zobrazit:

Aguilar Tone Hammer 350 - zesilovač třídy D s vestavěným jednoduchým předzesilovačem

Aguilar Tone Hammer 350 je zesilovač třídy D s vestavěným jednoduchým předzesilovačem. Hodí se do jakéhokoliv stylu. Cena je 12 490 Kč včetně DPH.

Aguilar Tone Hammer 350 - Zvukový obr v krabičce od sardinek

Nadpis je samozřejmě trochu nadnesený, ale dá se říci, že čerstvá novinky firmy Aguilar z Frankfurtského hudebního veletrhu - zesilovač Tone Hammer 350, v sobě ukrývá mnohá překvapení. Na nás je, abychom alespoň ty nejvýznamnější z nich odkryli v dnešním testu.

O firmě Aguilar je známo, že vyrábí silné a zvukově špičkové aparáty. Za vše ostatně hovoří i celá plejáda známých basistů, kteří aparáty této firmy využívají. Aby udrželi krok s vývojem basových aparátů, museli se ale také začít věnovat tomu, co v současnosti basisty zajímá nejvíce - malé, lehké, výkonné a cenově přístupné zesilovače třídy D. Minulý rok přišli se zesilovačem Tone Hammer 500 a letos k němu přidali o něco slabšího bratříčka Tone Hammer 350.

Obecný popis

Aguilar Tone Hammer 350 je basový zesilovač třídy D, který je vybaven solid state předzesilovačem Tone Hammer, který vychází z pedálového předzesilovače/direct boxu stejného jména. Výkon zesilovače je tři sta padesát wattů a váží pouhých jeden a půl kilogramu. Samotný zesilovač je čistě a organizovaně uložen v černém pevném kovovém boxu, který je na předním panelu postříbřen. Tento zesilovač tedy velice pravděpodobně vydrží nějaký ten náhodný pád - pokud s ním ovšem netřísknete o zem schválně.

Přední panel

Uživatelsky přátelský design předního panelu začíná u vstupu pro nástrojový kabel (6,35mm jack), nad kterým je spínač -10 dB pro zapojení aktivního nástroje. Dále jsou na řadě potenciometry, které jsou ve dvou řadách nad sebou - čtyři nahoře a tři dole. Prvním vlevo nahoře je Gain, určující vstupní hlasitost signálu z nástroje. Vlevo dole potom začíná řada knobem Drive, jímž lze dosáhnout teplejšího tónu nebo přebudit signál z Gainu. Druhý nahoře je Mid Level, jímž určujete rozsah středových frekvencí. Druhý dole je Middle - tedy úroveň středních frekvencí ±16 dB. Třetí nahoře je ovládání basů Bass, které operuje ±17dB na frekvenci 40 Hz, třetí dole pak logicky výšky Treble (±14 dB na frekvenci 4 kHz). A posledním potenciometrem je vpravo nahoře ovládání koncové hlasitosti Master.

Na otázku, proč firma Aguilar začala vyrábět kabinety, odpověděl její prezident Dave Boonshoft takto: „Chtěli jsme mít pod kontrolou celý proces amplifikace zvuku. Výrobu baskytary klidně nechám na někom jiném, ale spoléhat se, že k našim aparátům někdo jiný dodá odpovídající kabinety, to by bylo příliš velké riziko. Navíc s kombinací zesilovač + kabinet máme daleko větší šanci uspět na trhu, než kdybychom vyráběli pouze zesilovače.“

Vedle knobu Treble najdeme diodu Clip, která nám ukazuje, když začíná být signál (či zvuk) zkreslený. Následuje symetrický DI výstup XLR, vedle něhož je spínač Pre/Post, jímž si určujeme, zda do tohoto výstupu jde signál prohnaný předzesilovačem nebo zda jím půjde čistý a nezkreslený signál. Vedle vstupu jsou potom ještě dva další spínače - Gnd Lift (tedy zemnění) a Operate/Mute, kterým tlumíme zesilovač ve chvíli, kdy potřebujeme naladit. Nad těmito dvěma spínači jsou potom další dvě diody, jedna (Operate) náleží ke spínači Operate/Mute a ukazuje stav ztlumení a druhá (Status) ukazuje, zda je zesilovač zapnut nebo nikoliv.

Zadní panel

Na zadním panelu toho najdeme podstatně méně. Zleva tu je výstup Speakon na reprobednu (4 nebo 8 Ω), vedle něhož je umístěn výstup pro ladičku (6,35mm jack). Následuje větrák, který chladí obvody zesilovače. Na pravém okraji zadního panelu jsou vstup pro napájecí kabel a zapínání zesilovače, vedle něhož je ještě uložení pro pojistku. Možná tu chybí efektová smyčka, ale podle propagačních materiálů je stejně většina efektů před zesilovačem, a tak by neměla valný význam.

Zvuk

Prvním, co mě překvapilo, je výkon zesilovače. Většinou se u zesilovačů této konstrukce (tedy Class D) udává maximální výkon. Tady je ale rozdíl v tom, že Aguilar udává kontinuální výkon. Pokud tedy inzerují 350 wattů, tak těch 350 wattů opravdu dostanete v každém okamžiku hry. Zjednodušeně se tedy dá říci, že tam, kde je jinde potřeba digitální zesilovač o výkonu 500 wattů, tady stačí 350 a jste na stejných cifrách.

Zvukově se dá říci, že se jedná o typický zesilovač Aguilar. Stejně čistý a nekompromisní tón, jaký najdeme u jejich nejsilnějších lampových či hybridních aparátů. Zesilovač produkuje velice teplý a konkrétní tón na středních frekvencích, s lehkými, přesto patrnými říznými basy. Výšky jsou čitelné a přesto decentní, není v nich takový ten častý nepříjemný suchý a ostrý pocit.

Hráči

Na Tone Hammer (ať již TH500 nebo TH350) hraje celá plejáda špičkových baskytaristů. Za všechny jmenujme Johna Patitucciho, Adama Nittiho (Dave Weckl Band), Garyho Willise (Tribal Tech, Wayne Shorter), Justina Meldal-Johnsena (Nine Inch Nails, Beck) nebo soulového nestora z The Meters - George Portera, Jr.

Směrem k lehkému zkreslení pomáhá potenciometr Drive, který v kombinaci s Gainem vytváří lehké přebuzení a v kombinaci s Mid Level zase přidává na vřelejším a teplejším tónu.

Zesilovač jsem zkoušel s několika různými baskytarami a všechny jejich vlastnosti velice dobře reprodukoval, ať již to byl takřka kontrabasový zvuk pasivního bezpražce, zvonivý zvuk akustické baskytary nebo výrazný a konkrétní zvuk aktivní pražcové baskytary.

Shrnutí

Co říci závěrem k aparátu Aguilar Tone Hammer 350? Zesilovač disponuje výborným zvukem, který lze s úspěchem použít jak na pódiích, tak i ve studiu, neboť je v něm zabudován i výborný předzesilovač. Zesilovač přirozeně a věrně reprodukuje vlastnosti nástroje. Hodí se pro všechny hudební styly a je jen na hráči, do jaké míry využije jeho možností.

Jediným záporem je tak pro mě nepřítomnost druhého výstupu na reprobox, protože spousta basistů dává přednost kombinaci jednoho boxu s „rychlými“ reproduktory a jednoho boxu s „pomalými basovými“.

www:

www.aguilaramp.com/products_amplifiers_TH350.htm

Klady: 
zvuk
předzesilovač
cena
výkon
Zápory: 
Není výstup na druhou reprobednu.
Autor: 
Ibrahim Hassan