zobrazit:

Ortega TZSM-3 Nylon Maiden - pódiová elektroakustická kytara s oblým výřezem těla

Ortega TZSM-3 jé pódiová elektroakustická kytara s oblým výřezem těla. Je určena pro nylonové struny, má užší javorový hmatník s rádiem. Je osazena snímacím systémem Fishman Clasica Blend s integrovanou ladičkou a jackovým i XLR výstupem. Kytara je dodávána s pouzdrem a její cena je 16 390 Kč.

 

Thomas Zwijsen je belgický (vlámský) kytarista mladší generace (ročník 1988), zabývající se především úpravami rockových skladeb pro klasickou kytaru. Jako konzervatoří vzdělaný klasický a flamencový hudebník užívá prstovou techniku hry a hraje především na klasické kytary s nylonovými strunami.

S kytarou Nylon Maiden TZSM-3, kterou podle požadavků Thomase Zwijsena vyrábí firma Ortega, bych vás velmi rád seznámil v tomto testu.

 

Nylon Maiden

Jedenáct skladeb kapely Iron Maiden v úpravách Thomase Zwijsena - to je album s názvem Nylon Maiden z roku 2013. K některým

skladbám vznikly velice zajímavé klipy (viz YouTube), v nichž Thomas Zwijsen hraje právě na svou signovanou kytaru TZSM-3. Jak moc je tato kytara klasická, a v čem se naopak od klasických kytar liší, na to se pojďme nyní podívat blíže.

 

Tělo

Tělo s horní deskou ve vysokém lesku má klasický tvar španělské kytary s oblým výřezem a kobylkou pro nylonové struny, která je vyrobena ze dřeva pau ferro. Masivní rezonanční deska je z nádherně pravidelného, příčně provázaného jemného smrku. Zadní deska a luby jsou vyrobeny z vrstveného javoru, horní (vnější) vrstva tohoto materiálu má překrásnou přírodní nepravidelnou kresbu. Dřevo s takovou texturou bývá označováno jako spalted, česky špaldové dřevo. Jedinečnou a esteticky hodnotnou pigmentaci vytvářejí houby a z takto napadených stromů jsou použitelné jen některé části, a to pouze u tvrdých dřev, jakým je právě javor. Jednoduchá a elegantní je dřevěná lemovka těla v kombinaci javoru a ořechu. Průměr rezonančního otvoru jsem naměřil cca 97 mm, což je asi o 3 až 4 mm méně než u mnou užívané španělky. Rezonanční otvor je opatřen pěknou vykládanou rozetou v kombinaci světlého a tmavého dřeva a abalonu.

 

Krk

Mahagonový krk je opatřen světloučkým javorovým hmatníkem s velmi pravidelnou strukturou a atraktivním vzhledem. Hmatník je olemován javorem, pražce jsou pečlivě zabroušeny dočista. Nultý pražec je široký 48 mm, krk je tedy oproti klasické šířce (nultý pražec 52 mm) o něco užší, navíc hmatník má rádius dvanáct palců, což je obvyklé u kytar pro kovové struny. Dlouhá menzura 650 mm naopak nijak nevybočuje z ranku klasických kytar. Krk je vyztužen skvěle fungující (vyzkoušel jsem) nastavitelnou výztuhou, která má střední polohu (úplně povolená), utahovat tedy lze na obě strany. Hlavice krku je pokryta dýhou z výše zmíněného javoru. Bezvadné mechaniky Ortega mají náznak umělého zestaření - jsou matové a jakoby zašlé. Nultý pražec je z bílého plastu, drážky pro struny jsou ovšem pečlivě vybroušeny.

 

Snímač

Kytara TZSM-3 je osazena snímacím systémem Fishman Clásica Blend s integrovanou ladičkou a jackovým i XLR výstupem. Ladička funguje nadprůměrně - je rychlá, přesná a dobře viditelná. Na ovládacím panelu v lubu najdeme hlasitost, basy, středy, výšky, přepínání fáze, ovládání notch filtru, spínání ladičky a potenciometr pro pro mixování mikrofonního signálu. Systém je napájen devítivoltovou baterií.

 

Předčasné závěry

... nebudu dělat, ale rád bych zmínil výborné pouzdro s popruhy na záda s logem Ortega, na malé spodní kapsičce je vyšívaná stylizovaná korunka a pod ním jméno Thomas Zwijsen a označení nástroje Nylon Maiden. Pouzdro je ze silného a pevného materiálu a společně s výztuhami a tvrdším polstrováním tvoří něco na pomezí pouzdra a kufru. Výborné a moc hezké. Kytaru jsem dostal bezvadně seřízenou, s novými strunami a baterií v předzesilovači, vonící dřevem a novotou. Za zmínku určitě stojí i vybavenost rondely pro uchycení řemenu pro hru vestoje vzadu na lubu a v patce krku.

 

Jak to hraje bez snímače

Hned na úvod bych rád poznamenal, že tato kytara velmi dobře ladí v oktávách i v polohách. Spojení smrkové desky, javorových lubů a výztuhy krku dává basům dlouhý, pevný a konkrétní tón. Výšky jsou přiměřeně dlouhé a prokreslené. Některé klasické kytary bez výřezu, vyrobené z měkčích materiálů a bez výztuhy krku mívají dunivý, někdy až perkusivní zvuk, který může být krásný, ovšem prakticky nesejmutelný, lépe řečeno snímačem nesejmutelný. Protože tato kytara je jednoznačně koncipována jako pódiová, pro snímač dělaná, je její konkrétní a rozhodně nedunivý zvuk velkou výhodou.

 

Při hledání nových materiálů jde řada výrobců směrem k náhražkám, mám na mysli zejména eben a palisandr na hmatníky kytar. U této kytary je pro hmatník použit čistý, nijak barvou, tlakem nebo teplotou neupravený javor. Je to zkrátka javor a nechce se tvářit, že je něco jiného. Já osobně tomuto přístupu jednoznačně fandím.

 

Jak to hraje přes snímač

Zapojuji kytaru a zjišťuji velmi dobrou vyrovnanost zvuku jednotlivých strun, tedy že žádná nehraje více nebo méně, což se sem tam stává právě u kobylkových piezosnímačů. Nastavuji korekce na střed a zkouším, jak jsou na tom basy v poměru k výškám. Basy jsou konkrétní, ale na můj vkus poněkud tvrdší, proto je přidávám a mírně potlačuji výšky a středy. Zvuk hezky změkl a provázal se, je kompaktnější a celistvější. Přidávám do signálu mikrofon a nečekaně se objevuje zpětná vazba i při menší hlasitosti - kytaru zkouším doma. Asi jsem příliš otočil potenciometrem Mic Blend, tak mikrofonek potlačuji, ve zvuku je tam teď jen lehounce slyšitelný, ale svou práci odvede. Z nastavování zvuku vyplývá, že předzesilovač s ekvalizérem je funkční (tedy ne v tom smyslu, že prostě funguje, ale že opravdu dělá to, co od něj člověk chce) a nad očekávání účinný. Zvuk je naprosto variabilní a barevný.

 

Závěr

Ortega TZSM-3 je moderní kytara s tělem klasické španělky a užším krkem s rádiem. Velmi pohodlně se na ni hraje. Líbil se mi vyrovnaný nezaduněný akustický zvuk, smrková deska v kombinaci s javorovými luby a zadní deskou je výborná kombinace. Snímač dobře reaguje na dynamiku a ve spojení s ekvalizérem nabízí velkou variabilitu. Možná by mohl být malinko měkčí v basech, přičemž jsem si dobře vědom toho, že klíčovou roli zde hraje použitá aparatura. Oproti „klasické klasice“ se širokým, rovným hmatníkem není tato kytara tak citlivá na polohu pravé ruky při hře - hraje-li se nad hmatníkem, není zvuk tak loutnový, a hraje-li se u kobylky, není zvuk příliš ostrý. Uvádím to proto, že já osobně to považuji spíše za výhodu. Kytara je koncipována pro snímač a pro velká pódia, nikoliv pro klasickou, akusticky prováděnou hudbu.

Ortega TZSM-3 je výborně vyrobená kytara jednoduchých a čistých linií, podobně jako hudba Thomase Zwisjena.

 

https://ortegaguitars.com/en/products/tzsm-3-m14788.html

 

 

Klady: 
ladění
precizní výroba
pouzdro
výztuha krku
Zápory: 
Mikrofónek -s potenciometrem Mic Blend je třeba zacházet velmi opatrně.
Autor: 
Milan Kramarovič