zobrazit:

Avantone Pro CR-14 a CV-12 - páskový a velkomembránový elektronkový mikrofon

Avantone<B> </B>Pro CV-12: Velkomembránový elektronkový mikrofon pro studiové použití, vybavený interní elektronkou 12AY7 a externím napáječem s devíti možnostmi volby směrové charakteristiky. Cena je 14 090 Kč.
Avantone pro CR-14: Páskový mikrofon s dvojitým páskovým systémem a interním signálovým transformátorem. Cena je 8190 Kč.

 

Na trhu je nepřeberné množství mikrofonů, ale mikrofony Avantone Pro určitě nepřehlédnete kvůli jejich luxusnímu provedení a červené barvě těla. Nechte se svést krásnou červenou a pojďte s námi za Karkulkou...

Od českého distributora jsem dostal na testy dva modely: velkomembránový kondenzátorový CV-12 a menší, pasivní a páskový CR-14. Každý je zcela jiného charakteru, ale oba mají krásný design ve stylu červené Karkulky, a tak ani majitelé velkých sbírek mikrofonů je v nich určitě nepřehlédnou. Jaké jsou jejich základní vlastnosti?

Avantone Pro CV-12: velký elektronkový mikrofon s třiceti dvou milimetrovou pozlacenou duální kondenzátorovou vložkou s devíti přepínatelnými

charakteristikami a externím napájecím zdrojem. Avantone Pro CR-14: klasický pasivní páskový mikrofon s duální páskovou vložkou.

Co mají oba typy společného kromě toho, že jsou to mikrofony ze stejné stáje? Oba přišly v profesionálním balení, které navíc u CV-12 obsahovalo i náhradní gumičky do držáku (klasicky bolavé místo držáků kondenzátorových mikrofonů). Oba je radost držet v ruce, jsou skutečně moc pěkně provedené, radost nám trochu kazily jen oba vlastní držáky v takové „strojní“ šedivé barvě, která se nijak zvlášť nehodila k červeno-stříbrné kombinaci u obou mikrofonů. U páskového mikrofonu jsme navíc docela zápasili s tuhostí rozevíracího držáku, kdy jsme se báli, že krásný povrch mikrofonu při vkládání podřeme. Ale naštěstí to dopadlo dobře a my se mohli pustit do nahrávání. Tentokrát mne to inspirovalo k velkým srovnávacím testům. Vzniklo mnoho stop záznamů různých hlasů, které zpívaly vždy stejné části písní na desítky mikrofonů. Při následných poslechových testech jsme pak měli skutečně z čeho vybírat a oba testované mikrofony jsme skutečně prakticky otestovali v konkurenci jak levnějších, tak samozřejmě i výrazně, výrazně dražších mikrofonů.

Jak říkají zvukaři, každý mikrofon je pro něco dobrý. To znamená, že ani neexistuje nejlepší mikrofon na světě, vždy záleží na konkrétní aplikaci, hlasu, nástroji.

 

Avantone Pro CV-12

Pokud hledáte základní kámen do studia, bude z této dvojice určitě vhodnější CV-12, klasický lampový velkomembránový mikrofon s velkými možnosti změn charakteristiky.Podobné mikrofony jsou základem v podstatě ve všech studiích, nejčastěji se objevují s tranzistorovým předzesilovačem v těle nástroje, model CV-12 je elektronkový pro měkčí zvuk. Je osazen elektronkou 12AY7/6072A. Tato elektronka má stejné zapojení, ale menší zesílení než nejběžnější elektronka 12AX7, kterou najdete jak v mnoha jiných mikrofonech, tak také nejčastěji v kytarových zesilovačích. Firma Avantone chtěla získat měkčí, ale plný zvuk, takový, který bude harmonicky bohatý, ale nebude tak „ukřičený“. Proto zvolila tuto nízkoziskovou elektronku. Tato elektronka také osazovala kdysi do zesilovačů Fender v jejich bluesové éře, protože je právě zvukově měkčí.Na krásném těle mikrofonu najdete vcelku běžné přepínače HPF potlačení nejhlubších frekvencí pod 80 Hz a přepínač útlumu -10 dB pro nejhlasitější zdroje signálu. Co ale není vůbec běžné, je otočný devítipolohový přepínač na krabici napájecího zdroje, kterým volíte směrovou charakteristiku mikrofonu, a tak zatímco u běžných mikrofonů máte fixní kardioidní charakteristiku, případně přepínání na kulovou, zde máte i hyperkardiodní, a hlavně máte možnost měkce přecházet mezi charakteristikami právě díky devíti polohám.Jelikož mikrofon vyžaduje externí napáječ, je v balení rovněž sedmižilový kabel pro propojení.Celkově se jedná o vysoce kvalitní kondenzátorový mikrofon, přesně takový, jaký tak jako tak potřebujete, když chcete mít svoje studio a kvalitně nahrávat zpěv, akustické kytary a další akustické nástroje. Všechno je provedeno kvalitně, vše funguje přesně dle očekávání.

 

Avantone CR-14

Tento mikrofon je z úplně jiného segmentu trhu mikrofonů. Je to totiž páskový mikrofon, ten má svůj velmi charakteristický zvuk kvůli hliníkovému pásku, přes který se převádí zvuk na elektrické napětí. Páskové mikrofony nejsou univerzální pro masové „základní“ nasazení, ale pokud čtete hudební diskuse kytaristů či studiových zvukařů, velmi brzy zjistíte, že zatímco klasický dynamický nebo kondenzátorový mikrofon je taková základní nutnost, páskový mikrofon je taková jahoda na šlehačce: Prostě ho chcete mít právě proto, že hraje zcela jinak, a to se vám někdy zatraceně hodí. Zatímco u CV-12 máte možnost volit směrovou charakteristiku, u páskového mikrofonu to z principu nejde. Plochý hliníkový pásek přijímá signály shodně z obou stran, takže má klasicky osmičkovou směrovou charakteristiku. Uvnitř mikrofonu není žádná další přidaná elektronika, je tedy zcela pasivní se slabším výstupním signálem s integrovaným signálovým transformátorem. Pro tento mikrofon tedy rozhodně nezapínejte nějaké fantomové napájení, mikrofon je zcela pasivní. Specifický zvuk využijete často u určitých vokálů, ale nejčastěji se po něm u vás budou ptát elektrifikovaní kytaristé, u určitých typů zvuků je to takové to „mojo“ snímání kytarových aparátů.

 

Jak dlouho se používají páskové mikrofony? I když se v diskusích nepropírají u nás páskové mikrofony příliš dlouho, jejich historie je mnohem delší než ony diskuse. První páskové mikrofony se totiž datují až na začátek dvacátých let dvacátého století, kdy pánové Walter H. Schottky a Erwin Gerlach nejenže vyvinuli páskový mikrofon, ale zjistili, že když ho zapojí opačně, vznikne páskový reproduktor. To ale určitě se svým CR-14 nezkoušejte. Nebude to fungovat. První komerčně dostupný páskový mikrofon byl RCA Photophone PB-31 z roku 1931, který byl použit pro rozhlasová vysílání. A to už je blízko i vašim možnostem nasazení Avantone CR-14.

 

Zvuk a jeho „zvyklosti“

To je to, o co tu běží. Zvukaři na jednu stranu občas rádi experimentují, v produkčním světě ale mají svoje „zvuklosti“. Proto i my jsme pro eliminaci subjektivního vjemu při porovnání se našimi nejčastěji nasazovanými mikrofony použili jednak mnohem víc mikrofonů, ale hlavně nakonec i metodu „slepých“ poslechových testů, protože jsme nechtěli vyzdvihnout mikrofon, na který jsme dlouhodobě zvyklí.

Oba mikrofony fungovaly bezchybně. Velký kondenzátorový CV-12 byl zvukově typicky elektronkový s měkčím podáním, což se hodně projevilo při volbě různých typů předzesilovačů. Ano, to je právě to, že při použití elektronkového mikrofonu někdy může být elektronkový předzesilovač již moc a zvuk bude příliš „schovaný“ v měkkých tlustých středech elektronek, někdy tak bude pro nástroj lepší použít tranzistorový předzesilovač. Navíc pokud žádný speciální elektronkový předzesilovač nemáte, koupě CV-12 vám zajistí změkčení nabíraného zvuku právě díky integrované elektronce. Zvuk byl celkově kvalitní, velmi dobrá střední třída elektronkových mikrofonů, navíc s mnoha možnostmi úpravy charakteristiky, což se hodilo při testech snímání akustických nástrojů.

Rovněž jeho menší bratříček CR-14 si v rámci testů vedl velmi dobře: Typický zvuk páskového mikrofonu se všemi jeho „hliníkovými“ nádechy ve vyšších středech. Byl plně srovnatelný s našimi starými kousky, na rozdíl od nich ale navíc skvěle vypadal. U některých páskových mikrofonů občas mívám problémy s velmi hlasitými zvuky, kdy snímací pásek získává nelibozvučné vibrace, ale zde jsem si podobného chování nevšiml, dvojitý systém CR-14 snese až 145 dB SPL. Takže ano, kvalitní kousek mikrofonu, a navíc skutečně pěkný kus nábytku.

 

Závěr: Který vybrat?

A jsme v závěru a zároveň zase na začátku. Když jsem šéfredaktorovi říkal, že bych chtěl recenzi obou mikrofonů spojit, divil se, protože každý je přece jiný. A o to právě jde. Oba jsou od stejného výrobce, vyrobené jsou v podobném hezkém designu, oba poskytují profesionální zvuk ve své kategorii, a přesto si navzájem nekonkurují. Pokud hledáte dobrý základ pro studio, sáhněte pro klasice: CV-12 je zvukově kvalitní elektronkový mikrofon pro většinu aplikací, pokud chcete ale rozšířit možnosti svého zvuku o zcela odlišný zvuk, moc by vám další podobný nepomohl, ale pokud zvolíte páskový CR-14, získáte k CV-12 kvalitní, a přece tak odlišný charakter, který využijete asi nejčastěji pro snímání elektrických kytar (samozřejmě nejen), takže vaše zvuková paleta získá tu správnou pestrost. A barvy, to je to, o co ve zvuku hodně jde.

 

Technická specifikace

Avantone Pro CV–12
Typ mikrofonu elektronkový kondenzátorový
Mikrofonní vložka duální 32mm zlacená - membrána z mylaru (6char3m)
Směrová charakteristika 9 charakteristik, přepínatelných na napáječi
Přepínání na mikrofonu HPF 80 Hz a útlum –10 dB
Frekvenční charakteristika 20–20 000 Hz ±3 dB
Maximální SPL 136 dB
Odstup signál/šum 78 dB (A)
Citlivost –38 dB
Napájecí napětí 110/230 V (externí napáječ)
Hmotnost 0,8 kg
Rozměry 237 mm x 46 mm
Avantone pro CR–14
Typ mikrofonu páskový
Směrová charakteristika osmičková
Mikrofonní vložka dvojitá pásková 35 x 5 mm
Frekvenční charakteristika 30–15 000 Hz ±3 dB
Maximální SPL 145 dB
Odstup signál/šum 70 dB
Citlivost –52 dB
Napájecí napětí pasivní (bez napájení)
Hmotnost 0,49 kg
Rozměry 37 mm x 175 mm

 

 

http://www.avantonepro.com/cv-12.php

http://www.avantonepro.com/cr-14.php

 

 

 

Klady: 
design provedení
profesionální zvuk
přepínání charakteristik u CV-12
odolnost vůči vysokému SPL, zejména u CR-14
náhradní gumičky do pavouka u CV-12
Zápory: 
barva a povrchová úprava držáků
tuhost držáku u CR-14
Autor: 
Slávek Šámal