zobrazit:

Hughes & Kettner Black Spirit Floor 200 - podlahová verze oceněného zesilovače Black Spirit 200

Hughes & Kettner Black Spirit 200 Floor je podlahová verze oceněného zesilovače Black Spirit 200. Je plně programovatelná, má vlastní zesilovač o výkonu až 200 W, Bluetooth, MIDI, efekty... Cena je 22 990 Kč.

 

Hughes and Kettner je německá firma, která vyvíjí a vyrábí kytarové zesilovače, jak lampové, tak nelampové, s velice osobitým zvukem i designem. Mám dojem, že je to v podstatě i vizionářská firma. Mimo jiné patřila mezi první, jestli nebyla snad úplně první, kdo vyvinul možnost ozvučení svých lampových zesilovačů bez mikrofonu - tedy začala implementovat zařízení s názvem Red Box, které sloužilo k připojení přímo do zvukařského pultu.

Posléze do svých zesilovačů začali montovat kytarové efekty, jako je chorus, flanger, phaser, tremolo, delay, reverb, noise gate, a přišli s přenosem nastavených zvuků na flashce. Ve své podstatě začali vyrábět komplexní zařízení, ke kterému jste téměř nic víc nepotřebovali. Poté začali přicházet lampové modely jako Tubemeister bez efektů a Grandmeister s efekty. Firma velice dobře věděla, nebo odhadla, kam se začne hudební a kytarový svět ubírat. Prostě věděli, že internet se stane centrem hudebního i kytarového děn,í a myslím, že touto cestou vykročili jako první z „mimobutikových“ výrobců a své produkty začali přizpůsobovat tomuto trendu ještě dříve, než se tak skutečně stalo. Proto si myslím, že je to vizionářská firma. Po lampových zesilovačích vyvinuli analogově digitální Black Spirit 200, který je vynikající jak zvukově, tak vybavením. Co nám tedy naservírovala tato věhlasná německá firma tentokrát?

Už před psaním této recenze jsem přemýšlel, jak ji vůbec uchopit a jak se podělit o své emoce a zážitky, poté co jsem Black Spirit Floor 200 zapnul a začal si hrát.

 

 

Hned na začátek musím, opravdu musím, říct, že Black Spirit Floor 200 je úžasnej, skvělej, povedenej, výbornej...

Toto je zařízení špičkové - zvukově, technologicky, prostě komplexně. Za opravdu rozumné peníze máme 200W koncový zesilovač, vynikající zvuky od čistého kanálu po zkreslený, i fakt hodně zkreslený kanál, efekty 9chorus, flanger, phaser, tremolo, delay, reverb, noise gate) a ovládací pedál pro uložení a přepínání zvuků v jednom. Další vychytávky ještě popíšu.

Black Spirit Floor 200 je snadno, lehce a rychle přenosný. Můj pocit z hraní byl: No co se to tady děje? Tak je to lampový. nebo ne? Jo, já vím, samé superlativy. Mně se tak líbí, že ho tak i popisuju. Zvukově, zpracováním, ovladatelností si mě úplně získal. Moc jsem nechápal třeba kvalitu čistého zvuku, to je něco neskutečného. Ten pocit krásné dynamiky, kdy je na kytaře slyšet úplně všechno, co má být, jakýkoli sjezd, přejetí po strunách, vibrato. Tón, jak kdybych seděl u krásně hrajícího lampového zesilovače, nebo vlastně ani nevím, jestli lampového, ale každopádně krásně hrajícího zesilovače. Normálně úžasný. Jo, čistý zvuk jsem chtěl trochu vypíchnout, protože ten je fakt fantastický.

Nejlepší na tom celém je, že u Kettnerů zřejmě přemýšleli o tom, jak udělat zařízení, které by se zvukově líbilo širokému spektru hráčů. Country, blues, pop, rock, metal, djent. To hned každého napadne, to asi úplně není možný, ne? No lidi, je to možné, alespoň podle mého názoru. Protože jak se dají nastavit kanály Crunch, Lead a Ultra, je pro mě osobně nádhera.

Crunch je krásně jemně nakřápnutý zvuk. Průrazný, bluesový. Pokud by na někoho byl nakřápnutý třeba moc, dá se klidně na Crunch použít i Clean.

Lead bych viděl jako rockový až metalový zvuk. Sólový řekl bych marschallovský, rockenrolový, slashovský zvuk. Podle úrovně gainu takový hezky zpívající průrazný sólový zvuk.

Ultra, jak už podle názvu tušíme, je hodně zkreslený, metalový, djentový sound, který dokáže udělat velké „maso“. No prostě hi-gain.

 

Měl jsem možnost vyzkoušet Black Spirit do PA a dopadlo to parádně. Red Box a nabídka boxů, které jsou 1x jednovanáctka, 2x dvoudvanáctka, 1x čtyřdesítka a 4x čtyřdvanáctka, jsou moc povedené a do zvukovky, sluchátek i do PA hrají skvěle. Ano, je dobré konzultovat jednotlivé boxy se zvukařem, protože se někdy může stát, že zvuk, který jste si nastavili, je basovější, než si myslíte. To byl i můj případ a do PA jsem potom zvolil jiný box. Problém vyřešen. Pustíme se tedy do výbavy a popisu zařízení.

 

Pohled zhruba

Zesilovač, čtyři kanály, efekty, ovládací pedál, Red Box. K Black Spiritu se dají připojit dva externí efekty pro případ, že bychom se nechtěli zbavit svých oblíbených efektů. K dispozici je připojení přes Bluetooth k iPadu nebo zařízení se systémem Android. Výborná věc, mně se tahle možnost opravdu moc líbila, protože vlastně vše je vidět krásně přehledně na displeji iPadu, vše se moc dobře a intuitivně edituje, a co je veliká výhoda tohoto připojení, je databáze zvuků vytvořených u Kettnerů. No a ty se jim tedy moc povedly. Myslím, že si v této databázi každý vybere a není moc potřeba ani editace. Mně se hodně líbil zvuk Jimi Hendrix - Hey Joe. Přišel mi fakt skvělý, řekl bych hodně totožný. Co se týká editace zvuků přes iPad, tak jste schopni nastavit zvuk snad ještě rychleji než na samotném zesilovači, a už tam jsem si říkal, že je to fofr a není moc co řešit.

 

 

 

Pohled zleva

Dvě tlačítka na zapínaní a vypínání efektů před pre-ampem. Tlačítko a světelná signalizace na párování zařízení přes Bluetooth a to samé tlačítko slouží i k zapínání a vypínání boostu. Otočný potenciometr k volbě kanálů Clean, Crunch, Lead, Ultra. Potenciometry k ovládání gainu a hlasitosti daného kanálu. Potenciometry korekcí Bass, Mid, Treble. Přičemž korekce fungují hezky plynule a vyváženě, naprosto skvěle. Potenciometry Noise Gate a Sagging. Noise Gate asi úplně představovat nemusím a Sagging je tzv. vybuzeni (nakrmení) lamp. Kdo si někdy hrál s pracovními body u lamp a ví, jak se zesilovač chová například s vyšším napětím v lampách, tak asi bude tušit, co to Sagging je a že je to skvělá funkce. Myslím si i to, že tím Kettner tak trochu o krok předběhl konkurenci, protože na zvuku se to moc dobře projevuje a jste schopni ho doladit k vlastní spokojenosti.

Následují potenciometry Resonance, Presence a Master koncového zesilovače.

Úplně vpravo se nachází výstup na sluchátkový jack 6,3 mm. Nevím jak kdo, ale já jsem na hraní do sluchátek zvyklý a celé toto testování jsem si ve sluchátkách zvuky moc užíval.

Pod potenciometrem Resonance se nachází tlačítko FX Acces pro vyvolání druhotných funkcí korekčních potenciometrů a potenciometrů Noise Gate a Sagging. Při stisknutí tlačítka FX Acces ovládáte parametry pro modulační efekty, delay, reverb a volbu kabinetů. Efekty jsou skvěle vyladěné a delay s reverbem jsou fakt parádní. Lehce nastavitelné a parádně znějící.

Volba kabinetů jich nabízí osm. Od středových marshallovských, ozvučených například Shure SM57, až po o něco basovější kabinety. Myslím, že nehrozí, že by si svůj box někdo nevybral.

Z levého boku Black Spiritu jsou jackové vstupy pro připojení až dvou externích efektů a vstup pro kytaru. Z pravého boku jsou dva vstupy pro expression pedály a přepínač módů pro ovladač (pedál).

Přepínač pracuje ve třech režimech: 1) Preset - pro vyvolání konkrétních zvuků uložených v bankách pod danými čísly. Je možnost uložit až 128 zvuků. 2) StompBox - pro vyvolání (přepínání) kanálů Clean, Crunch, Lead a Ultra, ke kterým si zapínáme a vypínáme navolené efekty modulační, delay a boost. Je to tedy obdoba práce se čtyřkanálovým zesilovačem. 3) Direct 7 - tento režim slouží k přiřazení sedmi oblíbených zvuků na sedm tlačítek z různých bank.

 

 

Zadní panel

K Black Spiritu se dají připojit až dva reproboxy s impedancí 8-16 Ω. Dále na zadním panelu najdeme přepínač k nasměrování zvuku, pokud používáte fullrange kabinet nebo normální kytarový box. Pro fullrange jde zvuk z Black Spiritu se simulací boxu. Pro normální kytarový box jde zvuk bez simulace a využívá se zvuku daného boxu. Přepínač výkonu zesilovače 2 W, 20 W nebo plný výkon 200 W. Přepínač pro ovládání Red Boxu, a to zapnutí a vypnutí RedBoxu, a volba výstupní úrovně mezi Mic a Line. Konektory pro ovládání MIDI. Jacky pro efektovou smyčku, což úplně ukazuje, jak je Black Spirit vybavený. Konektor Aux In - ten mě tedy bavil. Pustil jsem si hudbu z iPadu a bez problémů jsem si mohl jamovat, nebo se třeba něco učit z YouTube. A poslední konektor je vstup pro monitoring.

 

Napadá vás něco, co Black Spirit nemá?

To je normální pecka. Když jsem poslouchal zvuk z Black Spiritu, občas jsem se zamyslel: A toto je digitál? No je tu krásná věta, která hodně vysvětluje: Probíhají zde digitálně řízené analogové procesy. Tímto bych zvuk Black Spiritu Floor uzavřel. Skvěle, skvěle, skvěle...

 

 

Technická specifikace

výkon 2, 20 a 200 W
počet kanálů 4 (Clean, Crunch, Lead, Ultra)
noise gate ano, IDB (intelligent dual breakpoint) – umožnuje velmi citlivé nastavení
efekty reverb, delay, chorus, phaser, flanger, tremolo
výstup pro reproduktor 2x jack 6,3 mm / 8–16 Ω, výstup přepínatelný na kytarový box nebo fullrange box, reproduktor nemusí být připojený
DI out 1x XLR, nový Red Box AE+, 8 emulací reproboxů, umožňuje přirozené nazvučení bez mikrofonu
počet uživatelských presetů 128 (32 bank po 4 presetech)
efektová smyčka sériová, vypínatelná, programovatelná
remote control Bluetooth, MIDI
vstup aux jack 3,5 mm stereo
sluchátkový/linkový výstup jack 6,3 mm stereo, 50 Ω
MIDI Out/Thru

 

Hughes & Kettner TS 112 Pro

 

Během testu jsem měl možnost vyzkoušet také novinku od Hughes & Kettner a sice box TS 112 Pro. Jedná se o box s jedním dvanáctipalcovým reproduktorem Celestion Creamback G12H-75 o výkonu 100 wattů.

Specialitou u tohoto boxu je bassreflex. Pro nás laiky je to taková škvíra umístěná mezi hranou boxu a reproduktorem pro zvýraznění basů. Box je krásný kousek, moc hezky dílensky zpracovaný. Už Creamback sám o sobě je skvělý reproduktor. Předpokládal jsem, že bassreflex bude dobrá vychytávka. Jen jsem netušil, jak se s ním box bude chovat.

V domácím prostředí na minimální hlasitost si myslím, že se bassreflex moc neprojevil. Zvuk z boxu je takový drzý a dost průrazný. Porovnával jsem ho s 1x 12” od EVH. „EVHáčko“ bylo hebčí a měkčí na první poslech pro mě o trochu příjemnější. Po přepínání tam a zpět jsem nakonec, ale kvůli té drzosti a zpěvnosti zůstal u Hughes & Kettner TS 112 Pro.

Největší překvapení se ale odehrálo na pódiu. Poté, co jsem současně zapnul jak Black Spirit Floor, tak TS 112 Pro. To bylo úžasný, krásný pocit. Ve vyšší hlasitosti se projevil i bassreflex a zvukově to byla pecka. Box hraje hodně ze široka, vůbec jsem neměl pocit, že je zapojená jen „jednodvanáctka“, ale jako kdyby tam stál mnohem větší box. Zvuk byl všude. Čistý zvuk perfektní, konkrétní a ve větší hlasitosti nekreslil. Moc jsem si užil ten zpěvný leadový kanál. Sóla s delayem se nádherně nesla po podiu. No a tak jsem na tomto boxíku vyzkoušel i kanál Ultra. Teda lidi, tlumené struny hrály krásně čistě, box se nehltil a fantasticky přimíchal basy ke středům. Že by ten bassreflex? Byl jsem dost překvapený z toho pocitu, jak kdybych měl na pódiu velký box, a přitom tam stálo takový „prdítko“, které hrálo fantasticky.

Z kombinace Black Spirit Floor 200 a TS 112 Pro jsem opravdu moc nadšený. U Hughes and Kettner vyrobili velkou parádu.

 

http://hughes-and-kettner.com/products/spirit/black-spirit-200-floor/

 

Klady: 
zvuk
zpracování
komplexnost
výbava
Zápory: 
Možná mohla být součástí veškeré té výbavy i ladička, ale právě pro tu velkou výbavu a zvukovou kvalitu bych jim tu ladičku odpustil.
Autor: 
Marek Ciml