zobrazit:

Marshall JTM1H zesilovač a JTM1C kombo - klasika je zpět!

Marsall JTM1 je celolampový kytarový zesilovač a kombo z limitované výroční řady 50th Anniversary 1 Watt Series. Doporučená maloobchodní cena je 16 000 Kč včetně DPH.

Společnost Marshall, která je největší ikonou mezi výrobci kytarových aparátů na světě, slaví neuvěřitelných padesát let na trhu. Už jsme zvyklí, že firma každé takové kulaté výročí velkolepě připomíná limitovanými edicemi svých aparátů nebo komb. Vzpomeňme například na skvělé modely Marshall Silver Jubilee k pětadvacátému výročí, na modrý Marshall 6100, jenž přišel o pět let později, či na limitku 40th Anniversary JTM45/100. A co si britský výrobce připravil tentokrát?

Marshall nyní dělá výjimku a nepřichází jen s jedním aparátem, ale rovnou s pěti. Všechny postupně během roku dorazí na trh v provedení kombo a zesilovač a najdeme u nich něco společného - jejich výkon bude pouze jeden watt. Každý z nich pak uctí jednu dekádu historie firmy. Když to vezmeme od současnosti, tak poslední roky bude reprezentovat model JVM, devadesátá léta připomene klasický Dual Super Lead (DSL), osmdesátá léta pak populární „osmistovky“ a desetiletí před tím zase první verze Master Volume. Úplný začátek je inspirován nejikoničtějším zesilovačem JTM45. A právě na ten s názvem JTM1 se podíváme blíž v dnešní recenzi.

Když v roce 1962 postavil hlavní inženýr Jima Marshalla Kent Bran společně s Dudleyem Cravenem první „pětačtyřicítku“, dala se charakterizovat jako nařvanější, hlasitější a zkreslenější verze legendárního komba Fender Bassman z konce 50. let. Prvních šest prototypů osadili třemi lampami ECC83, dvěma tetrodami 5881 a jednou usměrňovací dvojitou diodou GZ34. Kvůli ceně a větší výdrži nakonec nahradili americké 5881 lampami KT66. A to byla ta hlavní změna, která společně s použitými reproduktory Celestion, přinesla zcela nový zvuk elektrické kytary v tehdejší rockové hudbě.

Vzhled

K testu jsem měl k dispozici z edice JTM1 jak kombo osazené desítkovým reproduktorem Celestion, tak i zesilovač. Oba mají nádherný vzhled z poloviny 60. let, kterému dominuje kontrolní panel z plexiskla (díky němu dostaly tehdejší Marshally novou přezdívku) a takzvané block logo, charakteristické pro toto období. Stejně tak i potah před reproduktorem, knoflíky, kontrolka a přepínač působí autenticky a dobově.

Přestože vnější vzhled se nám snaží namluvit, že se díváme na padesát let starý aparát, uvnitř je JTM1 zcela moderní. Téměř všechny součástky leží na kvalitním tištěném spoji, který je umístěný v pevném otevřeném ocelovém šasi. Při detailnějšímu pohledu objevíme tři obvody, z nichž ten hlavní je přimontován na kovových distancích, které drží tři lampy. Další dva menší jsou pak pro vstupní jack a kontrolky předního panelu. Uvnitř je minimum drátů a kvalitní konektory.

Ovládání je velice jednoduché. Pouze jedna hlasitost Loudness a potenciometr Tone. Na zadním panelu najdete výstup na osmi- nebo šestnáctiohmovou bednu a přepínač, kterým se dá výkon přepnout na neuvěřitelných 0,1 wattu, což ocení hlavně váš soused, když se rozhodnete cvičit na kytaru ve dvě hodiny ráno. Kvalitativně je vše provedeno tak, jak od Marshalla očekáváme. Jen překvapí, že vše je v mnohem menším měřítku.

Zvuk

Původní Marshally JTM 45 disponují oproti svým nástupcům Super Lead více dřevním zvukem a nemají tak středově zkreslený sound, jaký je charakteristický pro pozdější lampy EL34. Jsou tedy jemnější, méně agresivní, s více skleněnými výškami, které vyniknou především. když stáhnete volume na své kytaře. Usměrňovací lampa GZ34, kterou najdete i u komb Fender Bassman, jim do zvuku přimíchává více komprese. Pro mnoho lidí je kombinace tohoto aparátu s kytarou Gibson Les Paul archetypální bluesový zvuk, známý od kytaristů jako Eric Clapton nebo Peter Green.

Nechápu, jak je to možné, ale už po zapojení do komba s jednodesítkovým reproduktorem, uslyšíte přesnou reprodukci tohoto zvuku. A to i přes to, že tento aparát nemá stejné lampy či součástky jako jeho vzorový model.

Druhým příjemným překvapením je skutečnost, že tak skvělý sound leze z jednowattového komba. Pokud hrajete na Les Paula, musíte se sice rovnou rozloučit s transparentním čistým zvukem, ale nakonec zjistíte, že to vůbec nevadí. K němu se přiblížíte stáhnutím volume na kytaře.

Jinak téměř od nejmenší hlasitosti dostanete jak z komba, tak i ze zesilovače krásný jemný a teplý crunch. Zní skvěle, ať už dáte hlasitost na devět či dvanáct hodin. Stejně výborně se JTM1 chová i při plné saturaci s volume na desitce. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, tak ke klasickému „The Beano albu“ od Blues Breakers s Ericem Claptonem.

Původní preamp JTM45 byl stavěný se dvěma oddělenými kanály nazvanými Treble a Normal. Většina kytaristů si je spojovala krátkým jackem dohromady a jejich kombinací vytvářela ten známý zvuk. A právě tak se chová jediný kanál jednowattového následovníka.

Od začátku mě zajímalo, zda bude aparát stačit na živé hraní v menších klubech. Plánoval jsem použít pro čistý zvuk Fender Princeton a na zkreslení přepínat právě na JTM1. Bohužel na běžnou hlasitost s basou a bicími nebyl jeden watt dost. A to ani v případě, když jsem zesilovač JTM1 zapojil do bedny Marshall 2 x 12” nebo 4 x 12”. To byl pak sice zvuk ještě otevřenější, méně středovější než s jednou desítkou, která je v kombu, ale i tak mu na pódiu chyběl dostatečný headroom. Naopak ve studiu nebylo aparátu co vytknout.

Závěr

Když to shrnu, tak kombo nebo zesilovač nejvíce využijete právě při nahrávání nebo cvičení doma. Během obou činností oceníte nejen skvělý inspirující zvuk, ale také příjemnou hlasitost. Vzhledem k tomu narážím na jediné mínus tohoto aparátu, kterým je cena. Šestnáct tisíc korun za kombo, které si ovšem nemůžete vzít na živé hraní, může být pro někoho luxus.

Na druhou stranu v tomto případě platíte i za to, že si domů pořizujete kousek historie jedné z nejznámější britských továren na výrobu zesilovačů. Množství kusů je navíc velice omezené. Výroční Marshall JTM1 se bude totiž, stejně jako jeho předchůdci, vyrábět a prodávat pouze v roce 2012 a každý kupec k němu získá také certifikát. A to pro někoho nemusí být málo.

Klady: 
skvělý zvuk původní JTM45 při snesitelném volume
Zápory: 
vysoká cena, na druhou stranu nebudete mít v budoucnu šanci si tento model pořídit
Autor: 
Roman Helcl