zobrazit:

Krank Revolution+ - dvoukanálová celolampová kytarová hlava

Krank Revolution+ je dvoukanálová celolampová kytarová hlava s výkonem 120 W, určená nejen pro vyznavače „těžkého kovu“, pro které je víceméně jako stvořený, ale díky skvělému „ fendrovskému“ kanálu Kleen najde uplatnění v celém spektru hudebních žánrů a stylů. Doporučená cena je 33 900 Kč.

Jak by řekl starý dobrý voják Švejk: „Poměry se rozhodně zlepšily!“ A tak po časech, kdy lampové aparáty stály ve stínu modelingových simulátorů věrně imitujících celou škálu lampových klasik, přišla doba, kdy pro získání kvalitního tónu, osobitého zvuku a možnosti se tak odlišit od ostatních je zapotřebí kvalitní lampový aparát, jehož variace jsou dnes na hudebním trhu k mání opravdu v hojném počtu. Vzali jsme si k otestování jeden z nich.

Stručně o společnosti

Krank Amplification je poměrně mladá americká společnost sídlící ve státě Arizona, která se zabývá výrobou kytarových a basových aparátů a jejich příslušenstvím. Začátky firmy sahají do roku 2003, kdy ji založil uznávaný „amp“ modifikátor Tony Krank. Za tuto poměrně krátkou dobu se produktům této firmy dostalo značné obliby, a proto se může pyšnit řadou zvučných jmen protřelých kytaristů působících převážně ve vodách tvrdého rocku, heavy metalu, obecně v extrémněji založených stylech.

Příkladem mohou být například M. Ammott (Arch Enemy), M. Wilton (Queensrÿche), R. Ward (Stuck Mojo), M. Clark (Suicidal Tendencies), a nesmím zapomenout na nežijící legendu Dimebaga Darrella (Pantera a Damage Plan) a na jeho signovaný model Krankenstein, který koncepčně vyšel z modelu Revolution 1 a který je zvěčněn díky svému nenapodobitelnému dravému zvuku na mnoha stěžejních nahrávkách. Tím si mimo jiné vydobyl své místo mezi legendami, jako jsou Marshall JCM 800, Mesa/Boogie Dual Rectifier nebo Peavey 5150.

Konstrukce

Krank Revolution+ konstrukčně vychází ze svého staršího předchůdce, a to ze série Revolution 1. Na první pohled je vidět, že kromě původních páčkových přepínačů Power a Stand, které byly vyměněny za přepínače kolébkové, a většího loga Krank se zesilovač „dyzajnově“ příliš nezměnil.

Uspořádání ovladačů na předním panelu zůstalo nedotčeno. Každý z obou kanálů (Kleen a Krank) tak disponuje svými vlastními korekcemi. Kanál Krank kromě potenciometrů Bass, Midrange, Treble a Gain používá Sweep, což lze nazvat skrytou zbraní, kterou rozvedu níže. Dále následují dva potenciometry Volume, přičemž Volume 2 má využití jako funkce Solo. Příjemnou novinkou u kanálu Kleen je, že k potenciometrům Volume, Treble, Midrange a Bass přibyl knoflík funkce Boost. Ten po sepnutí do zvuku přidává headroom. Funkce Presence ovlivňuje koncový stupeň, a tak je pro oba kanály společná.

Zadní panel zaznamenal tyto dvě změny: Efektová smyčka se dočkala tlačítka FX Boost a potenciometru Level. U vstupního jacku zdířky pro nožní přepínač se vyklubal knoflík pro manuální přepínání kanálů, čímž je umožněno jejich ovládání bez použití footswitche. Dále na zadním panelu najdeme přepínač zátěže 4/8/16 Ω, zdířku Line Out, dva jackové výstupy pro připojení „beden“, přepínač voltů US/EU 110/230 V a vstupní samici Main Out pro připojení zdroje do sítě.

Největších změn se ovšem dočkal vnitřek stroje. Čtveřice lamp Sovtek 6550 nahradila původní typ 5881 a zvedla tak výkon na 120 W, přičemž musely být také vyměněny transformátory za větší a výkonnější, což se pozitivně odrazilo na celkovém zvuku zesilovače.

Postřehy z testu

Začneme kanálem Kleen, který je opravdu „clean“ a můžeme na něm nastavit celou škálu zvuků. Od průzračně čistého zvuku s jazzovým nádechem, který se prosadí při hře vybrnkáváním, až po špinavě znějící tóny vhodné pro hru v doprovodných akordech. Kanál nemá ovladač gainu, a tak pro vybuzenější zvuky je potřeba spustit již zmiňovanou funkci Boost. Ta přizvedne úroveň gainu o pět decibelů a přidá tak do zvuku jiskru. Vytáhne také do popředí tóny ve středovýškovém pásmu. Při použití humbuckeru s opravdu silným výstupem tak lze dosáhnout až punkově naladěného crunche.

Kanál Krank je kapitola sama pro sebe. Hravě pokryje vody od rockově nakřápnutého „plexinovského crunche“ (gain 0-2) přes dravější zvuk jak ušitý pro hard & heavy (gain mezi 2-4) až po brutální pilu (gain 5 a více) upotřebitelnou ve všech možných odnožích extrémního metalu, kde si výborně rozumí s podladěnými kytarami.

Když jsme se dostali ke gainu, musím podotknout, že prakticky ve všech jeho nastaveních zvuk nemění strukturu a otáčením knobu od 1 až po 10 se zvuk sytí, zhutňuje a zachlupacuje. To vše bez jakékoliv ztráty na konkrétnosti a čitelnosti.

Neodmyslitelnou součástí zkresleného kanálu jsou funkce Presence a Sweep, které do velké míry ovlivňují chování zesilovače. Presence funguje, jak to bývá i u jiných zesilovačů, jako obohacovač signálu ve středovýškovém pásmu a tím poskytuje více prostoru k proříznutí se skrz zeď hluku, například při hraní na zkouškách, a pomáhá se tak prosadit v celkovém mixu kapely. Zvuk je ovlivněn až při průchodu koncovým stupněm. Sweep je, dalo by se říct, přesným opakem. Pracuje současně s korekcemi Bass a Midrange a pomáhá tak s kontrolou nižších středů v celé EQ sekci. Nebojím se říct, že tato funkce je nejdůležitější součástí zesilovače a je hlavním faktorem, který stojí za jeho dravým a velmi osobitým zvukem.

Další věcí, kterou je potřeba zmínit, je Tube Driven, tedy lampou krmená aktivní efektová smyčka. Ta při zapojení jakékoliv efektové jednotky pracuje bez ztráty signálu. Není tedy zapotřebí dohánět celkovou hlasitost a tavit tak Master Volume naplno jako u modelu Revolution 1. Další podstatnou záležitostí je možnost použití smyčky i pro ty, kteří nepoužívají žádné efekty. Zapojení smyčky na sucho způsobí to, že signál, který vychází z pre-amp sekce, prochází přes další „stage“ elektronky 12AX7, kde se ohřeje a tím získá extra gain.

Něco k lampám. Výběr lamp 6550 (u nás v Evropě KT88) byla, dle mého názoru, trefa do černého. Tento typ lamp nijak zásadně nedokresluje zvuk a při použití zkresleného kanálu je gain tvořen výhradně v pre-ampu. Čistému kanálu přidává hloubku a sklovité výšky a oproti modelu Revolution 1, kde byly použity lampy 5881 (ekvivalent 6L6), je celkově zvuk tlustší a mohutnější s důrazem na vyváženost tónu v celém spektru. Následkem těchto faktorů se ruce hráče více nadřou a veškeré neduhy spojené s technikou hry tak vylezou na povrch.

Shrnuto do jedné věty, zesilovač vám nic neodpustí.

Protože ukázky k testu jsou nahrané s použitím bedny Krank Revolution, bude dobré se v pár řádcích o boxu zmínit. Boxy Krank jsou ve světě hudby neméně známé. Jejich výborné zvukové vlastnosti, nadstandardní velikost a robustní konstrukce včetně „grillu“ z děrovaného plechu, jenž spolehlivě chrání reproduktory, jsou faktory, které je drží na špičce v oboru. Namísto běžně užívané 19mm překližky je na konstrukci použita 22mm masivní fošna z topolu. Použitý materiál tak dává boxu nezaměnitelnou hutnost a odezvu v basech. Ve spojení se čtyřmi reproduktory Eminence Legend V12 (120 W/kus) je tak box vyladěn na celkových 480 W. To mu poskytuje dost rezervy k udržení čistoty a konkrétnosti tónu při maximálních hodnotách gainu a hlasitosti. Zesilovač jsem zkoušel s mnoha boxy jiné produkce (Marshall, Crate, Engl a Mesa/Boogie) a musím podotknout, že žádný si nesedl k zesilovači tak dobře jako box Krank. Naopak spousta jiných zesilovačů, které jsem měl tu čest s tímto boxem slyšet, znělo o poznání lépe než s jejich „originál“ protějšky, což ostatně mluví za vše.

Dimebag Darrell už byl znuděný zvukem svých zesilovačů Randall Warhead a při prohlížení magazínu Guitar narazil na inzerát firmy Krank. Zavolal a nechal si poslat Revolution 1 na zkoušku. Nevěřil svým uším a nechal si poslat ještě jeden, prý aby se přesvědčil, jestli to není náhoda. Nebyla. Následovala návštěva firmy Krank, kde poté vznikl jeho Krankenstein.

Technické Informace

kanály: Kleen, Krank

výkon: 120 W

koncový stupeň: 4 x 6550/KT 88

pre-amp: 4 x 12AX7/ECC 83

efektová smyčka: aktivní, paralelní

výstupní impedance: 4/8/16 Ω; přepínač

Klady: 
excelentní čistý kanál
osobitý zvuk Krank kanálu
funkce Sweep
kvalita použitých komponentů
Zápory: 
absence ovladače gainu na čistém kanálu
pro někoho cena
Autor: 
Wolf