zobrazit:

Modal Skulpt Synth - nanosynťáček do každé větší kapsy

Testovaný nástroj(e): 

Modal Skuplt je virtuálně analogový syntezátor, určený prioritně pro zájemce o hutný až zdrcující zvuk, který se však popere s jakýmkoliv zadáním. Jeho největší předností je to, že je skutečně hodně lehký a malý, což má trochu neblahý dopad na poměrně zahuštěný panel. Avšak nenechte se zmást. Je čtyřhlasý a díky osmi oscilátorům pro jeden hlas, se snadno vyrovná leckterému výrazně hmotnějšímu kolegovi z branže. Účelem je, aby si jej mohl - i vzhledem k nízké ceně - odnést opravdu kdokoliv, a při provozu na baterky s ním pracovat i na louce zelený. V produktové řadě výrobce Modal Electronics si své místo rozhodně zaslouží. Stejně, jako vaši pozornost.  Cena je 8090 Kč.

 

Společnost Modal Electronics možná zatím moc neznáte, ačkoliv přišla na svět už v roce 2015 v Bristolu v Anglii. Její vliv však začíná být dobře patrný i u nás. Rozjíždí to hned na několika frontách a nutno uznat, že si nevede zle. Její fokus nevybočuje ani o píď, jde si svou jasnou cestou. A

tou jsou syntezátory. Virtuální analogové syntezátory. Výhradně. Ctí základní parametry těchto nástrojů od samého počátku - jeden až dvanáct hlasů, dva a více oscilátorů, jednotlivé fáze ADSR, generátory obálek, filtry, a to všechno znásobit. Prostě „velký zvuk“. A přidává to, co si myslí, že ostatním “kolegům z branže“ jednoduše chybí. Neboli autoři se snaží najít, v čem se odlišit, aby v tlačenici na trhu nebyli přehlédnuti.

 

1/7

My se dnes podíváme na jednu sedminu produkce, tedy druhý nejmenší modul celé produktové řady. Proto jsem jej nazval symbolicky „nano“, jelikož je zde ještě „piko“ verze s názvem Craft Synth. A samozřejmě 61klávesoví „big brothers“ agenti 002 a 008, krom speciální „ruské trojky“ Argon8 (49, 61, modul). Celkemi sedm nástrojů, jeden originálnější než druhý. Tak to bychom měli náhled do firemní produkce. A teď už k věci.

 

Skulpt

Jak možná víte, sculptor znamená latinsky sochař (nomen substantivum ve 3. deklinaci, kde základem je verbum sculpō - rýt, řezat, vyřezávat, ve 3. konjugaci: sculpere, -psí, -ptum). A jak vám dojde záhy, není toto označení zvoleno náhodou. Nástroj vskutku dokáže zvuk „otesat“ a opracovat takovým způsobem, že vám při poslechu „padá brada“. Od první chvíle mne Skulpt svým hutným zvukem dostal. To jsem nečekal.

 

Takže hutný zvuk

Ano, přesně o to mu jde. Průrazný, brutální, masivní. A není divu, když si uvědomíte že máte pro jediný tón osm oscilátorů, se dvěma vzorky s morfingem. Pokud se týká polyfonie, k dispozici jsou tři režimy (Mono, duo a Poly). Názvy jsou vypovídající, jen u Poly se jedná o čtyři hlasy. Můžete však využít tzv. polychain, zřetězit až čtyři jednotky a získat tak polyfonii šestnáct hlasů, potažmo sto dvacet osm oscilátorů, což už je, při zachování ostatních parametrů, asi dost masakr. Nemám možnost to vyzkoušet, jen se snažím si to představit.

Avšak ve světě zvuků nejde vždy jen o drcení skal a demolici sídliště (což by ovšem baterie těchto capartů - s příslušným repro arzenálem - taky nejspíš dala). Jde třeba taky o reminiscence na reálné nástroje. Povedené jsou varianty klavírů, elektrických pian apod. Anebo plochy vhodné pro ambientní muziku či relax. A přestože je tento nástroj, dle mého soudu, určen především tvůrcům drsné a hutné hudby, dokáže vykouzlit velmi pěkné barvičky.

 

 

Podrobněji

Základem jsou vzorky, o které se starají oscilátory. K dispozici máte všechny známé a běžné tvary (sinusový průběh, obdélníkový, pilovitý a trojúhelníkový). Můžete si samozřejmě pohrát jak s nastavením oktávy, tak s modulací (frekvenční a kruhová). Jednoduchý mix pomůže s úrovněmi. Dále jsou k dispozici tři generátory obálek - pro filtr, zesilovač a modulaci (a tomuhle můžete přiřadit, co potřebujete). Sympaticky vymyšlena je matice osmi slotů s osmi zdroji a 37 destinacemi.

Portamento je parametr, kterému naopak velmi vyhovuje netradiční „klaviatura“, jelikož plynulému klouzání prstem mezi tóny nebrání žádné ohraničení kláves, kromě grafického.

Dalším parametrem jsou logicky filtry (LPF, BPF A HPF), které akceptují tzv. morphing. A s tím můžete strávit nejednu noc, pokud vás to zajímá. Možnosti jsou totiž dost nedozírné a výsledný zvuk tomu odpovídá. O sympatická překvapení není nouze.

Cestu signálu pak uzavírá zesilovač a efekty (Distortion, Delay a Arpeggiator). Mimochodem, Delay nějak zvlášť nevyniká, kdežto Distortion je naopak skvělý.

Použijete-li externí klaviaturu (což doporučuji), využijete i aftertouch nebo dynamiku úhozu.

 

 

Celkový design

Jak sami vidíte, je vskutku netradiční. A to nahoře i dole, tedy jak panel, tak „klaviatura“, kterou však spíše považuji za množinu kontrolérů s přiřazenými funkcemi než za klávesy jako takové. Ne že by na ně vůbec nešlo hrát, ale a) nemají pevnou šířku, b) navíc jinou, než na jakou jsme zvyklí. Ok, to je otázkou zvyku, samozřejmě.

Pozoruhodně netradiční je však i rozložení ovládacích prvků na panelu. Je natolik svérázné, že - jak už to tak chodí - zajisté rozdělí uživatelstvo na dvě party. Jedna bude nadšená, kdežto druhá bude prchat, seč jí nohy budou stačit. A proč?

Důvodem je velmi originální rozdělení panelu na příslušné sekce, které jinak na panelu nacházíme vždy, a možná právě dojem, že je běžné rozmístění příliš nudné, vedlo autory k diagonálnímu rozprostranění všech čudlíků. Spolehlivě je však k tomu vedla snaha dostat na panel co nejvíc kontrolérů, potažmo funkcí. Což o to, je to opět otázkou zvyku, tedy (v případě tohoto malého panelu) krátké doby, než začne hráč sahat na správné místo podvědomě. Nicméně vyžaduje to notnou dávku pozornosti a uvědomění, který popisek ke kterému parametru patří, potažmo do které sekce. A zde si dovolím první drobnou výtku. Označení sekcí (Filter, Osc, Keyboard, LFO EG a Mod) je sice psáno velkými písmeny a větším fontem, aby se odlišilo od ostatních popisů, žel i tak je snadno přehlédnutelné, takže se obsluha musí požadované sekce prostě dopátrat. Linie oddělující sekce jsou sice patrné dostatečně, leč porůznu lomené, což orientaci nepřidá. Ostatní popisky jsou pak mnohem menším písmem. A zde uplatním svou druhou výtku, a to právě k té velikosti písma. Autoři to, dle mého soudu, už trochu přehnali, takže hráči, kteří začínají koketovat s brýlemi, si je prostě už musejí pořídit, aby se dověděli, kde leží hledaná funkce Release, Oct+ nebo Poly a další... Já to ve svém úctyhodném věku už bez brýlí nepřečtu.

 

Shift

Za rozumné považuji, že téměř každý ovladač, tlačítko i klávesa, má dvě funkce. A ty jsou odlišeny barevně - bíle a oranžově. Pro volbu oranžové funkce slouží přepínač Shift. Nicméně, i zde platí výše uvedené, že bez brýlí vám ani barva nepomůže. Nutno navíc podotknout, že bych doporučoval kontrastnější barvu, protože na tmavě šedém podkladu se oranžová nečte nejlépe.

 

Sekvencer

Pojme až 256 not, jeho ovládání však není na panelu úplně šťastně zvoleno. Musíte se opravdu dobře trefit a nerozhodit si při tom vedlejší ovladače.

 

Vnější zpracování

Je na první pohled pečlivé a důkladné. Navíc vše funguje skutečně tak, jak výrobce zamýšlel a prezentuje. Pravda, celý nástroj je usazen do plastu, a tak se může jevit jako béčková záležitost. Ale doporučuji s odsouzením posečkat. Jak jsem uvedl v úvodu, vejde se do větší kapsy, tedy tato malá velikost by postrádala smysl, kdyby vám tu kapsu měl nástroj díky své hmotnosti rovnou urvat, že ano. Chci tím říci, že autory vedla k použití lehkých materiálů především motivace, aby byl nástroj vskutku lehce přenosný. Doslova. A to se podařilo. Vysoce kvalitní řemeslné zpracování si také zaslouží pochvalu! Navíc, nástroj funguje i na baterie, takže s ním můžete pracovat skutečně kdekoliv. Panel můžete přiklopit speciálním krytem, který poslouží při práci také jako podložka nástroje. Prostor pro baterie je totiž podélně vystouplý, takže slouží jako podpěra, která nástroj naklápí k hráči. Velmi praktické.

 

Firma Modal Electronics  své poslání formuluje jako „redefinici moderních syntezátorových technologií pro muzikanty, producenty a hráče“. Její slogan zní „Machines for Musicians“. Uznáte, že každý překlad vyzní méně zřetelně. Takže čím že se to vlastně zabývá? Kombinuje sofistikované analogové a digitální obvody. A zkoumá, jak zní výsledek. Doslova objevuje dosud neobjevené, pátrá v neprozkoumaných vodách. Dle vlastních slov jejich syntezátory zní v nespočetných filmech, i na celé řadě CD profesionálních muzikantů. Což by tomu mohlo odpovídat. Tipuji, že nemají důvod se chválit příliš.

 

Konektivita

Na zadním panelu najdete téměř jen samé „malé“ konektory. A to zprava: vypínač (Bat/USB), USB C port, sluchátka, Line out, Sync in/out, MIDI In/Out.

Přibalen je taky praktický leták, na jedné straně s pokyny pro instalaci baterií, na straně druhé s kompletním výpisem všech kombinací ovládacích prvků a funkcí na panelu. Zvláště v počátcích to ocení každý hráč.

 

Software Editor ModalApp (VST3/AU)

Šikovná, přehledná a praktická aplikace, zdarma ke stažení, fungující na všech aktuálních platformách (PC/ MacOS/ iOS/ Android). Každý parametr zde doladíte mnohem přesněji a důkladněji díky skvělému grafickému zpracování. A máte i celkový přehled o obsazených pamětech a sekvenceru, či uložených automatizacích. Sekci Patch vidíte na Obr. 1. Mezi námi, v 16 bankách a celkem 128 pamětech už je z čeho vybírat, není-liž pravda? Některé presety mne zvlášť oslovily. Není divu, že jako bývalý energetik jsem si oblíbil např. zvuk 031 Solar Charge...

Sekce Controller (na Obr. 2) nabízí kompletní klaviaturu s vyznačením aktuálního rozmezí a virtuální panel pro obrábění zvuku se všemi relevantními parametry na jednom místě.

Nejdůležitější je ovšem sekce Editoru, viz Obr. 3, kde můžete zvuk zcela překopat v kterékoliv části jeho řetězce.

 

Shrnutí

Co dodat? Skulpt je svérázný synťáček, který nejspíš najde své místo ve světě hledačů a zvukových experimentátorů. Ale také u těch, kdo jen hledají originální a jinak pojaté/znějící zvuky, vedle těch, co už mají. Vejde se na každé klávesy a rozhodně nepřekáží. Výrobce syntezátorů Modal jde právě takovým zájemcům přímo vstříc.

 

 

Technická specifikace

  

oscilatory 4hlasy / 32
matice 8 x 8 MOD
generátory obálek 3
LFO 2 (global, polyphonic)
sekvencer (256 not, 4 parametry)
funkce arpeggiator, aftertouch
filtr rezonanční s morphingem
efekty delay a distortion
paměť 128 pro patche, 64 pro sekvence
synchronizace Clock sync in/out
MIDI In/Out/USB
napájení přes USB nebo 6x AA baterie
výstup Line/sluchátka

 

https://www.modalelectronics.com/skulpt/

 

Klady: 
rychlý USB C port
perfektní řemeslné zpracování
vysoká kvalita zvuku
software ModalApp zdarma
provoz na baterie a nízká hmotnost (pevný plast)
Zápory: 
popisy na panelu psané obtížně čitelným „nanofontem“
netradiční rozpětí (A-H) a šířka kláves
málo přehledný (poněkud napěchovaný) panel
Autor: 
Jan Markovič