže platným předmětem podobného testu může být tak maximálně ověření vhodnosti pro to či ono použití. U Rolls-Royce nebude asi velkým objevem, že se moc nehodí do terénu a že Porsche se proti němu prosadí na závodním okruhu, u činelů však otázka použití není zdaleka tak jednoznačná a proto nebude ztrátou času, ba ani neekologickým plýtváním papíru, když právě tenhle aspekt bude jedním ze stěžejních momentů testu.

Medium Crash 16" & 18"

Jde o agresivnější crashe s velkým prvotním atakem, následným velmi rychlým poklesem hlasitosti a kratším dozníváním (jen pro srovnání: například u crashů Istanbul klesá křivka hlasitosti klesá daleko méně strmě) - jde tedy o klasicky rockové činely, které mají za úkol explodovat a pak rychle zmizet. Ve srovnání s 2002 mají o něco nižší tón, oproti Alphě je pak rozdíl kvality opravdu patrný - zvuk je nesrovnatelně kultivovanější a crash atak intenzívnější.

Pokud jde o použití, nejsou tyto činely díky svému agresivnějšímu zvuku zrovna předurčeny pro jazz, v jakémkoliv heavy stylu se však prosadí a uplatní velice dobře. Stejně tak jsou vhodné i pro funky či fusion.

Thin Crash 14" & 16"

Extrémně suchý a vysoký zvuk. Což je u crash činelu totéž jako říct: naprosto skvělý zvuk. TYHLE činely jsou pro jazzrock a hardrock jako dělané, a jsem přesvědčen, že z nahrávky - pokud se dobře sejmou - můžou znít přesně jako Paiceovy nebo Bonhamovy crashe z éry Machine Head, resp. LZ II. Jejich použití je skutečně univerzální a osobně bych jim dal přednost před Medium Crash. Škoda jen, že se nedělají i ve velikosti 18".

Splash 10"

Vysoký, krátký a suchý zvuk - co jiného koneckonců od splashe čekat, že? V porovnání např. se Sabianem má daleko explozívnější a průraznější zvuk, což nemusí být vždy nutně kladem, nicméně pro rock, hardrock a jazzrock je to přesně ono.

Medium Ride 20"

Relativně průrazný a moderní zvuk. Medium Ride je středně agresivní činel s nepatrně ostřejším tónem než klasické 2002. Zvukový atak jednotlivých úderů je poměrně slušný. Mluvím samozřejmě o doprovodu, tedy hře na plochu - stěžejním to poslání ridu. V nouzi lze činelu, jakožto medium ride, použít i jako crashe, ale není to pochopitelně to pravé mosazné.

Při hře doprovodu se trochu rozezní, takže nelze docílit onoho 'traverzově zvonivého' soundu, který je u některých stylů žádoucí. Jako by skrz ten prvotní agresivnější dojem postupně prosvítala jakási aristokratická kultivovanost. Je to prostě takový plechový Dr. Jekyll a Mr. Hyde, těžko říct, která jeho tvář je ta pravá. V rocku bude možná působit trochu jazzově, a v jazzu zase příliš rockově. Otázkou je, zdali to vadí.

Avšak dost alibistických řečí, i tuhle causu je třeba nějak rozsoudit. Nejspravedlivější to bude asi takhle: podtrženo a odečteno, jde o činel vhodný spíše pro hlasitější a agresivnější hudbu, ne však tu nejagresivnější - ve stylech na bázi metalu či corů nejrůznějšího druhu by totiž jeho rozeznívání prozrazovalo stále cosi příliš jazzového, muzikálního a tudíž v rámci stylu nepřístojného. Leda by někdo hrál jazzcore nebo be-bopmetal.

Heavy hi-hat 14"

Skutečně heavy hi-hat, zvláště pokud jde o spodní činel. Nevážil jsem ho, ale vydá skoro za oba činely od klasických dvatisícedvojek. A odtud se pochopitelně odvíjí i charakteristika zvuku. Ostrý a agresivní. Nic pro jazz, ve výjimečných případech pro jazzrock. V hardrocku lze použít, záleží pouze na vkusu a představě o soundu. Pro heavyrock a funky je naprosto ideální. Pro vyložené zběsilosti je pak, podobně jako Medium Ride, stále ještě příliš kultivovaný.

Medium China 16"

A jak už to tak chodí - to nejlepší na závěr. Nejvyšším trumfem řady Innovations je bezesporu tahle čína. Zvuk je 100%, a jestli by se někomu zdála nějaká čína lepší, pak už je to skutečně spíš věcí vkusu než čehokoliv jiného.

Ale co víc: z tohoto činelu je možno dostat dokonce, ač je to neuvěřitelné a odporuje to klasické logice, i zvuk 200%, a to když ho obrátíte vzhůru nohama, než jak je zvykem, a použijete na styl Buddyho Riche, to znamená ohnutým okrajem nahoru. Nemusím asi zdůrazňovat, že to chce trochu jemnější zacházení - různé heavy-zvěřiny by to asi moc dlouho nevydrželo. Avšak razance netřeba, neboť i při poměrně decentním úderu je zvuk naprosto bombastický.

Co se zvuku týká, je to činel skutečně pro jakýkoliv styl. A to zcela bez výhrad.

Ceny

Vzhledem k tomu, že v této zemi funguje ona anomálie související s integrací do globalizovaného světa, kdy ceny jsou již prakticky plně eurokompatibilní, zatímco platy nikoliv, není od věci rozebrat i pravý sloupec, neboť co si budeme namlouvat, cena je obvykle jedním z hlavních faktorů při rozhodování, co a proč koupit. (A ještě jím pěkně dlouho bude - zvlášť pokud budou naší ekonomiku řídit experti, kteří ji právě řídí.) Ale i přes právě uvedené intro berte následující rozbor jako čistě subjektivní; proto je také psán v osobě první.

Osobně bych v žádném případě neváhal investovat do číny. Je to vážně superčinel a jeho cena (zvláště v případě testované šestnáctky) je s přihlédnutím ke kvalitě více než rozumná. Thin crashe bych bral také. Ten zvuk za to stojí. Medium crashe možná, ale pouze menších průměrů - rozdíl ve zvuku už není oproti nižším sériím takový jako rozdíl ceny. S dvacítkou medium ride bych možná trochu váhal - nedá se vyloučit, že by ho bez výraznější ztráty na kvalitě nemohl nahradit činel z řady lacinější. A něco podobného platí i pro hi-hat, neboli slovy Angličana: osm tisíc za tuhle hi-hatku není zrovna tak úplně málo.

Máte-li však dostatek či nadbytek peněz (což je u hudebníků ostatně jev zcela běžný), pak neváhejte a kupte celou sadu. Je tady totiž ještě jeden faktor, který nemusí být úplnou samozřejmostí (a u mnoha řad také skutečně není), jednotlivé činely jsou navzájem natolik dobře vyladěny a odstupňovány, že jako celek vytvářejí další a úplně novou kvalitu, která svým vyzněním posouvá každý jednotlivý činel ještě o řád výš.

Takže fikce nebo realita? Rozhodnutí je na vás.

Ceny:...v Praha Music Center v Kč

Thin crash 14" 3990

Thin crash 16" 4990

Short crash 16" 4990

Medium crash 16" 4990

Medium crash 18" 6190

Heavy crash 16" 4990

Medium ride 20" 7290

Splash 10" 2990

Medium china 16" 4990

Medium china 18" 6190

Heavy ride 20" 7290

Heavy hi-hat 14" 7990

Medium hi-hat 14" 7990

Klady: 
u thin crashů skvěle vysoký a suchý zvuk
u číny vše
u celé řady vzájemné sladění
Zápory: 
u některých typů cena
Autor: 
Paul Schenzer