zobrazit:

Line 6 Relay G10 a Relay G10S - kytarové bezdrátové sestavy

Line 6 Relay G10 a G10S jsou kytarové bezdrátové sestavy pracující v pásmu 2,4 GHz a dosahem 15 a 40 m. Vysílače lze dobíjet v dokovací stanici v přijímači.
Ceny jsou Relay G10 3990 Kč a Relay G10S 6890 Kč.

 

Být volný jako pták aneb kytarové bezdráty

Kdo z hráčů vázaných kabelem ke svému nástroji by aspoň jednou nezatoužil nebýt omezený vzdáleností, pohybem, nezakopávat o klubko stočeného a překrouceného kabelu? V dnešní době je nabídka řešení této situace nepřeberná, a to pomocí bezdrátových systémů.

Pojďme se podívat na stručnou historii. Pionýrem v této oblasti byla firma Schaffer-Vega z Kalifornie, která vyvinula bezdrátový systém pro kytaristy v letech 1975-76. Tento nápad byl geniální, ale zároveň cenově velmi nedostupný pro běžné uživatele, a tak ho zpočátku používala pouze řada slavných kapel v čele s AC/DC, Kiss, Rolling Stones, David Gilmour z Pink Floyd a další. Zajímavostí je, že mnozí kytaristé používali bezdrátový systém i ve studiu, kvůli barvě zvuku; mezi ně patřil i nedávno předčasně zesnulý kytarový virtuos Eddie Van Halen.

S nástupem pokročilejších technologií výroby se tyto systémy staly již v osmdesátých letech dostupnější a dnes si je může pořídit každý, samozřejmě s ohledem na kvalitu, což u tohoto zařízení znamená hlavně co nejlepší přenos signálu a jeho spolehlivost. V dnešní době můžeme rozdělit bezdrátové systémy na dva základní typy, a to na analogové a digitální. Analogové systémy mají výhodu, že můžou pracovat v poměrně širokých pásmech, kde můžete najít vhodný kanál a eliminujete tím rušení, ale jsou celkově náchylnější k chytání brumu. Výhodou je téměř nulová latence (zpoždění). Problém je ale s přenosem dynamického rozsahu a také s volnými frekvencemi, pakliže cestujete s kapelou po jiných zemích, frekvence nejsou sjednoceny, takže se může stát, že váš analogový systém nebudete moci v dané oblasti použít. V některých zemích se za používání určitých frekvenčních pásem vymezených pro bezdrátové systémy i platí. Digitální systémy mají výhodu, že dynamický rozsah zůstává stejný v nezměněné kvalitě, protože zvuk se pomocí převodníku převede z analogového do digitálního a pak nazpátek. Díky tomu také nedochází k rušení z jiných zdrojů jako u analogového systému. Problém ale nastává v případě, že převodníky nejsou kvalitní, a tak se může vyskytnout vysoká latence, což je pro hraní velmi nekomfortní. Proto je důležité u digitálních systémů, které většinou běží na frekvenci 2,4 GHz, zkontrolovat latenci v technických parametrech. U digitálních bezdrátů může také nastat problém, a to v případě, že jste příliš blízko wi-fi routeru. Systém může vypadávat, ale ve většině případů si systém nalezne jiný kanál v daném pásmu a tím se problém vyřeší.

Pojďme se podívat tedy na cenově nejdostupnější digitální bezdrátové systémy pro kytaristy od firmy Line 6, která je v tomto směru i průkopníkem mezi ostatními výrobci. K testování jsem měl k dispozici dva modely Relay G10 a Relay G10S.

 

 

Vysílače

Obě sady mají stejný vysílač s vestavěným kytarovým jackem zhruba ve velikosti devítivoltové baterie, který zasouváme přímo do kytary. Nic se na něm nenastavuje a je kompatibilní pro obě sady. Vysílač má na sobě indikaci vysílaného signálu a v případě, že svítí zeleně, je plně nabitý. Při blikání indikuje více než třicet minut funkčnosti, když přejde blikání do červené barvy, je to signál, že za méně než třicet minut dojde k vybití baterie ve vysílači. Zajímavostí je malý spínač přímo u kořene jacku, ten zajistí, že se při zasouvání i vysouvání z kytary neozve žádný zvuk. Což je velmi praktické. Vysílač, i když je zasunutý v kytaře, po čtyřech minutách „usne” a aktivuje se, až když zahrajete na nástroj - prodlužuje se tím doba použití a rovněž životnost baterie. V příslušenství u obou modelů ještě najdete i redukci - „pravouhlý“ jack pro nestandardní připojení kabelu s nepřístupnějšími místy. Zkoušel jsem vysílač i u kytar se vstupní samici, která je umístěna v misce (např. Stratocaster) a nebyl problém použít samotný vysílač bez redukce.

 

 

Přijímače

Přijímač u modelu G10 plní funkci nabíjejícího doku bez jakýchkoliv dalších ovladačů. Najdete zde jen dva výstupy -symetrický XLR a pro klasický jack. Přijímač můžete nabíjet pomocí microUSB přímo z počítače nebo pomocí napájecího zdroje, který je v příslušenství. Dok je podsvícený a v případě, že vše funguje korektně, svítí bíle, když zbývá již méně než třicet minut do nabití, diodový pruh začne blikat červeně, stejně jako na vysílači. Při zasunutí vysílačky do doku si systém automaticky vybere nejvhodnější kanál.

Přijímač u modelu G10S je postaven na podobné bázi (nabíjecí stanice), jen má rozšiřující funkce a nabízí i ruční ladění kanálu. Při aktivaci se nastaví automaticky nejvhodnější kanál sám, jen když používáte v kapele více podobných systémů, můžete kvůli možnému rušení kanálu přeladit pomocí otočného potenciometru na přijímači a vybrat z dalších jedenácti kanálů. Vysílač má na sobě kromě signalizace nabíjení vysílače rovněž indikací kvality úrovně signálu. Na zadní straně doku, kromě již zmiňovaných výstupu jako u modelu G10, najdete také přepínač Cable Tone; v případě, že ho použijete, můžete nastavit simulaci ztráty signálu jako u kytarového kabelu o délce tři nebo deset metrů. Napájecí zdroj je rovněž v ceně.

 

Jeden z prvních bezdrátových systémů na přenos kytarového signálu používala kapela Kiss, paradoxně hlavním důvodem nebyla až tak volnost pohybu, ale bezpečnost. Kiss stavěli od začátku svojí existence show mimo jiné na dekoracích na jevišti a při jejich stavbě se hojně využívaly kovové stavební prvky, a tak pomoci „bezdrátů“ eliminovali případné probíjení elektrického proudu.

 

Zvuk

U obou systémů je přenášen přesně a věrně, dá se říct, že je totožný, jako když použijete kabel, vše záleží na tom, jakou kvalitu kabelu použijete mezi kytarovým aparátem a přijímačem. Zkoušel jsem bezdráty i v bezprostřední blízkosti wi-fi routeru, a v případě, že jsem ho zapnul až jako poslední, tak se nevyskytl přerušovaný signál, ale v obráceném pořadí ano, ale pouze v bezprostřední blízkosti, pokud jsem dodržel výrobcem doporučenou vzdálenost, což je něco okolo tří metrů, nevyskytl se žádný drop.

 

Závěr

Model G10 má výdrž baterie ve vysílači až osm hodin, dosah asi patnáct metrů. Model G10S rovněž výdrž až osm hodin a dosah až čtyřicet metrů. Bohužel díky covidu-19 jsme neměli s mým spoluhráčem, baskytaristou Mírou Novotným, možnost vyzkoušet tyto systémy při živém hraní. Chtěli jsme oba systémy otestovat najednou.

 

Technická specifikace

Relay G10
frekvenční rozsah 10 Hz–20 kHz
anténa interní
latence < 2,9 ms
dynamický rozsah 110 dB
frekvenční pásmo 2,4 GHz
napájení USB (5 V / 1 A)
Relay G10S
frekvenční rozsah 10 Hz–20 kHz
anténa interní
latence <2,9 ms
dynamický rozsah 112 dB
frekvenční pásmo 2,4 GHz
napájení 9 V / DC 500 mA / 5 V microUSB

 

https://line6.com/relay-wireless/g10-g10s/

 

Klady: 
Oba systémy jsou plug and play, není potřeba cokoliv nastavovat.
Skvělé je řešení integrace vysílače do kytarového jacku.
Funkce minispínače, který přeruší zvuk při zasouvání nebo vysouvání vysílače z kytary.
Kvalitní dynamický zvuk s minimální latencí.
Cena.
Zápory: 
2,4 GHz je často používané pásmo, pakliže používá zvukař wi-fi router, je dobré vědět, kde ho má umístěný-
Autor: 
Jan Erle