zobrazit:

Meinl HCS Bronze - finančně dostupná řada činelů ze slitiny B8

Testovaný nástroj(e): 

Meinl HCS Bronze je finančně dostupná řada činelů ze slitiny B8 určená primárně pro začátečníky a mírně pokročilé. Řada obsahuje dvacet pět modelů, od klasických po efektové nástroje.

Německý výrobce činelů Meinl umí skvělé a moderní nástroje pro profesionální hráče, ale nezapomíná ani na začátečníky. Klasická řada HCS se v tomto roce dočkala vylepšené bronzové verze a začínající bubeníci tak mají možnost získat za symbolický příplatek činely, které se těm profesionálním blíží daleko více.

 

Původní řada Meinl HCS je již léta stálicí v sektoru činelů pro začátečníky. Za velmi nízkou cenu přináší činely, které jsou použitelné na cvičení a při doplnění o pár dražších kousků i na nepříliš vážné koncertování. Meinl se v rámci této řady snažil přinášet i efektové činely pro pokročilé hráče,

ovšem hlavní překážkou byl vždy použitý materiál, tedy mosaz. Ta je sice velmi ceněná pro výrobu malých bubnů, ale pro činely příliš vhodná není, její výhodou oproti bronzu je hlavně cena. Mosazné činely mají tenký, plechový zvuk a chybí jim komplexita jejich bronzových souputníků. A právě proto se inženýři v Meinlu rozhodli přijít s vylepšenou řadou HCS z lepšího materiálu, tedy bronzu B8.

 

 

Jedná se o slitinu mědi a cínu se zastoupením 92 % mědi a 8 % cínu. Stále se jedná spíše o levný materiál (většina vysokých řad se vyrábí ze slitiny B20, tedy 80 % mědi a 20 % cínu), ovšem z bé osmičky se dělají také například legendární činely Paiste 2002. B8 se oproti B20 vyznačuje vyšším základním tónem a čistším, ostřejším dozvukem. Výběr je už pak na preferencích samotného hráče, každopádně oproti mědi se jedná o jednoznačný a velký kvalitativní skok vzhůru.

 

 

Nová řada HCS Bronze obsahuje v tuto chvíli dvacet pět modelů, a je tak skutečně z čeho vybírat. Z těch standardních to jsou 14”, 16”, 17” a 18 ” crashe, 18” a 20” crash-ride, 20” a 22” ride ve verzích regular a heavy, 8” a 10” splashe, 18” chinu a 14” hi-hatu ve verzi regular nebo soundwave (zvlněný okraj). Řada dále nabízí množství efektových činelů, tedy tři varianty 8” bellu, hi-hatu ve velikosti 10” a pak děrované činely s označením trash: 16”a 18” chinu, 14”, 16”, 18” crash a 12” splash. Na test jsem dostal Standardní 14” hi-hatu, 18” crash a 20” ride a pak děrované 12” trash splash, 16” trash crash a 18” trash china. Jelikož se jedná o strojově vyráběné činely ze stejného materiálu a z jedné řady, troufám si odhadnout, že popsané specifikace budou do velké míry platit i pro modely, které jsem neměl přímo pod rukama.

 

 

Crash, ride, hi-hat

Tyto tři činely jsou klasický základ bicí soupravy a v podstatě všechno, co začínající bubeník potřebuje. Proto se na ně podíváme jako na první. Všechny tři modely vykazují oproti dražším nástrojům poněkud osekané frekvenční spektrum a komplexitu tónu, nicméně to nemusí být zásadní nevýhoda. Když začneme hi-hatkou, můžeme jistou „chudost“ tónu považovat naopak za výhodu. Zvuk je velmi čistý, ostrý a při sešlápnutých činelech jasně artikulovaný. Skvěle zní při rychlejších funky/lineárních groovech, naopak těžký pomalý bonhamovský bum-čvacht z ní vytáhnete těžko.

 

 

Hra na otevřenou hi-hatu je všeobecně u levnějších činelů kámen úrazu, začne se pak více projevovat jejich plechový charakter. Tento pár není výjimkou, ovšem při cvičení, pro která jsou tyto činely určené, beztak většinou používáme sešlap anebo zavřenou hi-hatu, kde je zvuk pěkný. Ride je i ve verzi regular docela kovadlina, takže medium heavy asi musí být skutečně metalový činel. Jazzu si na tento nástroj moc nezahrajete, ale to od něj asi ani nikdo nečeká. Na jednoduchá cvičení koordinace a tempa může být naopak jeho cinkavost a jasný atak výhodou. Velmi pěkný a průrazný je také pupek činelu, který se pěkně doplňuje s hrou na tělo, to se designérům povedlo. V hlasité hudbě lze činel úspěšně používat i jako crash, zvukově se mi dokonce líbil víc než skutečný crash ve velikosti 18”;. Crashe jsou totiž téměř vždycky v levnějších sadách nejslabší.

 

 

Ukřičenost levného materiálu se u nich projeví nejvíc a neplatí zde efekt pozorovaný u ride a hi-haty, totiž že chudší, čistší zvuk je také kontrolovanější a srozumitelnější. Tento crash má v sobě něco z tříštivosti a bohatosti dražších činelů, ale ani tak nedokáže zamaskovat plechový podtón, který je bohužel u podobných modelů pravidlem. Příjemné překvapení ale nastalo při jeho použití jako ride, atak a podtóny jsou tu příjemně vyvážené a činel se tak v mnohém doplňuje s hlavním 20” ridem.

 

Bílý šum je akustický signál se stejným výkonem na všech frekvencích (přesněji řečeno v jakémkoli frekvenčním pásmu shodné šířky). Název bílý šum je analogie s bílým světlem, které obsahuje všechny viditelné frekvence elektromagnetického záření. Příkladem (nedokonalého) bílého šumu může být zvuk mořských vln, šum rádia mezi stanicemi anebo struník malého bubnu. Dokonalý bílý šum je pouze teoretická představa, neboť zní na nekonečnu frekvencí, a vyžaduje tedy nekonečnou energii.

 

Takže pokud budeme mít v sadě oba tyto kousky, můžeme hrát s trochou nadsázky jak metal na 20” ride, tak jazzový doprovod na 18” crash. Sada je celkově vyvážená v tom smyslu, že jednotlivé modely jsou si zvukově podobné a zapadají do sebe, nicméně samotná poslechová příjemnost tohoto zvuku není nijak vysoká. Čím dále budeme na hlasitostní škále u rocku/metalu, tím budou činely do muziky sedět lépe, naopak v jazzu, popu nebo akustické hudbě bude jejich rušivý podtón vystupovat zřetelněji. Ovšem s přihlédnutím k tomu, že celou sadu pořídíte do deseti tisíc korun, se rozhodně jedná o dobrou koupi.

 

 

Trash splash, trash crash, trash china

Tady to začíná být zajímavé. Téměř polovina řady HCS Bronze totiž patří mezi tzv. efektové činely a tam je z principu mnohem větší prostor k experimentům. Děrované činely mám rád, výřezy dodávají činelům na frekvenční bohatosti a mnohdy jejich zvuk přibližují až bílému šumu, což je efekt u nástrojů typu chiny, splashe nebo stacku žádoucí. Obzvlášť u levnějších činelů jsou děrované verze vítané, protože efekt děr částečně zamaskuje úzký a ostrý frekvenční průběh zvuku daný levnějším materiálem. Nejinak je tomu zde. 12” splash vytváří sice spíš pocit malinkého crashe, chybí mu lehkost a vzdušnost příslušná splashům, ale pokud k němu budete přistupovat právě jako ke crash-splashi, budete mít radost. Ideální využití je na méně nápadné ostinátní čtvrtky anebo rychlé akcenty v kombinaci s malým bubnem, který překryje plechové přeznění splashe. 16” thrash crash je zvukově podobný, ovšem o dost hlasitější, a tak i kovová složka jeho tónu otravuje trochu více. Lze použít na výraznější akcenty anebo pro pomalé doprovodné čtvrťové noty, kde působí skoro dojmem gongu. V rychlejších tempech už atak mizí pod sustainem a z doprovodu se stává hluk bez struktury. Naposled jsem si nechal děrovanou 18” chinu, která je velmi příjemným překvapením. Větší a levné chiny mají totiž často problém, že znějí jako gong, vydávají spíš kovové „pang“ než vzdušné „kšá“, ovšem to není tento případ. Nástroj má rychlý atak a velmi krátké přeznění, mnohem více šumu než ostrého kovového tónu a na akcenty i doprovody, klidně v rychlejším tempu, je ideální. Všeobecně se jedná o velmi zajímavé a dostupné činely, u kterých bych se bál snad jen potenciální menší životnosti.

 

 

Verdikt

Činely v této cenové kategorii samozřejmě nelze srovnávat s několikanásobně dražšími profesionálními nástroji. Ovšem pro motivovaného začátečníka nebo mírně pokročilého hráče se jedná o solidní nástroj za solidní peníze. Je známá poučka, že při pořizovaní soupravy a činelů je lepší ušetřit na bubnech a připlatit za činely, a HCS Bronze je přesně ta sada, kde můžete ušetřené peníze přidat tak, abyste získali významně lepší nástroj než při koupi výrobků za úplně nejnižší ceny.

 

Ceny

hi-hat 14” 3 290 Kč
rash 18”“ 2 790 Kč
ride 20“ 3 420 Kč
Trash splash 12” 1 560 Kč
trash crash 16” 2 360 Kč
china 18” 2 760 Kč

 

https://meinlcymbals.com/en/blog/hcs-bronze

 

Klady: 
čistota zvuku obzvlášť některých modelů (hi-hat, ride, trash china)
použitelnost 20” ride jako crashe
použitelnost 18” crashe jako ride
sladěnost jednotlivých modelů
18” trash china - můj favorit!
cena
Zápory: 
kovové přeznění, obzvlášť u některých modelů
příliš malý atak oproti sustainu u některých modelů (crash, trash crash)
Autor: 
Matěj Kubíček