zobrazit:

Hughes & Kettner TriAmp Mark 3 - zesilovač s plně nezávislými šesti kanály

Hughes & Kettner TriAmp Mark 3 je kytarový zesilovač s plně nezávislými šesti kanály, s unikátní možností volby jednoho až tří párů různých typů koncových lamp, s exkluzivním footswitchem, a především skvělým lampovým zvukem všech možných charakteristik. Cena je 82 790 Kč.

 

Představovat firmu Hughes & Kettner v Muzikusu zavání lehce nošením dříví do lesa, ale její vrcholný kousek v řadě kytarových zesilovačů série Mark je zkrátka pozoruhodný. Ostatně, posuďte sami.

 

Kytarový zesilovač Mark 3 je rozměrově srovnatelný s běžnými hlavami typu Marshall. Čelnímu ovládacímu panelu však vévodí třiatřicet (!) podsvícených knoflíků, třináct, opět podsvícených, dotykových spínačů, dva páčkové přepínače a jedna jacková zdířka. Zbytek čelní plochy díky průhlednému krytu z plexiskla umožňuje impozantní pohled do vnitřního prostoru zesilovače, mj. na devět předzesilovacích a šest koncových elektronek a na mohutné výstupní transformátory po stranách. I zadní panel je množstvím ovládacích prvků vysoce nadstandardní. Kromě běžné šachty síťového zdroje s pojistkami, zdířek Master Insert (Preamp Out, Power Amp In) nebo bloku se čtyřmi zdířkami impedančně rozdílných variant připojení jednoho či více reproboxů je zde už méně běžná sério-paralelní efektová smyčka s plynule nastavitelným mixem použitého vnějšího efektu, MIDI rozhraní využitelné současně jako připojovací uzel luxusního nožního ovladače (je součástí balení), plynule nastavitelná brána omezení šumu Noise Gate, nastavitelná ostrost osvětlení čelního panelu, legendární patent firmy – Red Box – čili linkový (XLR) výstup napodobující sejmutí zvuku mikrofonem s dvěma verzemi reproboxu. A nakonec zásadní a důležitá funkce TSC s šesti červenými LED diodami pro kontrolu nastavení žhavení koncových lamp. Uvedení celého monstra do aktivního stavu indikuje klasické „rudé oko“, ačkoliv celkové podsvícení ovladačů a loga firmy v průhledném plexi krytu je modré. Až se člověk lekne, co všechno na něj svítí. Ještě že se to dá ztlumit. Jinak jsou boky překryty lehce zvrásněnou černou koženkou, horní straně dominuje chromovaná chladicí mřížka s oprávněně mohutným držadlem. Váha je nemalá.

 

Konstrukce

Zadání této hlavy konstruktérům bylo ambiciózní. Kromě šesti plně nezávislých (!) kanálů s odlišnými zvukovými vlastnostmi je to především unikátní variabilita ve výkonu a charakteru vlivu koncových elektronek. Ty se na výsledném zvuku podílí nemalou měrou, avšak zde se nabízí možnost bezprostředního srovnání jejich vlivu. Koncový stupeň totiž může představovat jeden až tři páry koncových lamp. A navíc typově odlišných koncových lamp. Testovaný zesilovač byl osazen páry EL34, 6L6 a 6550.

 

 

Každý druh je typický nejen svým výkonem (cca 25, resp. 30, resp. 45 W), ale i charakterem sycení. Výkonová volba je proto v konkrétním případě testovaného kusu 50, 60, 90, 110, 140, 150 a 200 W. Papírově je však zřejmě možno (při použití šesti 6550) dosáhnout výkonu dokonce 270 W! Přitom samotná volba aktivace konkrétních párů koncových lamp prostřednictvím dotykových spínačů na čelním panelu je velmi rychlá a snadná,. Tady bych si dovolil obrátit pozornost k zadnímu panelu na již výše uvedenou funkci TSC, jež umožňuje vsunutím kytarového trsátka do štěrbiny rychlou diagnostiku nastavení předpětí konkrétních koncových lamp, tzv biasu. Při této variabilitě, řekl bych, velmi užitečná konstrukční vychytávka.

 

Unikátní variabilita koncového stupně u zesilovače TriAmp Mark 3 byla ověřena u těchto typů lamp: KT77, KT66, KT88, 5881 WXT, 6550 A, 6CA7, 7581. Jedná se o poddruhy nebo typově jiná označení základních tří druhů EL34, 6L6 a 6550. Prostor pro další bádání v zajímavém světě koncových elektronek je třeba na www.thetubestore.com/Tubes/Power-Tubes

 

Výše zmíněných šest nezávislých předzesilovacích kanálů, s identickými korekcemi Master, Bass, Middle, Treble, Gain, je po dvojicích rozprostřeno do třech základních typů Amp 1–3. Master sekce celého zesilovače kromě tří potenciometrů s funkcemi Volume, Presence a Resonance zahrnuje prostřednictvím tlačítkových spínačů možnost aktivace FX Loop, Noise Gate, a především volbu páru koncových lamp 1/2, 3/4 a 5/6.

 

 

Až úzkostlivou snahu o nezmršení přirozeného lampového zvuku snad ani není třeba zmiňovat, slyšitelné cvakání relátek při přepínání kanálů je výmluvné.

 

Zvuk

Hned na začátku bych rád zmínil, že „MK trojku“ by klidně mohli mít v každém obchodě s kytarovými zesilovači už jen jako školicí či demonstrační zařízení potvrzující, nebo naopak vyvracející, mnohdy až mýticky zaručené zvěsti o vlivu koncových elektronek a jejich typu na výsledný zvuk. Tak bezprostřední srovnání jinde nenajdete. Ale pojďme k jednotlivým kanálům a jejich charakteristikám.

 

Sekci AMP 1 tvoří dva „čisté“ kanály s modře podsvícenými tlačítky volby 1A a 1B. Ten první je při nastavení korekcí i gainu na dvanácté hodině barevně vyrovnaný, kytarově čistý s přirozenou kompresí po úhozu trsátkem a velmi pěkným dozněním. Pevné, široké basy, šťavnaté neagresivní výšky, skvělá dynamika. Už tady je velmi zajímavé sledovat při tomto nastavení změny ve zvuku pouhou volbou koncových lamp. Nejhlasitější, nejširší a nejčistší zvuk se objevuje u typu 6550, volbou 6L6 a následně EL34 se zvuk slyšitelně, avšak přirozeně posouvá ke středům, čistá komprese po úhozu trsátkem začíná kreslit. S gainem naplno jsou silnější úhozy nakreslené všude, ale potlačením hlasitosti na kytaře nebo dynamickou volbou úhozu, lze dosáhnout celou škálu různě komprimovaných či nakreslených zvuků. Kanál 1B není tak frekvenčně široký, jeho přednosti jsou v medových středových frekvencích a poněkud citlivějšímu gainu. Stupeň zkreslení na polovině dráhy gainu prvního kanálu 1A tady odpovídá přibližně už osmi hodinám, charakter zvuku je jiný, atak ne až tak výrazný, tón se prodlužuje. Volba koncových lamp opět senzačně rozšiřuje možnosti barevného projevu. I kanál 2B ale dovoluje využít naplno dynamiku projevu a i tady lze bez problémů dosáhnout zvuků od krystalicky čistých až po bluesově poměrně hodně zkreslené, a všech jemných odstínů mezi nimi, jen citlivou hrou.

 

 

Sekce AMP 2 – v aktivním stavu oranžová tlačítka 2A a 2B. Kanál 2A při středních hodnotách korekcí a gainu nabízí drze agresivní, nabroušený, v basech nenápadný, ve středech a výškách zdravě zrnitý, punkový zvuk. S přibývajícím gainem se objevují i basy, zvuk se prodlužuje, ale charakter jakési neurvalosti zůstává. Kanál 2B je, s potenciometry v polovině drah, už více kultivovaný, ve zkreslení hutný a barevně vyrovnaný, charakterem blížícímu se beglajtovým doprovodům AC/DC. Volba koncových lamp rozšiřuje zvukové charkteristiky buď směrem k frekvenčně širšímu zvuku s pevnými basy (6550) nebo ke středovějšímu, komprimovanějšímu zvuku (EL34).

 

Sekce AMP 3 – nejzkreslenější kanály s červeně podsvícenými, tlačítkovými aktivátory 3A a 3B. Kanál 3A, opět s ovládacími prvky na dvanácti hodinách, je oproti kanálu 2B ještě o stupeň kultivovanější, medovější, lehce zkreslenější a více sevřený do středů. Je to univerzální zvuk použitelný do hutných doprovodů. Drobné vyhrávky z takových doprovodů přirozeně vyskakují bez nutnosti jejich posilování a i srozumitelná, přemírou zkreslení nerozblemcaná sóla z kapely bez problémů prolézají. Efektní vyhvízdávané tóny mají potřebnou energii a reakce na zpětnou vazbu při doznívání jsou přirozené s nenásilným náběhem. Nejzkreslenější „béčkový“ kanál má v základní charakteristice vlastnosti ostatních „béček“. Tedy lehce zkreslenější, více komprese, avšak se zřejmým posunem v nejnižších basech a pravděpodobným potlačením středových frekvencí. Zvuk působí velmi nadupaným dojmem i při nižších hlasitostech a je třeba dobře zvolit reprobox schopný tuto masáž přenést i ve vyšších hlasitostních úrovních. Přesto je i zde srozumitelnost a dynamika vysoce nadprůměrná. Celkově jsou zkreslené zvuky beze zbytku kultivované a jakostní.

 

Výsledná hlasitost má, řekl bych, obrovskou rezervu, celkově lze barvu navíc doladit potenciometry Presence a Rezonance.

 

 

Ještě zvuk

Popsat všechny zvukové varianty je téměř nemožné, zesilovač je například vybaven tlačítkem aktivovatelnou funkcí Stomp Box, což je skokové posílení vstupního kytarového signálu, jinde označovaného jako jump. To má za následek zase úplně jiné sycení vstupních obvodů jednotlivých kanálů a další varianty zvuků. Za zmínku také stojí vzájemný vztah ovladačů Master u každého kanálu s celkovým ovládáním hlasitosti celého monstra Volume. Hlasitostně stejná varianta Master hodně a Volume málo versus Master málo a Volume hodně je charakterově a dynamicky zřetelně odlišná v podobě sevřenějších a hutnějších projekcí v případě Master hodně.

 

Barevné možnosti zesilovače lze navíc kultivovat zabudovanou šumovou bránou nebo sério-paralelní efektovou smyčkou. Zvláštní pozornost zaslouží dodávaný, opravdu exkluzivní MIDI pedalboard, který umožňuje na dálku ovládat většinu na panelu tlačítkově ovládaných funkcí. Včetně Stomp Boxu, efektu ve smyčce, a to buď jako klasický pedalboard přepínáním všech šesti kanálů, anebo jako MIDI pedál volbou z třiceti dvou paměťových bank po čtyřech navolených zvukových kombinací – například čistý zvuk s efektem ve smyčce s použitím lamp EL34, zkreslený s Noise Gatem, Stomp Boxem a lampami 6L6 atd.

 

 

Závěr

Vlajková loď firmy Hughes & Kettner je mezi kytarovými aparáty nepřehlédnutelná a pravděpodobně i nepřeslechnutelná. Pro plné využití všech možností, především však při využití kombinace různých druhů koncových lamp, doporučuji použití výkonných reproduktorů, které jsou schopny přenášet i okrajová frekvenční pásma při hlasitějších situacích. Test byl proveden s boxy o výkonu 800 a 1200 W.

 

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

                                                                                                                                                                                                                                                     

Výkon variabilní 50–200 W
Příkon max. 460 W
Počet kanálů 6 plně nezávislých
Efektová smyčka sério-paralení
Footswitch TSM–432 (v ceně)
Vstupní impedance 1 MΩ
Rozměry 740 x 393 x 254 mm
Hmotnost 22 kg

 

 

www:

hughes-and-kettner.com/products/triamp/triamp-mark-3/

Klady: 
výborný zvuk ve všech variantách
variabilita koncového stupně
footswitch
Zápory: 
zřejmě hmotnost
absence fyzického pocitu cvaknutí při přepínání nožních spínačů
Autor: 
Vladimír Dvořák