zobrazit:

Art & Lutherie G 13043 - akustická kytara

Akustická kytara typu dreadnought zn. Art &Lutherie model G13043. Made in Canada. Cena 11 900 Kč včetně DPH u Praha Music Center.

Ve frankofonní kanadské provincii Québec asi tak dvě hodinky cesty od Montrealu leží jedna malebná vesnice s necelou pětistovkou obyvatel, romantickým kostelíkem a ještě romantičtějším názvem La Patrie. A tady už takových nějakých dvacet let jistý pan Daniel Gervais se svým týmem nevyrábí stejnojmenné tvarohové sýry (jak by se snad někomu na první pohled mohlo zdát), nýbrž akustické kytary "nižší střední třídy" se značkou Art & Lutherie. A znalci už teď moc dobře vědí, odkud že to severní vítr vane. Značka Art & Lutherie totiž (řečeno komerční hantýrkou) už nějakou dobu spolu se značkou Seagull patří takzvaně do "světa Godin". A to je určitě ta nejlepší reference, jakou si manufakturka v provinční vesničce "kdesi na severu" může přát. Bylo jen otázkou času, kdy se za dané situace v tradiční surovinové základně této planety (čili i při nedostatku rezonančního dřeva) kvalitní produkce kanadské provenience začne pomalu, ale jistě prosazovat. Totiž to, co musí jiné nástrojařské velmoci z daleka a draho dovážet, roste u Gervaisů, Seagullů a Godinů rovnou za humny. A tam už vědí, co s tím a jak na to. A dělají to dobře i v těch přístupnějších cenových kategoriích. Důkazem toho je i typický dreadnaught značky Art & Lutherie model G 13043. K tomuto testu jsem jej obdržel v plastovém hard case, a to z produkce kraslické firmy Denak.

Obsah obalu

Art & Lutherie model G 13043 trochu připomíná dreadnaught značky Seagull model Flame Maple, který jsem testoval pro květnové číslo Muzikusu. Všechny nástroje modelové škály z produkce značky Art & Lutherie lze (podobně jako u značky Seagull) vybavit třemi typy ozvučení L.R. Baggs Electronics. Tento je však tradičně panensky akustický bez jakéhokoliv vlastního elektronického přizvučení. A dá se říct, že v menších prostorách ani žádné nepotřebuje, vzhledem ke značnému akustickému výkonu díky velkému korpusu tvaru dreadnought s velmi vysokými luby. Ty jsou (stejně jako spodní deska) zhotoveny z divoké třešně. To je akusticky i mechanicky velmi zajímavé dřevo. V létě jsem měl možnost zblízka si ohmatat celou řadu rytmičáků (snare) z produkce firmy Hanuš & Heřt. A dva z nich (vyrobené právě z masivní višně) mě zaujaly natolik, že jeden z nich mám perspektivně v merku. Kladný vliv na sílu a barvu zvuku G 13043 má zcela zřejmě i dostatečně silná vrchní deska z masivního smrku. S přihlédnutím k ceně tohoto modelu je dřevo velmi kvalitní. To dokazuje, že v Kanadě skutečně zatím není o dobré dřevo žádná nouze. Obchodní promo visačka (i certifikát uvnitř nástroje) inzeruje, že na výrobu těchto nástrojů je z 95 % použito kanadské dřevo. Čili kromě palisandrového hmatníku a kobylky. Štíhlý monolitní krk má technologicky vtipně naplátovanou hlavu (ačkoliv mají v Québecu dřeva dost, u Gervaisů s ním umějí neplýtvat). A jeho velmi příjemný profil "soft V shape" je tvarově ideální. Opracování patky krku opět nenápadně inzeruje určitý podíl hand made při výrobě této značky. Podobně jako u podstatně dražšího modelu Flame Maple značky Seagull. Stejná podobnost platí i pro úpravu spodku patky i pro její vsazení do těla nástroje. Rovný hmatník má u nultého pražce optimální šířku 43 mm, abalonové dot značky třetí, páté, sedmé, deváté a dvanácté polohy. A to z anfasu a zmenšené i z profilu. Pražců je na hmatníku 21. Pražcové dráty síly medium jsou čistě a přesně zasazeny. Díky o něco menší menzuře nástroje jsou užší i jednotlivá políčka, což u kytaristů s kratšími prsty (např. u bluegrassového potěru) skýtá znatelně větší pohodlí. Hlavně pak při hře hmatů náročnějších na delší rozpětí dlaně. Hlavice martenovského mustru je ozdobena romantizujícím (a stylově i technologicky čistým) logem značky Art & Lutherie. A nese šestici kapotovaných strojků s příjemným a přesným chodem při doladění. Nultý pražec, kobylkové sedlo i kolíky pro struny jsou ze stejně kvalitního matného plastu, jako u již několikrát zmíněného modelu Seagull. Totéž platí i pro poněkud ostrý, ale sympatický střih kobylky. Podstatným detailem například pro ladění nástroje je tu (opět stejně, jako u Flame Maple) i důvtipné odsazení strun na kobylkovém sedle. To bych si při seřízení kytary snížil asi tak o 1 mm za účelem optimalizace action = nižšího a tedy příjemnějšího a pohodlnějšího dohmatu. Civilní střízlivost designu G 13043 podtrhuje jednoduchá výložka tmavohnědé barvy kolem rezonančního otvoru, ochranný brownshell pickguard pod ním a plastové ohranění lubu u horní desky. Olubení uvnitř korpusu je odlehčené. Žebra a paprsky jsou adekvátní střihu celé kytary.

Kladem pro image a barvu zvuku je matná povrchová úprava, které se říká "satin". Art & Lutherie model G 13043 zní (na svou prodejní cenu) poměrně slušně. Přidrzle silně, avšak v žádném případě ne lacině. Zvuk je při vší hlasitosti v celém spektru čitelný a vyrovnaný. Žádné tóny se v něm neztrácejí ani neslévají, výšky negenerují žádné nadbytečné alikvoty. Může to být dobrá kytara například pro beglajty s občasnými vyhrávkami nebo sólovými breaky - zkrátka kosisko jak dělané pro sekáče modré trávy. Optimální nářadí pro unplug dorost od potěru až po teenager. Ostatně portfolio značky Art & Lutherie se programově zaměřuje i na mládež. Některé modely jsou tudíž nabízeny v barevné škále (Red, Black, Blue, Brown, Burst atd.) polyuretanových laků. A v nabídce je i školní model malé španělky s názvem Ami Nylon. Z jeho strun vymáčkne svůj první tón i pětiletý špunt.

Obal obsahu

Pouzdro značky Adec Cases z produkce firmy Denak (kdysi Amati Kraslice) připomíná molded case Fender, v němž řada ortodoxních fenderistů (okázale, leč prakticky) nosí své vintage strat i telecastery. Já taky. Na obou dílech jsou krajní kovové lišty z hliníkové slitiny. Jen drážka a příruba jsou oproti originálu zrcadlově obrácené. I přezky (co do tvaru, systému a rozmístění) jako by modelu case vypadly z oka. Rozdíl je jen v tom, že druhá přezka zprava nemá zámek. Plast Adec Cases je dostatečně pevný i pružný. A navíc - horní víko je vyklenuté. Polstrování je z materiálu připomínajícího pevný molitan síly 30 mm. Kytaru drží pevně a spolehlivě. Takže nevypadne, ani když futrál otevřete nastojato! Také odkládací schránka na nezbytné zbytečnosti a zbytečné nezbytnosti je dostatečně prostorná s pevným, tvarově stálým víkem a bytelnými pantíky, držícími víko pootevřené v jakémkoli úhlu až do úplného otevření. I materiál, tvar a uchycení ucha je něco jako fenderův klon. A vypadá i jako stejný "držák". Víko pouzdra jistí proti vyvrácení solidní pásky z akrylového vlákna. Prázdné pouzdro je lehké. Zespoda je na dně opatřeno čtyřmi plastovými půlkulatými výlisky (coby nožičkami). A na spodním boku čtyřmi kovovými špunty. Inspirace i její realizace je tedy velmi sympatická. Cena Adec Cases ve výši 2690 Kč včetně DPH u Praha Music Center i jeho užitná hodnota je v relaci se srovnatelnými produkty jiných výrobců. Tož ve spotřebitelském sortimentu měla značka Amati Kraslice své místo na trhu vždycky jisté. A zdá se, že i nové produkty typu Adec Cases jsou schopny na tyto tradiční trendy v pohodě navázat.

Klady: 
akustický výkon, vyrovnaný zvuk
dílenské zpracování, povrchová úprava
tvar krku, seřízení, ladění
poměr cena / výkon
Zápory: 
jen jeden (spodní) strap button
jinak mě už nic moc nenapa
Autor: 
Pavel Foltán