zobrazit:

M-Audio GSR 10 a 12 - aktivní reprosoustavy

Testovaný nástroj(e): 

M-Auido GSR 10 a 12 jsou dvoupásmové aktivní reproboxy, které se zvukovými presety usnadňují nastavení charakteru zvuku a s lehkou a odolnou ozvučnicí jsou předurčeny pro ozvučení malých a středně velikých pódií, poslucháren, konferenčních místností, hal a dalších prostor. Doporučené maloobchodní ceny jsou pro GSR 12:12 890 Kč a pro GSR 10: 10 290 Kč.

Aktivní reproboxy GSR 10 a GSR 12 jsou počinem firmy M-Audio ve snaze proniknout ze studií i do sféry ozvučování. Oba modely tvoří ucelenou řadu a vzájemně se liší výkonem, rozměry a velikostí použitých reproduktorů. Model GSR 10 je kombinací desetipalcového basového reproduktoru a palcového driveru v horně a GSR 12 je potom kombinací dvanáct a jedna celá čtyři palce..

Po rozbalení kartónové krabice jsem našel kompaktní box na můj vkus poněkud futuristických tvarů, síťovou šňůru a návod ve čtyřech jazycích. Prvním, velmi příjemným, dojmem je nízká hmotnost boxu. To je dáno tím, že skelety jsou plastové a zesilovače i napájecí zdroje spínané. Tím odpadá rozměrný a těžký napájecí transformátor. Vlastní skelet je řešen tak, aby umožnil co možná nejvariabilnější umístění boxu. Lze ho položit na zem jako pódiový monitor, postavit jako kompaktní box nebo zavěsit. Pro zavěšení je box vybaven celkem pěti klasickými závitovými úchyty. Po sejmutí plastových šroubovacích krytek se namontují oka a může se vesele věšet jak v horizontální, tak vertikální poloze. Pro umístění na stojan nebo distanční tyč je box vybaven klasickým 35mm hnízdem. Hnízdo je doplněno šroubem, který má zabránit otáčení boxu kolem osy. Ovšem deseticentimetrový šroub procházející bez jakéhokoliv vedení pod bednou není ideální řešení. Je takříkajíc dost na ráně, při manipulaci překáží a hrozí jeho ohnutí. Zvukovod výškového reproduktoru je přímo součástí skeletu a samotný driver není nijak chráněn. Basový reproduktor je naproti tomu velmi dobře chráněn mřížkou a průzvučným molitanem. Na čelní straně ještě objevíme svíticí logo M-Audio, které funguje jako kontrolka zapnutí, a dvě vyústění bassreflexu. V obou nátrubcích je tenké žebrování proti vniknutí větších předmětů. V zadní stěně najdeme hliníkový chladič, který zároveň nese veškerou elektroniku. Jsou zde také umístěny všechny ovládací prvky a konektory. Pro vstup audio signálu je použit combo konektor. K němu je paralelně připojen ještě výstupní XLR, aby bylo možné signál vést k dalšímu boxu. Oba konektory jsou však trochu nešťastně umístěny a při položení boxu na zem se zapojené protikusy téměř dotýkají země, takže hrozí ulomení. Navíc absence těžkého transformátoru na zadní straně má za následek to, že se bedna ochotně překlápí dopředu a vůbec celková stabilita je horší. Vedle signálových konektorů na zadní straně najdeme také napájecí euro konektor a síťový vypínač.

Ovládací prvky

Z ovládacích prvků zde nesmí chybět potenciometr hlasitosti a tři indikační LED diody. Indikováno je zapnutí, přítomnost signálu na vstupu a přebuzení. Reprobox je dále vybaven vypínatelnou horní propustí. Podle výrobce je laděna na 75 Hz se strmostí 24 dB/okt. Provedené měření však ukázalo, že zlomová frekvence je o něco vyšší - zhruba 100 Hz. Horní propust má význam při použití boxu jako pódiového monitoru či při doplnění subwooferem. Hned vedle se nachází přepínač citlivosti vstupu. Lze volit mezi linkovou a mikrofonní úrovní. Posledním ovládacím prvkem je přepínač různých režimů. V podstatě se jedná o přednastavený ekvalizér a k dispozici jsou čtyři nastavení - Voice, Hi-fi, DJ a Normal.

Co je uvnitř

Samozřejmě že jsem neodolal a nahlédl dovnitř, abych zjistil, jak jsou řešeny zesilovače a ostatní elektronika. Vstupní předzesilovač, přednastavený ekvalizér a výhybka jsou řešeny analogově. Najdeme tu několik léta známých operačních zesilovačů TL072 na jedné desce plošných spojů. Na druhé desce jsou potom výkonové zesilovače postavené na bázi integrovaného obvodu IRS2092S firmy International Rectifier. Spolu s nimi jsou na téže desce i spínané napájecí zdroje. Desky plošných spojů jsou osazeny součástkami jak pro klasickou, tak povrchovou montáž. Zadní hliníkový panel (s odlitým logem M-Audio) slouží jako mechanické upevnění elektroniky a zároveň jako chladič pro všechny výkonové prvky. Vzniká tak kompaktní modul, ze kterého vedou pouze vodiče k reproduktorům a svítivé diodě, která na čelní straně prosvětluje logo firmy. Pro modul je ve skeletu samostatný prostor, který je oddělen od ozvučnice basového reproduktoru poměrně tenkou přepážkou. Celkové provedení elektroniky je na slušné úrovni. Slabším místem jsou použité přepínače a potenciometr. Mají příliš dlouhé hřídelky, nedostatečné vedení skrz panel a dost se viklají. Nabízí se tak otázka, jak dlouho vydrží bezchybně fungovat při hrubším zacházení. Další drobnou nectností použitého obvodového řešení je to, že při přepínání režimu dochází k lupání v reproduktorech.

Jak to hraje?

Při nastavení přepínače do režimu Normal hrají oba boxy téměř neutrálně, jen s lehkým zdůrazněním vyšších kmitočtů, které však nepůsobí nijak výrazně nepříjemně. Pokud jde o basy, subjektivně se zdá, že menší GSR 10 hraje o něco lépe a čitelněji než větší sestřička. Přepnutím do režimu DJ nebo Hi-fi se projeví zejména zesílením basů, avšak při vyšších hlasitostech se to projevuje už jako nepříjemné hučení. Režim Voice naopak přenášené pásmo z obou stran ořízne. Tady nachází uplatnění navíc přepínač citlivosti vstupu na mikrofonní úroveň. Připojením libovolného mikrofonu tak okamžitě získáme jednoduchý řečnický systém.

Celkový dojem

Popisované boxy patří v kategorii kompaktních aktivek mezi ty levnější. Za cenu kolem 10 290 Kč za GSR 10, resp. 12 890 Kč za GSR 12 hrají celkem slušně. Co však poměr cena výkon zhoršuje, jsou některé nedořešené detaily jako horší stabilita, umístění konektorů atd. Přesto si myslím, že své uplatnění najdou. Pro zavěšení do malé trvalé instalace nebo jako „kapesní“ aparát pro mobilního DJ to může být dobrá volba.

Operační zesilovače jsou integrované obvody dnes běžně a hojně užívané v analogových částech zvukových zařízení. Možná je dobré připomenout, že jejich původní určení bylo trochu jiné a také jim dalo název. Původně se totiž používaly v obvodech analogových počítačů k realizaci jednotlivých matematických operací - odtud tedy přídavné jméno operační.

GSR 10

rozměry: 56 x 35 x 29 cm

materiál boxu: plast

průměr: 10” + 1”

bi-amp: LF - 200 W LF, HF - 50 W

aktivní/pasivní:aktivní

počet pásem: 2

vstup: symetrický

vstup: TRS/RCA/XLR; COMBO (XLR/TRS)

bassreflex: ano

laditelná hlasitost: ano

hmotnost: 11,3 kg

GSR 12

rozměry: 67 x 42 x 35 cm

materiál boxu: plast

průměr:12” + 1,4”

bi-amp: LF - 250 W LF, HF - 50 W

aktivní/pasivní: aktivní

počet pásem: 2

vstup: symetrický

vstup: TRS/RCA/XLR; COMBO (XLR/TRS)

bassreflex: ano

laditelná hlasitost: ano

hmotnost: 14 kg

Klady: 
hmotnost
variabilita použití
Zápory: 
umístění konektorů
použité přepínače a potenciometry
Autor: 
Martin Sýkora