zobrazit:

Ibanez ARZ800 - moderní a univerzální elektrická kytara typu Les Paul

Testovaný nástroj(e): 

Ibanez ARZ800 je moderní a univerzální elektrická kytara typu Les Paul. Vyrábí se v Číně.

Ibanez je nepochybně jednou z nejvýznamnějších společností zabývajících se výrobou elektrických kytar a málokterá značka se může pochlubit tak rozsáhlou nabídkou nástrojů. My si v dnešním testu představíme zbrusu nový model série Artist, který byl představen teprve nedávno a nese označení ARZ800.

Design a provedení

Elektrické kytary Ibanez jsou dnes synonymem především stratů a superstratů, ale my dnes otestujeme model ze série Artist, jejíž kořeny sahají až do roku 1975, a tento kousek, který byl uveden na trh v letošním roce, vychází svým konceptem z lespaulovských tradic. Svým provedením však možnosti klasických nástrojů tohoto typu výrazně rozšiřuje. Design ARZ800 je velmi moderní a kytara vypadá na můj vkus opravdu exkluzivně. Dodává se ve třech barevných variantách, černé, červené a modrofialové.

Tělo kytary je vyrobeno z masivního mahagonu s javorovým topem, krk je ze tří kusů mahagonu a javoru a je do těla vlepený. Palisandrový hmatník je osazen čtyřiadvaceti pražci, čemuž odpovídá delší menzura nástroje, která je 635 mm. Máme tedy k dispozici celé dvě oktávy, což jistě ocení sóloví hráči, a přístup k těm nejvyšším polohám je zde díky vlepenému krku a jemně zapuštěné patce výtečný. Orientační značky na hmatníku nenajdeme žádné, značení poloh je pouze na horní části krku krku. Dobrovolně přiznávám, že jsem si na takovou kytaru zahrál poprvé a místy jsem byl dezorientovaný, ale hrál jsem, pravda, při dosti chabém osvětlení. Faktem je, že hmatník bez značek zase skvěle vypadá.

Nástroj je vybaven dvěma aktivními humbuckery EMG 60 (krk) a EMG 81 (kobylka), mezi kterými přepínáme třípolohovým switchem, zvuk můžeme dále regulovat potenciometry Volume a Tone. Výrobce zdůrazňuje, že systém kobylky a struníku Tight Tune je pevný doslova jako skála (výraz tight přeložen do češtiny znamená pevně sevřený, utažený) a byl speciálně navržen pro pevné uzamčení strun a eliminaci jakéhokoliv pohybu pro maximální přenos vibrací strun do těla kytary. Ještě dodám, že veškerý hardware je vyveden v barvě Cosmo Black, což je taková mírně zakalená černá a vypadá to taktéž fantasticky.

Zvuk a hratelnost

Kytara je z továrny dobře seřízená a vlivem zmíněné kobylky a struníku perfektně ladí a drží. Nástroj má trochu vyšší krk, jeho výška na nultém pražci je 20 mm, což jsem sice pocítil například ve srovnání se svou kytarou, ale nemohu říci, že by to mělo vysloveně negativní vliv na hratelnost a pohodlí pohybu ruky na hmatníku. Kytaru jsem zapojil do pololampového komba a s potěšením jsem si na ni zahrál (až na ty značky). Aktivní snímače EMG mají díky keramickým magnetům velmi silný výstup, zvuk je hutný, tón výrazný, sustain na jedničku s hvězdičkou. Nebudu tentokrát sáhodlouze hledat vhodné přívlastky, můj dojem ze zvuku byl zkrátka velmi dobrý, zejména při zkresleném zvuku se kytara opravdu prosadí.

Závěrem

Ibanez ARZ800 má výjimečně zdařilý design a skvělý zvuk, samotný výrobce ji doporučuje jako ideální pro moderní metalové hráče, ale myslím, že ve své cenové relaci nadchne nejen je.

Název japonské značky moc japonsky nezní a to byl údajně i záměr původní společnosti Hoshino Gakki, která začínala dovozem akustických kytar. Jméno Ibanez vzniklo zkrácením názvu španělské kytarové dílny, jednoho z někdejších dodavatelů společnosti. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let firma hojně vyráběla především kopie elektrických kytar Gibson a Fender. Přestože například les pauly z dílny Ibanez svou kvalitou a užitými komponenty často předčily své originály (nebo možná právě proto), situace na trhu skončila u soudu. Těmto kopiím se dodnes říká „lawsuit“ - česky soudní spor. Poté přichází Ibanez s vlastními modely kytar, ale také baskytar a efektů, a v osmdesátých a devadesátých letech buduje svou dnešní pozici předního výrobce na trhu.

tělo: mahagon

top: žíhaný javor

krk: třídílný, mahagon/javor, vlepený

hmatník: palisandr

menzura: 635 mm

rádius: 305 mm

šířka nultého pražce: 43 mm

pražce: 24 medium

ladicí mechanika: Ibanez

snímače: 1x EMG 60, 1x EMG 81, aktivní

ovladače: 1x Volume, 1x Tone, 1x třípolohový přepínač snímačů

kobylka, struník: Tight Tune

barva hardwaru: Cosmo Black

barevná provedení: Transparent Deep Violet, Transparent Deep Black, Transparent Deep Red

Klady: 
design
zvuk
ladění
Zápory: 
absence orientačních značek na hmatníku může mást, minimálně ze začátku
Autor: 
Ondřej Toul