zobrazit:

BBE Sonic Maximizer 882i - zvuková leštěnka

BBE Sonic Maximizer 882i rackové zařízení sloužící pro vylepšení zvuku. Určené pro muzikanty i zvukaře.

Než jsem se pusil do testování Maximizeru, snažil jsem se toho načíst a naposlouchat co nejvíc. K mašince jsem přistupoval s despektem, protože když někdo tvrdí, že po prohnání signálu “kouzelnou krabičkou” bude vždy a všechno hrát lépe, působí to přinejmenším podivně.

A pak už jsem měl BBE doma. Jenže běžel čas a já nevěděl, jak tuhle recenzi uchopit. Pořád ve mně hlodal technik; musel jsem to přece rozpitvat, rozebrat do mrtě a pak říct “jo chlapci, takže funguje to takhle”. Neustále jsem se snažil měřit charakteristiky, spektrální a fázové, a já nevím co ještě. Zkoušel jsem dělat grafy, sekal jeden obrázek za druhým a srovnával a srovnával. A taky neustále oddaloval termín odevzdání.

Ale vzdal jsem to. Beru tuto recenzi jako normální člověk, kytarista, který má prostě zapůjčenou rackovou hračku a chce si vyzkoušet, co to umí. Bez potřeby zkoumat co je uvnitř. Prostě hraje - nehraje.

Vzhled

Jedná se o klasické rackové zařízení. Čelní panel je vyveden v příjemné stříbno-červené kombinaci. Hloubka přístroje je sympaticky malá. Vzadu výstupy, vpředu ovládání, signalizace a centrální vypínač.

Model 882i má dva kanály s nezávislým nastavením. Míru vybuzení signalizuje pětice LED diod. Potenciometr Lo Contour slouží pro nastavení úrovně úpravy zvuku basů. Kroutítko “Process” pro nastavení úpravy středů. Další ovládací prvky zde nejsou. Nelze měnit úroveň vstupního signálu. Máme zde pouze signalizační diody.

Uprostřed čelního panelu leží přepínač Bypass. Je společný, takže není možné jeden kanál nechat zapnutý a druhý vypnout. Výrobce říká, že Maximizer je true bypass. Není to tak docela pravda. Na signálu jsou stále navěšené vstupy operačních zesilovačů.

Vstupy nejsou určeny pro přímé připojení mikrofonu či nástroje. Jejich impedance je vysoká, a proto je nutný předzesilovač.

Vzadu máme pro každý kanál dva páry konektorů. Můžeme si vybrat mezi symetrickými XLR nebo TRS. Jsou zapojené paralelně. Vedle nich leží euro konektor pro přívodní šňůru a přepínač napájecího napětí 230 V /110 (pouze u EU verze) V.

Propojení

V manuálu najdeme několik modelových zapojení. Přístroj je určen jak pro zvukaře, tak pro muzikanty - kytaristy, klávesáky, basisty či harmonikáře. Mašinka by měla být v řetězci vždy na konci před zesilovačem. Jedinou výjimkou jsou Reverb a Delay. Ty by měly ležet vždy za BBE. Pokud by tomu tak nebylo a do 882i by vstupovala ozvěna z delaye či hallu, přístroj by neuměl správně vyhodnotit potřebná pásma pro provedení korekcí. Zkoušel jsem mít reverb před BBE (náhodně, ještě před tím, než jsem toto doporučení od výrobce objevil) a při vyšších hodnotách úrovně dozvuku bylo znát, že chybí detaily a  zužoval se pojem o prostoru.

Takže jak to hraje?

Nedá se nic dělat, ale musím přiznat, že to šlape tak, jak píše výrobce na krabici. Jsou výšky čitelnější, jiskřivější a lépe čitelné? Jsou basy pevnější a harmonicky bohatší? Je zvuk vřelejší a získá muzikálnější charakter? Odpovědi jsou ano, ano, ano. Fakt to funguje.

Zkusím to popsat vlastními slovy; Je to jako když se píchnete do dokonalého PA, které přenese všechny detaily. Jak Pink Floyd na Strahově, kde šlo vnímat krystalicky čistě každý detail, kde si člověk připadal spíše jako u HiFi soupravy než na koncertě. Je to jako když máte hřeben, který náhle urovná rozcuchané vlasy - rozuměj zvuky a frekvence. Je to jako když proženete zvuk parametrickým EQ, který je v každé vteřině nastaven na ideální hodnoty. Je to jako když... Zkrátka zvuk je takový, jak slibuje výrobce. Zní to prostě líp.

Navíc Maximizer není jako kompresor, který nahrávku nejprve rozsvítí, na první poslech se zdá skvělá, ale posléze vnímáme, jak je to ploché, bez dynamiky, sterilní. A unaví to uši. Ne, tak to u BBE není.

A ještě jeden postřeh - u krátké kytarové pasáže se mi podařilo nastavit korekce komba tak, že se zapnutým BBE nebyl znát téměř žádný rozdíl. Korekce se nekonaly. Ale jakmile jsem začal hrát jiný akord, pevně nastavené korekce už opět nefungovaly a vliv BBE byl patrný.

Není odvrácené strany?

Je i není. Pokud hrajete s BBE déle, začnete vnímat i jiné aspekty téhle kouzelné krabičky. Primárně je to postřeh, že zvuk může ztratit jistý osobitý charakter. S Maximizerem máme zvuk stále navoněný. Je to dáma ve večerních šatech užívající luxusní parfém. A to i přes to, že se zrovna nejede na ples, ale do Tater. Zvuk ztratí charakteristickou špínu. Stane se skvělým, dokonalým, ale možná taky trochu skleněným a umělým. Jako když se díváte na hollywoodský film, kde je vše dokonalé, krásné herečky, stoprocentní herci. Ale záleží na scénáři a režii, jestli půjdete do kina znovu.

Od věci není definice z jedné netové diskuse, že “jestliže Maximizer používáte, budete znít jako nahrávky z rádia - skvěle, ale přitom tuctově”. Možná je to moc silné tvrzení, ale faktem je, že bluesman Maximizer neocení. Naopak artrockový či metalový kytarista se bát nemusí. Ať máte jakýkoliv aparát, zvuk se o třídu zlepší.

Závěr

Používání Maximizeru směřuje jak ke zvukařům, tak k muzikantům. Otázka trvalého používání by měla být rozmyšlena detailněji: Zda, kde a jak často jej budu využívat. Vůbec nepochybujme o tom, že se jeho používání může stát návykovým. Minimalistům může stačit jen nástroj, BBE a kombo.

V manuálu najdeme uvedené blokové schéma zapojení přístroje, což je chvályhodný počin. Jen málokterý výrobce je takto vstřícný. Výkres je datován 1998, takže koncept a zapojení jsou staré už nějaký ten pátek.

Není mi zcela jasná cenová politika BBE. Testovaný 882i je nejvyšším a taky nejdražším modelem za bratru šest tisíc. Což je docela dost. Dvoukanálový 382i, který se od 882i liší pouze společným ovládáním, chybějícími XLR konektory a chybějící indikací přebuzení je za polovinu. Znamená to, že v 882i je dvojnásobek elektroniky co v 382i? Možné to je, ačkoliv oba váží na chlup stejně.

Takže čím tedy vlastně BBE 882i je? Exciterem, kompresorem nebo snad ekvalizérem? Vším a ničím. Není totiž pochyb o tom, že tvoří vlastní váhovou kategorii.

parametr:Process modeBypass mode

THD:<0,025 %, 20-20 kHz<0,02 %, 20-20 kHz

frekvenční rozsah:závisí na nastavení10 Hz až 50 kHz, +-0,5 dB

max výstup:+23 dB

vstupní impedance:14,7 kΩ, symetrický, TRS nebo XLR

výstupní impedance:600 Ω, symetrický, TRS nebo XLR

rozměry: 48,3 x 14 x 4,3 cm

hmotnost:2,9 kg

Podle reklamní brožury má BBE Maximizer narovnávat změny zvuku, vznikající při reprodukci. Na cestě mezi reproduktorem a naším uchem nutně dochází k fázovým posunům jednotlivých pásem. Membrána reproduktoru je kónická, má omezenou tuhost, mechanickou setrvačnost. Tohle všechno má za následek, že reprodukovaný zvuk se liší od originálu. Výšky bývají postiženy více, basy méně. Maximizer zvuk upraví tak, že předem počítá s popsanými nedokonalostmi reprodukce. Jako když nahráváte balón před spoluhráče a nikoliv na něj, protože počítáte s tím, že se pohybuje.

Dva kanály můžeme využít více způsoby. Do sterea, jak je zřejmě výrobcem původně zamýšleno. Nebo pro dva nezávislé zdroje zvuku. Nebo také tak, že první kanál bude korigovat zvuk efektů zapojených před vstupem do zesilovače a druhý kanál bude mít na starosti efektovou smyčku.

Klady: 
výsledný zvuk
dva nezávislé kanály
jednoduché ovládání
signalizace vybuzení
Zápory: 
pro někoho může být zvuk moc učesaný a sterilní
nelze zapínat kanály separátně
chybí nastavení vstupní úrovně
cena
Autor: 
Ladislav Ptáček