zobrazit:

Godin Radiator Bourbon Burst RN - elektrická kytara

Elektrická kytara Godin Radiator Bourbon Burst RN, typ Les Paul Made in Canada, dodávaná s kvalitním gigbagem. Cena je 22 890 Kč.

<b></B>

Agilní kanadskou firmu Godin dnes jistě není nutné dlouze představovat. Není sice tak „proflákla“ jako ostatní dvě americké značky, které nemusím jmenovat, ale v kvalitě a celkovém provedení nijak nezaostává. Naopak firma disponuje mnoha originálními patenty a vylepšeními. Kytara Radiator určitě evokuje dnes populární retro neboli návrat do úspěšné minulosti.

 

Historie firmy

Robert Godin, velký nadšenec do kytar, začal nástroje vyrábět roku 1974 v kanadském Quebecu a dnes je jedním z největších výrobců na

severoamerickém kontinentu. Od začátku se soustředil na vynikající kvalitu materiálů a nové postupy při výrobě. Zapojil současné technologie, počítačově řízené NC stroje a nejlepší řemeslníky. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat a jeho nástroje začali postupně používat i velcí světoví kytaristé. V Kanadě jsou určitě rozsáhlé zásoby dřeva a Robert sáhl po národním stromu, což je javor, a ten dodnes využívá v různých kombinacích při výrobě. Jako moderní stavitel se nebál experimentovat s MIDI systémem a implementoval jej do mnoha akustických i elektrických modelů. Značka Godin v současné době spojuje sedm firem: Seagull, Simon and Patrick, La Patrie, Art and Lutherie, Norman a Godin. Kromě toho je také tvůrcem originálního ochranného pevného pouzdra TRIC, které má vynikající tepelné a mechanicky odolné vlastnosti. V nabídce také najdeme velký počet příslušenství pro hudebníky. V podstatě vše, co je při hře potřeba.

 

Model Radiator

Na první pohled vidíme, kde Robert opisoval. Ano je to nesmrtelný Les Paul od Gibsonu, který poprvé spatřil světlo světa roku 1952 s lepeným krkem, dvěma jednocívkovými snímači a jednoduchou pevnou kobylkou. Tady vidíme přímou paralelu - pouze snímače jsou humbuckery  neboli dvoucívkové, potlačující indukční brum. Je to již druhá generace modelu Radiator. Poznávacím znamením je celoplošný kryt z perleti, na kterém jsou umístěny ovládací prvky. Tělo je masívní javor o tloušťce 45 mm. Tedy poctivý solid body s jedním výřezem pro levou ruku. Nemá ovšem lemování jako Gibson Standard, ale je opatřen tmavě hnědým sunburstem. Ve vrchní části lubu je mírné sešikmení pro lepší komfort držení. Perleťový kryt je trojvrstvý. Javorový krk z jednoho kusu je zapuštěn do těla lepením na šestnáctém pražci. Kytara je v tom případě celojavorová. Na krku najdeme palisandrový hmatník s dvaadvaceti středně širokými pražci. Poziční značky jsou vyvedeny perleťovými tečkami. Nultý pražec je z umělé kosti tusq, jež má výborné rezonanční vlastnost, blížící se kosti pravé, která se v minulosti získávala z velryb. V dnešní době se užívá kost hovězí. Hmatník disponuje rádiem dvanáct palců, což je 304,8 mm. Klasická hlavice s 3 + 3 firemními mechanikami ve tvaru ledvinky a dvěma rozdílnými převody neb-li ratii. Vrchní struny mají 26 : 1 a basy 18 : 1. To je opravdu zvláštnost a vidíme zde, jak si Godin potrpí na detaily. Hlavice je opět kryta umělou perletí a firemním logem. Sofistikovaný zvonkový kryt táhla krku je v barvě černé. Kytara je celá kryta satinovaným lakem (takže pololesk), příjemným na omak. Na krku se potit ruka moc nebude, ale každému vyhovuje něco jiného. Mechanika kobylky, zde nazvaná wraparound, je kopií původní gibsonovské, tedy jednoduché bez přidaného struníku. Výsledkem je dokonalé uchycení strun a výborná rezonance. Struny firemní 010-046.

 

Elektrické vybavení

Nástroj je klasicky osazen dvěma humbuckery s chromovým krytem. Ke snímačům jsou přiřazeny dvojice potenciometrů Volume/Tone a třípólový typický přepínač v bílé barvě. Výstupní zdířka se nachází také na perleťovém krytu, takže případní „bastlíři“ mají lehkou práci. Stačí odšroubovat kryt a můžou začít vyměňovat a pájet. Ale já bych to určitě nedělal, protože po vyzkoušení v kapele jsem byl ohromen kvalitou zvuku. Avšak každý máme jinou představu a „bastlení“ se meze nekladou. Takže zde máme naprosto jednoduchý klasický nástroj v šabloně zesnulého pana Lestera Pauluse, který s ním dobyl celý svět.

 

 

A jak to tedy hraje?

Neubránil jsem se srovnání se svým Gibsonem Les Paulem USA z roku 2004. Takže na zkoušku v kapele jsem vzal obě kytary. Bylo co porovnávat. I když jsem na Gibsonku už něco odehrál a mám ji celkem rád právě kvůli jednoduchosti a zvuku mahagonu, byl jsem opravdu překvapen. Godin produkoval hluboký temný zvuk, ale přitom s jiskrnými výškami. Celojavorové kytary mají něco do sebe a vzpomínám na santanovského Gibsona L6, který jsem měl možnost vyzkoušet. Sice se v historii moc neujal, ale nevadí. Byla to zvláštní a dobrá kytara. Radiátor mi krásně padl do ruky díky nádhernému krku a dobrému dohmatu. Elektrické kytary nejprve zkouším nasucho bez zapojení, kdy poznám rezonanci. Tady jsem byl ohromen sustainem, živostí a odezvou strun. V tom předběhla i Gibsonku. Říkal jsem si, jak to ten Godin dělá? Při zevrubné prohlídce s očima na stopkách, jestli nenajdu nějaký nedostatek, jsem kapituloval. Je to opravdu velmi podařený nástroj se všemi vlastnostmi kvalitního Les Paula. Precizní mechanické osazení a vynikající dravé snímače. Na hmatníku žádné drnčení nebo pazvuky a skvělý dohnat a seřízení. Při kombinaci a přepínání snímačů jsou znát opravdu krásné barvy. Podezřívám Roberta, že využívá veškeré možnosti moderní digitální technologie, které nahrazují lidské ruce. Ty se zapojí asi jen ke kompletaci, ale kdo ví. :-) Je zde ale jedno proti. A to je design. Ne každému bude vyhovovat retro styl s perletí, ale to je každého věc. Kytara je to milá, nádherně zhotovená a v podstatě dokonalý elektrický nástroj, jenž lze využít snad ve všechny žánrech. Zkoušel jsem v kapele jak teplý medový jazz, tak i pěkně nabroušený overdrive. Radiator umí i pěkné cinkavé tóny. Stačí si prostě pohrát s tónovou clonou. Když jsem poťukal na perleťový kryt v různých místech, tak jsem zjistil, že jsou pod ním zajímavé dutiny. Tak to jistě také přispívá k barevným vlastnostem zvuku.

 

Závěr

Tak jak je na tom vlastně ve srovnání s Les Paulem, kterého tak věrně kopíruje? Tak a teď to přijde... Asi rozpálím doběla pravověrné a zapřisáhlé vyznavače Gibsona, protože jen to ta jedna pořádná kytara a nikdy nebude mít konkurenci, protože na ni hraje Jimmy Page, Slash, Zakk Wylde, Billy Gibbons, Ace Frehley, Gary Moore a asi stotisíc dalších kytaristů a kytaristek, ale mě se Radiator moc líbil. Je to poctivý nástroj s velkými možnostmi, příznivou cenou, kvalitními materiály, a nakonec i neobvyklým vzhledem. Hodí se do všech stylů a myslím, že majitele nezklame. Kytara se dodává s kvalitním polstrovaným černým gigbagem, ozdobeným logem firmy. V kapse gigbagu jsem našel pouze klíč na seřízení táhla průhybu krku. Víc není potřeba. Kobylka byla precizně nastavena a na případné laborování stačí šroubovák k seřízení výšky dohmatu. Takže Roberte, jen tak dál!PS: Jen na vysvětlení. Vlastním již asi patnáct let kytaru Godin Freeway Classic, což je superstrat a přiznám se, že ze svého stáda ji mám asi nejradši, nejvíc na ni hraju a leccos jsem na ni už natočil. Tak asi tak.

 

Technická specifikace

Tělo javor masiv
Tloušťka těla 45 mm
Délka těla 420 mm
Šířka těla 340 mm
Krk javor stříbrolistý z jednoho kusu, vlepený
Hmatník palisandr, tečky z umělé perleti
Počet pražců 22
Nultý pražec tusq
Šířka nultého pražce 42,8 mm
Šířka pražce na 12. poloze 55 mm
Menzura 628 mm
Rádius 12 palců (304,8)
Mechaniky chromované, 3 + 3, uzavřené, ratio výšky 26 : 1, basy 18 : 1
Kobylka jednoduchá wraparound výškově i délkově stavitelná
Snímače 2x Godin Custom humbucker, chromový kryt
Ovládání 2x Volume, 2x Tone
Přepínač snímačů iřípolohový

 

www.godinguitars.com  

 

Klady: 
vynikající zpracování
kvalitní materiály
Vynikající zvuk
dodávaný gigbag
cena
značkový nástroj
design
Zápory: 
jen pro někoho kontroverzní design
Autor: 
Luboš Malý