zobrazit:

Eden WTDI - baskytarový pre-amp/DI box

Eden WTDI je baskytarový pre-amp/DI box velikosti běžné efektové krabičky. Doporučená maloobchodní cena je 3200 Kč.

Kdybych měl k téhle krabce natočit reklamu, vybral bych si tři adolescentní sexy jeptišky, které vybrakují kostelní pokladničku, za svatokrádežně čmajznuté kačky pak nakoupí hudební aparaturu a v noci to v klášterní kryptě neskutečně rozjedou. A nejvíc bude pařit ta, co si k base koupila Eden WTDI. Ve finále rozmlátí basu a strhne hábit, aby bylo vidět spodní pidi prádlo a spousta emo kérek.

Pak se přes obrazovku rozsvítí Eden WTDI - dotkni se ráje. Naštěstí pro Eden nevyrábím reklamy, ale píšu recenze, takže firmu nezlikviduje obří pokuta za nemravnost a tiché obchodní embargo Vatikánu a jejich produkty si budeme moci kupovat v klidu dál.  

Ovládání

WTDI je velmi šikovná krabička, která v sobě kombinuje předzesilovač a DI box. Na horním panelu nalezneme dvě řady kouřově zabarvených knobů, začneme tou spodní. Zleva Gain, Enhance - označovaný jako firemní vychytávka Magic Knob, což je plynulé nastavování ekvalizace do mnohými tak oblíbeného „véčka“. Pak následuje zdařilý Compressor a celková hlasitost Master. Nad nimi se nachází ekvalizační sekce. Opět zleva jsou to knoflíky Bass, s tlačítkem Bass Boost, kterým zdůrazníme spodní basové pásmo, Mid, s tlačítkem Mid Shift, kterým můžeme posunout středové pásmo, a Treble. Korekce je možné nastavovat v rozmezí +/-15 dB. Výstupy jsou jack a XLR. Druhý z nich je možno odzemnit. Krabičku můžeme napájet zdrojem (který je přiložen) s napětím v rozmezí 12-18 V. Respektive musíme, protože toto zařízení neumožňuje provoz na baterie. Připojení k síti signalizuje modrá dioda, která svítí tak intenzivně, že ji nepřehlédnete ani v plném slunci.

Při delším pozorování tohoto laseru se pak nejspíš budete chtít osobně seznámit s jedním vyhlášeným perkusistou, jenž má také oftalmologickou praxi. Režim Bypass (true-bypass) aktivujeme sešlápnutím nožního spínače, což signalizuje červená dioda. Pravděpodobně konstruktérský vtípek, jestliže světelný signál označuje nikoli aktivaci, ale deaktivaci. Zvlášť, když mi občas pod nohama bliká slušná diskotéka, u které pak navíc musím dávat pozor na dvojí logiku označení. Trochu to připomíná první zážitek z půjčovny aut v Birminghamu. Na závěr dodám, že celá krabička působí velmi bytelným dojmem, tradičně zlatý vrchní panel s popiskami je elegantní a guma vespod praktická.

Použití

Tenhle předzesilovač mám už nějaký čas ve svém pedalboardu, takže se s vámi tentokrát nebudu dělit o pocity z běžného testu, ale o praktické zkušenosti z dlouhodobého používání. Jeho užití je různé. Můžete jej zapojit jako samostatnou hlavu kapesního formátu, ovšem plnohodnotného zvuku, do jakéhokoli zařízení a máte zaručen kvalitní sound. Například můžete jít zvukaři přímo do linky a do odposlechu nebo si rozbočit signál, zvukaři poslat hotovou linku a druhým výstupem se připojit k nějakému aparátu, který vám bude sloužit jen jako odposlech. To oceníte zejména v čase letních festivalů, kdy místa v autě je proklatě málo a ne vždy je k dispozici kvalitní erární aparatura. Nebo používáte oblíbenou jednokanálovou hlavu a potřebujete dvoje korekce, třeba na prsty a na slap. Nebo zapojením přímo za basu s pasivní elektronikou získáte poměrně našlapanou pseudo-aktivku... Možnosti využití WTDI jsou opravdu velké.

Zvuk

Je jednoduše dobrý. Při zapojení na rovné korekce mezi basu a mix je zvuk příjemný a ihned použitelný. To byl, předpokládám, i záměr výrobce. Ten uvádí, že mnoho hráčů využívá koncepci víceméně rovných korekcí (které jsou jinak velmi účinné) a pouze dobarvení zvuku funkcí Enhance, která je součástí všech zesilovačů Eden. S tím mohu souhlasit, do korekcí sahám jen minimálně. Pokud jsem potřeboval něco drobně upravit, tak většinou na středech, které jsou nastaveny na 550 Hz, nebo je přepnutím posuneme na 2,2 kHz. Při použití Enhance se potlačují středová pásma a přidávají basy a výšky, tedy jedním pohybem plynule nastavujeme ekvalizér do „véčka“. To mi osobně moc nevyhovuje, basa sice hraje pěkně odspodu, zvuk je na basech pevný a ve výškách jiskřivý, ale také ztrácí na čitelnosti.

Takže mám nastaveno na cca 8-9 hodin, čímž se basa příjemně zhutní, ale nepřijde o srozumitelnost. Na druhou stranu, někteří z mých basových přátel si vysloveně libovali v nastavení kolem dvanáct hodin... Záleží na individuálním vkusu hráče a také preferovaném stylu či technice hry.  Zabudovaný kompresor je při střídmém nastavení použitelný, svou práci odvádí dobře, přestože kromě úrovně nemá žádné možnosti natavení.

Traduje se historka, že basista Richard Lewis jednou zoufale hledal nový aparát na tour, který by mu opravdu seděl. Když v obchodě s hudebními nástroji vyzkoušel už skoro všechno, otráveně odložil baskytaru se slovy: "... to je teda peklo.“ „Ne, pane Lewisi, to je Eden,“ odpověděl mu prodavač, který se vracel ze skladu se zesilovačem v náručí.  

V porovnání s jinými pre-ampy, které jsem měl možnost vyzkoušet, tenhle hraje relativně dost „po svém“. Ne snad, že by nerespektoval nebo nějak ovlivňoval charakter nástroje, spíš k němu přidá něco svého, aniž by tím něco ubíral. A to něco je velmi kvalitní, bohatý, kultivovaný a pevný sound.

Ještě dodám, že jsem se zpočátku poctivě ptal zvukařů na jejich názor ohledně linky a ve všech případech dostal podobnou odpověď, že „jako dobrý, všechno v cajku, že basa hraje pěkně a jestli s ní má jako něco bejt, že se tak vyptávám.“

Závěr

Po mnoha odehraných akcích mohu s klidným svědomím napsat, že Eden vyrobil funkční, praktický, dobře hrající, bytelný, spolehlivý a cenově velmi přijatelný preamp/DI-box. Škoda těch několika maličkostí, které na druhou stranu za chvíli ani nevnímáte.

www:

eden-electronic.com

Klady: 
zvuk
koncepce
bytelné provedení
design
cena
Zápory: 
nepříliš povedená světelná signalizace
Autor: 
Petr Klementis