zobrazit:

AMT SS-11 - lampy do kapsy

Testovaný nástroj(e): 

AMT SS-11 je komplexní kytarový lampový pre-amp vyrobený firmou AMT Electronics v Rusku. Orientační prodejní cena s DPH je 8758 Kč.

Kytarový pedál, který se vám chystám představit, zaujme na první pohled velkou hustotou potenciometrů. Jedná se o výrobek z dílny ruské společnosti AMT Electronics a vězte, že to není krabička jen tak ledajaká, nýbrž kytarový lampový (před)zesilovač do kapsy. Tak tedy žhavíme lampy a jdeme si na tento efekt řádně posvítit.

Popis

„Při vývoji SS-11 jsme se drželi hesla maximum funkčnosti při minimálních rozměrech, za použití vysoce kvalitních komponentů,“ tvrdí tým designérů firmy AMT. Máme tak před sebou černou krabičku, která není o nic větší než jakýkoliv jiný kytarový efekt, v horní části hustě posetou potenciometry. Pod nimi přetíná efekt malá hrazda, chránící krabičku proti případně neopatrnému šlápnutí (taky se za ní dá dobře chytit), protože v dolní části se nachází dva nožní spínače.O přítomnosti dvou elektronek 12AX7 se můžete přesvědčit na vlastní oči, neb jsou viditelné pod nerezovou destičkou s žebrováním. Na každé straně poté nalezneme dvě jackové zdířky: Input, Output a Return/Send integrované efektové smyčky, sloužící k propojení s dalšími efekty. U výstupu najdeme ještě přepínač To Amp/To Mix - přepínáme podle toho, jestli chceme pre-amp zapojit do kytarového aparátu, nebo rovnou do mixu či nahrávadla (v této poloze se sepne analogová simulace reproboxu a výstupní signál je -10dB). SS-11 je pre-amp tříkanálový, nabízí tedy tři zvukové režimy, mezi kterými přepínáme pomocí nožních spínačů. Čistý kanál Clean, nakřápnutý Crunch a plně zkreslený Lead pro sóla a tvrdé beglajty. Každý kanál má své vlastní ovladače Level (hlasitost) a Gain (úroveň zkreslení) a barvu zvuku můžeme dále ovlivnit pomocí dvou třípásmových ekvalizérů (basy, středy, výšky), jeden pro čistý kanál, druhý společný pro kanály Crunch a Lead. Všechny tři režimy můžeme ještě „nakopnout“ použitím malých switchů, pro kanál Clean je to malý přepínač Bright, pro zkreslené kanály jsou to dva přepínače s označením T-shift, které přidávají středové a výškové frekvence. Výstupní signál pre-ampu ještě vylepšují tranzistorové buffery, které přidávají nižší harmonické a jemnou limitaci.

Dojmy

Pro jaké využití se vlastně takový pre-amp hodí? Odpověď jistě není jen jedna jediná. Můžete jej používat jako výborný overdrive ve svém pedalboardu spolu s dalšími efekty, které můžete propojit s SS-11 pomocí integrované sériové efektové smyčky. Jistě si s jeho pomocí „vytuníte“ zvuk leckterého aparátu. Z mého pohledu je to však především neocenitelný pomocník v situacích, kdy svůj aparát k dispozici nemáte, ať už ve studiu, na zkoušce či na pódiu. Při testování jsem pre-amp zapojil přímo do zvukové karty počítače, abych neměl dojem ze zvuku ovlivněn jinými komponenty, a na výstupu jsem proto přepnul do polohy To Mix. Odměnou mi byl silný, hřejivý zvuk lampového aparátu. Čistý zvuk je výrazný, nechemický a při sepnutí spínače Bright ještě více získává na jiskrnosti, přičemž při maximálním gainu příjemně „nakřápne“. V režimu Crunch se dá pomocí ekvalizéru a gainu vykouzlit celá škála zvuků, od teple bluesového přes čitelně zkreslené beglajty až po hutný hi-gain. A konečně kanál Lead nabízí opravdu agresivní sólový zvuk, který na pódiu nikdo nepřeslechne. Drobné nedostatky, které jsem alespoň já na testovaném kusu shledal, bylo mírné vrčení v režimu Lead a fakt, že aniž bych se o to nějak zvlášť snažil, mi během chvilky dvakrát vypadl z efektu konektor adaptéru.

Závěrem

Dá se říci, že AMT SS-11 je opravdu lampovým aparátem do kapsy. Jeho pořizovací cena není úplně malá, ale vzhledem k tomu, co všechno nám tato krabička nabízí, je to podle mého názoru výhodná investice.

Nedostatek kvalitního hudebního vybavení na trhu v tehdejším Sovětském svazu a jeden na pár dnů vypůjčený analogový syntezátor MINI MOOG - to byly hlavní pohnutky, které přiměly muzikanta, ale také elektroinženýra Sergeje Maricheva, aby se ve své laboratoři počal dnem i nocí zabývat vývojem syntezátorů a prvních kytarových efektů, odkázán pouze na vlastní experimenty. To se psal rok 1982 a současně první kapitola historie firmy AMT Electronics, která se za krátkou dobu stala renomovaným výrobcem elektronického hudebního vybavení v Rusku, směle konkurujícím předním světovým výrobcům. Vývoj politické situace umožnil následně firmě další rozvoj, a můžeme tak s vysokou úrovní této značky počítat i do dalších dnů.

lampy: 2 x 12AX7

vstupy/výstupy: 1/4” In/Out, integrovaná efektová smyčka Send/Return, vstup pro adaptér

ovladače: 3x Gain, 3x Level, 2 x třípásmový ekvalizér (Low, Mid, High), 2 x přepínač T-shift, 1 x přepínač Bright, 2 x footswitch (Clean/Drive, Crunch/Lead), přepínač výstupu To Amp/To Mix

impendance: 1MΩ Input/Return, 10kΩ Output/Send

napájení: adaptér 12 V DC/0,6 A (součástí balení)

rozměry: 119 x 57 x 103 mm

hmotnost: 0,52 kg

Klady: 
design
zvuk
efektová smyčka
rozlišení výstupu To Amp/To Mix
Zápory: 
lehký brum při hře v modu Lead
nepříliš stabilní uchycení konektoru dodávaného adaptéru ve zdířce pro napájení
Autor: 
Ondřej Toul