zobrazit:

Hagstrom Dalarna Dreadnaught a Grand Auditorium - akustická dvojčata

Dalarna Dreadnaught a Grand Auditorium jsou akustické kytary typu dreadnought a jumbo švédské firmy Hagstrom.

V dnešním testu se podíváme na zoubek dvěma akustikám ze stáje švédského koncernu Hagstrom. V jednom případě se jedná (jak už název napovídá) o čistokrevný dreadnought, pod pojmenováním Grand Auditorium pak nehledejte nic jiného než klasické jumbo.

Popis

V případě těchto dvou akustik můžeme skutečně hovořit o dvojčatech lišících se pouze „figurou“. Obě kytary - ženštěji tvarované jumbo s větším „pozadím“ i „symetričtější“ dreadnought - nesou totiž naprosto totožné vlastnosti. Smrková ozvučnice, palisandrové luby a zadní stěna, mahagonový krk, kobylka a hmatník z Resinatoru... Stejná je také ladicí mechanika s originálně tvarovanými (a pro Hagstrom charakteristickými) „peckami“. Totožné je rovněž lemování těla, krku i ozvučného otvoru. Krom specifického tvaru hlavy a ladicí mechaniky je tu ještě jeden typický znak kytar Hagstrom - hmatník vykládaný výběrovými Hagstrom Abalone-Pearl pozičními značkami. Laik by zřejmě na první pohled nezaznamenal mezi kytarami rozdíl. Bystrý čtenář Muzikusu však jistě „déčko“ od „jumba“ bezpečně rozezná. Dreadnought, lidově „déčko“, vychází z legendárních akustik Martin. Modely D1 a D2 se staly synonymem velkých akustických kytar s kovovými strunami a nebýt konkurence firmy Gibson, výběr akustiky by byl dnes mnohem jednodušší. V roce 1934, dva roky po uvedení D série, Gibson představil své první jumbo. Tvarově sice ještě kopírovalo „martinovskou“ předlohu, lišilo se však již značně konstrukčně, především pak podstatně odlišným žebrováním. Postupně se Gibson snažil svůj model více tvarově odlišit a za pár let se tak tvar vyprofiloval až k liniím Věstonické Venuše.

Zpracování

Řemeslné zpracování hodnotím na jedničku. Ač jsou kytary vyráběné v Číně, závažnější výrobní chyby jsem opravdu nenašel. Vše je perfektně opracováno, nalakováno a pražce jsou dokonale začištěny. Kytara dokonce přišla perfektně seřízená, takže jsem se mohl pustit rovnou do testování.

Zvuk, hratelnost

Kytary hrají přesně tak, jak by člověk od těchto typů očekával - to jest plný zvuk s výraznými basy a cinkajícími výškami. Možná na úkor středů, ale tak prostě tyhle kytary mají hrát. Primárně byly určeny pro zpěváky country music a zvuk musel být plný a hutný - kytara musela nahradit celý ansábl. Mimochodem, popularita těchto (z tehdejšího pohledu) „obrů“, rostla společně s folkovým hnutím 50. a především v 60. let minulého století.

Musím s klidným svědomím konstatovat, že oba nástroje dělají svému „rodu“ čest a je na ně radost hrát. Myslím, že nemalou roli zde hraje také použité dřevo resinator, který poskytuje výbornou akustickou odezvu nástroje, a výsledkem je krásně čistý a konkrétní tón. Obě kytary skutečně perfektně reagují na dynamiku úhozu a přenesou všechny důležité nuance hry. Co musím trošku vytknout, jsou malé zvukové rozdíly mezi oběma modely. Jumbo by přeci jen sneslo o trošku větší korpus, díky kterému by nejspíš více vynikly vlastnosti tohoto modelu. Výšky má sice Grand Auditorium nepatrně ostřejší a výraznější, v basech jsou na tom však obě kytary plus mínus stejně. Přitom jumbo by mělo „déčko“ v téhle disciplíně jednoznačně převálcovat. Na druhou stranu, případný kupec má alespoň menší dilema při rozhodování, a může se tak více řídit svým estetickým cítěním.

Závěr

Určitě jste během testu čekali na okamžik, kdy zapojím kytaru do komba. Nejspíš jsem to měl zmínit dříve, ale kytary jsou čistě akustické. Firma Hagstrom, ale myslí na všechny a obě kytary se vyrábějí také ve verzi s piezosnímačem s dobře vybaveným předzesilovačem s ladičkou a LCD displejem. A pro koho jsou tyhle kytary určeny? Pro všechny, kdo hledají univerzální, výborně hrající akustickou kytaru za přijatelné peníze. Troufnu si říct, že poměr cena/výkon je u kytar Hagstrom opravdu mimořádný. Pro hráče, co nemají ambice stát s kytarou na jevišti, je tahle „čistě“ akustická varianta naprosto ideální.

vrchní deska: masiv - smrk sitka

zadní deska a luby: palisandr

krk: mahagon

hmatník a kobylka: Resinator

ladicí mechanika: Hagstrom 18 :1 die cast, chromovaná

Klady: 
zvuk
hratelnost
originální design hlavy
poměr cena/výkon
Zápory: 
korpus jumba mohl být o něco větší
obě kytary jsou po zvukové stránce téměř totožně
Autor: 
Petr Škuta