zobrazit:

Godin Session LTD Black HG RN - elektrická kytara

Godin Session LTD Black HG RN je šestistrunná elektrická kytara osazená dvěma single snímači a rozepínatelným humbuckerem Seymour Duncan SH-11 u kobylky a tremolem pro práci s pákou. Cena je 27 590 Kč.

 

Nástroje všech značek, které tak nějak ke Godinu patří, ať už to byl Seagull, Simon a Patrick nebo, já nevím, La Patrie, ve mně budily vždycky takový podobný pocit. Takového solidního, svým způsobem originálního nástroje, vždy s vynikajícím dílenským zpracováním a dobrým a zajímavým zvukem. Je to už ale nějaká doba a časy se mění... Zůstalo to tak? Bude tomu stejně i u elektriky Godin Session?

Nástroje série Session této kanadské značky v nás budou asi nejvíce evokovat pojetím kytaru typu Stratocaster. Mechaniky na ne nepodobné hlavě jsou po šesti v řadě, úhel strun z nultého pražce z Graph Techu na ní vedou k mechanikám dva srážeče. Šroubovaný javorový krk je opatřen palisandrovým hmatníkem s dvaadvaceti pražci. Hmatník má rádius 12”, takže je plošší.

Tělo je vyrobené, a to je pro elektrické kytary Godin docela příznačné, z kanadské lípy. Osazené je dvěma firemními jednocívkovými snímači a humbuckerem u kobylky, obligátně od Seymour Duncanu, a to konkrétně SH-11. Snímače můžeme - stejně jako jsme byli zvyklí na Stratu - přepínat stejným pětipolohovým přepínačem a ovládat dvěma potenciometry Volume a Tone, a to ještě s tím, že tónový potenciometr je push/pull a můžeme jím rozpojit cívky kobylkového humbuckeru. Tremolo je firemní, ukotvené je na dvou pivotech, kobylková sedla jsou litá a nástroj je už z výroby opatřený zámky na řemen. Na test dorazil Session v provedení black s perleťovým pickguardem a ten vždycky vzbuzuje takový luxusnější pocit...

 

Příslušenství

Nástroj je výrobcem opatřený slušným polstrovaným gig bagem. Americké nástroje mívají sice v této třídě většinou tvrdé kufry, ale možná bych to v tomto případě viděl jako záměr. Kytara na mě působí takovým dojmem, říkám tomu „player’s choice“ a myslím tím takové ty kytary, na které budete hrát, kudy budete chodit. Gig bag je jistě u takového nástroje vhodnějším řešením... Kdy jste naposledy viděli jít po městě někoho s kytarou v kufru?

 

Krk, hmatník a mechaniky

A teď se budeme věnovat jen superlativům. Kytara dorazila perfektně seřízená, žádným nářadím jsem se jí ani nedotknul, jen s povolenými strunami. Ačkoli při natahování strun se začalo zdvihat tremolo, naladění celé kytary bylo otázkou snad třiceti sekund. To se mi normálně nestává. U ladění ještě zůstanu, protože už při letmém prohrábnutí je ladění, které mi přišlo, a nebudu se asi ani stydět použít to slovo, excelentní. A pokud jste jedni z těch, kterým prochází rukama větší množství kytar, dali byste mi za pravdu, že to vždycky pravidlem nebývá.

Mechaniky fungují precizně, podle specifikace mají jemný, přesný převod 18 : 1. Pražce odhaduji na asi nejoblíbenější medium jumbo, jsou nádherně vyleštěné i ukončení je příkladné - tohle stroj nedokáže. Palisandru je na hmatníku slušně tlustý kus. Stejně jako krku, díky čemuž kytara má silný pevný a stabilní zvuk. I přes to ale disponuje takovým profilem, který je do ruky příjemný, a ačkoli nepůsobí nijak subtilním dojmem, je velice pohodlný, někdo by chtěl slyšet, že rychlý. Spolu s hmatníkem, který má plošší rádius, nás tak nějak pobízí k použití tak nějak techničtějšího hraní. A právě zejména tahle ergonomie krku a rádius hmatníku nám s ním pomohou.

 

 

Tělo

Tělo se tvarově přibližuje Stratocasteru, ve stejných místech se nacházejí i vybrání pro pravou ruku a bříško. Když se řekne lípa, představit si můžeme kytaristy ceněnou nižší váhu a mírně basovější zvuk. Ke zvuku se ještě dostaneme, a pokud jde o tu váhu, tak tahle kytara nijak lehkým dojmem tedy nepůsobí. Ovládací prvky, jako přepínač snímačů a potenciometry, najdeme tam, kde jsme zvyklí. Na kytaře jako na celku nikde nic nepřekážejí, i patka - místo pro přišroubování krku - je tvarově upravená pro lepší pohyb levé ruky ve vysokých polohách. Snad poslední, čím by nás mohl tento Godin přakvapit, je zvuk...

 

Zvuk

Ta kytara totiž ještě ke všemu hraje. Čistý zvuk je čistý, pevný a tlustý. Subtilnějším by začínal být s rostoucím zkreslením, kde ale dvojici jednocívkových snímačů bude sekundovat Seymourova SH-11. Ta se mi líbila, když s něčím v kombinaci, tak většinou se silnějšími singly. Pamatuju si například vynikající spojení SH-11 s Fendery Texas Special. Ale v případě Godinu signál není až tak silný, zvuk není až tak živý a nakreslený. Godinova dvojice singlů bude přeci jen trošičku slabší než Texas Special, no a tím pádem čistější a zároveň trochu jemnější, míněno méně „humpolácká“.

Kytara je díky tomu možná trochu univerzálnější. Ne že by singly oproti kobylkovému humbuckeru byly „každá ves, jinej pes“, ale nástroj tím dostává trochu větší rozptyl, od jemného a čistého k hodně zkreslenému zvuku kobylkového snímače. Zvuk a univerzálnost tohoto nástroje nespočívá ale jen v použitých snímačích. Těm sekunduje jednak palisandrový hmatník, který je k humbuckeru tak nějak barevně přívětivější, a také lipové tělo, které i opravdu hi-gainovým zvukům nabídne jistou basovou plnost a bohatost právě v nižších frekvencích.

 

Podtrženo, sečteno

V Godinu Session, a je jedno, jakou máme zrovna barvu, získáváme nástroj, na který se velmi dobře hraje. Dobře ladí. Má dobrý čistý zvuk. Má taky ale dobrý zkreslený zvuk. Je velmi univerzální. Má charakter. Inspiruje vás. Je to hezká kytara.

Vždycky bych rád pronesl nějaký ten ortel, aniž abych znal cenu. Všichni jsme nuceni k cenovce v hodnocení přihlédnout. Pokud je nízká, některé vady nám pak nepřijdou tak hrozné... A v tomhle případě, nástroj, který jsem vychválil skoro do nebes zdaleka nestojí ani třicet tisíc korun. Takže všechny ty klady, které jsem na ní našel, jsou ještě o to lepší.

 

 

Technická specifikace

tělo lípa
krk javor
hmatník palisandr
menzura 648 mm
rádius 12"
počet pražců 22
snímače 1x Seymour Duncan Custom SH–11P humbucker, 2x Godin GS–1 single-coil

 

https://godinguitars.com/product/session-ltd-black-hg-rn/

 

Klady: 
dílenské zpracování
seřízení nástroje
ladění
zvuková univerzálnost
Zápory: 
Za mě nemá.
Autor: 
Marek Vaňkát