zobrazit:

JamHub TourBus - zkušebna do obýváku

Testovaný nástroj(e): 

JamHub TourBus je analogové mixážní zařízení pro tiché zkoušení s digitální efektovou jednotkou a digitálním nahráváním.

JamHub reprezentuje nový typ audio zařízení, kterým výrobci vrážejí klín do již tak nabitého trhu s elektronickými pomocníky muzikantů. Jde o audio zařízení, které v sobě kombinuje mixážní pult, efektovou jednotku a nahrávací zařízení. Ještě nepříliš dávno by si kapela musela koupit minimálně monitorovací “mixáček” s efekty, sluchátkové předzesilovače a kazeťák, aby získala podobné řešení. Nyní to obstará krabička zvící velikosti půlky pizzy.

Jako všechny velké nápady, i tento vzniknul za poměrně fádních okolností. Vynálezce JamHubu Steve Skillings hrál s kamarádem fotbal a on si stěžoval, že jeho syn může s kapelou zkoušet pouze jednu hodinu týdně. V domě totiž bydlí ještě dvě rodiny a pouze na tu jednu hodinu, kdy v sobotu odjíždějí obě rodiny na nákupy, dostali povolení hrát. Steve si uvědomil, že je na trhu spousta techniky, která má sluchátkové výstupy - krabičky, modelery, comba -, uzpůsobené pro domácí cvičení. Mělo by tedy existovat něco, co by hráče propojilo. Jaké bylo jeho překvapení, když zjistil, že nic takového neexistuje! Steve měl zkušenosti z vývoje produktů u různých společností, například u Bose, takže se rychle rozhodl této mezery na trhu využít. Team JamHub LLC sestává z muzikantů, kteří mají zkušenosti ze společností Bose, Line 6, Peavey, Apogee... Společnost má ze sebou zhruba rok existence, a soudě dle jejich facebookového profilu nebo debat na fóru jejich stránek, se jí daří dobře.

Co je JamHub

JamHub slouží primárně pro tiché zkoušky s elektronickými nástroji. Muzikanti do něj zapojí své elektrické kytary, basy, klávesy, zpěvové a nástrojové mikrofony, případně další elektrofonické nástroje a zařízení, a poslech spoluhráčů si sami nastavují ve své jednotce do sluchátek. JamHub existuje ve třech verzích BedRoom, GreenRoom a TourBus. Liší se počtem vstupních jednotek, počtem vzdálených jednotek SoleMix, přítomností fantomového napájení, USB výstupu a SD slotu a souvisejícího “nahrávadla”. Já jsem dostal otestovat nejvyšší verzi TourBusu.

Popis balení

JamHub dostanete v rozměrné kartónové krabici, která je popsaná základními informacemi. V ní, pod kartónem, najdete JamHub, dvě dálková ovládání, 4GB SD kartu, jednoduchý manuál + zjednodušeného průvodce rychlým seznámením, 2x redukce TS/TSR, barevné kroužky pro označení jacků a externí napáječ. Stává se příjemným zvykem, že výrobci myslí na cestování (a různé trhy, kam chtějí s minimálními dalšími náklady dodávat) a balení obsahují adaptéry pro americké i evropské zásuvky. Zdroje jsou dimenzované tak, aby pokryly 60/50 Hz a 100/240 V (US/EU).

Popis základny

Elegantní černý, kosmické lodi podobný, půlměsíc je vyroben z materiálu ABS (akrylonitrilbutadienstyrén), který je potištěn sítotiskem a pro svoji ochranu je pogumovaný. Celkem lehký. Spodní panel kromě seznamu efektů nepokrývá nic zajímavého. Rovná část půlkruhu představující (téměř) průměr kruhu nabízí slot pro SD, dvě rozhraní pro dálkové ovládání SoleMix, výstup (TRS 6,3 mm), zdířku pro napáječ, vstup Line In (TRS 6,3 mm), vstup Mic (XLR), výstup USB (mini A), spínač fantomového napájení a znovu dvě rozhraní pro SoleMix. Všechny vstupy a výstupy pro hráče jsou pak na půlkruhu. Šest samostatných sekcí vždy obsahuje stereo LineIin (TRS 6,3 mm), Mic (XLR), sluchátkový výstup (TRS 6,3 mm). Horní strana obsahuje zbytek ovládacích prvků. Plocha je rozdělena do osmi sekcí: šestkrát se opakující sekce SoleMix, sekce R a centrální sekce okolo displeje, určená k ovládání nahrávání.

SoleMix

Na základně jich je šest, dva vzdálené jsou součástí balení a na ještě dva další máme sloty. Celkem tedy přístroj umožňuje jedenáct individuálních poslechů, plus výstup Record (na SD, do USB a do analogového výstupu). Každý SoleMix má 6 + 1 potenciometr pro nastavení hlasitosti spoluhráčů a nahrávky do sluchátek, ovladač panorámy pro vstupy pro celý JamHub a dva sdružené ovladače. Ten vlevo ovládá nastavení citlivosti pro line a mic na koaxiálním potenciometru. Druhým nastavíte hlasitost sluchátek a množství návratu efektovaného signálu do mixu.

Centrální sekce

Sekce kolem displeje obsahuje pět transportních tlačítek pro nahrávání a přehrávání, nad nimi jsou čtyři tlačítka, jejichž funkce závisí na softwaru, a konečně displej. K němu, stejně jako k softwaru, se ještě dostaneme.

Sekce R

Sekce R je trochu speciální kopií běžné vstupní jednotky. Protože funguje stejně jako každá jiná SoleMix, také obsahuje vstup (Line In i Mic) s nastavením citlivosti a také panoramu, hlasitost a množství efektu. I zde najdeme 6 + 1 ovladač hlasitosti. Ale vedle běžné funkce tato sekce slouží také k nastavení nahrávání, ať už v externím “nahrávadle” prostřednictvím analogového Line Out, digitálního USB nebo na vloženou SD kartu. Dále je pak možné sem připojit mp3 přehrávač nebo jiný zdroj základů, s kterým chcete jamovat. Úroveň základů si každý muzikant nastaví potenciometrem R na svém SoleMixu.

JamHub na zkoušce

Protože všechny vstupy na jack jsou stereo, pokud zapojíte rovnou kytaru/basu, nutno použít redukci. A ač nejsou vstupy nástrojové (vysokoimpedanční), je zvuk dobře použitelný. Celá koncepce JamHubu je stereo, počítá se s připojením zařízení modelujícím aparáty, popř. multiefektů. I z toho důvodů je interní efektová jednotka určená pouze mikrofonním vstupům. Poté co se zapojí všichni účastníci zájezdu, teda zkoušky, si každý nastaví pomocí potenciometrů trim citlivost svých vstupů, přináležející LED dioda svítí zeleně, oranžově, červeně, pokud to je OK, ještě akceptovatelné nebo přebuzené. Nastaví si hlasitost sluchátek. Poté si nastaví svůj poslech ve sluchátkách potenciometry 1-6 a R. Nastaví si množství efektu z mic vstupů v poslechu. A to je vše, jde se na to.

Pokud se kapela rozhodne nahrávat, přepne muzikant okupující jednotku 1 přepínačem 1-R na R a potenciometry 1-6 a R nastaví hlasitost jednotlivých zdrojů v nahrávce. Pak si zpátky přepne na 1, aby při nahrávání slyšel svůj poslech. Tlačítko Rec prvním zmáčknutím začne blikat, zařízení je připraveno nahrávat. Zeptá se, zda chcete zapnout metronom. Po druhém stisku se spustí nahrávání. V průběhu nahrávání svítí pod třetím tlačítkem zleva nápis New. Jeho stisknutím uložíte dosud proběhlou nahrávku a pokračujete v novém souboru. Pro ukončení nahrávání stiskem Stop se vás JamHub zeptá, zda ji chcete uložit nebo ne.

Postřehy, pro ty, kdo mají sílu číst dál

Dle videí na internetu JamHub používají kapely třeba i jako mixážní pult ke svým aktivním reproduktorům ve zkušebně. Zaujal mě manuál, je rozdělen pro levohemisferální a pravohemisferální uživatele. Tedy pro ty, kteří potřebují exaktní popis a technické údaje, a pro ty, kteří potřebují vědět ne jak, ale co to dělá. Není to první takový manuál a vypadá to, že tímto směrem leží budoucnost. Vzdálené jednotky nemají vstupy, jsou určeny pouze pro poslech, nejsou přiřazeny k nějaké sekci na základně. Počítá se s nimi typicky pro bubeníky a klavesáky, kteří jsou za svými nástroji a nemohou být u mašinky. Ale kabel je pouze asi tři a půl metru dlouhý, což není extra moc - jednotka musí být dost blízko u bicích a prodloužení není možné, jednotka má speciální konektor. Signály do efektové jednotky vstupují vždy, když je nastavený trim výše než na nulu, takže i když na svém SoleMixu stáhnete něčí signál, může ho stejně slyšet v návratu efektu. Našel jsem jedno omezení - mic a nástroj mají svoje gainy, ale poslech je pro každou sekci jen jeden, takže poměr mezi nimi nutno řešit pouze gainy.

Navigace přehrávání je trochu složitější, například pro posun do dalšího songu je nutno třikrát zmáčknout FF, pro skok do předchozího nutno být v prvních třech sekundách písně, jinak skočíte jen na začátek. Mezi songy se můžete přesouvat také soft tlačítky, ale pouze v modu listování adresáři, jakmile si načtete konkrétní song, musíte použít FF a Rew. Ale to nejlepší jsem si nechal na konec: je to za supr peníze!

Mimochodem, v článku používané zkratky XLR, TS a TRS zaslouží připomenutí. XLR (lidově kanon) je největší záhada, nejpravděpodobněji vzniklo jako zkratka označení specifikující výrobek. Firma Cannon Electric vyráběla konektor X série, u kterého byla oproti předchozímu typu přidána pojistka (Latch) a gumové stínění kontaktů (Rubber), odtud XLR. Zkratky TS a TRS jsou srozumitelnější, popisují vlastně ten konektor, jde o Tip (Ring) Sleeve, tedy špička, kroužek a rukáv (samozřejmě objímka). TS je mono, TRS stereo jack.

signálová cesta: analogová, efekty, USB out a nahrávání je digitální

frekvenční rozsah: 20 Hz-20 kHz, +/- 1 dB

samplovací frekvence efektu: 96 kHz

bitová hloubka efektu: 24 bitů

samplovací frekvence nahrávání: 44,1 kHz

bitová hloubka nahrávání: 16 bitů

USB: ano, 16 bitů/44,1 kHz digital audio out

typ převodníků: sigma delta

vstupy:7 x 6,3 mm TRS, 7 x XLR

impedance vstupů: 2 kΩ pro XLR a 50 kΩ pro line in

fantomové napájení: ano pro XLR

výstupy: 7 x 6,3 mm sluchátka

impedance výstupů: 32 Ω

počet vstupů pro vzdálené jednotky: 4

počet dodávaných vzdálených jednotek SoleMix: 2

materiál šasi: třímilimetrový plast ABS

Klady: 
cena
koncepce
použitelnost
Zápory: 
drobnosti výše zmíněné, které ale bohatě vyvažuje skvělá cena
Autor: 
Jezz.