zobrazit:

Norman B18 Parlor Cherry Burst GT Q-Discrete - elektroakustická kytara

Norman B18 Parlor Cherry Burst GT Q-Discrete je elektroakustická deska s kompaktnějším tělem typu Parlor. Cena je 18 990 Kč.

 

Zatím nijak všeobecně známá značka kanadského výrobce se opírá o jméno Roberta Godina, který právě řadou Norman zahájil v roce 1972 svoji úspěšnou kytarovou firmu v Quebecu. A se stejným důrazem na tradiční i inovativní postupy u striktně v Kanadě vyráběných nástrojů navazuje na nejlepší tradice kvalitních kanadských výrobců.

Popis

Norman B18 Parlor Cherry Burst GT Q-Discrete je poměrné dlouhé jméno poměrně malé kytary. Tvarově svým protáhlým tělem trochu připomíná legendární „vídeňku“, nemá nijak zvlášť klenuté boky, přičemž křivky horních oblin (u krku) jsou jen o málo decentnější oproti těm spodním. Horňácko-dolňáckou polemiku nechme stranou a zaměřme se na krk, který do těla vstupuje společně s dvanáctým pražcem. Nejsem si úplně jistý, jak je to s rozměry čtvrťových, polovičních a tříčtvrtečních kytar, ale tahle, ač dospělá, působí na první pohled trochu dětským dojmem. Barevně vkusný, červeno-černý sunburst vizuálně hezky doplňuje želvovinový pickguard i oba ovládací knoflíky ozvučovacího systému. Lak vrchní desky je klavírově lesklý, na rozdíl od matného povrchu zadní desky, lubů krku. Ozdobná rozeta kolem ozvučného otvoru je svou členitostí sympaticky nenápadná, krk je poměrně úzký, ale robustní a příjemně padne do ruky. Ladicí otevřená mechanika s bílými plastovými knoflíky se vhodně pojí s decentní, nepříliš dominantní hlavou nástroje.

 

Konstrukce

Jako materiál je u zadní desky a lubů uvedena třívrstvá překližkovaná kanadská třešeň, zatímco krk je javorový. Vrchní deska je z masivního smrku sitka, kobylka a hmatník z palisandru. Na kobylkový a nultý pražec je použit materiál Graphtech. Otevřené ladicí mechaniky jsou firemní, udávaný převodový poměr je 16 : 1. Ozvučení nástroje zajišťuje systém EPM Q-Discrete, sestávající z kobylkového piezosnímače, předzesilovače napájeného 9V baterií a dvou zmíněných potenciometrů na vrchní desce kytary pro hlasitost a tónovou clonu. Baterie je přístupná v pouzdře přichyceném suchým zipem zevnitř k hornímu lubu kytary. Provedení nástroje je bezchybné, všechny lepené spoje jsou dokonalé, pražce čistě zapuštěny do hmatníku, lak je bez vad.

 

Parlor je nejmenším z dospělých kytarových tvarů, mezi které patří známější dreadnought, jumbo, orchestra či auditorium. Není tedy ani čtvrťovým (77 x 27 cm), polovičním (86 x 30 cm) ani tříčtvrtečním (92 x 34 cm) nástrojem. Za „celý“, „plnokrevně dospělý“ rozměr se považuje kytara o rozměrech 100 x 38 cm. Další podrobnosti o velikostech a tvarech kytar se dočtete na https://nationalguitaracademy.com/guitar-sizes/.

 

Zvuk

Na test kytara dorazila zabalená v ochranném látkovém pytli, jinak však uložená pouze v papírové krabici, kde jí pohyb znemožňovaly šikovně vymyšlené přepážky z tvrdého kartonu společně s nezbytnými plastovými bublinami. Přesto bylo překvapující její bezchybné naladění, byla okamžitě připravena k akci. Při prvním uchopení je zřejmý užší rozměr jinak poměrně bytelného a příjemného krku. Přes menší rozměry nástroj nepůsobí nijak křehce a není třeba přehnaně opatrného přístupu. Naopak, mám pocit, že v razantnějším způsobu hry si libuje i po zvukové stránce. I s ohledem na rozměry nepřekvapí především středový zvukový charakter kytary, který je však i při prstovém hraní měkce kultivovaný, vyrovnaný a extrémně čistě srozumitelný. Nenápadným a nenafouknutým basům jako by se přizpůsobily i výšky, které nevyskakují ostrým a nekonkrétním cinkáním. Vše je přehledně transparentní a při zatlumení strun okamžitě po úhozu je přirozený, alikvotní bonus zvuku těla nástroje v dozvuku zřetelně zaznamenatelný. Pře hře trsátkem „Parlor bé osmnáctka“ ožije nárůstem krajních frekvencí svého rozsahu, aniž by však ztratila svoji středovou konkrétnost. Dynamicky vděčně reaguje na sílu úhozu a je pak při svých rozměrech i překvapivě hlasitá. Velmi příjemným překvapením je zapojení do aparatury. Nenápadné basy se otevřou nečekaně hutným zvukem, výšky zvoní tak, že tónová clona tu nemá jen funkci knoflíku, jenž musí být stále naplno. Snímač je uložen dokonale, všechny struny jsou v amplifikovaném zvuku vyvážené a výsledný přenos je akusticky věrný. Při sólové hře tenčí struny nejsou nijak křehké, naopak svým vřelým, konkrétním tónem se prosadí i mezi hlasitými nástroji. Při vyšších hlasitostech je vhodné použít tlumicí ucpávku ozvučného otvoru, účinně se tím zabrání nabíhající basové zpětné vazbě. Umístění ovládacích prvků přímo na vrchní desce kytary je i z tohoto důvodu určitě vhodnějším řešením, než například systémy s ovládáním uvnitř ozvučného otvoru. Oba knoflíky jsou rychle a pohodlně dostupné, s okamžitým přehledem nastavených hodnot.

 

Závěr

Norman B18 Parlor je velmi mobilní kytara, vhodná i k nečekaným příležitostným hraním, kde má přes svůj rozměr schopnost se prosadit s ozvučením či bez něj. Amplifikovaný zvuk je bezproblémově dosažitelný, ať už se použije speciální akustické kombo, aktivní reprobox či mixpult systému PA. Velmi dobře dokonce zní i přes aparaturu pro čistě elektrické kytary. Pro hru v nejvyšších pozicích je pro vyhrávky či sóla lehce limitující kratší krk nebo absence výřezu, ale laděním v polohách a celkovým čitelným zvukem působí veskrze plnokrevným dojmem. Součástí balení je nezbytný inbusový klíč k úpravě prohnutí krku (nebylo potřeba), škoda jen, že jakékoliv ochranné pouzdro je nutno dokoupit zvlášť. A to nejlépe firemní, protože pátrání v jiných vodách, vzhledem k nezvyklým rozměrům nemusí být (hlavně v případě pevného futrálu), až tak snadnou záležitostí.

 

Technická specifikace

vrchní deska smrk
luby a zadní deska třešeň
krk javor
hmatník & kobylka palisandr
nultý a kobylkový pražec Graphtech
šířka krku (nultý pražec) 1,71” / 43,688 mm
menzura 24,84” / 630,936 mm
rádius hmatníku 16” / 406,4 mm
elektronika EPM Q-Discrete
ovládání Volume, Tone
napájení 9V baterie

 

http://www.normanguitars.com/guitar_B18_Parlor_49318.html

 

Klady: 
konkrétní průrazný zvuk
kvalitní elektronika
robustní konstrukce
bezchybné ladění a zpracování
Zápory: 
absence byť jen textilního ochranného pouzdra
Autor: 
Vladimír Dvořák