zobrazit:

Alesis I/O Trigger - MIDI převodník k připojení elektronických bicích padů

Testovaný nástroj(e): 

Alesis Trigger I/O slouží k připojení elektronických bicích padů ke zvukovému modulu nebo k počítači. Doporučená maloobchodní cena je 4500 Kč včetně DPH.

Alesis I/O Trigger

Měl jsem milou povinnost otestovat pro časopis Muzikus Trigger MIDI převodník od firmy Alesis. Podobných zařízení není na trhu mnoho, já vím ještě o TMC-6 od firmy Roland, a dál jsem v koncích...

K čemu to je

Zařízení umožňuje připojení elektronických bicích padů nebo snímačů ke zvukovému modulu prostřednictvím MIDI nebo přímo k počítači přes USB port. Pokud již vlastníte nějaký bicí zvukový modul, můžete pomocí zařízení připojit další pady a rozšířit tak elektronickou bicí soupravu až o dvanáct nástrojů (vstupů). Tato možnost je asi nejzajímavější, pokud chcete opravdu bohatě dimenzovanou elektronickou bicí soupravu. Jestli se nepletu, tak i ty nejlepší bicí zvukové moduly mají maximálně šestnáct vstupů, což může být limitující. Zavřete oči a představte si bicí soupravu: 2x bass drum, 2x virbl, 2x hi-hat, 4x tom-tom, 2x floor tom, 10x činel, pár perkusí... No já vím, ale třeba vám to někdo koupí :-)

Popis

Poctivě provedená kovová krabička půlrackové velikosti. Na zadním panelu je celkem deset vstupů TRS 6,3 (jack) pro připojení padů nebo snímačů (trigger): Kick, Snare, Tom1, Tom2, Hi-Hat, Crash, Ride atd., dále jeden vstup pro footswitch a hi-hat pedál, standardní pětipinový MIDI Out/In, USB konektor (slouží v případě potřeby i pro napájení), vstup pro napájecí adaptér a tlačítko zapínání. Proti hbitým nenechavcům je na zadním panelu ještě Kensington Lock. Pomocí adaptéru, který bohužel není součástí balení, je možně přidělat zařízení k činelovému stojanu, racku apod.

Na předním panelu jsou dvě dvojice tlačítek pro přepínání funkcí (Function Up/Function Down) a hodnoty (Value Up/Value Down).

Na displeji se kromě číselných hodnot, souvisejících vždy se zvoleným parametrem, zobrazuje také aktivita vstupů pro obě dvě zóny triggeru.

Jednotlivé funkce

Kit - do paměti přístroje je možné uložit 21 nastavení obsahujících informace MIDI (číslo noty a přenosového kanálu) přiřazené jednotlivým vstupům.

Program Change - netřeba popisovat, také zde je limit 21 nastavení.

Trig Midi Channel - umožňuje nastavit MIDI kanál pro každý pad zvlášť.

Trig Midi Note Number - umožňuje nastavit číslo MIDI noty pro každý pad zvlášť.

Gain - pro zesílení signálu ze snímače.

Velocity Curve - umožňuje výběr z patnácti přednastavených křivek citlivosti snímače pro optimalizaci reakce na dynamiku hry (právě citlivost a dynamika se ukázala jako pěkná k...a, viz níže).

Treshold - pro nastavení minimální síly úderu nutné k vyvolání signálu.

X-Talk - pro eliminaci falešných signálů způsobených vibrací ostatních bubnů.

Retrigger - pro nastavení reakce na dva rychle po sobě hrané údery, druhý úder je ignorován, pokud je zahrán dříve než je nastavená hodnota tohoto parametru (v milisekundách).

Trigger Type - lze vybírat ze čtyř typů triggerů: Piezo, Switch, Sustain pedal a Hi-Hat pedal. Pro posledně jmenovaný platí zvláštní nastavení u parametru Treshold (nastavená hodnota ovlivňuje reakci na pozici pedálu) a X-Talk (kalibrace pedálu pro optimální funkci)

K dispozici jsou ještě čtyři skryté, leč užitečné funkce, které objeví buď čtenáři návodu anebo děti a jejich „zlaté ručičky“. Ano, jedná se o různé kombinace stisku několika tlačítek.

All Notes Off - současný stisk Function Up a Function Down.

Return To Default Value - současný stisk Function Down a Value Down vrací upravovaný parametr na originální hodnotu.

Factory Reset - během zapnutí přístroje držet stisknuté Value Up a Value Down.

Ještě zmíním, že zařízení podporuje přenos MIDI SysEx informací prostřednictvím USB.

Zařízení jsem nejdříve testoval ve spojení se zvukovým modulem Roland TD 10. Jako činelové pady jsem použil Roland CY 14, CY 15, CY 12, hi-hat pedál FD-7, snare pad PD 125 a Yamaha XP 100SD (tento jediný ve spojení s Alesis nefungoval - asi by to chtělo originál zvukový modul Yamaha). Bass drum a tom-tomy byly osazeny snímači ddrum. Stačilo jen zapojit kabely do příslušných zdířek, propojit MIDI výstup a začít hrát. Nastavení jednotlivých parametrů (typ a citlivost snímače...) je dílem okamžiku a výsledek je až na pár detailů dobrý. Například velmi slabé údery se neozvou ani při citlivosti nastavené na maximum. (Na rozdíl od TD 10, kde toto funguje lépe). Netroufám si hodnotit, jestli je ovládání intuitivní. Ten, kdo nikdy nepracoval s podobnými přístroji, nezná princip MIDI a jsou mu cizí pojmy jako Treshold, X-talk, Velocity..., asi manuál bude potřebovat. Mně nedělalo ovládání problém, trochu mne mrzel pouze číselný displej, kdy jsem chvíli přemýšlel, co znamená EP a PP (jsem rozmazlen grafickým displejem Rolandu TD 10, kde se například při výběru způsobu hry zobrazí štětka, pardon, metlička).

Trigger a počítač

Spojení s počítačem je možné prostřednictvím USB, jednodušeji už to snad ani nejde. Stačí jen propojit přiloženým kabelem a zapnout. Použití počítače jako zvukového modulu a práce s virtuálními nástroji není předmětem tohoto testu, tak jen stručně. Přibalené CD obsahuje lite verzi bicího sampleru BFD od firmy FXpansion (www.fxpansion.com). Popis všech funkcí a možností tohoto softwaru by také vydalo na samostatný článek v rozsahu několika vydání Muzikusu. Lite verze obsahuje samply pouze zhruba pěti bicích sad. Nahrané samply znějí samozřejmě velmi reálně a je možné je různě upravovat (například volit poměr mixu snímacích mikrofonů podobně jako ve studiu). Nejvíce mne zajímalo, jak bude BFD v praxi fungovat ve spojení s Alesis Trigger I/O, kde má plnit především funkci zvukového modulu. Pokud si na internetových stránkách výrobce poslechnete nahraný/naprogramovaný a patřičně dynamicky srovnaný výstup partu bicích ze sekvenceru, výsledek je skoro perfektní. Při reálném hraní na elektronické bicí je to o poznání horší.

Reakce na úder a dynamika

Problém je v reakci na úder. Za prvé je znatelné zpoždění dané řetězcem zpracování MIDI signálu v počítači. Na toto téma už bylo také nejen na stránkách Muzikusu mnoho napsáno. Prostě to zpoždění tam je, dá se na něj asi zvyknout, ale to je potom trochu „... tam, kde hynuli vlci, Čech se přizpůsobil“. Testoval jsem na Apple MacBook 2,4GHz, 4GB RAM, zvuková karta M-Audio FireWire 1814 s ASIO ovladači. Tohle by prostě mělo hrát!

Druhý problém je dynamika. Aby se naplno využily možnosti MIDI, kde je k dispozici 128 úrovní hlasitosti, bylo by potřeba, aby každý úder byl nasamplovaný také ve 128 úrovních hlasitosti. Tak to teda ani náhodou. Zaznamenal jsem maximálně 15 dynamických úrovní jednotlivých samplů bubnů, a to je zoufale málo. Výsledkem jsou skokové změny dynamiky na hony vzdálené reálné hře na bicí nástroje. Tečka. Ještě existuje zanedbatelná teoretická varianta, že jsem blb a něco jsem nenastavil správně, tak se na mne když tak nezlobte.

Závěrem

Alesis Trigger I/O je šikovné zařízení. Hlavní uplatnění vidím v možnosti rozšíření počtu vstupů stávajících bicích zvukových modulů, protože pro ucelené řešení elektronických bicích existují kompletní systémy, mimo jiné i od stejného výrobce (www.alesis.com/triggerio).

Sampler BFD s tímto výrobkem přímo nesouvisí, takže veškeré možné nedostatky popsané výše nejdou na vrub Alesis...

Mimochodem, podle následujícího videa to vypadá, že v budoucnu možná nebudou již žádné podobné věcičky zapotřebí... www.youtube.com/watch?v=RTw4Q6wFLTU&feature=related

trigger vstupy: 10 TRS (velký stereo jack)

hi-hat control: TRS vstup (kontinuální nebo on/off)

footswitch: TRS

MIDI: USB, MIDI Out

rozměry: 21,6 x 12,5 x 4,5cm

hmotnost: 0,5 kg

napájení: USB, nebo adaptér 9V

Klady: 
cena
přibalené samply
není mnoho podobných konkurenčních přístrojů
Zápory: 
nefunguje se všemi pady na trhu
výsledek nastavení parametrů vstupů není na takové úrovni jako u špičkových bicích modulů
Autor: 
Tibor Adamský