zobrazit:

IK Multimedia iLoud MTM - malý aktivní studiový „near field“ monitor

Testovaný nástroj(e): 

IK Multimedia iLoud MTM je malý aktivní studiový „near field“ monitor s možností kalibrace korekcí podle charakteru poslechového prostoru. Cena je 9190 Kč za kus.

 

Aktivní studiový monitor pro poslech v blízkém a přímém akustickém poli

Aktivních reprobeden se zabudovaným pulzním zesilovačem přibývá jako hub po dlouhém letním dešti. Aby se všechny prodaly, je už potřeba jim něco přidat, samotný účinný a málo hřející zesilovač ve třídě D, zašroubovaný přímo k reprákům, už pomalu přestává stačit.

Největším aktuálním trumfem, vyneseným tentokrát italskou firmou IK Multimedia, je spolupráce studiového monitoru s přidaným měřicím mikrofonem, který dokáže v součinnosti se zabudovaným DSP (digitálním signálovým procesorem, dál to budu psát jenom krátce) přístroj

zkalibrovat, tedy frekvenčně srovnat, podle akustických vlastností ozvučovaného prostoru.

 

Vnější popis

Oblá černá plastová ozvučnice má v přední frontě vedle sebe tři reproduktory kryté načerněnými ocelovými mřížkami. Po krajích dva z nižšího pásma o průměru tři a půl palce. Nevím, jestli jim mám říkat basáky nebo střeďáky, protože sadě by ještě slušel nějaký ten subwoofer. Uprostřed je palcový výškáč s vibrujícím měkkým vrchlíkem, nad ním (pokud bedna leží našíř) je LED dioda, jež bílým světlem indikuje zapnutí a rudým přebuzení.

Na spodní stěně, pokud se orientuju podle nápisů vzadu (bedna jinak samozřejmě hraje ve všech polohách), je příruba se dvěma mikrofonně stojanovými závitovými otvory W3/8 (čili pro průměr šroubu 3/8 palce, tedy 9,525 mm, se stoupáním a hloubkou závitů podle staré normy páně Withwortha z půlky 19. století). Pomocí nich lze bedýnku upevnit buď k dodanému stolnímu stojanu ve dvou polohách, přímé a šikmo vzhůru, anebo přišroubovat podle potřeb někam jinam. V balení je i šroubek W3/8, jež podrží stolní stojan, pokud ho hned někam nezakutálíte.

Na zadní stěna je shora bassreflexový otvor, využitelným taky jako přenosné ucho, a pod ním je pět malých tlačítek ovládajících vnitřní DSP: ořezání spodní frekvence na 40, 50 či 60 hertzech, nastavení zdvihu, útlumu či rovného běhu filtrů na basech a na výškách, ovládání kalibrace a přepínání dvou úrovní vstupní citlivosti. Nastavené indikují modré LED diody nad nimi.

Pod nimi je analogový potenciometr pro ovládání hlasitosti či citlivosti, ale ne až do ticha. Vedle pak vstupní signálová samice - kombinovaný konektor TRS/XLR, tedy „female part“ kytarového čtvrtcoulového jacku s  samicí typu canon dohromady.

V další řadě pod nimi je vstup pro kalibrační mikrofon, tedy samice, 1/8” jack  (3,5 mm), a vedle ní přístrojová samice USB. Taková, jako je u tiskáren. Slouží ale jenom pro servisní účely, ne pro signál. Další řada obsahuje třípólovou síťovou samici Schuco (tu, co mají stolní počítače) a vedle ní síťový vypínač.

Ovšem v balení je příslušenství jak dárků pod jehličím. Stolní podložka z ohebného plastu, pokud by měla bedna hrát na stole naležato, kovový stojan pro stolní provoz nastojato i se zmíněným šroubem W3/8, potom úzký kalibrační mikrofon na samci XLR s mikrofonní objímkou a s kabelem asi 2,5 metru dlouhým a správně osazeným - XLR ze strany mikrofonu, 1/8” jack do bedny. A samo sebou taky síťový napájecí kabel. Přibalen je i stručný obrázkový, tedy všejazyčný, návod.

 

Funkce a dojem

Bedny hrají hnedle na první zapnutí. Jejich elektronika je poměrně citlivá i při nejnižší nastavené citlivosti a ji lze celkem snadno přebudit, a to i běžným domácím přístrojem s výstupem -10 dBV (tedy 300 mV). Vstupní regulátor hlasitosti reguluje citlivost v nastaveném rozsahu, ale nejde až do nuly, čímž se někdy můžete dostat do situace, že nemáte vstup jak ztlumit.

Jejich zvuk je studiově jasný a čitelný - referenční blízký poslech Vzhledem k jejím malým rozměrům je vhodnější nastavit frekvenci cut-off už na 60 Hz a nižší tóny přenechat subwooferu. Bedna se tak při vyšších hlasitostech méně na basech „dusí“. Poměrně malá plocha reproduktorů musí oproti větším reproduktorům dosažení maximálního výkonu  nabrat vyšším zdvihem membrán, což je dobře cítit u ústí bassreflexového otvoru. Není proto dobré jej čímkoliv zakrývat.

Nastavení filtrů je velmi jemné a na hranici rozlišení, ale pokud máte v signálu ty správné tóny, poznáte rozdíl snadno. Výrazněji se změní zvuk po kalibraci, zvlášť pokud nedržíte kalibrační mikrofon v ose reproduktoru, vyžene vám DSP nahoru výšky. Proto je vhodné kalibrovat se stabilně postaveným mikrofonem na nějakém stojanu. Ta objímka tam není pro parádu. Při kalibraci bedna několikrát mňoukne a nastavení se uloží a je k dispozici, i když přepnete do režimů Flat nebo Desk a vrátíte se, tak i po vypnutí přístroje. Smaže jej až další kalibrační akce.

Reprobedna je ve výškách poměrně dost směrová (test podřepnutím), takže i různá polohová nastavení stolního stojánku nejsou od věci. Prostřední výškáč by vám proto při práci s ní měl vždycky mířit osou do obličeje. Poslouchat se dá samozřejmě i jinak, ale to už není poslech referenční.

 

Závěrem

Tahle malá aktivní reprobedna je dobrým řešením přímého studiového poslechu, s tím, že když ji přenesete jinam, můžete si rychle znova nastavit stejné poslechové podmínky, i když hraje v akusticky odlišném prostředí.

 

Technická specifikace

 

https://www.ikmultimedia.com/products/iloudmtm/

 

Klady: 
malé rozměry
příjemný zvuk
atraktivní vzhled
Zápory: 
malý rozsah regulace vstupní citlivosti
Autor: 
Mojmír Mohapl