zobrazit:

ESI MAYA22 USB - externí zvuková karta

Testovaný nástroj(e): 

ESI MAYA22 USB je externí zvuková karta. Cena je 2390 Kč.

 

Přátelé, asi takto. Řada muzikantů, zvukařů a zvukových mistrů se při nákupu vybavení rozhoduje podle ceny. Existují na trhu ale i věci, které jsou relativně velmi levné, a svou práci odvedou víc než dobře. Ve zkratce se tomu říká slušný poměr cena/výkon. Dovolím si tvrdit, že podobně můžeme uvažovat i o této externí zvukové kartě tradičního německého výrobce ESI. Pojďme se té jejich „Máje“ podívat trochu pod sukni, ale při vší slušnosti.

Když jsem dostal balíček s touto kartou, uvědomil jsem si jednu věc: Je to už spousta let, co jsem si koupil, ještě coby student, svou první USB zvukovou kartu, a tehdy se ještě - z dnešního pohledu - v předpotopní verzi Cubase pokoušel dělat nějakou muziku. Byla to karta ESI U24. Byly to časy, kdy nejdůležitějším údajem levnějších zvukových karet byla hodnota odstupu signálu od šumu. A právě tahle zvukovka to splňovala na víc než sto procent. Psal jsem tehdy legendárnímu testerovi z Muzikusu, panu Mikimu Jelínkovi, který mi obratem odepsal, že je tou hodnotou a cenou udiven, ať si ji koupím. A vězte, karta na mém stole ležela pěkných pár let a fungovala, ač neměla mikrofonní vstup, ale jen dva linkové vstupy, fungovala ale skvěle. Pod označením U24XL se prodává dodnes. To vše zavání mou, právně řečeno, předpojatostí, tak to ale není. Pojďme se na MAYA22 USB podívat nezávisle, kriticky.

 

Hliníková krabička

V malé krabičce přišlo hliníkové zařízení typického tvaru, z jedné strany je USB výstup, 2x 6,3mm audio výstup, RCA jako nesymetrický audio vstup. Na druhé straně je vstup XLR/jack pro mikrofon s možností napájení, vysokoimpedanční vstup (pro kytaru) a sluchátkový výstup. To je vše, co terénní muzikant, domácí hudební kutil, chudobný student nebo jiný méně náročný uživatel potřebuje. Jde o zařízení nikoli drahé, z mého pohledu ale relativně výkonné. Tvoříte-li hudbu na cestách, je to skvělá volba, tvoříte-li hudbu v domácím studiu či spíše pokoji, zvažte to také, pochopitelně za předpokladu, že nechcete nahrávat celou kapelu.

 

Koncepce

Koncepce a užití této zvukové karty je de facto nasnadě. Jedná se o velmi malé zařízení, měřeno mým pravítkem 100 x 105 mm, což samo předurčuje využití s notebookem, dle vstupů s mikrofonem, kytarou nebo menšími klávesami, které nemají vysoký nárok na zpracování signálu. Audio vstupy (RCA) mohl výrobce vyměnit za velké jacky a mohly být rovnou symetrické. Nevadí. Pro úsporu místa je na těle karty konektor miniUSB. Co se mikrofonního vstupu týká, připojil jsem studiový mikrofon, spínačem aktivoval fantomové napájení a šlo to bez problémů.

Co mě trochu mrzí, to je softwarová výbava. Chápu, že za cenu tohoto zařízení nemůžeme očekávat kdovíco, ale výrobce tam mohl uvolnit licence třeba pro lite verze Cubase, Ableton nebo MAGIX, bylo by to veselejší. V balení je LE licence programu na tvorbu taneční muziky Deckadance 2 a poukaz na produkty Audified. Jinak MAYA22 USB se bezproblémově integruje do DAW Cubase 9.0 a PreSonus Studio One 4.0. Jde o standardní USB zařízení s ovladači ASIO. Výrobce slibuje plnou integraci také do zařízení Apple, což bohužel nejsem schopen ověřit.

Z audio výstupů ESI MAYA22 USB lze v uvozovkách živit pár poslechových reprosoustav a sluchátka. U sluchátkového výstupu bych očekával volbu hlasitosti, na druhou stranu chápu, že už by se do útlé aluminiové krabičky nevešla. Jinak je zvuk s přihlédnutím k ceně zařízení a podmínkám přiměřený, bezproblémový. MAYA22 USB není na trhu sama, má ještě dvě sestry: větší MAYA44 USB+ (čtyři vstupy / čtyři výstupy, S/PDIF) a ze stejné edice je i zmíněná menší U24XL (dva vstupy / dva výstupy, S/PDIF, koaxiál a optika).

 

Technická specifikace

vzorkovací frekvence 24 bitů / 96 kHz
fantomové napájení ano
vstupy linkový, nástrojový a mikrofonní vstup
výstupy linkový a sluchátkový výstup
rozměry 100 x 105 x 37 mm
přiložený software Stanton Deckadance LE, Audified inTone 2 ESI Edition

 

https://www.esi-audio.com/products/maya22usb/

 

Klady: 
cena a koncepce
rozměry
mikrofonní vstup
Zápory: 
Audio vstupy mohly být symetrické
chybějící software
Autor: 
Milan Kopecký