zobrazit:

Eventide Rose - dokonalý delay a něco navíc

Testovaný nástroj(e): 

Eventide Rose je podlahový efekt nejvyšší třídy. Kombinuje zpoždění a modulaci. Umožní docílit efektů delay, looper, chorus, flanger nebo reverb. Cena je 9935 Kč.

 

Tohle není jenom delay. Umí spoustu věcí. Je to digitální srdce uložené v analogovém tělíčku.

Co umí?

Při zběžném pohledu do prospektů získáme dojem, že vlastně umí jenom zpoždění, tedy delay, echo, looper a částečně i reverb. No, jenom zpoždění... On umí signál i modulovat. A protože flanger, chorus i phaser nejsou nic jiného než šikovná manipulace se zpožděným a původním zvukem, tak toto vše zvládá také. A k tomu obsahuje filtr, který má velký vliv na výslednou podobu zvuku.

 

Co vzhled?

Působí příjemně malým dojmem, ale přitom dostatečně robustním. Rozměry jsou na pohled totožné s Eventide H9. Ovládací prvky jsou přehledně rozložené. Má poctivou váhu, tělo je z hliníku, mělo by něco vydržet.

Všechny konektory, kromě USB, jsou umístěné nahoře; šikovně pro umístění v pedalboardu. Vstup a výstup jsou mono. Využití samice Exp Pdl si zvolíme sami, viz tabulka technické specifikace.

Chybí jakýkoliv displej. Pro signalizaci slouží dvě pětice malinkatých LED diod. Je to šikovné řešení, které vtipně nahrazuje absenci displeje. Vedle každé z nich je popiska alternativní funkce. Tyto popisky jsou titěrné, vyvedené tmavou barvou, která splývá při slabším osvětlení s barvou povrchu. Jejich přečtení při živém hraní je mimo realitu; manuál je nezbytností.

 

Co ovládání?

Ovládání i design jsou přehledné a v analogovém kabátě. Co vidíme na čelním panelu, tím nastavujeme zvuk. Žádné skryté komnaty. Šest potenciometrů a pár tlačítek. Přijde mi to tak akorát, ani moc, ani málo. Pootočím potenciometrem, a hned slyším změnu. Paráda. :-)

Delay nastavujeme klasickou trojicí Time, Mix (poměr čistý a zpožděný zvuk) a Feedback (počet ozvěn). Co se týče modulace, tvorba obálky (způsob modulace) má pět variant. Její průběh nastavuje Rate a Depth. Filtr ovládáme jedním potenciometrem.

Přímo z čelního panelu máme přístup k 25 presetům. Každý z nich obsahuje nejen nastavení pro daný zvuk (délka zpoždění, úroveň filtru atd.), ale též přiřazenou funkci k nožnímu tlačítku Hotswitch.

Bohužel chybí signalizace, jaké natočení potenciometru odpovídá aktuálnímu presetu. Co tím mám na mysli? Ovladače nejsou motorizované, pokaždé jsou natočené jen tak nazdařbůh. Když otočím s libovolným z nich, zvuk se skokově změní. Chybí signalizace, v jaké poloze by správně měl být; abych si jej mohl nastavit do polohy odpovídající aktuálnímu zvuku. To značně ztěžuje úpravy zvuku. Řešení naštěstí existuje: je jím přiložený software, viz dále.

 

 

Co manuál?

Místo technických mnohastránkových „jirásků“, je vyveden formou ručně malovaných obrázků, doprovázených popisky. To je bezvadné pro rychlou orientaci, kdy chceme prostě začít hrát.

Pro složitější postupy (třeba nastavení chování bypassu) mi to naopak přijde hůř srozumitelné. Uvítal bych současnou existenci kompletního manuálu. Uživatel by si dle situace vybral, co mu vyhovuje. Toto berte jako subjektivní, ale osobně mám zkrátka rád, když je přesně napsáno, co která funkce znamená.

Je nutno pochválit existence instruktážních videí, která ukazují, jak Rose ovládat.

 

Co Hotswitch aneb ten přepínač vpravo?

Nabízí se spousta možností, co bude vykonávat. Může sloužit jako ovldač TAP pro naklepání tempa. Může sloužit jako zapnutí nekonečného opakování (infinite repeat). Využití třeba na sólování, kdy hraje podklad a my si „pidlikáme“.

Může přepínat mezi dvěma zvuky v jedné bance. Tedy spínačem Active zapínám/vypínám celou krabičku, spínačem Hotswitch měním typ efektu. Bezvadné na živé hraní, kdy můžu Rose využít třeba jako flanger nebo delay.

Zbylé varianty Hold a Reset Modulation se blbě popisují, koukněte na videa.

 

 

Co software?

Výrobce nám dává dedikovaný software Eventide Device Manager. Kromě toho, že je zadarmo (jak taky jinak), není vyžadována žádná registrace. Instalace proběhla bez problémů a rychle.

Práce s ním je fajn. Obrazovka je přehledná, ovládání intuitivní. Co změníme v počítači, to hned slyšíme. Tady se ukazuje asi nejlepší cesta, jak s Rose pracovat. Zvuky si připravíme doma v počítači, a pak je při živém hraní už jen využíváme.

Umožní snadnou manipulaci s presety, jejich ukládání, nahrávání, organizaci; jenom pozor, nemají jména, ale jen číselnou pozici v paměti. Bez tužky a papíru jsem se neobešel...

 

Když píšeme, že Rose umí jen zpoždění, je třeba si uvědomit, že ono to není zase tak málo. Protože na zpoždění jsou založené nejen delay a echo (digitální, resp. analogové zpoždění) nebo looper. Základ flangeru je zpoždění s rozsahem 1 až 10 ms. Chorus zase využívá časy mezi 20 ms a 50 ms. A reverb není nic jiného než velké množství rychlých odrazů, které ucho vyhodnotí jako souvislý dozvuk. Blíže doporučujeme Muzikus č. 3/2008, článek Jak pracují efekty I.

 

Neodtažená je komunikace softwaru s efektem. Pokud na efektu otočíme potenciometrem, uchem slyšíme změnu zvuku. Ale na obrazovce se nic nezmění. Musíme myší proklikat, aby si soft zaktualizoval současné nastavení efektu, místo aby to dělal průběžně sám. Též mne mrzí, že hodnota zpoždění se ukazuje jen v BPM, nelze zobrazit čas (sekundy, milisekundy).

 

Co zvuk?

Jo, hraje to fantasticky! Vše zní plně, barevně, dynamicky. Delay má charakteristickou barvu, která se dá dobře měnit filtrem. Zvuk je krásně tlustý, hezky se spojuje s původním zvukem. Pokud některé prospekty hovoří o analogovém zvuku à la BBD Bucket Brigade Device (na kterém stojí třeba velmi oblíbený Delay Llama od Jam Pedals), tak nekecají. Fakt to tam je...

Krásné plochy nebo různé psychedelie postavené na zpoždění pouštěným pozpátku. Zajímavé flangery. Dokonale znějící chorusy, které dělají čest svému rodokmenu. Dá se dosáhnout i reverbu; ten je v porovnání s kvalitou ostatních zvuků o něco pozadu. Není to čistokrevná ozvěna, má temnější základ (podobně jako Blackhole). Ale i tak zní zajímavě a je slušně použitelný.

 

Jak vyřešit situaci, když potenciometry nejsou motorizované? Při přepnutí na jiný zvuk se jejich virtuální poloha změní. Ale ony přece zůstávají pořád ve stejné pozici. Různé firmy to řeší různě: Nord má kolem nich barevné prstence signalizující aktuální nastavení. Stejně to řeší třeba Eventide H9. Strymony při pohybu potenciometrem změní barvu LED diody na oranžovou. Pokud při otáčení najedeme na správnou polohu, LED dioda zezelená. Stejně to mají podlahové efekty od Eventide, které signalizují rozsvícenou tečkou; u nich navíc vidíme hodnoty přímo na displeji.

 

Tovární zvuky poslouží jako dobrý základ. Jak už to bývá, jsou zbytečně převoněné, na živé hraní je nutné je poněkud zkrotit. Na YouTube je spousta ukázek, které vám dokážou dát představu, jak Rose reálně zní.

Všechny parametry nastavujeme analogově, v reálném čase. Co změníme, okamžitě slyšíme. Paráda, zejména pokud máme představu o tom, který hledáme.

 

A co takhle závěr?

Pokud hledáme kvalitní delay, sedí nám analogový zvuk a chceme top třídu, je Rose jasným adeptem na vyzkoušení. K tomu má skvěle znějící modulace a analogové ovládání.

Překvapilo mne pár nedotažených věcí, ale s ohledem na renomé výrobce lze doufat, že vše vyřeší novým firmwarem (pozn.: testováno s firmwarem 3.00).

Takže dosti remcání, zapojit a jde se hrát!

 

Technická specifikace

rozsah zpoždění 0 až 50 sekund
paměť 25x zvuků (5x bank, 5x zvuků)
vstupní impedance 600 kΩ
výstupní impedance 470 Ω
doporučená zátěž 10 kΩ nebo větší
vstupy, výstupy 1x vstup TR (mono), 1x výstup TR (mono)
konektor ExpPedal Aux (pomocné přepínače), Expression pedal (5 až 25 kΩ), Mod/CV (napěťově řízený, 0–3,3V), MIDI (nutná redukce TRS/pětikolík DIN)
USB ano
MIDI konektor ano, velký jack ExpPedal
napájení 9 V DC, 500 mA, adaptér přiložen (obrácená polarita než standard Boss)
rozměry 20 x 14 x 7 cm
váha 1,2 kg

 

https://www.eventideaudio.com/products/stompboxes/delay/rose

 

Klady: 
výborný zvuk s osobitým charakterem
analogové ovládání
25 pamětí
promyšlená koncepce
rozměry
kompletní MIDI implementace
software nevyžaduje registraci
Zápory: 
nemá signalizaci polohy potenciometrů
mono
Titěrné popisky u LED diod
nedotaženost software
opačná polarita zdroje než je standard Boss
Autor: 
Ladislav Ptáček