zobrazit:

Alesis QX49 - klaviatura s MIDI kontrolérem

Alesis QX49 je klaviatura s MIDI kontrolérem, která nabízí čtyřicet devět kláves, osm sliderů a osm knobů, šest tlačítek pro ovládání Transport funkcí sekvenceru, čtyři pady, USB a dokonce dva MIDI výstupy. Cena je 3590 Kč včetně DPH.

Na Alesis QX49 se člověk při jeho zkoumání musí koukat tak trochu odzadu. Začít se totiž musí od ceny. Všechno působí velice levně - použité materiály: plast, plast, plast; ergonomie ustupuje levným komponentům, které se evidentně vyrábějí pro jiná zařízení, a jsou proto levně dostupná; kvalita zpracování na nízké úrovni. To vše padne do oka na první pohled. Ale pokud dodržím své předsevzetí a podívám se na Alesis QX49 odzadu, pak na tento první pohled dojde až naposled. A před ním se mnohokrát přesvědčím, že tato klaviatura s MIDI kontrolérem nabízí spoustu funkcí a možností, které bych od této cenové kategorie nečekal.

Zapojení

Kromě počtu a obsahu jednotlivých ovladačů, ke kterým se dostaneme později, mě překvapilo především to, že QX49 disponuje dvěma MIDI výstupy (ano, opravdu dvěma)! Jeden z MIDI výstupů funguje klasickým způsobem pro MIDI data vysílaná přímo z klaviatury a ovladačů. Druhý je používán pro vysílání signálu, který je přijat přes USB z počítače. Svým způsobem tedy QX49 funguje také jako USB => MIDI převodník a také jako MIDI router.

Překvapením je také možnost práce se třemi vrstvami a třemi zónami, takže lze MIDI data všemožně distribuovat mezi různá MIDI zařízení. Téměř povinností je dnes USB výstup a s tím často souvisí i napájení přímo přes USB, což QX49 splňuje. Milým překvapením je ale možnost napájení z klasické sítě (což je při použití pouze s MIDI výstupy nutnost, ale...). Samotné napájecí trafo ale bohužel není součástí balení.

Pro úplnost ještě uvádím vstup pro nožní spínač, tedy sustain pedál. Ten pochopitelně není součástí balení.

Ovladače

Osm posuvných jezdců dobře do ruky bohužel nepadne. Prsty se na něm samy sotva udrží a při manipulaci se více soustředím na to, abych prstem nesklouzl, než na vytvarování samotné křivky. Pohyb nenabízí téměř žádný odpor. Ovladače tak trochu kloužou, jakoby bez kontroly. Stejný počet otočných ovladačů také nenabízí žádný odpor a jedou jak namydlené. Působí, jako kdyby byly pogumované. Přechod z ostatních, vyloženě klasicky plastových ovladačů, způsobí jistý šok.

Tlačítka pro ovládání pohybu v sekvenceru (funkce Transport), nejsou vůbec pevná a jejich uchycení pouze uprostřed způsobuje houpání a nejistotu stisku.

Plastová a na první pohled vyloženě nevzhledná kolečka pro Pitch a Modulation téměř až odpuzují od používání. Po sebrání odvahy a jejich vyzkoušení docházím k závěru, že toto jsou asi nejhorší ovladače celého kontroléru. Kolečka jsou malá, s nedostatečnou jamkou pro prst, nejasným vedením, nevhodným (téměř žádným) odporem. Snad jako kdyby tato kolečka byla primárně vyráběna pro úplně jiný účel, možná snad jako kolečka k nějaké hračce - autíčku.

Dotykové pady

Čtyři dotykové pady jsou dalším z milých překvapení QX49. A to už samotnou existencí na MIDI kontroléru, ale také jejich kvalitou. Pady nejsou zbytečně velké, ale zároveň nejsou ani tak malé, aby se uživatel pokaždé pohodlně nestrefil. Rozhodně bych vzhledem ke kvalitě ostatních ovladačů nečekal tak vysokou přesnost dynamiky. Rozhodně jsem nikdy nepochyboval, že MIDI událost byla vyslána. Pady se nehoupají, „nekvrdlají“. Jsou naprosto pevné a přesné. Za mě jsou to nejlépe vydařené ovladače vysílající MIDI data z celého MIDI kontroléru.

Klaviatura

K dispozici je čtyřicet devět kláves, což napovídá již samotný název. Od kvality klaviatury jsem nečekal žádné zázraky a také to žádný zázrak není. Aspoň mě nezklamala. Do přesné dynamické hry má tato klaviatura hodně daleko. Během hry je nezřídka slyšet napínání a uvolňování pružinek, které řídí odpor jednotlivých kláves. Přesto že mám v ruce nový kus, přemýšlím o tom, jestli již pružinky nepostihlo nějaké stádium koroze. Tento zvuk mě pochopitelně ujistí také o tom, že klaviatura bude spolu s pružinkami „zrát“. Doporučuji tedy rovnoměrně využívat všechny klávesy, aby se některé pružinky neopotřebovaly mnohem dříve než jiné. Samotné klávesy klaviatury (ty bílé) jsou shora hodně oblé, takže lze bez problému vytvářet glissanda. Na druhou stranu častěji dochází k překlepům. Styl hry na bílé klávesy a na černé je úplně jiný - dva naprosto odlišné světy. To vše je ale uživatel schopen odpustit, když se podívá na výše uvedené funkce a na cenu.

Software

Součástí balení je také software, konkrétně Ableton Live Lite Alesis Edition. Tato verze slouží jako startovní a „lákající“. Za zvýhodněnou cenu pak lze upgradovat na plnou verzi Ableton Live.

Závěr

V souladu s tím, co jsem uvedl v perexu tohoto testu, tedy že Alesis QX49 je dobré zkoumat tak trochu odzadu, uvádím, že nejlepším závěrem je právě perex. Pokud nechcete nebo nemůžete investovat do většího komfortu a pohodlí při používání, nabídne Alesis QX49 spoustu funkcí, na které jsme zvyklí z řádově dražších MIDI kontrolérů. Pokud ale budete MIDI kontrolér používat denně, může vám lacinost QX49 brzy lézt na nervy a znechucovat celou práci. Pak bych doporučil poohlédnout se po něčem jiném.

Někdy je docela zajímavé porovnat si přímo si konkurující produkty. Někdy je dobře vidět, čím konkrétně se výrobce snažil od konkurence odlišit. Zároveň je ale dobré najít, co musel výrobce na úkor této vlastnosti navíc obětovat.

počet kláves: 49

USB: ano, včetně možnosti napájení

MIDI: dva výstupy

pedály: ano, spínač

kolečka: Pitch a Modulation

transport tlačítka: ano

software: Ableton Live Lite Alesis Edition

Klady: 
cena
vybavení
dotykové pluchy (pady)
dva MIDI výstupy
nízká hmotnost
Zápory: 
ergonomie
použité materiály
nízká cena čouhající ze všech koutů
Autor: 
Martin Jirsák