zobrazit:

HK Audio Lucas Nano 608i - kompaktní ozvučovací systém

Testovaný nástroj(e): 

HK Audio Lucas Nano 608i je kompaktní ozvučovací systém s vestavěným digitálním mixážním pultem ovladatelným přes iPad pomocí aplikace Lucas Nano Remote. Cena je 39 890 Kč.

 

Kdyby mi ještě před pár lety někdo povídal o neuvěřitelně hrajícím systému s mixážním pultem vážícím necelých dvacet kilo, který se vleze na zadní sedadlo auta, budu jej považovat za blázna. Přitom existuje. Poprvé jsem se s jejich systémem setkal někdy před patnácti lety a byl jsem spokojený. A to díky zvuku, kompaktnosti a spolehlivosti. O to větší radost mám ze skutečnosti, můžu otestovat tento „malý zázrak“.

Koncepce samotného systému není nejnovější, je to pokračování úspěšné řady Lucas Nano 300 a 600, ale má v sobě to nejlepší z posledních poznatků a vývoje. Malé i na konci názvu prozrazuje možnost připojení k iPadu. Na tuhle skutečnost jsem byl velmi zvědav, neboť možnost ovládat zařízení právě přes tablet je prostě „in“. Je také známo, že ne každá firma je na tomhle poli úspěšná. Buď vázne použitelnost systému samotného, nebo vyrobí aplikaci sice zdatný programátor, ale uživatelé jsou nešťastní. Tady ale nemusíte mít obavu, tohle se tu nestane. Ovládání iPadem není pro HK Audio úplnou novinkou, neboť si tento druh ovládání firma - coby Hughes & Kettner - vyzkoušela na jednom ze svých uznávaných aparátů.

 

V transportním složení se jedná o klasicky vypadající „bednu“, v zadní části opatřenou madly a pozornějšímu oku zajisté neuniknou satelity vložené v zadní části systému. Velmi praktické řešení pro přepravu, které celý systém elegantně zmenší. Máme tu integrovaný mix, otvor pro distanční tyč kombinovaný s S-Pole Connect LN, což je propojení subbasu a satelitů. Na horní části je ještě patrná kolejnice pro zapojení satelitů (bez stojanů a kabelů).

 

Systém má výkon 460 W, subbas 300 W a satelity 2x 80 W. Tato čísla jsou na první pohled docela zavádějící, neboť skutečné možnosti a reálné použití předčí všechna očekávání.

 

Nechybí aktivní ochrany jako Multiband Limiter, Subsonic Filter, Thermo Protection, Overload Protection. Pokud budete chtít další parametry, jako je výpis citlivostí atd., doporučuji navštívit stránky výrobce, ale pro nás momentálně nejsou tato čísla zase až tak důležitá. Jediný parametr, který mě v tento moment zaujal, je celková hmotnost - 16,3 kg.

 

Pojďme se podívat na ovládací panel celého systému a popsat si jej. V další části se budeme zabývat nastavením zvuku pomocí iPadu s aplikací Lucas Nano Remote. Ale nepředbíhejme. Pěkně postupně.

 

Lucas Nano 608i

Hlavní panel, vlastně integrovaný mixážní pult, obsahuje dle očekávání vstupní a výstupní konektory a ovládání a nastavení zvuku nejen na vstupu, ale i na výstupu.

 

Mix má celkem osm vstupů, přičemž první čtyři jsou kombinované (mikrofon, nástroj, linka), vstupy 5/6 jsou jako jeden stereo vstup (kytarový multiefekt, klávesy, další mix, stereo přehrávač atd.) a vstupy 7/8 jsou opět jako jeden stereo vstup, ale zde jsou konektory RCA (cinche) a 3,5mm stereo jack pro připojení signálu na linkové úrovni (CD player, mp3 přehrávač...) U tohohle vstupu lze vždycky použít pouze jednu z možností a to buď cinch anebo jack. U vstupů 7/8 je zde ještě jedna možnost, a to připojení zdroje signálu pomocí Bluetooth. Zkrátka ať k vám přijde kdokoliv s čímkoliv, tak se k vám vždy připojí. Pokud tedy nebudete hrát na večírku archaické společnosti těžké retro a hlavní hvězda večera nepřijde s magnetofonovou kazetou.

 

První 4 vstupy jsou osazeny konektory combo (XLR + TRS). Velmi elegantní a úsporné řešení, které ušetří nejen místo na přístroji, minimalizuje zásobu různých redukcí a kabelů.

 

Hned nad tímto konektorem je umístěn otočný ovladač Gain/Volume (citlivost/hlasitost) a dle předpokladu slouží k nastavení hlasitosti jednotlivých vstupů. Přiznám se, že jsem při prvním pohledu měl trochu obavy jak se s mixpultem bez odděleného ovlání Gainu a Volume sblížím, ale tady prokázali chlapci s HK Audia velkou míru důvtipu a praktického myšlení. Celé nastavení se tím velmi zjednodušilo, a pokud jsem měl pocit, že bych potřeboval vstup ještě zesílit, a už jsem neměl kam, vyřešilo to jednoduché ztišení ostatních vstupů. Prosté, funkční. Vlastně se tím vracíme ke kořenům toho, jak se zvučilo kdysi, a po pravdě řečeno, jsem si na to tak rychle zvykl, že jsem se na dalším kšeftu, kdy jsem musel zvučit na velký digitál, snažil o podobné nastavení.

 

U každého knoflíku Gain/Volume se po levé straně nachází ještě kontrolka, která indikuje příliš silný signál na vstupu. A nejen to. Při ovládání systému pomocí iPadu svým blikáním ve vteřinovém intervalu indikuje použití funkce Mute.

 

Nad Gain/Volume najdeme třípolohový přepínač a ten nám u vstupů 1, 2, 3 a 4 umožňuje nastavit úroveň vstupního signálu, úplně vlevo mikrofonního, uprostřed nástrojového a vpravo linkového.

 

U vstupů 5/6 přepínač není, je primárně nastaven pouze na vstupní signál linkové úrovně.

 

U vstupu 7/8 je přepínač pouze dvoupolohový, vlevo na zapojení cinch nebo jack vpravo na příjem signálu pomocí Bluetooth.

 

Další řada ovladačů je popsána jako Rev/Aux a opět se jedná o otočný ovladač, jehož pomocí nastavujete buď přimíchávání efektu z vestavěného efektového procesoru nebo množství signálu na výstupu Aux, to v případě, že byste chtěli použít výstup Aux buď do externího procesoru nebo jako odposlechovou cestu. Tento ovladač přirozeně chybí u vstupu 7/8, neboť s tímto vstupem se počítá pro Return, tj. pro návrat signálu z externího efektového procesoru.

 

Poslední v řadě otočných knoflíků je další super vychytávka, a tou je tzv. Contour EQ. Jde o inteligentní DSP zpracování vstupního signálu, a je zde dokonce rozlišen i typ vstupního signálu, tedy zda se jedná o mikrofon, nástroj nebo linku. Takže žádný tupý algoritmus, který něco dělá, ale seriózní úprava, díky které si můžete pomoct v případě, že se vám nějak nedaří nastavit na mikrofonu nebo nástroji nebo na hrajícím podkladu ten správný zvuk. Moc mi to pomohlo při finálním mixu, kdy jsem pomocí tohoto ovladače udělal ze zvuku jeden krásný kompaktní celek, kde nic nerušilo a já se při tom nemusel zdlouhavě probírat nastavení ekvalizéru pomocí iPadu. Navíc průběh celého nastavení, nebo spíš procesu, je v návodu velmi pěkně vyobrazen, takže si uděláte sami představu, o co tady vlastně jde. Opět neplatí pro vstup 7/8.

 

Velká vychytávka je zde u vstupů 3 a 4. Jakmile u těchto vstupů posunete ovladač volby vstupů do polohy mix, tyto vstupy se sloučí do jednoho stereo vstupu a vy tak můžete použít třeba klávesy nebo externí velký mixpult. Zde opět obrovská pochvala pro HK Audio, protože tu opět několik much jednou ranou utrpělo smrtelnou újmu. Jednak nemusel nikdo vymýšlet a přidávat další knoflík pro ovládání panoramy ve stereu a navíc přibyl další stereo vstup. A nejen to. Všechny vstupy jsou zde navrženy tak, že je jedno, jestli zapojíte linkový signál pomocí konektoru XLR a nebo pomocí 6,3mm jacku. Jakmile máte zvoleno použití vstupu pro linkovou úroveň a zapojíte pomocí XLR kabelu, Lucas Nano si s tím poradí. A to nebývá u spousty zařízení obvyklá věc. Často je třeba vyžadováno použití různých DI boxů s útlumovým padem atd.

 

Druhá část pultu, z našeho pohledu po pravé straně, disponuje několika konektory 6,3mm jack.

 

První dva Out L/R jsou symetrické a vy je můžete použít buď na svůj odposlech nebo na cestu do dalšího mixážního pultu. Zde se objevuje přepínač, který umí přepínat to, co vám do těchto výstupů půjde. Buď vám do těchto výstupů půjde celkový mix,nebo jenom to, co máte zapojeno ve vstupech 3 a 4. Ideální pro přizvučení v dalších místnostech nebo pro poslání signálu (např. klávesy) pro zvukaře.

 

Předposledním konektorem je „dvojfunkční“ 6,3mm jack, který slouží buď jako výstup Aux nebo k zapínání/vypínání interního efektového procesoru pomocí klasického, např. sustain, pedálu. Otočný přepínač nabízí výběr ze sedmi druhů různých „dozvuků“ nebo lze z osmé pozicevypnout interní efektovou jednotku a systém se přepne do polohy Aux. Poslední zdířkou je 6,3mm stereo jack. Tento vstup/výstup je zde pro zapojení druhého systému Lucas Nano608i. K tomu nám poslouží klasický jackový stereo kabel. Vezmu si dva systémy Lucas Nano 608i a každý z nich dám na jednu stranu pódia. Propojím je a získám dvojnásobný výkon a počet vstupů.

 

 

Zbývá nám tlačítko On/Off celého systému, světelná kontrolka stavu provozu, která svítí zelenou barvou, když je systém zapnutý, červenou problikává v případě aktivního limitéru. Pokud budete v režimu Lucas Nano Remote, tak ještě může blikat zeleně a to značí zapnuté Master Mute.

 

Poslední kontrolka patří systému Bluetooth má již ve světě svoji neodmyslitelnou modrou barvu a bude vám indikovat buď zapojení Lucas Nano Remote nebo streamování přes BT na kanále 7/8.

 

Uff. A jeden by si řekl, co mě může na takovém prckovi zaujmout, vždyť se tam nemůže nic vejít. To jsou věci, co?

 

Nesmíme zapomenout ještě na pár maličkostí. Systém Lucas Nano 608i je možné zapojit několika způsoby. Na zadní straně najdeme vlevo i vpravo po jednom konektoru Speakon, které slouží k připojení satelitů pomocí kabelů. Jeden z přepínačů s názvem Setup použijeme podle toho, jak máme systém složen a zapojen (viz dále). Přepínač Remote Control slouží k zapnutí pro připojení iPadu přes Bluetooth, kterým budeme pomocí aplikace ovládat celý systém. V tomto režimu bude možné streamovat hudbu do vstupů 7/8 pouze z připojeného iPadu.

 

Slibuji, že toto je poslední přepínač: fantomové napájení pro vstupy 1 a 2. Není třeba dalších slov. Teď už jen konektor pro napájení. A to ani netušíte, že to nejzajímavější vás teprve čeká.

 

Lucas Nano Remote

Od doby, kdy se objevil první tablet od společnosti Apple, uplynulo již několik let. Dnes tu již máme několikátou generaci tohoto úctyhodného a hlavně všestranného zařízení a pro někoho se tato zařízení stala nedílnou součástí jejich muzikantského vybavení. Byla jen otázka času, kdy tuto možnost využije i HK.

 

Pro komunikaci iPadu se systémem Lucas Nano 608i je zvoleno připojení Bluetooth, aplikaci Lucas Nano Remote si stáhnete zdarma v Apple Storu.

 

Graficky velmi vkusně a přehledně vyvedená aplikace vás překvapí nejen svojí jednoduchostí, ale hlavně důvtipně intuitivní vlídností.

Po spuštění aplikace vás přivítá okénko, které vás navede, kterak spárovat iPad s Lucasem. Pokud si chcete jenom tak pohrát, klepnete na tlačítko Demo Mode a můžete si ovládání vyzkoušet i bez připojeného systému. Opět přichází s celou řadou cenných rad úžasně česky vyvedený manuál, ale rychlá nápověda se ukrývá v malém žlutém i v pravém dolním rohu aplikace.

 

Mix, který se před vámi objeví, je vybaven, na rozdíl od pultu na systému samotném, nikoliv otočnými ovladači, ale klasickými tahovými fadery. Na každé šavli máte tlačítko Edit pro nastavení příslušného vstupu, obrázek se symbolem vstupního signálu (mikrofon, nástroj, linka) s funkcí Mute. Již zmíněný tahový fader reaguje velmi dobře a nabízí možnost jemného nastavení. Dokonce i několikanásobný hmat umožňující nastavení několika šavlí současně tady není problém. Vedle každé šavle ještě nezbytný indikátor procházejícího signálu a kontrolka přebuzení.

A ještě jedna věc, která mě potěšila: Každá šavle má nejen označení číslem, ale má možnost obdařit ji obrázkem či fotkou.

 

 

Předposlední fader zprava je Aux a úplně poslední vpravo je samozřejmě Master, který nemá sice funkci návratu dvojího poklepu, za to má však po pravé straně malou žlutou čárečku, která vám ukazuje úroveň nastavení celkového masteru na systému samotném.

 

V horní části displeje vidíme zleva logo HK Audio s názvem aplikace, uprostřed informaci o tom, v jakém se zrovna nacházíme režimu společně s informací o zvolené scéně, nechybí indikace síly signálu BT, tlačítko pro ukládání nebo vyvolání scén a tlačítko Setup.

 

Tlačítkem Setup se dostaneme na volbu modu expert. Těm, kteří se nechtějí probírat v parametrech a stačí jim pouze proporcionální nastavení kompresoru a místo ekvalizéru preferují basy, středy a výšky, doporučuji nechat Expert Mode vypnutý. V režimu Expert Mode jsou pak k dispozici detailní parametry s širokou možností detailního nastavení.

 

Další volbou je přepnutí výstupu Aux Send, a to klasicky pre/post. Nechybí možnost ignorovat hlavní (Master) ekvalizér ve scénách, což se hodí vždy, když potřebujete přepínat více scén.

 

Nakonec informace, zda je připojen systém k iPadu a možnost upgrade firmware. Poslední řádek možností jsou tři tlačítka Manual, Website, E-Mail. Zde není co dodat.

 

 

Editace jednotlivých vstupů

Mám-li Expert Mode vypnutý, ukáže se mi obrazovka s otočnými ovladači a já si zde mohu nastavit Contour, Panoramu a množství efektu/signálu Aux. Ekvalizér mi umožňuje nastavit low cut, basy, nižší středy, vyšší středy a výšky. Ekvalizér lze samozřejmě vypnout úplně. Poslední volbou je kompresor, který můžu nastavit pouze množstvím intenzity nebo jej můžu vypnout.

 

Pokud jsem v zapnutém Expert Modu, je celá situace jiná. Nastavení Contour, Panorama a Rev/Aux se mi změní z otočných ovladačů na tahová „šoupátka“, ekvalizér se mi ukáže v grafické podobě s možností jemného nastavení a kompresor se opět ukáže v celé své kráse a možnostech včetně indikace úrovně signálu. Pokud chci některý z parametrů na ekvalizéru nastavit přesněji, stačí ťuknout na příslušný rámeček a ten se mi zvětší pro lepší a detailnější nastavení. Vedle nastavení Contour, Panorama a Rev/Aux se objeví tlačítko Presets a to mi slouží k uložení a opětovnému vyvolání nastavení, ale tentokráte ne pro celý mix, ale pro jednotlivou šavli. Skvělé!

 

 

Další maličkost, na kterou bylo myšleno, je pohyb po jednotlivých šavlích v editačním modu. Pokud potřebuji postupně nastavit více šavlí, tak nemusím pokaždé vyskočit z nastavení, ale můžu se pohybovat pomocí šipek nad faderem.

 

Posledním oknem pro nastavení je samozřejmě sekce Master. Najdeme zde sedmipásmový grafický ekvalizér, ovládání master panoramy a subbasu. Spodní část patří nastavení Rev/Aux, nabízí sedm efektových presetů s úrovní pro každý vstup.

 

To nejlepší na konec, aneb jak to vlastně hraje

Mikrofonní předzesilovače jsou na vysoké úrovni a mluvené slovo, zpěv i nástroje s použitím dynamických i kondenzátorových mikrofonů jsou bezproblémové a dají se nastavit přesně podle potřeby.

 

Při použití nástrojového i linkového vstupu zrovna tak. Dá se říct, že jsem nenašel nic, co by mi vadilo nebo mne snad omezovalo. Zvlášť když po zapnutí iPadu se s pomocí aplikace dostanete i na další možnosti, než jsou jen Contour. Ekvalizér je fantasticky navržený a dá se opravdu nastavit včetně nuancí tak, jak se vám to líbí.

 

Kompresor je jako ze staré školy, dává díky svým možnostem nastavení další zvukové možnosti a při citlivém nastavení umí zázraky.

 

Výčet efektů je dostatečný a každý si najde to, co mu bude vyhovovat. Nebudu vám tady vykládat ani tak ani tak. Pro mě nikdy nebyl výčet parametrů udávaných výrobcem vůbec důležitý a vždycky jsem potřeboval zkusit na vlastní kůži, jak to hraje. Jak to hraje doma, jak to hraje uvnitř, jak to hraje venku, a zda je pro mě daná věc vůbec použitelná. A to je přesně to, o co byste se měli zajímat pokaždé, když jdete něco koupit.

 

 

Vzal jsem si Lucas Nano 608i na malou akci venku na volné prostranství před malou kavárnu, zhruba pro sto padesát posluchačů. Obsazení našeho dua bylo: hráč 1 (elektrická kytara, zpěv a podklady a hráč 2 (podklady a příčná flétna). Zvuk naprosto famózní, a to nejen na pódiu, ale i při procházení mezi lidmi. S vynesením z auta a zapojením a nazvučením cca deset minut, potom už jenom pokec s přáteli, kafíčko a nezbytná startovací cigaretka, aby se ten „Kája“ pěkně nesl. :-)

 

Lucas Nano 608i mi umožnil ještě jednu úžasnou věc: Díky své obrovské kompaktnosti a variabilitě jej používám na spoustu způsobů a v podstatě vždycky se stejným nastavením.

 

HK Audio samozřejmě dodává celou řadu příslušenství. V krabici samotné najdete i stylový přehoz (cover) přes systém, samozřejmě v transportním složeném stavu. Můžete si ale dokoupit tzv. roller bag s kolečky, kam schováte celého Lucase a můžete si s ním vykračovat cestou necestou a Lucas za vámi poslušně pojede. Pro zapojení doma jsou v nabídce stolní držáky a nabídku upevnění uzavírají sady stojanů Stereo a Mono.

 

Opakování, matka moudrosti aneb shrnutí na závěr

Kompaktní ozvučovací systém s vestavěným digitálním mixážním pultem. Velkou výhodou tohoto systému je možnost přijít, zapojit a hned hrát, a to bez použití dalších prostředků. Prostě zapojím mikrofon, nástroj, mp3 přehrávač, a hraju. Pokud mám akci, která vyžaduje sofistikovanější zvučení, můžu použít iPad s aplikací Lucas Nano Remote a celé si to nastavit přes iPad. Všechno je intuitivní, celý systém je velmi skladný a snadno převozitelný.

 

Co si přát víc? Prodlouženou záruku? Ano, tak tu HK Audio nabízí u všech produktů - 5 let.

 

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Typ aktivní ozvučovací systém 2.1 s integrovaným mixpultem
Výkon 460 W (300 W + 2x 80 W)
Speciální funkce ovládání pomocí iPadu, DSP jednotka
Možnosti provozu Mono, Stereo, Dual Mono

 

www:

hkaudio.com/products.php?id=446

Klady: 
vynikající zvuk
malá hmotnost a transportní možnosti
výbava a možnost napojení i Pad, DSP jednotka
možnost použití v režimech Mono, Stereo, Dual Mono
Zápory: 
v základním příslušenství není kabeláž (systém je možno provozovat i bez kabeláže)
dálkové ovládání pouze přes iPad
Autor: 
Filip Zeiner