zobrazit:

Apple iPad a PreSonus StudioLive 24.4.2 - ovládaní mixážního pultu pomocí iPadu

Testovaný nástroj(e): 

Na stole uprostřed sálu stojí mixážní pult FOH (Front of House), a když se podíváte zblízka, tak zjistíte, že LED diody v indikátorech mění své hodnoty, přepínají se sběrnice a kanály... zkrátka pult maká na zvukové zkoušce. Ale kde je zvukař? Že by to byl ten chlapík, co pobíhá s nějakou plackou mezi muzikanty a šátrá po ní prstem?

Ano, je to on. Dnes si představíme ovládaní mixážního pultu pomocí iPadu. Nejdříve se podíváme, jakým způsobem jsou pult a iPad propojeny. Mixážní pult se k počítači připojuje pomoci rozhraní FireWire. Na počítači jsou nainstalovány drivery a program Virtual Studio Live. Tato aplikace nabídne plné ovládaní pultu z počítače a i využití pultu jako zvukové karty pro nahrávání. A zároveň detekci běžného síťového routeru/modemu připojeného k počítači běžným síťovým kabelem, který je vybaven WiFi přístupovým bodem. A na WiFi síť se pak připojí iPad. Poté spustíte na iPadu ovládací aplikaci SL-Remote. V ten moment Virtual Studio Live detekuje zařízení pro dálkové ovládaní a můžete pult ovládat.

Možnosti

A nyní k možnostem, co vše lze ovládat. Grafika na displeji iPadu přeci jen nedovoluje zobrazit v jednom okně mnoho detailních ovládacích prvků, takže vše je řešeno více okny, ale po chvíli se celkem dobře vyznáte.

V první řadě máte přístup ke všem dvaceti čtyřem šavlím včetně panoramy, parametrického ekvalizéru, kompresoru a noise gate. Další okno nabízí přístup a k nastavení deseti efektových sběrnic, včetně toho, kolik signálu ze které šavle do sběrnice budete pouštět. Následuje deset stereofonních grafických ekvalizerů a jejich přiřazení buď na sběrnice, podskupiny a nebo na master.

Samozřejmě je zde okno k ukládání tzv. Scene, tedy ukládání nastavení pultu. A nastavení, kde si můžete mimo jiné pojmenovat jednotlivé šavle: zpěv, kytara, Venca voc., kopák..., však každý zvukař má svůj systém.

Poslední okno, které se otvírá a překrývá okno pod sebou, vám nabídne ovládání master sekce na pultu, tedy dohromady s podskupinami.

K samotnému ovládání

Budete potřebovat trochu tréninku a pocvičení. Řekl bych, že stejně jako musí cvičit muzikanti na nástroj. Dotykový displej je citlivý a někdy vyhodnotí váš dotyk jako posun do dalšího okna, což je způsobeno malým pohybem do strany při dopadu na displej. Takže opravdu nejdříve uchopit prvek a teprve poté s ním tahat... Kdo má iPad, tak jistě ví. Rozdíl je ovšem v práci doma v klídku, a nebo na pódiu při diskuzi s „našňupnutým“ muzikantem, který si stěžuje, že má blbý zvuk z odposlechu. To, že mu tam můžete nastavit noise gate, kompresor, ekvalizér..., bude chvíli trvat. Takže netrefování se do virtuálních čudlíků bude trochu na palici.

iPad, pult i software jsou neustále propojeny, takže taháte-li fader v iPadu, je to vidět i na monitoru. Ovšem u faderů, které nejsou monitorované, to bohužel nejde. Řešeno je to tak, že pokud změníte v počítači nebo na iPadu polohu faderu, tak ten se odpojí a přestane fungovat. Ale zapne se LED diodový indikátor, který při pohybu faderu ukáže, kde se nacházíte vůči nové poloze či hodnotě. Pokud indikátor „vynulujete“, můžete fader aktivovat, aniž by došlo k hlasitostnímu skoku.

Samozřejmě nás zajímalo, jak se pult zachová, když vypadne síť. Nasimulovali jsme „výpadek“ prostým vytažením síťového konektoru z routeru. Ovládaní samozřejmě přestalo fungovat. Nicméně po opětném připojení konektoru se iPad na chvíli zamyslel a bez problému se připojil a mohlo se pokračovat v nastavování pultu.

Nakonec můžeme říci, že se nezapomnělo ani na iPod Touch nebo iPhony. Pomocí aplikace Qmix lze ovládat příposlechové konkrétní sběrnice. A může jich být připojeno více. Co z toho vyplývá? Muzikanti mohou použít své iPhony k ovládání svojí monitorové cesty přímo z pódia během hraní. Ať už jak moc uslyší sebe, tak i hlasitost ostatních muzikantů.

Co dodat závěrem

Kdo kdysi začínal na „poctivých“ pájkou letovaných pultech tomu tohle musí připadat trochu jako Star Trek nebo Hvězdné války. Celou věc jsem zkoušel jen v „nebojových podmínkách“. Takže při provozu na ostro mohou vyvstat problémy či věci, které mohou užitnost do jisté míry snižovat. Nicméně musím říci, že se mi tohle opravdu líbí, a kdybych ještě zvukařil, tohle bych si určitě přál k Vánocům.

Autor: 
Vladimír Švanda