zobrazit:

Focusrite Control 24 - ovládací pult pro Digidesign ProTools

Testovaný nástroj(e): 

Focusrite Control 24 je ovládací pult určený výhradně pro Digidesign Pro Tools. 24 ovládacích sekcí je vybaveno stejným počtem motorizovaných, dotykově citlivých, faderů. Ovládání usnadňuje okamžitá možnost přístupu a editace nastavení panoramy, úrovně sendů, EQ, dynamických procesorů a dalších plug-inů. Součástí pultu je analogová část, zahrnující linkový submixer, poslechovou matrici a šestnáct mikrofonních předzesilovačů. Hmotnost: 45 kg, rozměry : 117 x 79 x 33 cm. Cena je 408 000 Kč vč. DPH

Úspěšná spolupráce firem Focusrite a Digidesign vychází z tradice ve vývoji studiových procesorů a popularitě systému Pro Tools, který je již mnoho let právem považován za standard v oblasti HDR. Vedle společných plug-inů d2 a d3, které do prostředí TDM přinášejí simulaci stejnojmenných procesorů, pod kterými není podepsán nikdo jiný než pan Rupert Neve, mají firmy i vazby ryze obchodní (Digidesign zajišťuje výhradní distribuci produktů Focusrite v USA a několika dalších zemích). Pojďme si nyní představit poslední společný počin těchto firem - ovládací pult Control 24.

V dnešní době není Control 24 zdaleka první externí kontroler pro Pro Tools, i když jako jeden z mála je pro tento systém určen výhradně. Ještě první polovina 90. let byla dobou velké oblibeny jednoduchých ovladačů, jakým je například dodnes rozšířený CS-10 od J.L. Cooper. Tato vesměs univerzální zařízení disponovaly obvykle pouze skupinou osmi nemotorizovaných faderů, několika otočnými knoby a tlačítky pro základní transportní funkce. Obousměrná komunikace probíhala výhradně přes MIDI (resp. sériový port počítače), což umožňovalo jejich použití pro libovolné aplikace v širokém světě MIDI. O krok dál pak možnosti externího ovládání posunul HUI (Human User Interface) americké značky Mackie, než Digidesign sám uvedl na trh modulární systém Pro Control. Cena za jeho základní modul, který sdružuje ovládání systému a sekci osmi dotykově citlivých faderů, je ovšem téměř 610 000 Kč. Expanzní díl s dalšími osmi fadery pak přijde na cca 330 000 Kč, čímž se Pro Control dostává za horizont možností většiny středních studií používajících Pro Tools. Struktura tohoto ovladače navíc do své fyzické podoby výrazně přenáší design mixážního prostředí Pro Tools, které je relativně odlišné od podoby a způsobu práce na klasickém mixážním pultu. Takže zatímco se Pro Control stává standardem zejména pro filmovou postprodukci a ozvučování, Focusrite se rozhodli přinést svůj ovládací pult hlavně muzikantům a nahrávacím studiím.

Těžko by šlo zapomenout na úspěchy, kterých tato anglická firma dosáhla v oblasti analogových procesorů. Nedílnou součástí ovládání Pro Tools je tak analogová část pro zpracování audio signálu. Control 24 zahrnuje šestnáct mikrofonních předzesilovačů, sekci studiového poslechu včetně možnosti surroundového monitoringu a jednoduchý pomocný analogový mixer pro externí signál. Mikrofonní předzesilovače vycházejí z diskrétních obvodů použitých v procesorech řady Platinum (Tone Factory nebo Voice Master - viz test Muzikus 09/2001). Vstupní konektory XLR přijímají mikrofonní signál v symetrické podobě, stejně jako 1/4" jacky signál úrovně linkové. První dva předzesilovače navíc obsahují DI box pro připojení nesymetrického signálu s vysokou impedancí (např. výstup kytary nebo basy). Zapínání phantomového napájení není samostatné pro každou jednotku, ale pouze ve dvou skupinách pro moduly 1-8 a 9-16, s indikací aktivity diodou na čelním panelu. Symetrické výstupy končí na dvojici 25pinových konektorů D-Sub, odkud signál po studiové kabeláži pokračuje na vlastní AD převodníky systému Pro Tools.

Další dva konektory D-Sub, i když obvyklým použitím známé spíše z počítačového světa, jsou symetrické linkové vstupy pro signál z převodníku Pro Tools. Další tři stereofonní vstupy pak poslouží pro libovolný zdroj externího signálu (např. CD). Podle nastavení poslechové matrice lze kanály použít jako nezávislé stereofonní linky, nebo prostorové mixy přes LCRS až do formátu 5.1. Pro přepínání poslechu na dvou monitorových soustavách slouží tlačítko Alt Monitor s vlastním nastavením úrovně. Mezi další ovládací prvky patří tlačítka Mono, globální ticho Mute All a útlum o 20 dB. Pro studiovou práci nezbytný je i povelový talkback. Malý mikrofon je zabudován přímo do panelu, samostatný konektor XLR umožní připojit i mikrofon vlastní, třeba na "husím krku". Tlačítko Talkback je šikovně umístěno do těsného sousedství transportních prvků - umožní tak přísun režijních instrukcí umělcům před mikrofony až do posledních okamžiků před "červenou". Součástí pole konektorů jsou dále dvě 1/4" zdířky jack. Určeny jsou pro připojení dvojice nožních pedálů s funkcí podle vlastního nastavení, např. pro klasický Punch In / Out, základní transportní funkce apod. 9pinový sériový port slouží pro servisní diagnostické účely, zatímco obousměrná komunikace s Pro Tools probíhá přes protokol Ethernet. Propojka této sítě je součástí dodávky, stejně jako síťový kabel. Control 24 má v sobě zabudovaný napájecí zdroj, který se ani při dlouhém provozu příliš nepřehřívá, je však trochu hlučný. Podle údajů výrobce má Control 24 příkon 140 W.

Aby nutnost použití myši nebo klávesnice počítače byla opravdu minimální, je tu několik desítek tlačítek s přímými funkcemi v pravé části ovládacího pultu. Dostupné je přepínání pěti velikosti zobrazení na monitoru, editace skupin (groups) pro mix i editaci případně vyvolání základních oken (editor, mix, transport, lokátory..). Nechybí rovněž vlastní tlačítka pro editaci záznamu (cut, copy, paste, delete, separate, capture, duplicate, repeat), volba jednoho ze čtyř režimů pro práci s regiony ve stopách: (shuffle, slip, spot, grid), ovládací prvky pro základní MIDI funkce a zcela kompletní je i ovládání transportu. Základní pětice pro chod zpět, dopředu, stop, přehrávání a záznam je doplněna o kolečko Scrub / Shuttle pro rychlý přesun i přesné vyhledávání v nahrávce. Je velké, zapadá do celkové ergonomie pultu a má velmi příjemný chod. Segmentový displej v pravém horním rohu pultu zobrazuje aktuální pozici na časové ose v jednom z pěti formátů, stejně jako jeho virtuální bráška na monitoru Pro Tools. Jsou to minuty, vteřiny, filmová metráž, kód SMPTE, vzorky (ty jdou do tisíců) a takty, doby. Zeleně podsvícený displej je příjemně čitelný, i když by možná mohl být i větší. Control 24 na první pohled nabízí netradičně velká místa volné plochy, i když tím rozložení jednotlivých skupin ovládacích prvků výrazně napomáhá přehlednosti, snadné orientaci a intuitivnímu ovládání.

Každá z prvních šestnácti sekcí umožňuje nastavení citlivosti předzesilovače, v rozsahu 0 dB až + 60 dB pro mikrofony, +/- 10 dB na linkovém vstupu nebo 0 dB až +40 dB na prvních dvou jednotkách při aktivovaném DI vstupu. Každý linkový vstup je navíc vybaven přepínáním citlivosti +4 dB / - 10 dB. Samozřejmostí je filtr hlubokých frekvencí. S ohledem na dosažení příznivé ceny není Control 24 modulární a přichází se čtyřiadvaceti motorizovanými fadery. Jsou samozřejmě dotykově citlivé a fungují tak ve všech režimech automatizace mixu Pro Tools (viz tabulka). V základním nastavení je 24 fyzických faderů přiřazeno k ovládání úrovně stejného počtu jednotlivých kanálů v Pro Tools. Chybějící sekce samostatných master faderů, které podobně nejsou ani na ovladači Pro Control, je dána požadavkem na jejich různý počet pro různé formáty (stereo, surround). Různé funkce plní i řada otočných knobů, které indikují aktuální hodnotu navoleného parametru na jedné z patnácti diod v kruhu. Pro přesnější nastavení slouží tlačítko Fine, které o několik řádů zmenší citlivost knobu při zadávání hodnot. Ta je v průběhu editace zobrazena na malém čtyřznakovém displeji každé jednotky, který jinak nese název přiřazené stopy, nastaveného parametru, jeho hodnotu apod. Při této editaci Control 24 nabízí obvyklý princip z klasického mixážního pultu, jakýsi "horizontální" režim, kdy otočný knob každé ze 24 sekcí ovládá stejný parametr pro svůj kanál (např. panorama nebo Aux send). Pro okamžitý přístup ke všem (nebo většině) parametrů jednoho vybraného procesoru na jednom kanálu ovšem lépe poslouží režim "vertikální". V tomto případě knoby přebírají každý po jednom ze všech parametrů z právě editovaného procesoru (např. u kompresoru je tak současně přístup k nastavení hodnot, jako je práh, kompresní poměr, doba náběhu, výstupní úroveň apod.)

Control 24 se díky svým možnostem a vybavení stal bezpochyby lákadlem, které majitelům Pro Tools otevírá novou dimenzi práce v tomto prostředí. Focusrite vsadil na správnou kartu, když po desítkách univerzálních MIDI kontrolerů na trhu nabídl pro nejrozšířenější počítačový nahrávací systém vlastní ovládací pult. A protože jeho možnosti za 400 000 korun opravdu stojí, není divu, že v současné době putuje z irské továrny do České republiky již několikátý kus.

není rozšiřitelný

chybí samostatný master fader

chybí joystick pro surround panoramu

společné phantomové napájení mikrofonních předzesilovačů

Automatická mixáž:

- WRITE: kontinuální zápis pozice kontroleru

- READ: kontinuální čtení a sledování polohy kontroleru

- TOUCH: zápis nové pozice po dotyku faderu s návratem na původní hodnotu automatiky v nastaveném časovém úseku po uvolnění faderu

- LATCH: zápis nové pozice po dotyku faderu, kdy na rozdíl od automatiky Touch zůstává kontroler na poslední nové hodnotě

- TRIM: editace již existujícího grafu automatiky bez přepsání původního nastavení

Klady: 
tichý a hladký chod motorizovaných faderů
přístup k většině potřebných funkcí Pro Tools
kvalitní mikrofonní předzesilovače (i když ne každý je bude potřebovat)
paměť Flash ROM pro vlastní operační systém umožňuje snadný upgrade
snadné a přehledné ovládání
celkové provedení, design
Autor: 
Daniel Zahradníček