zobrazit:

Aria MAC 50V/7 - sedmistrunná elektrická kytara

Sedmistrunná elektrická kytara se dvěma humbuckingy a dvojzvratným tremolem. Cena je 11 990 Kč.

Když se mi do ruky tato kytara dostala, nevěděl jsem, co můžu od sedmistrunné kytary za necelých 12 tisíc korun čekat. Nakonec jsem byl velice mile překvapený, co tento "Japonec" vyrobený v Číně dokáže.

Něco málo z historie

Firma Arai and Company byla založena v roce 1953 v Japonsku panem Shirem Araiem. Zpočátku vyráběla pouze akustické kytary, v roce 1966 začala s výrobou elektrických. Název firmy se postupně měnil: Arai, Aria, Aria Diamond a Diamond. Na konci roku 1975 se ustálil název Aria Pro II. Všechny kytary se vyráběly v Japonsku až do roku 1988, kdy se produkce levnějších modelů přesunula do Koreje. Kolem roku 1990 se také několik modelů vyrábělo v USA. V dnešní době patří k nejprodávanějším především cenově dostupné modely korejské. Tato sedmistrunka však pochází z Číny.

Jak to vypadá

Tělo má elegantní tvar a je černé barvy s příjemným lesklým lakem. Jako materiál výrobce použil olši. Je osazeno dvěma snímači OH-7 humbucking se sedmi pólovými nástavci, které se dají imbusovým klíčem výškově nastavit. Kobylka je také černá (stejně jako všechna mechanika) v licenci Floyd Rose. Páka je do ní pouze nasunuta a přichycena malým červíkem z boku, kterým se dá nastavit i tuhost jejího otáčení. Z ovládacích prvků je zde jednou hlasitost, jednou tónová clona, nožový trojpolohový přepínač a dva malé stříbrné přepínače na rozpojení cívek snímačů. U těchto přepínačů bych se rád pozastavil, a týká se to všech kytar a baskytar značky Aria, se kterými jsem se setkal. Pod těmito přepínači jsou podložky, ze kterých trčí jakýsi trn a evidentně jsou určeny pro jiný účel. Při hře sice nevadí, zranit se o ně nedá, ale nejsou pěkné a působí laciným dojmem, což je u kytar této kvality škoda. Mám z toho pocit, že se firma zbavuje materiálu, který jí někde zbyl. Přepínač přepíná klasicky jako na Les Paulu - HB u kobylky, oba snímače a HB u krku. Výstupní zdířka je z boku kytary. Krk je 24pražcový, vyrobený z javoru a k tělu je přišroubovaný čtyřmi vruty. Hmatník je z palisandru. Hlava je trochu větší, ale není divu, když se na ní musí vtěsnat černá, pěkně vyrovnaná sedmičlenná posádka ladicí mechaniky. Na hlavě je bílý nápis ARIA MAC - SERIES elegantně kopírující tvar hlavy. Pod černým krytem se nalézá šroub na seřizování ohybu krku, ale použít jsem ho nemusel, protože kytara byla velice slušně seřízena už z prodejny.

Jak to hraje

Dost hustě! Aniž by člověk na to tlusté háčko hrál, už ze zvuku má pocit, že tam někde musí být. Je to zřejmě dáno použitými snímači, ze kterých se line dost temný zvuk, který při hraní doprovodů udělá velice slušný spodek (na zkoušce se mnou hrál baskytarista na pětistrunnou basu, a to bylo žrádlo). Když ale kytarista svými prstíky zamíří do vyšších poloh a na tenčí struny, je tento charakter zvuku spíše na škodu. V sólech jsou tóny jakoby trochu pod dekou, hůř zpívají (je to dáno mimo jiné i mými prsty), prostě chybí tam taková ta vzdušnost. Možná by se to dalo vylepšit použitím jiných strun. Jinak kytara hrála velmi dobře i na čistý zvuk, hlavně při rozepnutých cívkách snímače u krku pěkně nabroušeně. I na sucho, bez kabelu jsem byl spokojen, má velmi dobrý sustain i hlasitost. Možná na tom má svůj podíl i širší krk, který díky většímu množství materiálu víc hraje. Na šířku hmatníku jsem si musel chvíli zvykat, protože se tam ta struna navíc trochu plete, ale když si zvyknete, je to bezva.

Jak to shrnout?

Vřele bych tuto kytaru doporučil hardrockovým a metalovým kytaristům, kterým se nezdá šestka dost drsná a chtějí si rozšířit zvukové možnosti. Hlavně se to týká basů, kde můžete oproti šestistrunce jít ještě o kvartu níž. Dají se na ni samozřejmě hrát i jiné styly, ale kvůli jejímu zvukovému charakteru bych jí třeba pro blues moc nedoporučil. I když kdo ví. Pro někoho to může být zrovna to pravé, protože každý z nás má ta ušiska jiná.

Vzhledem k tomu, že jsem neviděl moc sedmistrunek pod třicet tisíc korun, tak si myslím, že je tato Aria, na to, jak dobře hraje, skoro zadarmo. Doporučuji vyzkoušet.

Klady: 
dobrý zvuk a sustain
pěkné provedení
cena
Zápory: 
trochu zastřený zvuk do sóla
podložky pod přepínači
Autor: 
Jan Pischnoth