zobrazit:

Behringer Wing - digitální mixážní pult s dotykovou obrazovkou a spoustou funkcí

Testovaný nástroj(e): 

Behringer Wing je novou vlajkovou lodí společnosti a jedná se o digitální mixážní pult s dotykovou obrazovkou a spoustou funkcí, efektů, kanálových vstupů a výstupů. Cena je 81 990 Kč.

 

Za okny zuří Covid 19. Panika, kterou vyvolal, udělala svoje. Zákaz volného pohybu osob, zavřené hranice, hospody a zrušené všechny kulturní akce. Hrozná doba. Překvapuje mě, jak málo jsme na takovou situaci připraveni a také si uvědomuji, jak jsme vlastně zranitelní. Ze zvukaře se stal přes noc zbytečný člověk a ze skladu aparátu jen hromada nepotřebných „kejsů“. Nicméně mi tato situace pomohla. Dostal jsem spoustu volného času, a tak mám na tento test velký prostor. Věřím, že netradiční pojetí testu vám pomůže při rozhodování a také se základním nastavením. Věřím také, že se situace dostane do normálu co nejdříve, a zašlapaná kultura povstane z prachu a popela, jako bájný Fénix.

Behringer Wing je novou vlajkovou lodí společnosti a jedná se o digitální mixážní pult s dotykovou obrazovkou a spoustou funkcí, efektů,

kanálových vstupů a výstupů. Nenahrazuje ovšem úspěšnou řadu mixážních pultů X32, ta pokračuje dál. Nový firmware z ledna letošního roku, který obsahuje pět nových vlastností, devět vylepšení a čtrnáct oprav chyb napovídá, že X32 rozhodně nepatří do starého železa.

 

Pult, který vám roste pod rukama

Jednoduchý tvar, připomínající spíše staré pokladny, solidní zpracování a překvapivá mechanická stabilita. To jsou moje první. Po zapnutí pak rychlost naběhnutí, potenciometry citlivé na dotek a velmi kvalitní sklopný desetipalcový dotykový displej. Po připojení do systému mě rovněž zaujala vysoká zvuková kvalita a velmi nízká latence pultu. Po seznámení s pultem oceníte chytré rozvržení jednotky s dobře uspořádanými ovládacími prvky.

Přiznám se, že v první moment po vybalení z kartonu a zapnutí jsem byl trochu zklamaný. Fadery se pohybovaly pomalu, asi jako na Soundcraft Vi1 s prvním firmwarem a byly bez možnosti rychlost změnit. Tapování efektů delay šlo pouze na stránce efektu apod. Tak jsem nahrál nejnovější firmware (FW), a ejhle, vyřešeno. Dívám se na historii FW a říkám si: „To už je sedmý FW za půl roku? Co se to děje? To je víc aktualizací, než má většina pultů za celé období.“ Tak jsem si začal procházet historii změn jednotlivých verzí FW a došlo mi to. Nešlo jen o nějaké záplatování. Každá verze přinesla kromě vylepšení či rozšíření jednotlivých funkcí také funkce nové, nové možnosti konektivity... Obvykle má každá nová verze FW kolem 20-40 změn. A to je asi tím „nej“ celého pultu: Ta obrovská podpora výrobce, který reaguje na podněty z praxe, a pult vám vlastně roste před očima. Vy se rozhodnete, která verze FW vám nejvíc vyhovuje. Člověk si uvědomí, že si vlastně nekoupil jenom pult. Koupil si i obrovskou podporu.

Wing má několik zajímavostí, které jej odlišují od ostatních pultů. Především se jedná o nový úhel pohledu na mixážní pult. Zatímco u ostatních konzolí je vstup jen číslo, zde se na něj pohlíží jako na „zdroj signálu“. To znamená, že vstupy a kanály pultu je třeba posuzovat samostatně. Vstupu jako zdroji signálu přiřazujeme popisek/obrázek, který se ale nemusí shodovat s popiskem kanálu, který jej dále zpracovává. Dále přiřazujeme gain, 48 V, definujeme, zda je vstup mono, stereo, nebo mid/side (o tom následně). Dále můžeme přiřadit tagy, zde konkrétně mute skupinu(y) (MG). Poslední možností je potom mute zdroje, které se ovšem opět neshoduje s mute na přiřazeném kanálu. Může vám to připadat zbytečně komplikované a matoucí. Vždyť se můžete dostat do situace, kdy nepůjde signál do kanálu, který je „odmutovaný“, mikrofon i kabeláže zkontrolované... a vy jste si jen omylem zamutovali zdroj, nebo jej přiřadili do skupiny MG, která je „zamutovaná“. Vše ale spočívá v tom, že máte mnohem více možností. Jeden zdroj můžete třeba přiřadit více kanálům, zpracovat jinak a následně smíchat dohromady. Třeba zpěv kombinovaný s přebuzeným zpěvem zde bude hračkou. A to bez komplikací způsobených například zpětnou vazbou či změnou množství harmonických při sepnutí přebuzení. Jednoduše zpěv naroutujeme na dva kanály a budeme je zpracovávat samostatně.

Další výraznou zajímavostí je možnost zpracování signálů nejen mono/stereo, ale „nově“ i signály mid/side. Jedná se o dvoukanálové zpracování signálu, kdy jeden kanál je mono a druhý zpracovává obě krajní pásma. Koncept mid/side processing pochází z mikrofonu patentovaného Alanem Blumleinem v roce 1934. Jednalo se o jeden kardioidní mikrofon (uprostřed) a jeden „osmičkový“ mikrofon, který snímal obě strany. Tento předchůdce stereo signálu má zajímavé zvukové možnosti. Citlivým nastavením můžeme dostat konkrétnější (tvrdší) zvuk, s minimem fázových posuvů a nevyvážeností. Umím si představit snímání a zpracování signálů z kytar, jednotlivých sekcí sborů, vokálů, orchestrů... právě touto technikou.

Dalším velmi zajímavým řešením je novinka Auto Pilot. Jedná se o automatické míchání / automatické řízení zisku kanálů ve dvou skupinách po 16 vstupních kanálech. Spolehlivý a rychlý algoritmus automaticky sleduje, který mikrofon přijímá nejvyšší úroveň, zvyšuje zisk tohoto kanálu a zároveň snižuje součet zisku všech ostatních kanálů ve stejné skupině. Hladina okolního hluku zůstane trvale nízká, zatímco srozumitelnost a odolnost před zpětnou vazbou se výrazně zvýší. Je to ideální nástroj pro firemní akce, panelové diskuse, bohoslužby nebo pro diskuze s několika řečníky.

 

 

Předzesilovače

Kvalitu zvuku mixážního pultu tvoří mimo jiné i kvalita předzesilovačů a výstupních zesilovačů. V pultu najdeme špičkové předzesilovače Midas, konkrétně z řady Pro. Všichni, co jsme s touto řadou pracovali, víme, že se jedná o předzesilovače prvotřídní, s výborným zpracováním zvuku. Zpracování a správa signálů se provádí při 40bitovém rozlišení, které pracuje se vzorkovací frekvencí až 48 kHz. Jediné, co mě trochu zarazilo, bylo slabé, ale slyšitelné „lupání“ při změně nastavení gainu při současném průchodu signálu daného vstupu. Tímto neduhem ale trpí i X32 a jedná se zřejmě o šelest vzniklý při přepínání odporových dekád. Věřím, že některá z dalších verzí FW toto vyřeší.

 

 

Pluginy

S aktualizovaným FW 1.06 nabízí Wing mnoho efektů a plug-inů, od různých typů ekvalizéru přes dynamické procesory, simulace magnetického pásu, hally a delaye po simulace kytarových lampáčů, baskytarových předzesilovačů, Leslie, chorusy... Opravdu veliké množství, z velké části skvěle použitelných procesorů.

Premium FX se může pochlubit osmi procesory se skutečnými stereotypy, včetně velkolepých emulací některých nejuznávanějších reverbů, originálních algoritmů TC VSS3, emulací efektů Lexicon, Quantec a EMT. Fantastická zpoždění, zdvojení hlasu, chromatická korekce výšky tónu, saturace magnetofonového pásu a další možnosti k tomu...

Další sada osmi procesorů (true stereo) poskytuje širokou škálu modulací, vyrovnávání, dynamiky a nelineárních efektů, a dokonce čtyři kultovní kytarové zesilovače se simulacemi reproboxu.

Co je zde nutné zmínit, je fakt, že díky rozsáhlému vybavení plugi-ny je za určitých okolností možné pult používat jako CMK (centrální mozek kapely). :-) Tedy hrát kytary, basu, klávesy... jen přes DI boxy přímo do pultu a přes MIDI nebo wi-fi je ovládat přímo z pódia a do vlastního monitoru si pouštět hotový (třeba nakreslený) zvuk. Toto je druhá zásadní novinka v pojetí digitálních mixů a uvidíme, zda se časem stane standardem, či upadne v zapomenutí. Mně osobně se to jeví jako výborný nápad a na pult jsem si s kytarou výborně zahrál. Ale o tom více v sekci Wing prakticky.

 

 

Konektivita

Na zadním panelu pultu najdeme kromě osmi vstupů XLR/kombo, osmi výstupů XLR, osmi 6,3mm stereo vstupů jack a osmi 6,3mm stereo výstupů jack také tři zvukové síťové porty AES50 SuperMAC pro připojení digitálních stageboxů nebo sdílení až 144 vstupních a 144 výstupních kanálů s jinými mixážními pulty. S kvalitním kabelem CAT5 můžete natáhnout až 80 m. K dispozici máme 48 x 48 kanálů USB audio a dalších 64 x 64 kanálů Audio over IP (volitelný modul AoIP) plus stereo I/O AES/EBU. Wing je dodáván s nainstalovanou kartou Wing-Live, která umožňuje zaznamenat až 64 kanálů se zvukem 48 kHz/32 bitů na pár SD nebo SDHC karet. K dispozici budou do budoucna i další možnosti rozšíření, jako jsou ADAT, MADI, DANTE a WSG. Tyto karty přijdou do slotu na zadním panelu - výměnou za Wing-Live.

Zcela nové rozhraní Klark Teknik StageConnect umožňuje přenos 32 kanálů 24bitového zvuku se submilisekundovou latencí spolu s řídicími daty a 18 W napájecí energie přes jediný standardní mikrofonní XLR kabel. Vzhledem ke své flexibilitě a snadnému použití se toto rozhraní může stát budoucností XLR. Behringer uvažuje o otevření této implementace dalším vývojářům, což by jim umožnilo vytvořit vlastní projekty. Využití najde nejen při osobním - individuálním monitoringu.

Mix je kompatibilní se stageboxy Behringer a Midas, kabel musí být STP, stejně jako v případě pultů M32 a X32.

Dále je možné připojit MIDI zařízení a dvojici 6,3mm konektorů jack GPIO, které zajišťují univerzální rozhraní pro dálkové ovládání.

Pro bezdrátové ovládání pultu je na stránkách výrobce ke stažení aplikace Copilot Android. Nainstalování a nastavení je jednoduché, jen připomínám nutnost routeru a krátkého síťového kabelu.

 

 

Rozložení ovládacích prvků na pultu.

Pult je standardně koncipovaný tak, že v levé části najdete vstupní kanály, uprostřed sekce Bus/DCA/Matrix a v pravé části pak Main/Matrix. Listovat jednotlivými vrstvami můžeme pomocí ovládacích tlačítek na levém boku každé sekce. A to jednak běžnějším způsobem - tedy vrstvy se nachází nad sebou a přepínají se pomocí tlačítek 1-12, 13-24... - nebo způsobem obvyklejším spíše u pultů Midas, tedy listovat vrstvami vedle sebe, a to tlačítky s šipkami. Každá sekce je ještě vybavena vrstvou Bus, Masters a dvěma uživatelskými vrstvami User 1 a User 2, rovněž důležitým tlačítkem Select.

Vstupní sekce má tedy kromě výše uvedeného, tlačítka 1-12, 13-24, 25-36, 37-40 a Aux In. Každý vstupní kanál má 100mm fader s nastavitelnou rychlostí chodu. Jsou tiché a nebudou rušit i velmi tiché pasáže vystoupení. Nad ním obvyklé Mute a kanálový indikátor, který zobrazuje nejen úroveň signálu, ale také sepnutí Gate, indikaci činnosti dynamického procesoru a úroveň omezení. Tato nadstandardní výbava u pultu dané cenové kategorie určitě potěší. Následují obvyklá tlačítka Solo a Select a kanálový displej, kde si kanál popíšete, nastavíte barvu nebo přidáte obrázek nástroje, pro snadnou orientaci. Vzhledem k tomu, že každá sekce pultu může být použita i pro vstupy, je tato výbava shodná pro všechny vstupy/výstupy.

 

 

Střední sekce pultu disponuje krom výše popsaného také tlačítka DCA, Main Matrix, Aux In a velmi důležitým tlačítkem SOF Flip. Toto tlačítko slouží jako jedna z možností (ta rychlejší) přidání nástrojů do odposlechů, „busů“, „mainů“... Je důležité si uvědomit, že pokud třeba tímto tlačítkem nepřidáme kanál do výstupu Main, nebude nám v PA systému hrát. Jak s tlačítkem SOF Flip pracovat, se dočtete v sekci Wing prakticky.

Pravá sekce pultu nabízí kromě již uvedeného také tlačítko Inputs. Je to proto, že i tato sekce umožňuje ovládání vstupních kanálů.

Mezi prostřední a pravou sekcí najdeme nesmírně užitečnou sekci Custom Controls, která nám umožní si pult přizpůsobit podle našich potřeb a preferencí. Můžeme si sem dát ovládání efektů, procesorů, ale také mute skupin apod. To vše velmi jednoduše a přehledně prostřednictvím tlačítka View. Ve spodní části sekce se potom nachází čtyři navigační šipky a datové kolečko pro ovládání DAW, stejně jako USB audio a přehrávače Wing-Live. Datovým kolečkem také můžeme měnit hodnoty - třeba efektů, například množství hallů. Stačí stisknout a držet předvolené tlačítko a současně otáčením kolečka měnit hodnotu.

Tak, a pojďme se kouknout na horní polovinu pultu. V levé části najdeme sekci Monitoring/Talkback/USB. Jak název napovídá, jedná se o nastavení monitorů, sluchátek, komunikace zvukař - pódium; také umožní připojit USB flash disk pro přehrávání muziky nebo pro nahrávání až čtyř stop současně. Podotýkám, že pult podporuje jen wav. Ostatní formáty (mp3, FLAC... nevidí).

Prostřední části logicky vévodí krásný desetipalcový dotykový displej. Je možné jej nastavit do libovolné polohy a následně zase sklopit pro jednoduchou přepravu. Vlevo najdeme tlačítka pro výběr zobrazení, pod ním šestici na dotyk citlivých otočných kodérů, které po dotyku zobrazí svoji hodnotu. Práce s nimi je příjemná a rychlá. Vpravo potom najdeme tlačítko Ctrl/Solo, indikátor úrovně a jeden kodér a tlačítko, které můžeme využívat třeba pro editaci efektů, typicky pro tapování efektů delay. Tato dvojice je ale funkční, jen pokud jste na stránce efektu.

Vpravo od displeje najdeme inovativní sekci Channel Strip. Po stisknutí tlačítka Select nad vstupním kanálem se nám zde ihned zobrazí kompletní důležité informace o kanále. A to nejen základní informace, ale i to, kam je signál kanálu dál odeslaný. Otočné kodéry v horní části sekce po dotyku zobrazí, k jakému procesu jsou přiřazeny, a graficky/numericky proces zobrazí na displeji. Editace je samozřejmostí. Spodní část této sekce umožňuje ovládání EQ. Channel Strip sekce umožňuje tedy práci dvou zvukařů současně. Díky rozměrům pultu je to pro dva zvukaře/sportovce i možné, přiznám se ale, že pokud na pultu dělám sám, je práce na hlavním displeji tak přehledná a rychlá, že jsem tuto sekci Channel Strip vlastně nepoužíval. Je to ale o zvyku.

Poslední sekcí pultu je 4-Channel sekce v pravém horním rohu. Tato sekce úprav nabízí speciální sadu vyhrazených ovládacích prvků. Mohou to být parametry jako je zisk, pan, filtry, nebo posílání efektů pro vybranou skupinu čtyř kanálů. Myslím si, že tato sekce dozná v některých z následujících FW změny. Mám za to, že spousta funkcí pultu ještě není odemčena.

Pult jsem nemohl testovat díky Cov19 omezením na živé produkci. To mě moc mrzelo a tajně jsem doufal, že uvolňování omezení bude rychlejší. Ale i tak mohu říci, že zvukově je na tom Wing velmi dobře. Moje oblíbené a naposlouchané nahrávky zněly výborně a kvalita efektových procesorů je překvapivá. Mám za to, že tento pult bude nepochybně bestsellerem.

 

 

Závěr

Behringer Wing je velmi dobrým pultem s výborným poměrem cena/výkon. Pokud vás neodradí nová koncepce definování zdrojů signálů a kanálů, na kterou si člověk opravdu musí zvyknout, máte v ruce nástroj, který každou aktualizací roste. Práce s ním je rychlá a přehledná. Je to i tím, že umožňuje do značné míry přizpůsobení vašim požadavkům a potřebám. Zajímavou možností je, že za určitých okolností může být takovým „all in one“ srdcem kapely, kdy muzikanti mohou hrát přímo do něj a využívat jeho procesory a simulace. Každopádně se určitě neztratí ani na středních akcích, kde kapeloví zvukaři nemusí řešit routing. Pokud v pultu nastavíte základní typy ekvalizérů, efektů, kompresorů a gateů, určitě nebude problém. Ovládání je principiálně shodné s ostatními pulty.

Desetipalcový displej je super. Dobře se s ním dělá, nastavíte si takový úhel, jaký potřebujete. Je „akorát“ citlivý, nepřeskakuje ani při vyšších hlasitostech. I se silnými prsty můžete dělat dobře svou práci. Nestalo se mi, že bych musel na displeji „datlovat“ - tedy opakovaně klepat, abych se dostal k nějakému parametru. Jak všichni víme, jsou pulty, kde se silnějšími prsty musíte klepnout i třikrát, než se zobrazí to, co potřebujete.

Myslím si, že díky příkladné podpoře výrobce a jeho vývojářů, kteří spolupracují s uživateli a jejich nápady a připomínky zapracovávají do nových aktualizací, je Wing skvělým nástrojem nejen pro kapelové zvukaře, divadla, ale také se už objevuje ve zvukařských firmách. Je dobré si uvědomit, že Wing je v tuto chvíli vlastně jen „polotovar“, který zatím zdaleka nenabízí vše, co umí. Bude ještě chvilku trvat, než se vše doladí. Nutno ale říci, že už nyní, s posledním FW 1.06, je Wing plnohodnotným pultem se spoustou nadstandardních možností. Z diskuzí na netu vyplývá, že se majitelé Wingů vyloženě těší na každý nový FW. Například se očekává, že s dalším firmwarem přijde DAW Control, kdy všechny fadery budeme moci ovládat přes HUI a Mackie Control DAW. Uvidíme, kdy se ve FW objeví již dříve ohlášený vícepásmový kompresor, který bezpochyby ocení zvukoví mistři nejen na výstupních kanálech. Za celou dobu testování mi pult nezamrzl, nebo se „nezpomalil“, a to ani při použití velkého množství efektů a simulací.

Takže co říci na úplný závěr? Po skvělém startu přeji křídlu úspěšný a dlouhý let. :-)

 

Technická specifikace

Počet kanálů 48 (40x kanál, 8x aux)
Vstupy – mikrofonní předzesilovače 8x XLR / 6,3mm jack combo (mic/line), fantomové napájení
Výstupy – Main 8x XLR
Digitální vstupy 1x XLR (AES/EBU), 3x EtherCON (AES50 SuperMac), 1x XLR (StageConnect)
Digitální výstupy 1x XLR (AES/EBU), 3x EtherCON (AES50 SuperMac), 1x XLR (StageConnect)
Send/Return I/O 8x 6,3mm jack TRS (aux in), 8x 6,3mm jack TRS (aux out)
Buss/Group 8x Stereo Matrix, 4x Stereo Mains, 16x Aux Stereo Bus
Insert Dual Inserts per Bus, FX Insert Slot
MIDI I/O In/Out
Datový vstup/výstup 2x ethernet (Control / Audio Network)
Dálkové ovládání 1x 6,3mm jack (GPIO 1–2), 1x 6,3mm jack (GPIO 3–4)
USB 1x typ B, 1x typ A
Připojení k počítači USB 2.0 (48 x 48)
Rozšiřující sloty vstup/výstup 1x rozšiřující port
Sluchátkový výstup 2x 6,3 mm jack
Fadery 24x 100 mm, motorizované
Rozlišení A/D 24 bitů/192 kHz
EQ pásma 6pásmový parametrický ekvalizér (kanál), 8pásmový parametrický ekvalizér (bus), doplňkové ekvalizéry a konfigurace
Efekty 8x prémiové FX stereo procesory, 8x standardní FX stereo procesory, 5x variabilní plug-in sloty
Zpracování signálu full dynamics processing
Ovládání DAW HUI, Mackie
Displej 10” dotykový displej, nastavitelné otočení
Paměť 2x slot pro SD kartu (dual 32 track max)
Napájení standardní IEC kabel
Rozměr 20 x 57,40 x 87,10 cm
Hmotnost 24 kg

 

https://www.behringer.com/Categories/Behringer/Mixers/Digital/WING/p/P0BV2#googtrans(en|en)

 

Klady: 
příkladná podpora výrobce
velmi dobrý poměr cena/výkon
rychlost najetí pultu do 11 s
možnost plnohodnotného nahrávání přímo v pultu
bohatá výbava efekty a simulacemi
velmi malá latence
promyšlený a pohodlný způsob rozkopírování parametrů do ostatních kanálů, auxů...
chytré mute při zap/vyp 48 V
Zápory: 
komplikovanější výměna firmware
slabé „lupaní“ při změně ovladače Gain
Autor: 
Stanislav Zhejbal