zobrazit:

Bicí souprava Natal - překvapení od Marshalla!

Testovaný nástroj(e): 

Bicí souprava Natal. Novinka z produkce Jima Marshalla. Cena je 49 000 Kč.

Historie firmy Marshall je tak bohatá a známá, že je zbytečné s ní seznamovat čtenáře tohoto článku, popisujícího, dá se říci, převratnou novinku. Rozhodně je to velká novinka pro mne a ve snu by mě nenapadlo, že tomu je opravdu tak. I proto mě velice zajímalo, jak tato novinka obstojí v záplavě konkurence jiných značek.

Pro každého je firma Marshall synonymem kytarových aparátů a kytarového zvuku, který je slyšet na nesčetných nahrávkách různých interpretů celého světa. Co však málokdo ví, přiznám se, že včetně mě, je to, že Jim Marshall je bubeník. Možná to pro některé z vás není až taková novinka, ale předpokládám, že nejen já patřím k nesčetným sympatizantům bicích, ke kterým se tato informace dostala až nyní. Zjednodušeně řečeno, firma Marshall začala vyrábět bicí a pouze ne nějaké základní sety, ale slušně na první pohled vypadající profesionální soupravy s povedenou mechanikou. Výroba probíhá ve stejně továrně, kde produkují i kytarové aparáty, v Miltone Keynes. Pro uklidnění fanoušků kytary: bedny a zesilovače vyrábějí i nadále.

Novinka

K dispozici pro test jsem dostal soupravu Natal o rozměrech 10 x 8”,12 x 9”,14 x 14”,22 x 18” a snare 14 x 5,5”. Samozřejmostí nabídky jsou různé konfigurace podle požadavků zákazníků. Materiál, ze kterého byla tato souprava vyrobena, bylo bubingové dřevo, přesněji řečeno dýha. Barva byla Black to Pelwet Mist. Samozřejmě firma Natal má v nabídce i jiné materiály. Jsou to kromě bubingy bříza, javor, jasan a ořech. V produkci malých bubnů jsou k dispozici samozřejmě i kovové bubínky z mnoha materiálů - ocel, mosaz, bronz a další.

Při prvním pohledu na tuto soupravu mě napadlo, že jsou to kopie DW, respektive PDP. A opravdu mě zrak nešálil. Dokonce stojan pro snare je totožný s DW mechanikou.

Pojďme se ale podívat na tuto novinku podrobněji

Veškeré korpusy bubnů jsou nevrtané, využívají tzv. Natal resonance systém. Jedná se podobný systém, který dnes již používá řada firem, kdy je veškerá mechanika ukotvení bubnu spojena pouze s mušlemi korpusu. Dnes už se tento způsob využívá téměř u všech výrobních řad renomovaných značek výrobců bicích, včetně jejich low-end serií. Bubinga je velmi těžké tropické dřevo, které dává bubnům plný tón a dostatek basů. Veškeré korpusy jsou ze sedmi vrstev dýhy. Povrchová úprava je vysoce lesklý lak. U souprav z bubingy této značky si můžete vybrat ze čtyř barev. Přírodní bubinga, zelenou s fadem do modré, červenou s fadem do oranžové a mnou testovanou černou s fadem do cínové. Na každém bubnu je viditelně umístěno logo firmy. Mušle jsou oblého tvaru, velmi podobné těm, které jsou k vidění u bubnů firmy PDP. Tom 10 má šest ladicích šroubů, tom 12 jich má sedm, floor 14 má osm ladicích šroubů. Snare můžeme ladit pomoci deseti ladících šroubů a basový buben také pomocí deseti šroubů.

Na soupravě byly nataženy blány Aquarian. Nejednalo se však o standardní blány, ale tzv. převozky. Byly sice pískované, ale kvalita pískovaní se s klasickými texture coated nedá srovnat. Ze spodu byly nataženy klasické čiré jednovrstvé blány. Stejně tak tomu bylo i na basovém bubnu. I vzhledem k použitým blanám na tomech byl zvuk po krátkém ladění velice příjemný. Hlavně mě bavilo, že tomy nehoukaly a byly zvukově velice krátké, což se hodí ideálně pro zvučení. K velkému prodloužení tónu nedošlo ani změnou ladění,což je velice praktické. Tím samozřejmě nechci říci, že tomy nezní, právě naopak. Samozřejmě, že větší změnou ladění, hlavně spodní blány lze dosáhnou delšího sustainu. Každopádně základní zvuk tomů s těmito blánami byl velice slušný. Jejich zvuková barva byla plná a hutná, jako je pro bubingu charakteristické. Tím, že tomy zněly krátce, samozřejmě ve spojení s použitými blánami, byl výsledný zvuk poněkud sušší. Nejlépe ze soupravy zněl snare. Bubinga mu dává dostatek basů a i při vyšším ladění si zachovává stále plný hutný zvuk. Velice se mi líbila mechanika struníku. Artikulace bubnu byla velmi přesná a i jemnějších pasážích nepřezníval struník s rušivými přezvuky. Bohužel nejhůře, a to o několik tříd, na tom byl basový buben. Ten jakoby k této soupravě vůbec nepatřil. Postrádal basy a zvuk byl hodně krabicový. Bohužel jsem nemohl se zvukem bubnu příliš experimentovat, jelikož se jednalo o test naprosto nových, ještě ani neoceněných bubnů. Přední blána byla plná a hrací, jak jsem psal výše, čirá jednovrstvá. Byl jsem dost překvapen, jaký propastný zvukový rozdíl je mezi velkým bubnem a ostatními nástroji soupravy. V každém případě mé hodnocení zvuku basového bubnu není dost relevantní, jelikož jsem neměl možnost použít jinou blánu, popřípadě udělat díru do přední blány a experimentovat s tlumením. Zkoušel jsem pouze různé způsoby ladění, ale ani při jednom jsem nedošel k úplně uspokojivému závěru. Dost mě to překvapilo, vzhledem k tomu, že se jedná o bubingové dřevo. Ale v každém případě pomůže změna hrací blány a naladění s tlumením.

Hardware

Co se týká mechaniky, firma Natal produkuje dvě řady, a to Standard a Pro Serie. Rozdíly jsou samozřejmě v robustnosti. V každém případě naprosto tato mechanika splňuje požadavky hráčů a výborným bonusem je u činelových ramen bezzoubkové nastavení u poslední části ramene. Tím pádem si činel můžete dát opravdu do libovolné polohy. Samozřejmostí jsou paměťové objímky na stojanech. Způsob kloubů pro uchycení tomů dovoluje také libovolné a pohodlné nastavení polohy a neméně důležitý detail jsou také dostatečně dlouhé nožičky u floor tomu.

Závěr

Je vidět, že Jim Marshall pojal výrobu bicích opravdu vážně, a snad se této značce bude dařit nejen díky spojitosti se jménem Marshall. V každém případě to nebude mít v záplavě konkurence jednoduché. Jedná se však o kvalitní nástroj, který si zaslouží pozornost.

model: M KK-BB-F22-P Natal Bubinga

materiál: bubinga

barva: Black to Pelwet Mist

ráfky: ohýbaná ocel

rozměry: 10 x 8”,12 x 9”,14 x 14”, 22 x 18”, 14 x 5,5”

Cena: 49 000 Kč

Historie firmy Natal sahá až do roku 1958, zabývala se však hlavně výrobou perkusí a již od počátku se stala legendou. Dá se říci, že až Jim Marshall navázal na tradici firmy a začali se vážněji zajímat i o výrobu bicích souprav. Jak Jim Marshall říká, jde mu o udržení britského dědictví ve výrobě kvalitních bicích.

Klady: 
kvalitní dílenské zpracování
robustní mechanika
povedený bubínek zvukově i mechanicky
Zápory: 
slabší zvuk basového bubnu oproti ostatním nástrojům soupravy
Autor: 
Václav Zima