zobrazit:

ESP LTD EC1000T - elektrická kytara

Testovaný nástroj(e): 

ESP LTD EC1000T Deluxe je masivní elektrická kytara s uzamykatelnou ladicí mechanikou a dvěma rozpínatelnými humbuckery a elektronikou umožňující několik variant zapojení a zvuku. Cena je 30 900 Kč.

 

Jsem velmi rád, že se mi na test dostala do rukou právě tato kytara, vlajkový model firmy LTD, dceřinky americké (tedy původně japonské) značky ESP.

No a už to jelo. Nacpal jsem ji jak do svého lampového Marshallu JCM2000, tak i do tranzistorového Fenderu Champion 100, nezapomněl jsem na připojení přes chytré mašinky přímo do kompu (ale na to moc nedám, tam se dá hodně věcí znejasnit) a samozřejmě jsem všechno zapojoval přímo kytara - aparát, tak i přes mé oblíbené krabičky včetně kvákadel. A výsledek se brzo dostavil. I když bych to neměl uvádět na začátku, tak ta univerzálnost nástroje, zvuková variabilita (ovšem ne na úkor kvality) a preciznost zpracování s maximálním ohledem na uživatelský komfort (tohle spojení je pro spíše nějaký software, ale já jsem nenašel vhodnější vyjádření) mne hodně, ale opravdu hodně nadchly. A zcela vážně si říkám: Neměl bych na koncerty sebou tahat ještě tuhle kytaru?

A k tomu se hodí jedna poznámka: Přátelé, tento test pojmu vyloženě uživatelsky, hráčsky - chci se vystříhat všech akademičností, takže se předem omlouvám za přímá vyjádření a jednoznačný slovník. Tahle kytara si to totiž zaslouží, ta se nemusí balit do nějakých slovních obezliček...

 

O co jde?

Rodokmen kytary je LTD, série EC, zahrnující 48 modelů, počítáme-li i levoruké nástroje, řada 1000 (s 19 modely), T (třeba i dle toho, že jsou zde možná až tři nastavení snímačů) a Deluxe, protože vzhledem k dalším modelům to je spojení standardu a moderní techniky. Takže? Deluxe.

 

První dojem...

Hned po vybalení z obalu je jasné, že, nehledě na poloměr výřezu, samozřejmě podle tvaru hlavy, vykládání hmatníku a hlavně podle počtu a usazení potenciometrů na těle kytary jde o vzor Les Paul (nebo typ, jak chcete). A to je na jednu stranu chvályhodné, protože, ač se to nezdá, národ kytarový je až na některé výstřelky ve svém vývoji v podstatě národem konzervativním (doufám, že mne za to nikdo teď nesežere), a tak proč vynalézat něco, co už vynalezeno (a osvědčeno) je. Jenže tady ta veškerá podobnost končí, protože vývojový tým značky LTD doslova přibalil k této kytaře řadu značných vylepšení. Mimochodem i včetně váhy. Díky komorování těla je kytara rozhodně lehčí. To je jedna z věcí, které vás překvapí hned při vybalení.

Na přední straně stojí ještě za zmínku, že zde nenajdeme pickguard, ochranný kryt pod strunami, na zadní straně pak vzhledem k typu snímačů je vedle standardního krytu pro přístup k ovládání knoflíků i kryt k šachtě pro napájení aktivních snímačů.

 

Konstrukce?

Tělo, to je jasný mahagon s deskou z žíhaného javoru. Krk, který je k tělu lepený (set-thru), je z tří kusů mahagonu a hmatník o 22 pražcích typu XJ je ebenový, jasného a širokého zvuku. Rádius hmatníku je 350 mm, což vypovídá o celkem plochém dohmatu. Menzura je ale zase v obecném srovnání trochu kratší, 24,75 palců což je 628,65 mm, takže se i silnější struny tváří měkčeji a jdou snadněji ohýbat. Šířka nultého pražce je 42 mm.

Hardware kytary je niklovaný, kobylka je klasická, vycházející z typu tune-o-matic (výrobce uvádí typ TonePros), ladicí mechanika - a to je jedna z dalších deluxe vychytávek u těchto typů - je firemní (čili LTD) a hlavně zamykatelná. Tento typ uzamčení strun se mi ze všech zámků líbí nejvíce. Mám ho také na svém Fenderu Stratocasteru, a kdybych byl více odvážný a nectil tak tradici, tak si tento typ nechám instalovat i na své další kytary, včetně letitého Les Paulu. Tímto zamčením (pokud ho člověk vyhledává, samozřejmě) se totiž nepřerušuje vztah mezi délkou struny a průběhem jejího kmitu natolik, jak je tomu u dnes vlastně již klasických mechanik, uzamykajících strunu hned na nultém pražci.

Barva tohoto modelu? Sunburst v úpravě honey burst satin.

Co se týče strun, tak výrobce zde má nataženy D’Addario (což je moje oblíbená značka), a to desítky, tedy sadu o síle .010, .013, .017, .026, .036 a .046. I když jsem ale natáhl mnou preferované hybridy 9-10, vše fungovalo tak, jak mělo.

 

Elektrika a ovládání

Tak a tady je to hodně zajímavé. Snímače jsou aktivní Fishmany, dva humbuckery řady Fluence Open Core Classic a spolu s třemi potenciometry je jejich ovládání, rozpínání a spínání rozhodně hezky vymyšleno.

Design obou snímačů u tohoto typu je v podobě zebry, tzn. jedna cívka je bílá a druhá černá, rámečky kolem snímačů jsou klasicky béžové se čtyřmi upínacími a dvěma polohovacími šroubky pro výšku nastavení každého snímače.

Na kytaře je také v obvyklém místě pro tento typ třípolohový přepínač snímačů, kdy, klasicky, nahoru je zapojen snímač u krku, uprostřed jsou zapojeny oba a dolů je aktivován kobylkový snímač. Tolik na úvod. A nyní, jak to může fungovat.

 

Osobní dojem

Vlastně jsem ho už vyjádřil v úvodu. Kytara skvěle padne do ruky, zvuk je precizní, reakce na lampu i tranzistor očekávaná, zvukové vztahy s krabičkami a pedály standardní - prostě opravdu výborný nástroj. A ještě k tomu i cenově dostupný.

 

První potenciometr (počítáme směrem od krku) je Volume, a ten jako jediný nemá dvě polohy, není rozpínatelný. Ovládá hlasitost jen kobylkového snímače. Označme si ho jako knoflík č. 1. Druhý poťák je také Volume, a ten již má dvě polohy, zastrčenou, standardní a vysunutou (nevím, jak to lépe vyjádřit). Když se zdržíme nejdříve u jeho základní funkce, tedy u funkce ovládání volume, tak ten ovládá zase pouze snímač u krku. Průběhy ovládání hlasitosti u obou snímačů jsou standardní, bez žádných nechtěných skoků, klasicky, tedy očekávaně, reagují i při zapnutí obou snímačů. Takže poťák č. 2. Třetí knoflík, tedy ten nejvzdálenější, funguje jako tónová clona, a to pro oba dva snímače. Ale pozor, má také dvě polohy. Tedy potenciometr č. 3.

A teď se k tomu dostaneme. Takže když jsou oba rozpínatelné knoflíky, tady dvojka a trojka, dole, na těle kytary, tak humbuckery na kytaře jsou zapojeny standardně a znějí, jak znějí.Když tím třípolohovým switchem zapojíte snímač u kobylky, tak při vytáhnutí poťáku č. 2 (tedy toho prostředního) se zvuk snímače modifikuje jako vintage PAF (patented applied for, dle prvních humbuckerů firmy Gibson). Když ho opět zastrčíte a vytáhnete ten poslední, tedy číslo 3, tak jde o hodně silný, klasický Hot Rodded humbucker se zesíleným výstupem a širokým zvukovým spektrem. A do třetice, když k tomu už vytaženému třetímu znovu vytáhnete druhý poťák, tak kobylkový snímač se chová jako singl, a to převinutý (čili ne vintage), se silnějším výstupem. A zní hezky ostře, přesto to není žádný extrém, žádná chemie, jde o příjemný, kovový, fendrovský zvuk, i ten twang tam naleznete...

Tak a nyní přejděme ke snímači u krku. Zde při vytažení knoflíku č. 2 (ano, toho prostředního) jde opět o charakter zvuku klasických humbuckerů PAF. Když ho zandáme zpět a vysuneme ten zadní, číslo 3, tak zazní velmi hezký, kulatý zvuk, ne nepodobný tomu, co se line z lubových či pololubových kytar. A na konec, když k již vytaženému třetímu poťáku vysuneme znovu i druhý potenciometr, máme zde opět singl, ale tentokrát klasický, vintage (a musím říci, že velmi příjemný).

Tak a ještě jedna poznámka: Potenciometr číslo 3, tedy v základní funkci tónová clona, „clonuje“ ve všech námi uvedených případech zapojení.

 

 

Technická specifikace

  

menzura 24,75”
tělo mahagon
top žíhaný javor
krk mahagon
hmatník eben
rádius hmatníku 350 mm
konstrukce set-thru
snímače Fishman Fluence Open Core Classic
elektronika aktivní
ladící mechanika LTD
kobylka TonePros tune-o-matic
barevné provedení honey burst satin

 

Web

https://www.espguitars.com/products/21014-ec-1000t?category_id=1963292-ec-series

 

Klady: 
uzamykatelná mechanika na hlavě
řešení zapojení snímačů
celkové zpracování
design snímačů
poměr kvalita a celková nabídka možností nástroje versus cena
Zápory: 
Omlouvám se, ale při této specifikaci a zpracování nevím o žádném.
Autor: 
Vítězslav Štefl