zobrazit:

M-Audio Keystation Mini 32 - lehce přenosný klávesový MIDI kontrolér

M-Audio Keystation Mini 32 je lehce přenosný klávesový MIDI kontrolér s menší velikostí kláves. Doporučená cena je cca 1400 Kč včetně DPH.

Během posledních pár let jsme my, obec klávesácká, vystavováni ze strany výrobců nejednomu nástroji, který značně narušuje naši tradiční představu o tom, z čeho můžeme vysílat MIDI data. Mnohdy je těžké připustit, že pokud se nástroj aspoň trochu nepodobá klasickému klavíru či syntezátoru, nemůže se na něj prostě hrát dobře. Ale nic naplat, při setkání s nástroji, jako je ten, na který se podíváme v dnešním testu, můžeme změnit názor dost rychle...

Koncepce

Dle označení výrobce je to 32-Note Ultra-Portable Keyboard Controller, což dokonale vystihuje charakter nástroje. Ultramalý, ultralehký. Klaviatura s menšími klávesami v rozsahu dvě a půl oktávy (s reakcí na úhozovou dynamiku), sedm tlačítek (Edit, Sustain, Oct/Data + /-, Pitch Bend Up/Down a Modulation) a jeden otočný potenciometr - vše programovatelné. Je toho zdánlivě málo, ale dá se s tím udělat hodně.

Nástroj se napájí z USB sběrnice (používá mini USB konektor, kabel je přiložen), připojuje se jako class-compliant zařízení (tedy bez instalace speciálních ovladačů) k počítačům PC i Apple. Další možností je použití s iPadem, ovšem v tomto případě potřebujeme pro připojení iPad Camera Connection Kit.

Pro nastavení funkcí se používá tlačítko Edit a jednotlivé funkce jsou přiřazeny jednotlivým klávesám. Je toho celkem dost: klaviatura má nastavitelné čtyři křivky úhozu nebo nastavení na určenou fixní hodnotu velocity. Tlačítko Sustain můžeme nastavit do režimu Toggle (jedním stiskem zapneme, druhým vypneme) nebo Gate (sustain funguje jen po dobu držení tlačítka, což simuluje klasický pedál). Tlačítky přepínání oktáv můžeme posunout rozsah až o čtyři oktávy nahoru nebo dolů, čímž se dostaneme na celý MIDI rozsah not. Kromě toho mohou tato tlačítka sloužit pro ovládání dalších typů dat: transpozice klaviatury (užitečné např. pro doprovod zpěváka/zpěvačky), Program Change, Bank Select MSB/LSB, volba MIDI kanálu, posouvání ladění. Tlačítka přepínají tato data nahoru a dolů, pro přesné číselné zadání se dá využít režim editace, kde si určitou klávesou vybereme typ dat, který chceme vyslat, a pomocí jiných kláves (alias čísel) zadáme data.

Tlačítka Pitch Bend, Modulation a otočný potenciometr mohou vysílat 131 různých typů dat - MIDI kontroléry 0-127, RPN zprávy (rozsah pitch bendu, hrubé a jemné ladění) a kanálový aftertouch. U tlačítek Pitch Bend a Modulation lze nastavit i „čas náběhu“, tj. za jak dlouho po spuštění tlačítka se dostaneme na nejvyšší hodnotu. A nakonec je tu i možnost vyslat nouzově MIDI Panic resetující noty, kontroléry apod. pomocí režimu editace. Vše je výborně vymyšleno a jednoduše se to ovládá.

Provedení a design

Mechanické zpracování je perfektní a design je velmi příjemný. Tmavě stříbrná barva může působit na první pohled možná trochu studeně, ale člověk si na ni rychle zvykne, také díky tomu, že většinu nástroje zabírá klaviatura. Své udělají i barevně podsvícená tlačítka, která jsou výborně vymyšlena a provedena - normální stav je lehké podsvícení, při aktivaci tlačítek Sustain nebo Edit se rozsvítí o trochu víc. Přepínače oktáv fungují tak, že každá z oktávových poloh je jinak barevně rozlišena, tlačítko + nebo - mění barvu a intenzitu podsvícení podle toho, o kolik jsme posunuli rozsah oproti normálnímu stavu nahoru nebo dolů. To velmi usnadňuje orientaci. Výrobce pamatoval i na slot pro tzv. Kensington lock, kterým můžeme nástroj uzamknout proti odcizení.

Dvaatřicet kláves není úplně typická velikost klaviatury, až donedávna ji mívaly pouze dětské keyboardy. Nicméně, dvaatřicet pedálů je největší rozsah pedálu u chrámových varhan...

Otočný potenciometr dat funguje výborně a jeho chod je nastaven „tak akorát“, nejde ani moc zlehka ani moc ztuha. Jediná výtka by snad patřila tlačítkům Pitch Bend a Modulation, která jsou moc blízko u sebe. Jejich přesné ovládání (tedy abychom zároveň nezmáčkli sousední tlačítko nebo dokonce i klávesu C) je někdy problém i pro člověka se štíhlými prsty (ke kterým patřím), nemluvě o těch, kteří mají prsty trochu tlustší. Myslím, že rozmístění těchto tří tlačítek trochu dál od sebe by jejich ovládání značně zefektivnilo a případný centimetr nebo dva navíc by nástroji vůbec neuškodil.

Klaviatura

Je až překvapivě dobrá, alespoň pro člověka zvyklého na normální velikost kláves. Pokud na ni chvíli hrajete, rychle zjistíte, že tento nástroj není žádnou dětskou hračkou, ale seriózním kontrolérem, překračujícím ambici pouhého „zadávání dat“. Vysílaná MIDI data jsou dost lineární, takže můžeme seriózně i uvažovat o úhozové dynamice. Samozřejmě, oproti normální klaviatuře chce hra trochu cviku a menší velikost kláves asi není pro každého (podobně jako u výše uvedených tlačítek), ale jinak se dá říci, že z hlediska hry se ve své kategorii jedná o zcela profesionální nástroj.

Závěrem

Keystation Mini32 je dle mého názoru výborný nástroj, skvěle naplňující požadavky miniaturizace a může sloužit jako zcela plnohodnotný MIDI kontrolér. Je velmi inspirativní a díky své jednoduchosti a praktičnosti si na něj člověk velmi rychle zvykne. Možností využití je bezpočet: domácí i větší studio, živé hraní, cestování, prostě jen zábava... Díky své nízké ceně se může stát užitečným a spolehlivým pomocníkem mnoha muzikantů.

www:

http://www.m-audio.com/products/en_us/KeystationMini32.html

Klady: 
výborná koncepce
provedení a design
kvalita klaviatury
příznivá cena
Zápory: 
tlačítka Pitch Bend a Modulation jsou umístěna moc blízko u sebe
Autor: 
Jiří Neužil