zobrazit:

LTD M-400M - elektrická kytara s reverzní hokejkou

LTD M-400M DRM je elektrická kytary s reverzní hokejkou, osazená pasivními snímači Seymour Duncan ’59 u krku a JB u kobylky. Jedná se o „low“ model americké kytarové fabriky, v tomto případě vyrobený v Indonésii. Cena kytary je 22 890 Kč.

Kytara je výrobkem původně japonské kytarářské firmy Hisataka Shibuyaiho, který si v roce 1975 otevřel obchůdek s hudebními nástroji se zaměřením na údržbu a výrobu dílů pro elektrické kytary.

Od začátku působnosti jeho renomé rychle rostlo a od roku 1984 se již začaly v USA, kde v současnosti firma sídlí v North Hollywoodu v Kalifornii, vyrábět první kytary na zakázku. Teď se jejich nástroji pyšní krky věhlasných muzikantů a hvězd převážně z hard až cokoli z heavy scény, čemuž také odpovídá styl, design a osazení kytar. Mezi instrumentalisty jsou slyšet taková jména jako třeba Kirk Hammett, Jeff Hanneman, Alexi Laiho, James Hetfield, Gus G a mnoho dalších takových, kteří jasně říkají co, proč a kam.

 

 

Mimochodem, víte, že první elektrická kytara na světě byla spatřena již v roce 1931? První pokusy o zesílení zvuku akustických kytar byly zaznamenány již v roce 1908. Tehdy díky mechanickým rezonátorům značky Dobra, které měli na svědomí bratři Dopyerovi, již se odstěhovali do Ameriky z Dolnej Krupej u Trnavy. (Ján Dopjera, nejznámější z pětice bratrů, se pak přejmenoval na Johna Dopyera.) O další se zasloužil Lloyd Loar, kytarář značky Gibson. V letech 1920 až 1924 se zabýval různými způsoby zesílení zvuku strunných nástrojů, bohužel však zatím ani tyto pokusy neprorazili úspěšně na veřejnost, jelikož se nejednalo o dodnes používaný systém magnetického snímače, nýbrž o různé typy mikrofonů, což nemělo stabilní výkon. První kdo prorazil na poli ozvučení, byla dodnes světoznámá firma Rickenbacker se svou havajskou kytarou s názvem Frying Pan (pánev na smažení). Tato kytara byla vytvořena z jednoho kusu javoru a měla první elektromagnerický snímač tvaru podkovy, vytvořený ze dvou magnetů.

 

M-400M DRM

Kdo měl v devadesátých letech Superstrata s obrácenou hokejkou, jako tehdy já, byl prostě king. Heavy metal nejhrubšího zrna (na tehdejší dobu samozřejmě, jelikož jsme ještě nevěděli, že může být, a bude, ještě hůř) zněl z každé pořádné zkušebny a víkendové „tancovačky“! A bylo to úžasné. Proto když jsem dostal echo z redakce od kolegy, že se blíží na test tato kytara, přepadla mě nostalgie a začal jsem se nepokrytě a radostně těšit. A rozhodně mě to nepřešlo, ani když jsem „Emko“ držel v kartónu přede dveřmi bytu a chystal se nástroj nechat vyklubat na svět a dát o sobě trochu vědět.

 

První dojem

První, co mě potěšilo, byla váha kytary. Tělo je mahagonové, a proto nástroj patří mezi ty těžší. Javorový krk lepený ze tří kusů je opatřený hmatníkem taktéž z javoru. Sám mám kytaru typu Les Paul vyrobenou z mahagonu, a proto mi nevadí nosit na krku těžší kytary. Odměnou je vám za prvé odezva nástroje v podobě dlouhého sustainu, a pak velký hrací komfort. Kytara je díky těžšímu korpusu perfektně vyvážená, sedí na těle, nepadá za krkem, a vy pak při hře nemusíte řešit levou rukou nic než svoje osobní zaujetí tónem. Masivní ladicí mechanika na hlavě reverzní hokejky je od firmy Gotoh. Nultý pražec opatřený zámky a stejně tak obousměrné tremolo jsou Floyd Rose Speciál vyráběný v Koreji. Vše v černém poniklovaném provedení, a jak jsme zvyklí, ve skvělé kondici. Kytara perfektně ladí od prvního okamžiku.

 

Přesto že se nejedná o tu nejdražší řadu nástrojů, cenovka okolo dvaceti tisíc ji řadí na okraj nástrojů střední třídy. Potěšilo mě její dokonalé seřízení. I když právě vytažená z kartonu, po základním naladění vše v perfektním pořádku, připraveno rovnou ke hře. Další věc, na kterou jsme si už u kytar z dílny ESP zvykli a na kterou se vždy osobně těším, je výstupek na krku pod nultým pražcem. Při hře se díky němu lépe orientujete a v základní poloze si pak díky opoře levého palce užíváte většího komfortu. Světlý javorový hmatník je opatřen 24 pražci XJ a do těla kytary je vešroubován čtyřmi vruty. Tělo je v místě spojení opatřeno černým plechem s logem LTD a je lehce zkosené, aby se i v nejvyšších polohách mohl hráč lehce pohybovat po hmatníku a nemusel si přitom vyvrátit palec. Řekl bych, že komfortu je zde podřízeno úplně vše a držet tuto kytaru v ruce je od prvních okamžiků radost. Nemluvě o neotřelém designu. Hráč s kytarou na krku nevypadá jako nějaký zakřiknutý nýmand a může se směle opřít do svých dravých rifů. Dílenské zpracování je rovněž na velmi vysoké úrovni. Vše sedí a lícuje, žádné nedostatky v laku, i když ten je zrovna to, co bych si u takto skvělé kytary byl schopný představit v jiném provedení. Červená metalíza se vám buďto musí líbit, anebo vůbec. Při dopadu slunce či ostrého halogenu na pódiu se její barva lehce mění v hnědou a trochu nevýraznou. Ale to bude ta daň za cenu. Čtyřstovková řada je opravdu super poměr cena výkon a od těch dražších kolegyň ji dělí už jen design a originál tremolo.

 

První poslech

Kytara je osazená dvěma pasivními snímači Seymour Duncan. U kobylky JB, u krku legendární ’59. Mezi nimi si můžete vybrat pomocí třípolohového přepínače a jediný komponent k ovládání je JEDEN! otočný potenciometr pro volume. Ano. Jednoduše a natvrdo dopředu. Kdo by potřeboval push pull rozepínače humbuckerů a nějaké tónové clony? Ne! Konečně. Kytara se chová tak, jak vypadá. Jasný přímočarý zvuk. Aktivní snímače ocení hlavně rychloběžníci a hudební akrobaté. I oni mají šanci si stejný nástroj zakoupit v zelené či oranžové metalíze s aktivními snímači EMG 85 u krku a 81 u kobylky. Zde namontované snímače Seymour Duncan jsou skvělé, co se dynamiky týká, krásně reagují na práci s tónem a i sílu úderu pravou rukou. Flažolety, síla úderu trsátkem či lehké líznutí nehtem. Je zde daleko výraznější projev použitého dřeva a kytara sama moc hezky hraje, než aby bylo nutné její projev „smazat“ a dohnat aktivní elektronikou. Za svou, bohužel pro mě velmi krátkou, spolupráci s M čtyřstovkou jsem byl vděčen, byl jsem s ní velmi spokojen a moc jsem si to užil. Díky za to, že jsem se při pohledu do zrcadla mohl vrátit zpět a připomenout si začátky své hudební kariéry. :-) Go Rock!

 

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Konstrukce šroubovaný krk konstrukce extra thin flat
Menzura 25,5”
Tělo mahagon
Krk javor, ze tří kusů
Hmatník javor reverzní hokejka
Počet pražců 24 XJ Frets
Šířka nultého pražce 43 mm
Ladící mechanika Grover, vše v černé nikl
Tremolo dvojzvratné Floyd Rose Special
Snímače pasivní Seymour Duncan JB (u kobylky), ’59 (u krku)
Ovládací prvky třípolohový přepínač, 1x hlasitost
Barevný odstín „Hluboce Červeně Metalická“ (DRM)

 

www:

www.espguitars.com/products/

Klady: 
neotřelý ostrý design s jasně určeným směrem
klasická, lety ověřená a ničím neposkvrněná konstrukce s plochým tělem
kvalitní hardwarové osazení
nádherné dílenské zpracování a seřízení nástroje
lehkost a radost ze hry
Zápory: 
Na takto kvalitní nástroj zvláštní odstín laku, měnící se na slunci skoro v hnědou, sráží kytaru o třídu níž, než se ve skutečnosti hráčskou kvalitou a zpracováním jeví.
Autor: 
Aleš Suchopár