zobrazit:

Kurzweil CUP-2 - digitální klavír určený na pevnou instalaci

Kurzweil CUP-2 je digitální klavír určený na pevnou instalaci. Doporučená cena je cca 48 000 Kč včetně DPH.

Firma Kurzweil v poslední době rozšiřuje nabídku digitálních klavírů v nových designových podobách. Jedním z přírůstků v kategorii Home Digital Pianos je CUP-2, na který se podíváme v dnešním testu.

Koncepce a design

Název patří dle označení výrobce do kategorie Compact Upright, tedy vlastně digitální pianino na pevnou instalaci. Na první pohled by se dal splést s normálním pianinem, což je důkazem dobře promyšleného záměru a designérského umu. Řemeslné provedení je vynikající a povrch v úpravě leštěného ebenu je okouzlující, i jako pouhý „kus nábytku“ vypadá tento klavír skvěle. Pokud některé nástroje tohoto typu dávají svou hmotností určité naděje na relativně pohodlné stěhování, zde musíme respektovat, že je to opravdu klavír se vším všudy - tedy i hmotností blížící se 100 kg.

Nenápadně je vyřešen stojánek na noty používající vrchní část víka klaviatury. Na zadní straně najdeme konektory RCA pro audio vstup a výstup, MIDI In/Out/Thru, USB. Výborným nápadem je možnost připojení expression pedálu, doplňujícího klasické tři klavírní pedály. Pro zvuky Hammondů, smyčců apod. se může velmi hodit. Otázkou však je, zda je praktické umístit jeho konektor na zadní stěnu nástroje, u některých pedálů nám možná nemusí vystačit kabel.

Ovládání

Veškeré ovládání je prakticky a vkusně soustředěno do „šuplíku“, který se vysouvá vlevo pod klaviaturou. V jeho přední části je potenciometr hlasitosti a konektory mini jack pro připojení dvou sluchátek. Nahoře najdeme LED displej zobrazující název zvuku a několik většinou multifunkčních tlačítek, která přepínají zvuky a režimy nástroje. Volba zvuků probíhá buďto pomocí tlačítek Previous/Next nebo držením tlačítka Voices a stiskem jedné z 88 kláves, které odpovídá příslušný zvuk. Vzhledem k tomu, že zvuky jsou seřazeny tematicky po sobě a nebudou se zřejmě přepínat tak často, je to celkem praktické. Je tu i tlačítko Piano rychle volící zvuk akustického klavíru.

Dá se nastavit rozdělení klaviatury a vrstvení dvou zvuků, dělící bod je nastavitelný. Praktické je nastavení Favorite pro snadnou volbu tří oblíbených zvuků. Samozřejmostí je i transpozice klaviatury.

Jako u mnoha nástrojů tohoto typu, i zde najdeme jednoduchý sekvencer (spíše rekordér), který má dvě stopy (z toho jedna je Rhytm track pro bicí patterny) a kapacitu osm skladeb. Nahrávání může probíhat i pomocí střihu uprostřed skladby.

Nástroj umí i USB/MIDI spojení s počítačem, což je dnes víceméně standardem. K propojení nepotřebujeme žádný instalátor. Je třeba zdůraznit, že při použití s externím sekvencerem v šestnáctikanálovém multirežimu se z tohoto nástroje stane velmi schopná zvuková banka.

Klaviatura

Na první pohled i dotek velmi příjemná (dřevěné klávesy), pocit autenticity klavíru je takřka dokonalý. Kladívková mechanika využívá technologii Gran Touch od firmy Fatar, jejíž důležitou vlastností je odstupňování reakce v závislosti na rozsahu - v basech tedy klávesy chodí více ztěžka než v diskantu. Je to dobré, ale na můj vkus mohlo být toto rozlišení ještě kapku výraznější. Tvar a chod kláves je příjemný, repetice je sice dostatečná, ale kdyby byla o malinko rychlejší, neuškodilo by to. S tím souvisí i reakce v nízké dynamice, která také ovlivňuje celkovou dynamiku, kterou je možno využít. Mám pocit, že je klaviatura malinko línější, než by bylo optimální, při hraní pianissimo je reakce trochu méně jasná a předvídatelná. To je však samozřejmě velmi individuální záležitost, někomu to naopak může vyhovovat. Navíc je ze možnost nastavit deset různých křivek úhozu.

Zvuk

Zvuky jsou převzaté z firemního nástroje PC3 s technologií MARA, tvořící až dvaatřicet vrstev zvuku s dalším digitálním procesováním - včetně přiřazeného efektu hodícího se ke konkrétnímu rejstříku. Kvalita zvuku je obecně vynikající a velmi inspirativní, mnohokrát může člověk zapomenout, že hraje na „pouhé“ digitální piano. Dá se snad říci jen: „Běžte si to sami zkusit a poslechnout“. V podstatě téměř všechny zvuky klávesových i ostatních nástrojů jsou skvělé, jen tu a tam se stane, že některý zvuk trochu vybočí z vysoké kvality: divný sitár, ale i nepříliš přesvědčivé zvuky Rhodes piana a jaksi syntetické Upright Piano. K dobrému zvuku značně přispívá i velmi dobré interní ozvučení - čtyři reproduktory a 140 W výkonu.

Výborným nápadem jsou rytmické patterny sloužící ke cvičení - je tu 78 předprogramovaných patternů v různých stylových podobách převážně popu, rocku, R & B, jazzu a latiny. Zní velmi věrně a inspirativně. Jsou tu i jednoduché varianty metronomu v rozlišení čtvrťovém, osminovém a šestnáctinovém, také metrum 3/4 a 6/8. Škoda, že tu není ještě nastavení metronomu na lichá metra 5/4, 7/4 apod., tak by byla tato pomůcka na cvičení dovedena k dokonalosti.

Závěrem

Kurzweil CUP-2 je dle mého názoru vhodný nástroj zejména pro ty, kteří chtějí velmi dobře znějící (a také vypadající) klavír a nepotřebují ho častěji stěhovat. Na domácí použití to může být radost - kromě výborného klavíru získáme i velmi slušnou zvukovou banku pro domácí nahrávání (která se ale nemusí stydět ani v profi studiu). V kavárně nebo klubu zase může být oceněn krásný design, nenápadnost a také dobré interní ozvučení. Cena cca 48 000 Kč mi přijde velmi přiměřená.

klaviatura: 88 kláves (kladívková mechanika)

tvorba zvuku: technologie MARA (převzato z Kurzweil PC3)

počet zvuků: 88

efekty: reverb, chorus

polyfonie: 64 hlasů

sekvencer: 8 skladeb, 2 stopy

rytmické patterny: 78 variant

propojení: audio In/Out (RCA), MIDI In/Out/Thtu, USB MIDI

rozměry: 107 x 142 x 42 cm

hmotnost: 97 kg

Pokud na tomto nástroji stiskneme tlačítko Piano, zvolíme zvuk Triple Strike Grand Piano, který je od dob nástroje K2600 jednou z nejvěrnějších klavírních simulací a poznávací značkou Kurzweilu.

Klady: 
krásný design a provedení
vynikající zvuk
jednoduché a praktické ovládání
příznivá cena
Zápory: 
klaviatura má poněkud pomalejší repetici
několik méně povedených zvuků (zejména el.klavíry)
poněkud nepraktické umístění konektoru pro expression pedál
rytmické patterny metronomu mohly mít nastavení i na lichá metra
Autor: 
Jiří Neužil