zobrazit:

Blade Texas Deluxe TD RG-CS - elektrická kytara

Elektrická kytara Blade Texas Deluxe TD RG-CS typu strat, osazená třemi snímači a aktivní elektronikou
Cena je 12 990 Kč včetně DPH.

Je to již téměř dva roky, co jsem testoval skvělou kytaru Blade California Custom, a nyní se mi dostává do ruky další model. Před otevřením velmi pěkného luxusního pevného pouzdra jsem si trochu počkal, než na mne nová kráska vykoukla. No - Blade opět nepřekvapil a s velkou chutí jsem nástroj začal prohlížet. Samozřejmě tvar strata a celkové provedení již po prvním osahání na jedničku.

Model Texas spatřil světlo světa k dvacátému výročí založení firmy a myslím, že Gary Levinson, takto majitel, se opravdu nemá za co stydět. Prvotřídní materiály, design, dílenské zpracování, hratelnost a samozřejmě zvuk. Kromě custom shopů se podobná kvalita nevidí zase až tak běžně. Objasnit by to mohl její švýcarský původ, kde si na kvalitu výrobků, jak je obecně známo, velice potrpí. Neodvážím se srovnávat kytaru s produkcí Fendera - za prvé to není slušné a za druhé bych si nerad vysloužil inzultaci od zarytých fanoušků americké firmy. V cenové relaci, ve které se pohybujeme, dle mého soudu nemá Blade konkurenci. Ve vší úctě k mexickým i jiným pracovníkům slovutných manufaktur.

Popis

Jak již bylo řečeno, tvarově se jedná stratocaster - dnes nejkopírovanější kytaru všech dob (pokud nepočítáme klasickou španělku). Tělo z americké olše s pěknou kresbou javoru na topu a tříbarevný sunburst. Klasické anatomické vyfrézování na spodní straně a zešikmení pod pravou rukou. Kryt pro snímače a přepínače v bílé barvě. Zdířka pro jack po vzoru stratocastera umístěna zvlášť. Krk je z hard rock javoru, který zajišťuje perfektní stabilitu a rezonanci. Hmatník také javor. Kombinace těla a krku je již osvědčena a léty prověřena, takže není co zkazit. Osazeno dvaadvaceti širokými pražci v dokonalé preciznosti.

Za posledním pražcem je vsazeno do hmatníku černobílé logo v podobě úzkého plechového pásku s nápisem Levinson. Pod ním najdeme šroub, který slouží ke korekci napnutí průhybu krku. Hlava je poněkud jiného tvaru než její slavná předloha. Ale jinak to ani nejde - Fender si tvar a rozměry hlavy úzkostlivě a právně chrání a bylo již na toto téma vedeno mnoho soudních sporů ohledně plagiátorství. Byznys je byznys. Na hlavě opět logo. Mechanika a celý hardware jsou vyvedeny v šestnáctikarátovém zlatě, což s ostatním designem působí opravdu úchvatně a budí dojem velmi drahého nástroje. Kobylka je klasické tremolo s šesti přídržnými šrouby a nese označení MS Vintage style. Páka tremola je šroubovací. Krk je k tělu přišroubován čtyřmi šrouby přes plech s (jak jinak) logem firmy. Kytara celá nese pečeť jakési jednoduchosti a skromnosti, ale zvládnuté řemeslnosti a pečlivosti. Nikde nic zbytečné a samoúčelné. Na spodní straně těla je umístěn kryt pro baterii aktivní elektroniky. Kytara je jí totiž vybavena a je patentem Garyho Levinsona, jenž se může pyšnit titulem doktora přírodních věd a práce s materiály a elektronikou mu zřejmě není cizí. To nástroj posouvá do trochu jiných dimenzí, jak zvukových, tak také pochopitelně zvukových. Ovšem ne každý holduje aktivní elektronice, i když ta má své výhody. Těmi jsou v každém případě velká zvuková barevnost a práce ve studiových podmínkách. Naopak na koncertním pódiu může nastat velká komplikace, když dojde napětí v baterii. Výměna totiž není snadná a bez šroubováku se těžko obejdete - no bubeník zatím může udělat „šou“. Celý nástroj je lakován přírodním lakem velkého lesku.

Elektronika

Základem jsou tři snímače, kde napětí je přiživováno na výstupu předzesilovačem VSC3 s upravenými frekvenčními obvody. Kromě klasického Volume a Tone lze tedy ještě do signálu připojit Treble/Bass Boost a Midboost. Tedy nakopnutí uvedených frekvencí. K tomu slouží třípolohový mini switch. V kombinaci různých snímačů lze tedy získat ohromné množství barev zvukového spektra. Snímače se ovládají typickým páčkovým pětipolohovým přepínačem. Myslím, že to má i dnes opodstatnění, protože hudba se stala neuvěřitelně barevnou - na rozdíl, dejme tomu, od šedesátých a sedmdesátých let. Teď jsem tomu dal - vintage kytaristé mne proklejou. Ale doba pokročila a nebraňme se tolik novotám - zůstaneme stranou. Sám nejsem příliš velkým vyznavačem aktivních obvodů v nástrojích, ale na druhou stranu to poskytuje opravdu nesporné kvality v úpravě signálu.

Zvuk

Jak je zřejmě, aktivka nám posunuje spektrum do vysokých kmitočtů a vysokých středů, což právě každá kytara má ráda a nejlépe tam zní v sólech - o zkreslení ani nemluvě. I snímače jsou takto konstruovány, a pokud je signál ještě podpořen zesilovacím členem, dostaneme z kytary optimální zvuk, který se v kapele zaručeně prosadí. Zřejmě se tahle metoda nedělá zbytečně a sám z dlouholeté zkušenosti vím, jak je někdy těžké dostat se v sóle přes klávesovou vatu. Kytaru jsem zkoušel přes lampové kombo v A třídě a nezaznamenal jsem žádný problém. Samozřejmě je „na vině“ kvalita snímačů, jejich vyladění a spolupráce s aktivní elektronikou. Trochu by mne deprimovala výdrž baterie - opravdu nevím, jak dlouho by hrála, ale jinak nelze než nástroj pochválit.

Závěr

Opět jsem se přesvědčil, že Blade drží laťku hodně vysoko. Dozajista za to může i velký podíl ruční práce švýcarských nástrojařů, snaha dovést umění postavit elektrickou kytaru směrem k dokonalosti a možná i obyčejná pokora a úcta k řemeslu. Nevidíme totiž kytary Blade v každém obchodě s hudebními nástroji, nevybarvují stránky odborných časopisů reklamou, a i cena je proto velmi sympatická vůči kvalitě. Měl jsem zatím několik modelů Blade v ruce a vždy vynikaly jakousi solidností, dobrým řemeslem a v neposlední řadě také skromným, ale o to účinným designem. Kromě sporného osazení aktivní elektronikou nemám, co bych kytaře vytkl. Jsem přesvědčen, že Blade si najde cestu i k rukám českých muzikantů a budu ji vidět čím dál častěji. Dosavadní kvalita za to stojí. Kdybych neměl v chodbě již tolik nástrojů, určitě po ní sáhnu. Ale takhle je to s každým dobrým testovaným nástrojem a psaní testů se stává nebezpečným prvkem v rodinném rozpočtu... :-)

Materiály

tělo: americká olše

krk: rock maple

hmatník: javor

Míry a váhy

délka: 965 mm

šířka těla: 315 mm

hloubka: 45 mm

šířka na nultém pražci: 42 mm

šířka na 12. pražci: 52 mm

šířka na 22. pražci: 56 mm

šířka pražců: 3 mm

výška  pražců: 1,2 mm

počet pražců: 22

rádius hmatníku: 12,5'” (320 mm)

menzura: 25,5'” (648 mm)

hmotnost: 3,5 kg

Hardware a elektronika

mechanika: vintage

vibrato: MS vintage

kryt snímačů: bílý

hardware: gold

snímače Levinson: 2 x single V3, 1 x humbucker LH55

ovládání: 1 x Volume, 2 x Tone

přepínač snímačů: pětipolohový

další přepínače: 2 x boost; rozepínání cívek humbuckeru

elektronika: aktivní

napájení: 9V baterie

Texas je po Aljašce druhým největším spolkovým státem USA, o rozloze 695 622 km2 a s 24 miliony obyvatel. Rozkládá  se na jihu USA u pobřeží Mexického zálivu při hranici s Mexikem. Hlavním městem je Austin, největším městem je však Houston. V Texasu žije početná menšina českých  přistěhovalců. V tomto státě se používá trest smrti. Také  zde bydlí prezidentská rodina Bushů. (zdroj: Wikipedia)

www:www.bladeguitars.com

Klady: 
vynikající dílenské zpracování
použité materiály
univerzálnost
cena
aktivní elektronika
kvalitní design
Zápory: 
komplikovaný přístup k baterii
snad jen pro někoho paradoxně aktivní elektronika
Autor: 
Luboš Malý