zobrazit:

Charvel USA Select DK24 HH 2PT CM - šestistrunná americká výběrovka

Charvel USA Select DK24 HH 2PT CM je prvotřídní, nejen rockový, nástroj se skvělým hracím komfortem a výtečným zvukem, vyrobený z jakostních materiálů a značkových součástek. Cena je 75 990 Kč.

 

Legendární kytarová značka Charvel se už nějakou dobu, snad až na signovaný modrý model Jakea E. Leeho z předloňského roku, na trhu nijak výrazně neobjevovala. Dnešní test je tedy příležitostí k malému nahlédnutí, co je dnes u Charvelů nového. Tím spíš, že kdysi jsem vlastnil příjemnou dvousnímačovou kytaru značky Charvette, která tehdy představovala cenově příznivější odnož jakostního Charvela. Uvidíme, jestli i dnes testovaný model stálou kvalitu firmy potvrdí.

Popis

Už úvodní nástup je působivý. Z kartonové přepravní krabice na vás vykoukne robustní, moderně tvarované letecké pouzdro, které by v klidu mohlo skrývat i ostřelovací pušku. Vypadá to, že některé firmy si dávají velmi záležet na prvním vizuálním dojmu po otevření futrálu. Vínově krvavá, metalizovaná, snad až do lehké perleti probleskující povrchová úprava těla, v kombinaci s neobvykle tmavohnědým javorovým krkem v matně „přírodním“ laku na černě sametovém vnitřním polstrování kufru, si zkrátka vynutí vizuálně působivou chvilku. Přitom samotný tvar těla superstrat se dvěma humbuckery ani krku (s přiznáním registrované značky hlavy Fender) nepřináší nic neobvyklého. Běžný pětipolohový nožový volič zapojení snímačů doplňuje jen malý dvoupolohový páčkový přepínač, jeden potenciometr pro výslednou hlasitost a jeden pro tónovou clonu. Na stříbřitou, zamykatelnou ladicí mechaniku se stejnéý povrchem navazuje i plovoucí dvouzvratné tremolo s pákou se dvěma pružinami protitahu strun. O zvláštní pozornost si na jinak běžném těle, při otočení nástroje, říká snad jen neobvykle pohodlný „výběh“ až k nejvyšším polohám čtyřiadvacetipražcového hmatníku a nezvykle umístěná jacková výstupní šachta à la Fender na efektně sešikmeném spodním boku nástroje. Vedle odstínu oxblood, jak zní oficiální název barevného provedení těla testovaného kusu, se v nabídce firmy objevuje neméně působivá varianta satin white.

 

Konstrukce

A zatímco tvarem kytara DK24 navazuje na ověřené profily „Dinky“, dřevěný materiál zasluhuje pozornost. Jde především o „karamelizovaný“ javor, použitý na dvoudílný krk. Základ, včetně hlavy Fender, představuje jeden kus velmi pěkného přířezu se zřetelným prostorovým žíháním. Hmatník pak tvoří poměrně silná destička z velmi podobného, avšak s hustšími léty, tedy zřetelně tvrdšího javoru. Zajímavostí je použití grafitových výztuh pro posílení pevnosti a stability krku. Grafitový materiál Graph Tech TUSQ XL je použitý i na nultý pražec. Ostatních čtyřiadvacet jumbo pražců je z nerez oceli. V maximální snaze o umožnění pohodlné technické hry je, kromě rychloběžného, ale příjemně uchopitelného profilu krku, rádius hmatníku přechází od přibližně tří set pěti (12”) až ke čtyř stům sedmi milimetrům (16”). Pro snadnější přehlednost ve tmě jsou polohové značky na hraně krku z luminiscenčního materiálu. Nastavení prohnutí krku pomocí maticového kolečka s otvory je snadno přístupné ve výřezu hmatníku nad posledním pražcem. Celý krk je přišroubován k tělu čtyřmi samostatnými šrouby. Použití výběrové olše jako materiálu na tělo kytary nepřekvapí, ale elektrifikace nástroje je rozhodně zajímavá.

 

 

Snímače a zapojení

V případě snímačů padla volba designérů na ověřené Seymour Duncan. V případě kobylkového na Custom Full Shred SH-10B, což je silný (14 kΩ) snímač s magnety AlNiCo 5 a šesti chromovanými inbusovými jádry. Krkový snímač AlNiCo II Pro APH-1N má také nestandardně chromovaná jádra a je spíše slabší, téměř singlový (7,5 kΩ). U obou se rozpínání cívek s různou variací zapojení děje prostřednictvím pěti pozic zmíněného nožového přepínače typu Fender a dvoupolohového minipřepínače. Ne tak nápadné, ale podobně kvalitní jsou i oba použité potenciometry. A oba zasluhují pozornost. Zatímco hlasitostní Bourns EVH 500K je oficiálním oblíbencem Eddieho Van Halena, ten pro tónovou clonu je typem no-load tone, což ve výsledku znamená, že v maximální pozici (výšky naplno) se tento potenciometr z obvodu úplně odpojí. Tato pozice se fyzicky projeví lehkou aretací, podobně jako například středová pozice u různých korekčních prvků zesilovačů apod. Zvukově se pak příznivě projevuje na nejvyšších frekvencích, kdy poloha 9 (těsně před aretací na maximu) a 10 se zaznamenatelně liší.

 

Že jsou dřevěné materiály na výrobu kytar různě předpečeny je už celkem známo. Karamelizovaný javor je tepelná úprava, kdy původně světlý javor získá středně hnědý ořechový odstín. A to v celém průřezu, nejen na povrchu, nedá se obrousit. Při dalším zpracovávání smrdí spáleninou. Takto získaný materiál má oproti původnímu být tvrdší a ostřejší, a naopak křehčí a lámavější než před úpravou.

 

Zvuk

Už při hře na sucho kytara překvapí výrazným akcentem a dlouhým, přirozeně doznívajícím tónem. Po zapojení do aparatury se nabízí hned několik různých možností využití obou dvoucívkových snímačů. V základním režimu klasických humbuckerů (minipřepínač směrem k tónové cloně = sériové zapojení snímačů) se k plnému zvuku nerozpojených cívek dostanete v polohách 1, 3 a 5 nožového přepínače. Kobylkový snímač je dravý s dostatkem masivních basů a průrazným středovým zvukem. Hrát hutné zkreslené riffy nebo sóla je zážitkem. Krkový snímač nabízí ve frekvenčně širším projevu větší prostorovost, aniž by však byl v nižších frekvencích nesrozumitelně zahuhlaný. Překvapením je přednes obou snímačů s potlačenou hlasitostí, kdy si oba zachovávají jiskrně barevnou vyrovnanost svých charakteristik ve velmi použitelných čistých a poločistých zvucích. Tady zřejmě sehrává svou úlohu jakostní „pětikilový“ potenciometr Bourns EVH. Ve třetí středové poloze hrají oba humbuckery současně a žádný z nich nijak neválcuje ve výsledku projev toho druhého. Oba snímače jsou, myslím, velmi dobře zvoleny a vhodně se barevně i silou doplňují. V obou mezipolohách nožového přepínače, tedy v pozicích 2 a 4, dochází k rozpojení cívek obou humbuckerů. Ve výsledném zvuku v pozici 2 znějí v sérii zapojené obě vnější cívky a v pozici 4 obě vnitřní cívky rozpojených humbuckerů. Přepnutím minipřepínače směrem k hlasitosti (paralelní zapojení snímačů) se barevný projev celého nástroje výrazně mění. Cívky humbuckerů jsou zapojeny paralelně, a to nejen v základních pozicích 1, 3 a 5, ale i ve vzájemných kombinacích poloh 2 a 4 nožního přepínače. Zvukově se takto použité singly se slabším signálem a zvýrazněnými krajními frekvencemi blíží „fenderovštějšímu“ projevu. Zvláště kombinace v polohách 2 a 4 tady znějí opravdu zajímavě nejen v čistých, ale překvapivě i v nakreslených zvucích.

Kytara je zvukově hodně univerzální, má poměrně široký rejstřík výborně použitelných barev ve zkresleném i čistém zesílení. Výjimečný je celkově nadstandardní komfort při hře, a to i v nejvyšších polohách. Díky skvěle profilovanému krku ve fenderovské menzuře s příjemným jakoby nelakovaným, povrchem a s pohodlným přístupem až ke druhé oktávě každém struny si lze v neobvyklé pohodě vychutnat i tóny na jiném nástroji jen těžko přístupné. Osobně bych se nebál použít i silnější struny než dodávané „devítky“.

 

Technická specifikace

tělo (materiál/tvar) výběrová olše / Dinky
krk karamelizovaný javor
počet pražců 24 jumbo nerez
menzura 648 mm (25,5")
ladicí mechanika Sperzel, zamykací
kobylka Gotoh Custom 510 Tremolo Bridge
snímače kobylka/krk Seymour Duncan SH-10B Full Shred / Seymour Duncan AlNiCo II Pro APH-1N

 

https://www.charvel.com/gear/shape/dk/usa-select-dk24-hh-2pt-cm/2839412739

 

Klady: 
výjimečný hrací komfort
skvělý krk
špičkové snímače
zvuk
letecký kufr
Zápory: 
snad až přílišná blízkost potenciometru Volume u kobylky
možná až tenké dodávané struny
Autor: 
Vladimír Dvořák