zobrazit:

Fischer Amps Drum InEar Amp - zařízení zlepšující vnímání basových frekvencí

Fischer Amps Drum In Ear Amp je speciální zařízení pro in-ear monitoring zlepšující vnímání basových frekvencí. Jeho cena je

Muzikant dnes nevyužívá pro svou produkci pouze hudební nástroj, ale díky technice i řadu různých pomůcek a udělátek, které mu v produkci přímo či nepřímo pomáhají. Mám na mysli pomůcky typu třeba ladičky a podobné. Něco takovéhov tomto smyslu mají možnost využít i bubeníci. Teď pro změnu nemám na mysli právě ladičky, které jsou dnes k dispozici v digitální podobě i pro bubeníky a fungují opravdu dobře, i když to samozřejmě není jako s kytarou. V tomto případě se jedná, jednoduše řečeno, o vibrační jednotku, která pomáhá bubeníkovi cítit dobře basové frekvence právě díky vibracím do sedačky.

Na trhu je několik firem zabývající se výrobou těchto produktů. Všechny pracují na stejném principu, rozdíl je pouze v technickém provedení. Jednou s firem produkujících toto zařízení je Porter and Davis s jejich BC Gigsterem. V tomto případě je vibrační zařízení zabudováno přímo v sedáku sedačky. Další firma je Pearl. Zde se zařízení jmenuje Throne Thumper. Zajímavostí je, že firma spojila síly s firmou ButtKicker. My se budeme zabývat zařízením od firmy Fischer Amps. Konkrétně o Fischer Amps Drum InEar Amp - Paket. Jedná se o vibrační jednotku, která se jednoduše přes adaptér připevní k bubenické stoličce a vlastní zesilovač, který posílá signál do vibrační jednotky.

Zesilovač má k dispozici čtyři vstupní kanály. Zde je nutné podotknout, že nefunguje na přímo zapojený mikrofon, ale je zde nutnost zapojení nějakého předzesilovače. To mi přišlo poněkud složitější, ale má to své opodstatnění. Pro každý kanál je možnost stereo nebo mono režimu. Dále je zde k dispozici sluchátkový výstup s limitérem. Zesilovač má výkon 75 W s aktivní laditelnou vyhybkou 40-200 Hz pro Bass Shaker. V praktickém využití mi přišel výkon zesilovače poněkud slabší a pro lepší funkci by byla jistě dobrá výkonová rezerva. Tomu se ale budeme věnovat níže. Dále zesilovač obsahuje Line-in před vyhybkou pro oddělené řízení Shakeru. Praktickou věcí je možnost uchycení zesilovače na stojan díky implementovanému adaptéru.

V praktickém využití se tento set docela osvědčil a v kombinaci in-ear poslechu je i dost praktický. Vzhledem k tomu, že není zrovna příjemné si posílat pěkný plný zvuk basového bubnu přímo do uší přes sluchátka, jeví se toto řešení jako ideální. Do sluchátek si pošlete pouze špičku zvuku basového bubnu a ty pravé basy cítíte tělem. Určitě si takovýmto způsobem ušetříte návštěvu ušního lékaře. Přece jen však je nutné si na tento způsob hraní a vnímání zvuku zvyknout. A velmi důležité je nastavení zesilovače. Zde pro mě osobně nastal trochu problém, jelikož jsem čekal jasnou přesnou reakci na úder, jako když praští kladivo. Toho jsem sice nakonec docílil, ale mělo to své úskalí v tom, že vstup se stal až velmi citlivým a stačilo se pouze opravdu jemně dotknout beatrem blány a židle už dost vibrovala. Citlivost byla až taková, že stačilo pouze na blánu zatlačit a zase vibrace. Vzhledem k tomu, že často střídám close a open údery bylo dost problematické si na to zvyknout, protože právě při zanechání beatru po úderu na bláně nastával problém s dodatečnou vibrací. Další věc, na kterou si bylo nutné zvyknout, bylo to že vibrace fungovala jako přesný zvukový obraz úderu. Takže vibrace nebyla krátká, ale korespondovala přesně s délkou zvuku. Bohužel jsem neměl možnost použít nějaký gate, který by toto zajisté odstranil. Jediné řešení bylo hodně zatlumit basový buben. Potom byla funkce dobrá. Právě proto bych volil spíše vyšší výkon zesilovače, jelikož by dovolil lepší nastavení. Naštěstí nabídce firmy Fischer Amps je. Jedná se o 400wattový zesilovač a ten už dovoluje jiné nastavení a možnosti. Tento testovaný set bych konkrétně viděl pro praktické využití spíše ve spojení s elektronickou soupravou. Tam se funkce vibrací určitě projeví lépe a právě firma Pearl dodává výše jmenované zařízení pro svou elektronickou soupravu.

Závěr

V každém případě se jedná o zajímavé řešení poslechu při live produkci. Nutností ovšem je opravdu si se zařízením vyhrát a zvyknout si na něj. Není to prostě přijdu a hraju.

vstupní konektory: 2x Neutrik - XLR, 2x jack stereo 6,3mm

Vvýstupní konektory: Bass-Shaker Out: 1x 6,3mm jack mono, Line-Out: 1 x 6,3mm jack mono, sluchátkový výstup: 1x 6,3mm jack stereo

frekvenční rozsah: výstup sluchátka 30 Hz-20 kHz +/-2 dB, Bass-Shaker 20 Hz-200 Hz (regulovatelný)

minimální impedance sluchátek: 16 Ω

vstupní impedance vstupů 1-4: 10 kΩ

max. úroveň signálu symetricky: kanál 1-2: +10 dBu, kanál 3-4: + 3 dBu

max. výstupní výkon: 150 mW na kanál

max.výstup zesilovače: 75 W RMS

rozměry bez držáku D x Š x V18: 5 x 120 x 110 mm

Hmotnost: 2,2 kg

S basovými frekvencemi je v některých prostorech potíž, ale zase hrát bez nich prostě nejde. To je jako Laurel bez Hardyho. Řada bubeníků používá při poslechu in-ear monitoringu ještě pro doplnění klasické odposlechy, do kterých si právě nechává posílat pouze basové frekvence.

Klady: 
zlepšení pocitu vnímání basových frekvencí.
jednoduché zapojení
Zápory: 
poněkud složitější nastavení
slabý výkon vzhledem k dynamice nástroje
Autor: 
Václav Zima